Kan man synas _för_ mycket egentligen?

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Kör mkt bil i mörkret.....

Det finns tre saker som irriterar mej mer än något annat i trafiken. Alla är relaterade till vad man ser eller inte ser.


1. Dimbakljus - Behovet för detta kanske är 2 ggr/år, inte varje körtillfälle i mörker.

2. Arbetsbelysning - Vägarbetsfordon, skogsmaskiner eller vad fan som helst som har starkt ljus riktat åt annat håll än neråt.

3 . Folk som inte syns!!!!!!!! Kanske det värsta då följderna av att köra på peronen i fråga är mkt värre än att bli bländad.



Att säga att man syns i trafiken bara för att det finns närliggande ljuskällor är ju helt galet. Olyckor kan bara undvikas om faror upptäcks i tid.

Att vissa blir panikslagna och står på hejdaren när en reflexväst syns är väl knappast den reflexbärandes fel? Ska trafikanter inte visa hänsyn för gående? Det tycker jag. Tycker förstås även att gående skall visa hänsyn till bil/MC etc. Inställningen hos många är idag den att JAG HAR RÄTT, VARFÖR SKA JAG BRY MEJ OM ANDRA?!


Själv skulle jag må fruktansvärt dåligt om jag råkar köra på en fotgängare, lös hund eller liknande. Om då denne saknar reflex skulle mina känslor förmodligen övergå i frustration.



Angående det som tråden handlar om från början, ev. regler för MC-förare, så är min åsikt att mentaliteten i trafiken måste ändras inte kläderna.


/ante

ps. har reflex på både mej och jycken.... även väst vid kass väder...
 

Dark_Messenger

Guest
Reflexväst är väl lite som cykelhjälmar. Alla vet att det är bra men ingen vill bära en!?

EDIT: Nej jag tror inte man kan synas för mycket.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
För 12 år sen åkte jag hoj och var sen utan hoj tills förra året. Det som slog mig hur osynlig man är trafiken idag och hur lite hänsyn tas till oss MC-piloter...:mad:

Jag har bestämt mig att dra på mig västen kommande säsong:tummenupp

Visst kan man se ut som en 4-åring från dagis men mitt liv är mer värt än ev fåfänga....

//cage
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Varför inte stripa up hojen med reflextejp, sätta saftblandare på huvudet och ha siren också. Då syns och hörs man ju ännu bättre...

Jag tror bara att det gör skillnad med reflextejp i mörkret om nån kommer bakifrån men på hoj är det ju inte så vanligt att nån kommer ikapp en direkt.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Varför inte stripa up hojen med reflextejp, sätta saftblandare på huvudet och ha siren också. Då syns och hörs man ju ännu bättre...

Jag tror bara att det gör skillnad med reflextejp i mörkret om nån kommer bakifrån men på hoj är det ju inte så vanligt att nån kommer ikapp en direkt.
njelger skrev:
en gul saftblandare på huvet syns ännu bättre.
Ni gör ju som ni vill, det är ingen som hindrar er.
Vill ni ha saftblandare och sirener är det ju upp till er.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Exakt. Det är ju ett fritt land och jag vill inte ha förbud och lagar om allt. Man måste fan få bestämma och göra riskbedömning själv. Vill nån ha väst så kör i vind men tvinga inte mig.

"Live Free or Die" is the official motto of the U.S. state of New Hampshire, adopted by the General Court in 1945.

njelger skrev:
Ni gör ju som ni vill, det är ingen som hindrar er.
Vill ni ha saftblandare och sirener är det ju upp till er.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Exakt. Det är ju ett fritt land och jag vill inte ha förbud och lagar om allt. Man måste fan få bestämma och göra riskbedömning själv. Vill nån ha väst så kör i vind men tvinga inte mig.

:klappar :tummenupp :)
Vi är överens du och jag.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Exakt. Det är ju ett fritt land och jag vill inte ha förbud och lagar om allt. Man måste fan få bestämma och göra riskbedömning själv. ...

Håller i grunden med dig, att var och en måste ta eget ansvar, men att spetsa till det och säga, vilket du inte gör men det är lätt att underförstått tolka det som att "skit i mig sköt er själva"... typ.

Och som sammhällsmedborgare har vi ett gemensamt samhällsansvar som vi inte kan komma ifrån vara sig vi vill eller ej. Fast detta är en diskussion i sig som inte bara har lika många sidor som det finns medborgare i resp. land utan också är VÄLDIGT OT. i denna diskussionen! Jag bara svävar ut lite, sorry!

Lev väl och ha kul! :tummenupp
// Niklas
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top