Kan man synas _för_ mycket egentligen?

Andreas!

Viva La france!
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm Stolthet Haninge!
Hoj
Yamaha YZF-R6 Yamaha Gokart 360 cc Yamaha Aerox , Yamaha Xt 600 -03
Vad snackar ni om!
västarna är as coola ju! :tuttar
Andreas11.JPG


/Andreas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Sen kan det säkert inte skada att åka runt med gul varselväst – ta chansen det kan gå bra :tummenupp


Vad jag finner dåligt, nästan skrämmande, är att så många mc-kläder tillverkas utan reflexer. Det är ju ändå under dygnets mörka timmar som vi människor behöver hjälp att se/synas. En liten strimma av reflex på armar & ben samt kanske en rand på ryggen/axlarna så syns vi satan mycket bättre. :tummenupp

Vad gäller reflexer, rent generellt, har jag en i allra högsta grad personlig reflektion. Nämligen att jag tycker att jag upptäcker den gamla hederliga dinglande reflexen avsevärt tidigare än en reflext som INTE rör på sig. Så om jag får komma med ett tips/förslag när ni är ute och går/cyklar (inte kör mc) fram med reflexen som hänger i ett snöre och fästs med säkerhetsnål (gärna i GoreTex-kläder :tungan ).

Mvh!
// Niklas
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det diskuteras; Kan man synas _för_ mycket egentligen?
Specifikt vid att åka med gul varselväst!

Och nej, det finns inte än lagförslag, om att MC förare ska köra med varselväst. MEN, SMC valde att gå ett eventuellt lagförslag i förköpet vid att ta åsikter omkring varselväst

VV kom som alla vett om med ett förslag på registreringsskylt fram. I ett av remissvaren till VV som inkom från annan remissinstans, framgick det att man anser det är viktigare att mc-förare syns på vägen, kanske genom att bära reflexväst under färd.

Vi vett att man från myndigheternas sida kollar SMCs åsikter i sakfrågor innan man kaster sig ut nya lagförslag – därför tog SMC ståndpunkt i sakfrågan. Som är i linje med vore kollegor i Norge, vart diskussionen har gått för fullt.

Att ha en lagstiftning som talar om att MC åkning ska bestå av; hjälm, gul varselväst – är tveklöst skrattretande! Utan att bry sig om vanliga MC kläder, stövlar, handskar, ryggskydd – som det inte finns lag om. Vilket är vettigt – SMCs åsikt om skyddskläder.

Sen kan det säkert inte skada att åka runt med gul varselväst – ta chansen det kan gå bra :tummenupp
Jamen då förstår jag lite bättre.
Okej. Då tycker även jag att det är helt rätt att ösa på med åsikter mot västar i syfte att samla på sig argument som kan hindra eventuellt lagförslag.


Under tiden hoppas jag att ingen tar illa upp om jag frivilligt väljer att åka med väst.
Även om jag vet att det ser lite löjligt ut.
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ja blir tokig på folk som e ute o promenerar med varselväst!..

Va e de för jävla mening med att knalla runt på trottoarer med varselväst?
Det finns vanliga fina reflexer o de duger fint o man slipper få hjärtinfarkt varje gång man ser nån vid vägkanten.

varselvästarna när man är ute o går är skitbra! man syns ju verkligen!
Tyckte det va pest o pina 1:a gången, men när man upptäckte att folk faktiskt SÅG MIG när jag var ute o gick så får den faktiskt va på framöver också.
Då menar jag inte att jag har den på mig när jag är ute o går i stan med upplysta fina gator/trottoarer/gångvägar utan när man är lite utanför där det faktiskt är mörkt ibland...

på med varselvästen! :yoparty
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
sammanfattning 8 sidor text.om alla hade haft varselväst även kassörskor,mc donaldspersonal etc så hade inga olyckor skett för att man hade uppmärksammat alla.sedan klär vi in hela landskapet i samma tyg så hade man sett alla hinder.sedan klär vi in fordonen så de syns.nollvisionen är närma:tummenupp



eller,vad i helvete ska joggare och annat skit på vägen att göra,varselväst är till för de som har ett arbete som kräver att de vistas i trafikmiljö punkt slut.
inte feta 50 + på hd,inte agda med sin hund,den vill gå i skogen inte på e6:an.
varför envisas folk med att promenera på vägen för,och sedan vifta med hand så man vill bryta varenda bit av den i mikroskopiska bitar jag tror de tänker:vad gör du på vägen här med din bil,jag letar ju svamp här.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nya varselkläder för polis och räddningstjänst på skadeplats ska komma
Ser man inte dem är det nog läge att göra en synkontroll

Flera olika modeller och färger

Många företag säljer dem, finns t ex speciella för chaufförer och byggnadsarbetare

Hoppla, kolla här då! Redan 2005? http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleId=3222&lngCategoryId=1592


Låg härom veckan bakom en bil på väg hem (ca. kl. 21:00 i Mölndal, Balltorp närmare bestämt), när jag lite längre fram (högst upp på ett krön) ser en polis med varselväst OCH röd avlång lampa som han viftade med.

Har vid tillfället en bil ca. 30m framför mig när vi båda närmar oss polismannen som står nästan mitt i värat körfält (ingen mötande trafik). Ca. 150m bakom polismannen kommer en rondell.

Jag slår av hyfsat tidigt och börjar bromsa in när jag närmar mig. Men döm om min förvåning när jag ser att bilen framför INTE bromsar! :va

Först tänkte jag: "ok, hans bromsljus funkar inte heller (hans bakljus var ur funktion så bilen var helt svart bakifrån)". Men när han bara har ca. 30m kvar och polismannen börjar förflytta sig i sidled mot mitten av vägen (undan från den annalkande bilen) förstår jag att han inte bromsar. Jag bromsar då ännu kraftigare (behövs inte så mycket eftersom det är uppför) för att vara ur vägen om det går illa och sedan ha tid att bestämma hur/var jag skall köra/stanna.

Polismannan hoppar undan i sista stund och försöker slå lampan i bilen som vinglar till och fortsätter in i rondellen. Bilen svänger höger i rondellen!

Polismannen börjar springa till bilen där hans kollega också fanns (utanför) men han har ca. 70-80m att springa.

Jag överväger om jag skall stanna och ge plats åt polisbilen, som först måste vända runt, eller om jag skall följa efter. Inga personskador så jag bestämmer mig för att hålla kontakt med bilen i fall polisen skulle missa vart han tar vägen.

En tredje polisman stod dock på en busshållplats kort efter rondellen, in till höger, och går även han ut och försöker stoppa bilen som nu kommer mot honom (jag observerade först inte honom men såg precis innan jag svänger in i rondellen). Bilen med de svarta bakljusen stannar på busshållplatsen så det gick ju bra den här gången som tur var!

Vad som var orsaken denna gången har jag ingen aning om men föraren i den andra bilen var helt klart inte observant. Ev. fokuserade han på mig eftersom jag kort innan kört ikapp honom och därför missade att ha tillräckligt med fokus frammåt. Eller så var han kanske påverkad! Men missade reflexväst/varseväst OCH röd vifftande lampa gjorde han!

Har ingen särskild baktanke bakom min lilla berättelse utan tänkte bara förmedla EN erfarenhet jag har av varselvästar, en av många. Och det är min övertygelse att i rätt situation (de flesta) är den bra och man syns tydligare! Tänkt tanken polisman i mörk uniform och endast vit handske (som det var förr) snacka om svår att se!!!

Mvh!
// Niklas
 

H-son

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Solkusten
Hoj
07 ER6-n (BMX hojjen)
Däremot slipper man se en varselväst några hundra meter fram o tro att det hänt nåt för man fortfarande inte lärt sig att inte accociera varselväst med polis/räddningspersonal.

:tummenupp
Jag håller med i denna poäng, varselväst/kläder med tydliga färger och reflexer har i vissa yrkesgrupper framkommit för att man lättare ska uppmärksamma och identifiera dem.

Att dessa "identifikatorer" (inte säker på att det är ett ord...) kommer att finnas på alla då mister dom sitt värde för de som verkligen behöver det. Om du är alltid van vid att du passerar 50 personer på trottoaren på väg hem från jobbet med väst och reflexer, då ser du kanske inte ambulanskillen som kliver ut i gatan framför dig, just baserat på att du inte kunnat urskilja denna person från de andra du normalt ser...

Men jag är kluven, att synas är alltid bra, men jag gillar inte att genom att du syns gör du att andra inte syns...

/K
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har nog skrivit det tidigare i tråden men jag skriver det igen:

På kvällen syns en mc med hjälp av de lagstadgade belysningsarmaturerna som sitter monterade på olika platser. Enda "döda" vinkel är från sidorna, där skulle eventuellt en reflex på vardera axel hjälpa något.

På dagen syns en mc dels på grund av tidigare nämnd lagstadgad utrustning och dels genom att det är ett föremål i rörelse (ögat(syncortex) har särskilt god förmåga att upptäcka föremål i rörelse).

Om man trots en "titt" missar en mc, på dagen eller på natten, bör man genomföra en synkontroll som dessutom bör visa på synfel.
 

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Jerusalem
Hoj
GSXR 1000 K7
Har nog skrivit det tidigare i tråden men jag skriver det igen:

På kvällen syns en mc med hjälp av de lagstadgade belysningsarmaturerna som sitter monterade på olika platser. Enda "döda" vinkel är från sidorna, där skulle eventuellt en reflex på vardera axel hjälpa något.

På dagen syns en mc dels på grund av tidigare nämnd lagstadgad utrustning och dels genom att det är ett föremål i rörelse (ögat(syncortex) har särskilt god förmåga att upptäcka föremål i rörelse).

Om man trots en "titt" missar en mc, på dagen eller på natten, bör man genomföra en synkontroll som dessutom bör visa på synfel.

Har du dödslängtan?

Alla ligger i riskzonen för att bli bedömda som en långsamtgående moped av halvblinda bilister.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu får det vara nog med denna GUL flouroserande väst, diskussion - Vi måste se enkla lösningar på problemet.

Ex. vi gör det det lagpliktigt att motorcyklister ska äta lite flourerande stamcell´s piller och saken är fixad för gott.

LÄNK till lösningen.

:tummenupp :D :näsblod
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top