Kan man synas _för_ mycket egentligen?

MikkE

Guest
Jag har tänkt köpa mig en varselväst då jag cyklar till och från jobbet varje dag. Det är inte alltid bilisterna ser min starka blinkande fram och baklampa. Var nära att bli påkörd igår då jag cyklade på vägen och bilisten tittar inte vänster när jag kommer. Hade då lampan blinkandes och vägen var upplyst, jävla idiot i bilen!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag var nere i Génève i våras, där kan man snacka om offensiv körning. Den stora skillnaden är att folk där har koll och vet att det händer. Här i Sverige är folk LIKA förvånade varje gång nåt 'oförutsett' händer i trafiken, nån som svänger vänster utan att blinka eller nån som dyker upp där de inte ska vara eller kör rakt ut.

Den största skillnaden är nog att folk inte håller stenhårt på sin rätt i trafiken där nere utan hjälper varandra istället.


Jepp, svensken är ouppmärksam, leker med mobiltelefon, kör med CruuuiseContröl och mixar vax istället för att _köra_ bil.

Är också av uppfattningen att västens betydelse kan urvattnas, ungefär som om alla körde runt med blåljus "För man syns mycket bättre då". Hur många ambulanser skulle få fri lejd...

/Två korvören
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag har tänkt köpa mig en varselväst då jag cyklar till och från jobbet varje dag. Det är inte alltid bilisterna ser min starka blinkande fram och baklampa. Var nära att bli påkörd igår då jag cyklade på vägen och bilisten tittar inte vänster när jag kommer. Hade då lampan blinkandes och vägen var upplyst, jävla idiot i bilen!

O då tror du att en varselväst hjälper?
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Är det bara jag som drar en paralell mellan gångtrafikanter i stan iförda reflexväst och dom människorna som innan nyår köade vid bensinstationerna för att spara 30:- innan höjningen vid årsskiftet (dom som läst den tråden vet vad jag menar)?

Jag kan inte förklara sambandet riktigt men det ringer bara en klocka, ungefär som folk med gångstavar (som även detta diskuterats i någon annan tråd).


EDIT: Vid närmare eftertanke så var det ju faktiskt jag som startade tråden om gångstavar och dess idioti :rolleyes:.
 
Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja nu var jag förvisso något otydlig med mitt första inlägg där jag bara skrev trottoarer.
Jag syftar givetvis på de som går runt med varselvästar på upplysta cykelvägar och trottoarer.
Risken att en bilist kör upp på en upplyst trottoar brevid vägen o kör på en är nog lika stor vare sig man har varselväst eller inte för då beror det nog på nåt helt annat än att man inte syntes.
Däremot slipper man se en varselväst några hundra meter fram o tro att det hänt nåt för man fortfarande inte lärt sig att inte accociera varselväst med polis/räddningspersonal.
Sen får ni kalla det snutnoja eller vad ni vill.

Jag sitter för övrigt med en varselväst på mig just nu, det krävs när jag traskar runt här på jobbet.
Även det onödigt enligt mig, men jag syns ju.

Men snälla Andreas, du är ju ung och bildbar. Lär dej att varselvästar inte är detsamma som att något har hänt. Lär dej att det går någon där!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att en del av SMC:s inställning i den här frågan om varselvästar har att göra med dom erfarenheter man har gjort i Norge med varselvästar.
Om jag inte missminner mig så har man numera som krav där att alla ska ha en varselväst med sig att använda i händelse av att man blir stående efter vägen, olycka eller något annat. Problemet är att när en olycka uppstår så springer alla runt med varselvästar och det finns inget bra sätt att enkelt se vem som är räddningsmanskap och vem som bara är en förvirrad irrande traffikant.
Detta leder till att det tar längre tid innan skadade får hjälp och ökar risken för de som blivit inblandade i en olycka.

Sen är det nog också så att problemet med att man inte ser motorcyklister inte har att göra med att vi inte syns. För vi syns. Problemet är att dom som inte ser oss inte heller tittar. Dom skulle inte ha sett oss om vi så varit en långtradare.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Men snälla Andreas, du är ju ung och bildbar. Lär dej att varselvästar inte är detsamma som att något har hänt. Lär dej att det går någon där!

ja och dom som går på trottoaren med sina västar behöver ju nödvändigtvis inte har gått där under hela sin promenad. förstår igentligen inte vad det är att haka upp sig på. om polisen eller en vanlig medborgare har en väst på sig i trafiken kan väl kvitta totalt, håller man sig till lagen så har man inget att vara orolig över, och håller man sig inte till lagen så får man skylla sig själv.


god fortsättning
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Men snälla Andreas, du är ju ung och bildbar. Lär dej att varselvästar inte är detsamma som att något har hänt. Lär dej att det går någon där!

Läste du ens vad jag skrev?
Själva grejjen är just den att man INTE ska lära sig att det är nån som bara går där utan att de ska vara just en grej som visar att det är polis/ambulans i arbete...
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Själva grejjen är just den att man INTE ska lära sig att det är nån som bara går där utan att de ska vara just en grej som visar att det är polis/ambulans i arbete...
Jag tror nog att alla har fattat att du inte tycker att man ska bära relexväst om man inte är polis eller liknande.:tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror att en del av SMC:s inställning i den här frågan om varselvästar har att göra med dom erfarenheter man har gjort i Norge med varselvästar.
Om jag inte missminner mig så har man numera som krav där att alla ska ha en varselväst med sig att använda i händelse av att man blir stående efter vägen, olycka eller något annat. Problemet är att när en olycka uppstår så springer alla runt med varselvästar och det finns inget bra sätt att enkelt se vem som är räddningsmanskap och vem som bara är en förvirrad irrande traffikant.
Detta leder till att det tar längre tid innan skadade får hjälp och ökar risken för de som blivit inblandade i en olycka.

Sen är det nog också så att problemet med att man inte ser motorcyklister inte har att göra med att vi inte syns. För vi syns. Problemet är att dom som inte ser oss inte heller tittar. Dom skulle inte ha sett oss om vi så varit en långtradare.

:fakta

Läste du ens vad jag skrev?
Själva grejjen är just den att man INTE ska lära sig att det är nån som bara går där utan att de ska vara just en grej som visar att det är polis/ambulans i arbete...

:fakta
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Ja, det är lag på i Norge att varselväst skall finnas i bilen under färd.

Kan hålla med om att det kan bli så att man tappar respekten för varselvästen, då andra än polisen, ambulanspersonal och räddningstjänsten använder det.

Vill man verkligen synas när det är mörkt ute, samt där belysning saknas, då ska reflex vara så lågt så möjligt, det vill säga under knähöjd, så bilisterna ser dig så tidigt som möjligt, även när de kör med halvljuset på.

Ur den synpunkten så sitter en varselväst åt h-e för högt på en vuxen.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Själva grejjen är just den att man INTE ska lära sig att det är nån som bara går där utan att de ska vara just en grej som visar att det är polis/ambulans i arbete...

Kan inte annat än hålla med dig i hela din diskussion. Du har helt rätt

Själv lyckades jag åka fast för fortkörning då jag trodde att det var tant agda som stog och väntade på grönt ljus vid övergångsstället. Mitt på dagen. Skyller naturligtvis inte bort mig på detta, men jag övervägde inte ens att det kunde vara en polis/ambulans.
Om detta tyder på att jag är allmänt sämst eller att alla som bär dessa västar vid belysta gator (läs trottoarer) och även på dagen tar bort VARNING-betydelsen får ni bedömma själva.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan inte annat än hålla med dig i hela din diskussion. Du har helt rätt

Själv lyckades jag åka fast för fortkörning då jag trodde att det var tant agda som stog och väntade på grönt ljus vid övergångsstället. Mitt på dagen. Skyller naturligtvis inte bort mig på detta, men jag övervägde inte ens att det kunde vara en polis/ambulans.
Om detta tyder på att jag är allmänt sämst eller att alla som bär dessa västar vid belysta gator (läs trottoarer) och även på dagen tar bort VARNING-betydelsen får ni bedömma själva.

Jag är på samma linje själv! Det var någon som nämnde att det var några vid bussen som hade varselväst som det stod resvärd på...jag menar allvarlgt för h-vete någonstans måste gränsen gå! OK för dagisbarn men annars ska det vara sådana som bär det i tjänsten som polis/ambulans eller utanför gatubelyst område när det är mörkt! :mad:

Alla ni som inte har polisnoja och kör sporthoj kan ju gå till närmsta moppehandlare och byta in hojen då ni tydligt inte utnyttjar den...:FU
 

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Ort
göteborg
Hoj
R1 99
Jag är på samma linje själv! Det var någon som nämnde att det var några vid bussen som hade varselväst som det stod resvärd på...jag menar allvarlgt för h-vete någonstans måste gränsen gå! OK för dagisbarn men annars ska det vara sådana som bär det i tjänsten som polis/ambulans eller utanför gatubelyst område när det är mörkt! :mad:

Alla ni som inte har polisnoja och kör sporthoj kan ju gå till närmsta moppehandlare och byta in hojen då ni tydligt inte utnyttjar den...:FU

Kan inte mer än hålla med!! Sen ni som tvunget måste gå omkring mitt i natten längs våra icke upplysta vägar, hur klär ni er på dagen när solen kan eventuellt möjligtvis råka av misstag blända en förare av motordrivet slag??? Visst e helt valfritt om man vill ha eller inte ha reflexväst på sig, men tror inte d hjälper till utan tror mer på att försöka ändra folks attityd i trafiken.

Lätt o skriva här att man e bror duktig o bär reflex väst o skit när man e ute o promenerar, men va vasen ni sitter på sveriges största sporthojs sida!!!! Hur många här har aldrig kört för fort, struntat i att släppa över fotgängare vid övergångställen mm?? Dom som alltid e så fruktansnsvärt fina människor o e rädda för att himlen ska trilla ner, va fan sälj hojen o flytta in på äldreboende, så kan ni gå i deras inhängande promenad stråk så e risken för olyckor minimerad ytterligare!!:gnissla
 

Freedom

Guest
Ja, det är lag på i Norge att varselväst skall finnas i bilen under färd.

Kan hålla med om att det kan bli så att man tappar respekten för varselvästen, då andra än polisen, ambulanspersonal och räddningstjänsten använder det.

Vill man verkligen synas när det är mörkt ute, samt där belysning saknas, då ska reflex vara så lågt så möjligt, det vill säga under knähöjd, så bilisterna ser dig så tidigt som möjligt, även när de kör med halvljuset på.

Ur den synpunkten så sitter en varselväst åt h-e för högt på en vuxen.

Kan inte förstå ditt tänkande angående att man skulle tappa respekten för nån i varselväst, om man har varselväst är det för att synas i trafiken så då undrar jag om du som trafikant blir mer blind i trafiken och kör över dom som syns i trafiken.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Kan inte förstå ditt tänkande angående att man skulle tappa respekten för nån i varselväst, om man har varselväst är det för att synas i trafiken så då undrar jag om du som trafikant blir mer blind i trafiken och kör över dom som syns i trafiken.

Läs mitt inlägg en gång till...sakta.
 

Freedom

Guest
Läs mitt inlägg en gång till...sakta.

Jag har läst ditt inlägg saaaaktta. Vad du skriver är att det är fel att ha varselväst som privatperson och det är bättre för privatpersoner att ha lågt hängade reflexer för då tycker du att dom syns bättre. Varselväst i bröst höjd syns betydligt bättre än några futtiga reflexer i knähöjd.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har en jämförelse för alla er som vill ha den där västen i tid och otid...vi motorcyklister kan väl börja montera blåljus och sirener på våra skönheter så att alla jävla bilister som inte har uppsikt ser att vi kommer...:tummenupp
Detta kan kanske föranleda att dom som verkligen använder blåljus kommer uppleva en minskad verkan men vad gör det:rolleyes:
 

Freedom

Guest
Jag har en jämförelse för alla er som vill ha den där västen i tid och otid...vi motorcyklister kan väl börja montera blåljus och sirener på våra skönheter så att alla jävla bilister som inte har uppsikt ser att vi kommer...:tummenupp
Detta kan kanske föranleda att dom som verkligen använder blåljus kommer uppleva en minskad verkan men vad gör det:rolleyes:

Jag fatter inte problemet, vad är det för fel att synas i trafiken? Blåljus är väl lite fel att jämnföra med.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top