Kan man synas _för_ mycket egentligen?

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Kan vi inte alla köpa oss ett stroblampa och sätta på hjälmen.
Men så kan vi madrassera alla stolpar och allt hårt otyg.
Sen kan vi ju ta bort 5 växlar på bågen så slipper det gå för fort
och när vi ändå är i farten så är det inte lika bra att begränsa cc till 49
för alla som är över 35 eller under 33.
Visst är det jätte bra med att vilja synas, alla vill att vi åker omkring med
blinkande västar på.
Jag gör min det för säkerheten genom att höras!

AV MED DÄMPARNA SÅ DET DÅNAR MELLAN HUSEN DÅ VET DOM
STACKARS BLINDA BILISTERNA ATT DET KOMMER EN MC!
:yoparty
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Tycker varselväst är vettigt för dom som behöver dom t.ex. ni som bor på landet eller som är ute och knatar i mörkret och då är det bra om jycken har också MEN jag blir jefligt irriterad på dem som använder dem i fullt dagsljus som inte är på eller strax brevid vägen. Körde nyligen förbi en kille med väst som stod 3m bredvid vägen på en cykelväg och räknade cyklister eller dylikt och orsakade lite pulsökning(JA jag har snutnoja OK!!!) helt jevvla onödigt!:gnissla

Troligen stod det någon text på ryggen på honom också.
Jag tycker det är bra , jag såg t ex några personer med västar som det stod RESVÄRD Dalatrafiken på vid en busshållplats . De var lätta att skilja från vanliga resenärer :)
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag har inte läst hela tråden för jag orkar inte så jag vet inte om detta redan har tagits upp, men ja, man kan "synas för mycket"!

Tidigare har reflexvästar varit någon som främst trafikskolor har använt, folk som har sysslat med övningskörning. Detta är lämpligt eftersom det syns på långt håll att det är övningskörning på gång och då kanske man ska vara lite extra försiktig eftersom det finns någon som är grön (fan vad låg) på det här med trafik och håller på att lära sig.

Men nu håller nästan varenda jävla Pan Europeantomte och Dragstar1100nisse på med reflexvästar, vilket gör att bilister vänjer sig vid västarna och de som övningskör och som kanske verkligen behöver synas extra inte längre är hjälpta av västarna eftersom ingen tänker så mycket på dom längre.

Och allvarligt talat, hur snyggt är det med reflexvästar? Ironin är total när man ser äkta "easy riders" på dragstarhojar, med skinnfransar och hela kittet, och över det så har dom dragit en reflexväst. Jag fnissar hysteriskt varje gång jag ser det.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jag äger varken reflexer eller reflexväst och skulle förmodligen inte skaffa det heller. En stor anledning är att jag bor inne i centrala Malmö där jag mer eller mindre aldrig behöver promenera/cykla på oupplysta vägar.

Flyttar jag ut på landet skulle jag däremot köpa reflexer eftersom det finns fler oupplysta vägar där. Vad gäller reflexvästar så.... nja, tror ärligt talat aldrig att jag skulle använda en även om jag skulle haft en hemma fåfäng som jag är :rolleyes:

Vidare tycker jag att det skall vara upp till var och en om man vill ha reflexer/reflexvästar på sig eller inte. Likaväl som jag anser att det skall vara upp till var och en om man vill ha cykelhjälm eller inte, men det är en annan diskussion.

Bör kanske tillägga att jag inte tycker det är fel av andra att bära reflexer! Snarare tvärtom, däremot är jag för lat och för slarvig för att göra det själv.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Fick en reflexväst av Mamma som jag så klart måste använda när det är mörkt ute (trodde jag var över 18 :va ). :tungan Man känner sig lite småmuppig i den men syns ju iaf. Alltid bra att ha om tex baklyset skulle paja eller liknande.
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Nej jag har inte snutnoja, men varselväst tycker jag ärligt talat är överdrivet när man är ute på en vanlig promenad på riskfria trottoarer.

Jag tycker det ska va till för poliser och räddningspersonal först o främst o de e det jag tänker när jag ser en varselväst, nåt har hänt, shit. Nehe, de va Agda som va ute me hunden.

De e som att alla skulle åka runt med blåljus på taket, ingen jävel skulle lägga märke till att de visst va en ambulans denna gången som behövde fri väg.

Sen får jag va hur jävla idiot som helst för denhär åsikten, de skiter jag i.

Du måste bo mitt i centrum där det alltid finns lampor, prova åka ut nån mil på landet o kolla hur mörkt det är där....
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Usch! Va trött man är på det här dadda-samhället... Förbud hit o en ny lag dit... Man får aldrig bli vuxen i det här landet!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Reflexer är bra om det är mörkt ute. Är det dagsljus eller upplyst känns en reflexväst tämligen meningslös. Är man ute och går med hunden räcker benreflexer utomordentligt bra, har varit ute och marscherat flera mil och de där jävla reflexerna syns från flera hundra meters håll, även utan strålkastare.

Därmed anser jag att de gula/orange västarna kan lämnas till utryckningspersonal, övningskörare, folk som arbetar i vägkanten, trafikanter som fått stopp på ett oönskat sätt. De som vill envisas med en väst kan ju skaffa en som INTE är neonfärgad utan med en enkel reflexremsa som går runt kroppen, den syns tillräckligt!!! (Dvs en remsa på 2-5cm, inte 25 :näsblod )
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag tycker man borde plocka upp det utmärkta förslaget från 50-talet med bilhjälm också. Det kan ju kanske rädda 0,000511 liv per år.

Jag tycker man borde lagstifta om en fet jävla stor varselväst som täcker hela bilen med, så att man även ser att det är en bil som kommer och inte en lastbil eller buss för det är ju ganska svårt att särskilja dessa fordon åt också så kanske man räddar ytterliggare något liv :rolleyes:
 

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
f.d fordonsägare
Det finns en grej som vore kul om relflexväst vore lagstadgat, tänk er en kortege med HA eller Bandidos:D
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Gör som depåbitchen, sätt på dig varselvästen o va säker mot allt.
Man behöver inte ens flytta på sig när de kommer bilar, varselvästen skyddar dig :tummenupp

o jag pratar fortfarande i egenskap av stadsbo där folk knallar omkring med varselväst fast de måste gå 2 mil ut från stan för att komma till nåt oupplyst med biltrafik, det är dem jag stör mig på, inte bönderna som har 300 meter upplyst o resten mörker.

Och hur fan blev jag inblandad i det här??

Men nu när du ändå blandat in mig så kan jag ju dumförklara dig jag med trots att du lyckas bra som fan med det själv!

För det första så finns det fan inga jävla riskfria trottoarer.
Jag är fan så mycket säkrare på landsvägen hema för där är det mindre trafik.

Och om du sen tror att folk syns bra när dom promenerar på upplysta trottoarer/gånvägar så har du förbannat fel.
Du kan fan aldrig ha kört bil/hoj i mörker.
Det är ju satans så mycket enklare att se folk med reflex/varselväst än folk utan. Bara idioter tror att dom syns bara för att det sitter gatubelysning där dom går.

Nu har du gjort mig mer förbannad än vad min chef lyckas med.
Grattis! :mad:

Du måste bo mitt i centrum där det alltid finns lampor, prova åka ut nån mil på landet o kolla hur mörkt det är där....

Killen är garanterat mörkrädd......
 
Last edited:

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Tja, att lagstifta vore väl en överdrift... Det är väl upp till var och en om de vill synas eller inte. Handar väl helt klart om ens egna liv i slutändan.

Men att bära reflexväst när man är ute och kör i mörker är inte alls en dum idé. Tänk på oss/er som har mörka motorcycklar i svarta skinnställ. Det ser ju kanske lite muppigt ut, särskilt i dagsljus men man kan aldrig synas för mycket ^^
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tja, att lagstifta vore väl en överdrift... Det är väl upp till var och en om de vill synas eller inte. Handar väl helt klart om ens egna liv i slutändan.

Men att bära reflexväst när man är ute och kör i mörker är inte alls en dum idé. Tänk på oss/er som har mörka motorcycklar i svarta skinnställ. Det ser ju kanske lite muppigt ut, särskilt i dagsljus men man kan aldrig synas för mycket ^^

Du tror inte din främre och bakre lampa gör att du syns ganska bra när det är mörkt, eller? :va Annars borde kanske bilister också ha på sig reflexvästar när man kör på ödsliga landsvägar :D
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
att måla sig i grälla färger och stå och vinka kvittar fan om ingen tittar åt ditt håll.

när en väst gör som störst nytta är när trafikanterna redan tittar åt ditt håll, fast i försämrade siktförhållanden.

Är sikten fri ska samtliga trafikanter kunna se dig utan problem, annars har de inte på vägarna att göra.


och som svar på kommande dumma argument... det var mc-åkande det var tal om.. och samtliga motorcyklar godkända för allmän väg skall ha reflexer och lysen, som i sig utgör fullgod markering.

som sagt, en trafikant som inte ser ett lyse i mörkret eller ett fordon i dagsljus ska omedelbart plockas undan av farbror blå för körkortsklippning och åtal för vårdslöshet i trafik.


Reservation förstås: mycket god idé att ha med sig en under sadeln om man blir tvungen att kliva av hojen mitt i natten och meka.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag brukar alltid ha västen på när jag kör mc.
Jag föreställer mig att jag syns bättre då.
Jag skiter i om någon tycker det är löjligt.:arsele
Jag har inga problem med hur andra motorcyklister klär sig oavsett hur de klär sig.
Vem bryr sig?
Det är upp till var och en.:)
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Du måste bo mitt i centrum där det alltid finns lampor, prova åka ut nån mil på landet o kolla hur mörkt det är där....

Läs allt jag har skreve innan du yttrar dig...

Och hur fan blev jag inblandad i det här??

Men nu när du ändå blandat in mig så kan jag ju dumförklara dig jag med trots att du lyckas bra som fan med det själv!

För det första så finns det fan inga jävla riskfria trottoarer.
Jag är fan så mycket säkrare på landsvägen hema för där är det mindre trafik.

Och om du sen tror att folk syns bra när dom promenerar på upplysta trottoarer/gånvägar så har du förbannat fel.
Du kan fan aldrig ha kört bil/hoj i mörker.
Det är ju satans så mycket enklare att se folk med reflex/varselväst än folk utan. Bara idioter tror att dom syns bara för att det sitter gatubelysning där dom går.

Nu har du gjort mig mer förbannad än vad min chef lyckas med.
Grattis! :mad:



Killen är garanterat mörkrädd......

Jag ber o ursäkt, blandade ihop era nickname när jag skrev.

O jag vet mkt väl att man syns bättre med varselväst, tror du jag är dum i huvet eller?
Men LÄÄÄÄS vad jag skriver för helvete.

Trött på idioter som går runt i varselväst mitt i stan, det finns vanliga reflexer, såg senast idag en knalla runt på en trottoar mitt i stan, 2 mil från närmsta mörka väg.
Hoppas hon kände sig jättesäker i sin jävla väst.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top