Kan man synas _för_ mycket egentligen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om jag ska ut och gå en promenad med hundarna här går jag först över en upplyst gård, på en upplyst cykelbana, för att sedan korsa en kolsvart åker för att komma ut på en kolsvart ridväg/cykelbana för att sedan gå en bit på en oupplyst bilväg, sedan vänder jag och går samma väg tillbaka.

När EXAKT tycker AndreasNO att jag får ta på mig reflexvästen?
När EXAKT ska jag ta av mig den?
Var ska jag förvara den när jag går och inte får ha den på mig?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Om jag ska ut och gå en promenad med hundarna här går jag först över en upplyst gård, på en upplyst cykelbana, för att sedan korsa en kolsvart åker för att komma ut på en kolsvart ridväg/cykelbana för att sedan gå en bit på en oupplyst bilväg, sedan vänder jag och går samma väg tillbaka.

När EXAKT tycker AndreasNO att jag får ta på mig reflexvästen?
När EXAKT ska jag ta av mig den?
Var ska jag förvara den när jag går och inte får ha den på mig?

Ge fan i att gå på de kolsvarta vägarna när du uppenbarligen har fina upplysta ställen o håll sen käften.

Eftersom vi tydligen har så jävla mkt bonnjävlar här som fattar me arslet så får jag väl säga det ännu tydligare, inne i stan har vi inga kolsvarta jävla vägar men ändå ska folk envisas me att traska runt i sin jävla varselväst. Ge fan i de tycker jag.

"Men jag går ju över EN väg som faktiskt inte har gatljus" Ge fan i att korsa vägen när det kommer två stora ljussken emot dig, pucko.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Akta så du inte blir påkörd av en bil mitt i skogen om du glömmer varselvästen hemma :tummenupp

Det kör bilar efter dom oupplysta vägarna, och på den oupplysta rid/cykelvägen kör ju moppefuckon som du omkring! :D

Det är inget problem för mig att gå omkring halva stäckan på bra upplysta cykelvägar utan biltrafik med varselväst om jag vet att jag behöver den sen på dåligt upplysta vägar.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Det kör bilar efter dom oupplysta vägarna, och på den oupplysta rid/cykelvägen kör ju moppefuckon som du omkring! :D

Det är inget problem för mig att gå omkring halva stäckan på bra upplysta cykelvägar utan biltrafik med varselväst om jag vet att jag behöver den sen på dåligt upplysta vägar.

Gör som depåbitchen, sätt på dig varselvästen o va säker mot allt.
Man behöver inte ens flytta på sig när de kommer bilar, varselvästen skyddar dig :tummenupp

o jag pratar fortfarande i egenskap av stadsbo där folk knallar omkring med varselväst fast de måste gå 2 mil ut från stan för att komma till nåt oupplyst med biltrafik, det är dem jag stör mig på, inte bönderna som har 300 meter upplyst o resten mörker.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Man kan väl ha röda varselvästar på sig om man inte är snut, går någon runt med en sådär blir man ju galen. Skulle aldrig falla mig in att sätta på sig såntdär trams om jag inte är trafikpolis.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Äh, big deal.. So what om fotgängare knallar omkring med reflexväst? Man sänker hastigheten, ser att det inte är farbror blå, och kör vidare. Det är ju knappast så att hundägarna går parad med 100 m mellanrum. Körde man dessutom så jävla fort att man tappar kontrollen bara för att man tror att en polis står längre fram, ska man nog lära sig köra ordentligt först istället..

Väst på MC-förare? Upp till var och en. End of story.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Det är väl bra om man syns!

Problemet med en "inflationseffekt" är ju snarare att man vänjer sig vid att alla ska ha reflexer, väst, pannlampa etc att man tar det för givet sedan. Det blir ganska få som inte använder det till slut, med påföljd att man blir irriterad på dessa "bakåtsträvare" eftersom man blivit van att inte behöva anstränga sig... sedan höjs snart ropen på lagstiftning!

Och är det EN sak det börjar bli inflation på här i Sverige, så är det antalet lagar och förordningar som vår ständigt nedskärningsdrabbade ordningsmakt ska försöka upprätthålla.

Javisst målar jag f-n på väggen, och visst överdriver jag. Det är bra att synas, men sluta kräva en massa lagar! ;)

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Jag tycker att det är bra när gångtrafikanter bär reflex!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det känns som att det finns två läger, och två språk här.

Jag förstår de som vill synas lite extra (även om jag hellre än död än gul). Vad ni måste förstå är att ju fler gula västar man ser, ju mindre värda blir det. Ser jag en gul väst så reagerar jag, men inte alls lika kraftigt som jag gjorde för ett år sen ínna det här började.

Skulle nu en kraftig inflation av gul-användandet komma, så skulle till slut räddnings-, polis-, ambulens- och bärgningskår ligga lite risigt till när de springer i trafiken, över vägar fram och tillbaka i sitt letande eller så. För de gula västarna betyder bara att tant Agda är ute med sin tax, inet att det skett en olycka och det springer brandmän fram och tillbaka över vägen för att klippa fram nån ur en bil i diket!

Så när en brandman blir överkörd för att någon valde att inte orka bromsa, anser ni gul-användare er fortfarande oskyldiga? Eller är ni bara egoistiska?

Spirit

Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jo, det är lite så. Gula västar har ju hittills betytt att det är något särskilt som hänt, en olycka kanske eller så.

Jag ska komma med en till överdrift, ni som inte förstår liknelsen kan gå vidare...

Men tänk vad som skulle inträffa om alla började köra med blå saftblandare på taket för att synas? Vad skulle då inträffa när ambulansen försökte ta sig fram?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det är bara utryckningsfordon som får använda larmanordning (blåljus+siren)
Detta räcker väl för att skilja ut tex. polis från Agda med hunden?
Vad är problemet?

Det handlar ju inte om att gulvästar blir "mindre värda" om det finns fler som använder de.

Den som vill klä sig i tex. reflexväst av någon anledning ska väl kunna få göra det oavsett vilken anledning som ligger bakom?

Måste verkligen reflexvästbärandet regleras i ytterligare en ny lag bara för att någon får för sig att riskera blanda Tant Agda med en polis?

Förbjud refexväst?

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Här hos oss använder många fotgängare varselväst, så vi är vana att se dem.
Det är inget problem att skilja på en promenerande hundägare och utryckningspersonal i dagens läge, finns det utryckningspersonal brukar det finnas bilar, trianglar och varningsljus också.
Men om det blir vanligare att "allmänheten" tar på sig en väst när det hänt en olycka DÅ kan det bli problem.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Polisen har ju de där på sig när de står och skjuter, inte roligt att få hjärtat i halsgropen när man sitter och lyssnar på radion och tror att man blir fattig.

Spirit

Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Det är bara utryckningsfordon som får använda larmanordning (blåljus+siren)
Detta räcker väl för att skilja ut tex. polis från Agda med hunden?
Vad är problemet?

Det handlar ju inte om att gulvästar blir "mindre värda" om det finns fler som använder de.

Den som vill klä sig i tex. reflexväst av någon anledning ska väl kunna få göra det oavsett vilken anledning som ligger bakom?

Måste verkligen reflexvästbärandet regleras i ytterligare en ny lag bara för att någon får för sig att riskera blanda Tant Agda med en polis?

Förbjud refexväst?

Det med blåljuset var en liknelse, om du inte förstår den så gå vidare - som jag skrev. Jag vet mycket väl att det är förbjudet, liksom att bära polisuniform etc.

Och vad jag avskyr mest av allt är fler lagar, vare sig de föreskriver eller förbjuder reflexväst, se mitt tidigare inlägg.

Låt folk göra som de vill!! Där är vi ense, det ÄR bra att synas. Men inflationseffekten existerar faktiskt! Det var egentligen bara den poängen jag ville få fram.

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker varselväst är vettigt för dom som behöver dom t.ex. ni som bor på landet eller som är ute och knatar i mörkret och då är det bra om jycken har också MEN jag blir jefligt irriterad på dem som använder dem i fullt dagsljus som inte är på eller strax brevid vägen. Körde nyligen förbi en kille med väst som stod 3m bredvid vägen på en cykelväg och räknade cyklister eller dylikt och orsakade lite pulsökning(JA jag har snutnoja OK!!!) helt jevvla onödigt!:gnissla

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...