Kan man synas _för_ mycket egentligen?

Billy Broms

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
-07 Kawasaki er6n + Triumph Street Triple 09
Läs allt jag har skreve innan du yttrar dig...



Jag ber o ursäkt, blandade ihop era nickname när jag skrev.

O jag vet mkt väl att man syns bättre med varselväst, tror du jag är dum i huvet eller?
Men LÄÄÄÄS vad jag skriver för helvete.

Trött på idioter som går runt i varselväst mitt i stan, det finns vanliga reflexer, såg senast idag en knalla runt på en trottoar mitt i stan, 2 mil från närmsta mörka väg.
Hoppas hon kände sig jättesäker i sin jävla väst.

Men, om man som du, som bor på "bonnalandet" så är det alltså okej med varselvästen då?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Gula reflexvästar ska man ha om man gör nån form av arbete på vägen, polis , gräver whatever, INTE om man är en kärring som är ute och rastar vargwobblern! Fruktansvärt irriterande när man står på hejdarna för man tror man kommer torska för fortkörning, har hamnat i en trafikolycka eller vägarbete. Är det så farligt att vara ute borde man kanske stanna hemma istället eller skaffa normala reflexer bara dom inte är gula. Annars kan man ju lika gärna sätta blåljus på kärringsnurran också så man är säker på att synas.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Men, om man som du, som bor på "bonnalandet" så är det alltså okej med varselvästen då?

Ja bor man ute i skogen där de inte finns gatlysen o man måste knalla runt på vägkanten så e varselväst helt okey, men inne i stan me gatlysen o trottoarer tycker jag att det är helt onödigt, det förstör bara för de som ska utmärka sig med hjälp av varselväst, såsom polis o ambulanspersonal.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har inte läst hela tråden för jag orkar inte så jag vet inte om detta redan har tagits upp, men ja, man kan "synas för mycket"!

Tidigare har reflexvästar varit någon som främst trafikskolor har använt, folk som har sysslat med övningskörning. Detta är lämpligt eftersom det syns på långt håll att det är övningskörning på gång och då kanske man ska vara lite extra försiktig eftersom det finns någon som är grön (fan vad låg) på det här med trafik och håller på att lära sig.

Men nu håller nästan varenda jävla Pan Europeantomte och Dragstar1100nisse på med reflexvästar, vilket gör att bilister vänjer sig vid västarna och de som övningskör och som kanske verkligen behöver synas extra inte längre är hjälpta av västarna eftersom ingen tänker så mycket på dom längre.

Och allvarligt talat, hur snyggt är det med reflexvästar? Ironin är total när man ser äkta "easy riders" på dragstarhojar, med skinnfransar och hela kittet, och över det så har dom dragit en reflexväst. Jag fnissar hysteriskt varje gång jag ser det.

Bra skrivet. Men det finaste jag någonsin sett på en hoj var en tant som övningskörde med sin snubbe, båda på glidare men hon hade en hoj anpassad för en kvinna, nämligen en Virago 535. Det roliga var dock västen, en gul sak med obligatoriska övningskörning på ryggen. Men stort över hela bröstet stod det "PASTEJKÖKET" på västen.
Han måste ha varit stolt över sin fru när de var ute och körde tillsammans...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Man börjar ju undra med tanke på dina inlägg......




Precis vad jag gjorde när jag kom fram till ovanstående.

Så bara för att jag anser att det är onödigt med varselväst i stan pga det gör att man tillslut inte reagerar på när det är polis eller så utan tror att de e tant Agda som e ute o traskar så.. ja nej.. jag orkar inte.. jag tycker ärligt talat synd om folk som inte lärt sig att hålla sig undan från bilar utan måste gå runt med varselväst för att känna sig trygg, en falsk trygghet e ju jävligt bra oxå :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
I korthet:

Alla mynt har två sidor.

Visst. Man syns bättre. Det är väl bra.

MEN! Varningsfunktionen kanske urvattnas, och de som SKA ha skydd av dessa västar får det inte längre på samma sätt då respekten försvinner.



Om inte folk var så förbannat OFFENSIVA i trafiken nuförtiden, utan tog det lite lugnt, så skulle vi inte ha så mycket olyckor.
Och alla gångtrafikanter och cyklister som just nu jönsar runt med dessa västar under parollen "jag har rätten på min sida" och därefter KASTAR sig handlöst ut i trafiken...
Är det säkerhet det?
Först en väst för att synas, sen en attityd och ett handlande som är tvärt emot allt vad säkerhet handlar om.
Det tar ut varann lixom...
 
Last edited:

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
Annars kan man ju lika gärna sätta blåljus på kärringsnurran också så man är säker på att synas.

Det kommer nog en tid då det är säkrast att göra det... det kommer :näsblod

Edit: Jag tycker också att det förlorar en del av sin effekt, när man ser en varselväst så ska man vara extra uppmärksam. Det kan tillexempel vara när barn är ute som inte förstår faran i trafiken. En vuxen bör förstå faran i trafiken och det hjälper inte en varselväst till mot.

Behöver man det så tycker jag man behöver en vuxen som är med en ute och går också. Det känns så jävla overkill... på med blåljus också så, så reagerar vi tillslut inte på när det verkligen är nått vi behöver vara uppmärskamma på.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om inte folk var så förbannat OFFENSIVA i trafiken nuförtiden, utan tog det lite lugnt, så skulle vi inte ha så mycket olyckor.

Jag var nere i Génève i våras, där kan man snacka om offensiv körning. Den stora skillnaden är att folk där har koll och vet att det händer. Här i Sverige är folk LIKA förvånade varje gång nåt 'oförutsett' händer i trafiken, nån som svänger vänster utan att blinka eller nån som dyker upp där de inte ska vara eller kör rakt ut.

Den största skillnaden är nog att folk inte håller stenhårt på sin rätt i trafiken där nere utan hjälper varandra istället.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag äger varken reflexer eller reflexväst och skulle förmodligen inte skaffa det heller. En stor anledning är att jag bor inne i centrala Malmö där jag mer eller mindre aldrig behöver promenera/cykla på oupplysta vägar.

Well, om du kör hoj/bil själv så vet du att det inte är så lätt att upptäcka en forgängare alla gånger. Belyst eller ej.

Det är väl toppen att folk frivilligt tar på sig reflexvästar om de vill det!?

Ja bor man ute i skogen där de inte finns gatlysen o man måste knalla runt på vägkanten så e varselväst helt okey, men inne i stan me gatlysen o trottoarer tycker jag att det är helt onödigt, det förstör bara för de som ska utmärka sig med hjälp av varselväst, såsom polis o ambulanspersonal.

Ska vi förbjuda alla med tribaltatueringar ute på krogen också, som vill synas fast de egentligen inte är nåt!? :D Hahaha. Inte ens en simpel skinhead eller kåkfarade utan bara vanlig kicker? :tungan

Visst. Man syns bättre. Det är väl bra.

MEN! Varningsfunktionen kanske urvattnas, och de som SKA ha skydd av dessa västar får det inte längre på samma sätt då respekten försvinner.


Shit, det här skulle jag kunna spinna vidare på hela natten, se jämförelse med tatueringar ovan... Jag passar dock. Fel tråd. RespeCkt :yoparty
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Så bara för att jag anser att det är onödigt med varselväst i stan pga det gör att man tillslut inte reagerar på när det är polis eller så utan tror att de e tant Agda som e ute o traskar så.. ja nej.. jag orkar inte.. jag tycker ärligt talat synd om folk som inte lärt sig att hålla sig undan från bilar utan måste gå runt med varselväst för att känna sig trygg, en falsk trygghet e ju jävligt bra oxå :tummenupp

Japp. Den tryggheten om att man är odödlig när man går på en trotoar för där är det ju en kant på ca: en decimeter som gör att inga bilar kan köra på mig. Precis den tycker jag är bra. :pannkyss
 

thomasb

Blixt
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
CBR 900 RR, GSXR1000
Varselväst

Det är inte på tapeten om någon lagstiftning kring varselvästar.
Citat från SMC svar:

"Det är väl självklart att en motorcyklist syns bättre med en gul varselväst! Varför inte
lagstifta om varselväst för motorcyklister snarast?
Det är ett vanligt påstående. Därför kommer här SMCs syn på saken.
SMC menar att detta är fel: Motorcyklisterna syns, det är bilförarna som inte ser oss!"

Min fråga handlar om just själva synbarheten med varselväst då jag anser att det är bra att ha en sådan på sig.
Det finns redan skinnställ och hojar i fina neon färger!
Jag tycker att det är bra att synas, men man behöver inte ha en väst för det.
Det är bara aktuellt om man har depprition och åker omkring i svart skinnställ.
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Det finns redan skinnställ och hojar i fina neon färger!
Jag tycker att det är bra att synas, men man behöver inte ha en väst för det.
Det är bara aktuellt om man har depprition och åker omkring i svart skinnställ.


Skinnställ i neonfärger är väl riktigt mycket sent 80 tal - tidigt 90-tal?
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Well, om du kör hoj/bil själv så vet du att det inte är så lätt att upptäcka en forgängare alla gånger. Belyst eller ej.

Det är väl toppen att folk frivilligt tar på sig reflexvästar om de vill det!?

Hade du läst HELA mitt inlägg så hade du kanske inte behövt skriva ditt! Citerar mig själv:
Bör kanske tillägga att jag inte tycker det är fel av andra att bära reflexer! Snarare tvärtom, däremot är jag för lat och för slarvig för att göra det själv.
 

Freedom

Guest
Om folk som vistas vid vägarna har varselkläder är bara positivt, men att lagstifta att vissa trafikantgrupper ska ha det blir bara fel. Jobbar/vistas intill en väg är det det helt okej med självlysande kläder, men trafikanterna på nämda väg så borde det obligatoriska halvljuset räcka.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Japp. Den tryggheten om att man är odödlig när man går på en trotoar för där är det ju en kant på ca: en decimeter som gör att inga bilar kan köra på mig. Precis den tycker jag är bra. :pannkyss

Att man inte är odödlig på en trotoar för att det är en kant håller jag med dig om, håller med dig i det mesta du säger om varselvästar. Men i ärlighetens namn så borde man väl kunna känna sig rätt säker på en trotoar? Jag har i alla fall aldrig sett någon köra på en trotoar och de personer som kör där hade troligtvis kört på en oavsett om man haft varselväst på sig eller inte..
 
Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Ja bor man ute i skogen där de inte finns gatlysen o man måste knalla runt på vägkanten så e varselväst helt okey, men inne i stan me gatlysen o trottoarer tycker jag att det är helt onödigt, det förstör bara för de som ska utmärka sig med hjälp av varselväst, såsom polis o ambulanspersonal.

Jag bor två tidszoner från närmaste gatlykta och asfalterade väg och det är en helikopter som flyger in sprit till mig och hundmat till min dvärgpudel.
Jag är upprörd över att du säger att jag inte får ha reflexväst på mig när jag går ut med dvärgpudeln, huuur kan du säga så??? Det är tack vare såna som dig som vi har krig och hungersnöd i världen!!

EDIT: Jag känner mig faktiskt mycket tryggare med min reflexväst. Tänk om det kommer ett flygplan och störtar på mig!!

EDIT2: Ja, klart som fan jag skojar men AndreasNo har en solklar poäng i det han skrivit. Se tidigare inlägg.
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag bor två tidszoner från närmaste gatlykta och asfalterade väg och det är en helikopter som flyger in sprit till mig och hundmat till min dvärgpudel.
Jag är upprörd över att du säger att jag inte får ha reflexväst på mig när jag går ut med dvärgpudeln, huuur kan du säga så??? Det är tack vare såna som dig som vi har krig och hungersnöd i världen!!

EDIT: Jag känner mig faktiskt mycket tryggare med min reflexväst. Tänk om det kommer ett flygplan och störtar på mig!!

EDIT2: Ja, klart som fan jag skojar men AndreasNo har en solklar poäng i det han skrivit. Se tidigare inlägg.

:rofl Ja med västen på så ser piloten dig direkt o styr undan o kraschar nån annanstans, garanterat :D :tummenupp
Hehe..
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag läser just nu den här boken. Jag håller inte med om allt men det mesta. Den är mycket tänkvärd - läs den om ni har tid. PS. Satt och städade prenumerationer och den här tråden passade bra.

I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet
http://www.bokus.com/b/9151847426.html

Beskrivande text:
I Sverige har vi ett överdrivet behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror, skrev överläkaren i psykiatri, David Eberhard, i en debattartikel i DN hösten 2005.
Han menar att den panikångest han allt oftare möter hos sina patienter på akutmottagningen i Stockholm har en direkt motsvarighet på samhällelig nivå: själva samhället tycks lida av ett nationellt paniksyndrom och ett slags trygghetsnarkomani!
Men människan är inte född till trygghet. Trygghet föder rädsla på samma sätt som paniksyndrom ger överdriven vilja till att undvika faror.
Eberhard driver och prövar sin tes och drar fram mängder av exempel, alltifrån säkerhetsbälten och cykelhjälmar till curlingföräldrar och förbud mot djungelolja!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top