Kan man synas _för_ mycket egentligen?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag har en jämförelse för alla er som vill ha den där västen i tid och otid...vi motorcyklister kan väl börja montera blåljus och sirener på våra skönheter så att alla jävla bilister som inte har uppsikt ser att vi kommer...:tummenupp
Detta kan kanske föranleda att dom som verkligen använder blåljus kommer uppleva en minskad verkan men vad gör det:rolleyes:

Hehe schysst idé :tummenupp Då lär alla bilister se oss iallafall :yoparty
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jag har läst ditt inlägg saaaaktta. Vad du skriver är att det är fel att ha varselväst som privatperson och det är bättre för privatpersoner att ha lågt hängade reflexer för då tycker du att dom syns bättre. Varselväst i bröst höjd syns betydligt bättre än några futtiga reflexer i knähöjd.

Var har jag skrivit att det är FEL?

Jag skrev "Kan hålla med om att det kan bli så att man tappar respekten för varselvästen, då andra än polisen, ambulanspersonal och räddningstjänsten
använder det.".

Har du aldrig kört i mörker? vilken kroppsdel lyses upp först när du närmar dig en gångtrafikant? Är det nere vid fötterna eller huvudet?

Utmed vägen utanför mitt hus finns NGEN gatubelysning, INGEN trottoar, men busshållplatser. Högsta tillåtna hastighet är 90 km/h. Kantlinjen går endast någon centimeter in på asfalten. Går man ett steg åt höger, hamnar man i diket.

Resten torde inte vara så svårt att räkna ut vad som kan hända när de bländar av från helljus till halvljus vid möte.
 

Popelollole

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda cbr 954 RR
En väst är ju alltid bra att ha med vid körning.

Är jag ute och går med hunden, i mörker, är det hunden som får västen på sig. ( svart labrador syns ej bra i mörker)

Skulle aldrig själv bära en om jag inte var i behov av hjälp.

Går jag på en icke upplyst väg och det kommer en bil på samma sida vänder jag mig alltid om och ser vad bilen gör.
Man märker ganska fort om det är någon olycksrisk.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Börjar med att säga att jag inte orkat läsa igenom alla inlägg.
Har aldrig förstått själva påhitttet att sätta västar på mc-förare eftersom i princip alla har lysen fram och bak, precis som bilar. Om man är så jävla ouppmärksam att man inte ser lysen på håll ska man heller inte befinna sig i/på ett motorfordon.
Det vore väl bättre om polisen tog och gav sig ut och satte dit alla som kör med trasiga eller helt utan lysen. När det är mörkt och man möter ett lyse på vägen är det ju lite att förutsätta att det är en mc, men alltför ofta är det bilar som inte ar fullgod belysning.
Som gångtrafikant räcker det med bra reflexer för att synas, gärna på benen så ljuset hela tiden rör sig. Uppmärksammar inte bilisterna det så bör kanske en liten synkoll vara på plats.
Har spenderat många timmar på moped under hösten och kan berätta att väst inte hjälper ett skit. Även om bilisterna kanske ser en på längre håll så är det INGEN som sänker farten eller lämnar några marginaler vid omkörning.
Faktum är att det är ett rent under att det inte händer många fler olyckor i trafiken än vad det faktiskt gör, och det har inte ett dugg med varken mopeder, fotgängare eller motorcyklar att göra. Bilisterna är dom som är den totala livsfaran på vägarna med sitt "jag äger vägen och behöver inte följa regler eller använda backspeglar"-tänkande.
Som någon sa tidigare: Ju högre ljud på mc desto högre säkerhet!!!
Detta för att backspeglar endast verkar vara nåt som används för att kolla frisyren i innan föraren ska ge sig iväg med sin bil.
Nä, jag är inte bitter, men jag tycker polisen borde lägga lika mycket energi på att fånga rattfyllon, duliggerförnärabromsare, väjningspliktsmotståndare och annat pack, som att jaga fortkörare eller sitta och häcka vid en massa motorcyklar en hel kväll. faktum är att bilisterna skiter fullkomligt i trafikreglerna och kan göra så utan att bli bestraffade, så det är jättekonstigt att det sker så mycket olyckor i trafiken.:gnissla
Så...nu ska jag fixa mer kaffe och knipa igen..
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Läste du ens vad jag skrev?
Själva grejjen är just den att man INTE ska lära sig att det är nån som bara går där utan att de ska vara just en grej som visar att det är polis/ambulans i arbete...

Nej det är inte alls grejen. Är där en polis i arbete så står det polis på reflexvästen. Ser du inte skillnad på en fotgängare i reflexväst och en polis?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Nej det är inte alls grejen. Är där en polis i arbete så står det polis på reflexvästen. Ser du inte skillnad på en fotgängare i reflexväst och en polis?

Hahaha, skojar du me mig?!??!
Ser du ifall de står polis på ryggen av en person med reflexväst när du kommer på 50 meters håll?
Isf behöver personer inte reflexväst i din närhet för då ser du som en gud ändå, ser runt folk o kan kolla va de står på ryggen fast de står vända mot dig o allt.. du måste va gud asså, e du gud?...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag fatter inte problemet, vad är det för fel att synas i trafiken? Blåljus är väl lite fel att jämnföra med.

Varför det?
Ljuset har bara en funktion och det är att göra folk medvetna om att det kommer ett uttryckningsfordon likadant som att västen fungerar som en varning att något utanför den vanliga trafiken är på gång!

Gångare tillhör den vanliga trafiken sist jag kollade! Men låt alla börja använda varselkläder i trafiken så kommer de snart tappa sin betydelse helt och hållet de med! Om någonting blir för populärt kommer det till slut att drabbas av inflation!

Så till er som fortfarande tycker varselklädsel skall få bäras hur som helst! Tänk på att ni i verkligheten försvårar för de som verkligen behöver dem!:mad:

Hahaha, skojar du me mig?!??!
Ser du ifall de står polis på ryggen av en person med reflexväst när du kommer på 50 meters håll?
Isf behöver personer inte reflexväst i din närhet för då ser du som en gud ändå, ser runt folk o kan kolla va de står på ryggen fast de står vända mot dig o allt.. du måste va gud asså, e du gud?...

Jag är helt med dig! Borde ändra sitt nick till hawkeye om han ser den texten!
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Varför det?
Ljuset har bara en funktion och det är att göra folk medvetna om att det kommer ett uttryckningsfordon likadant som att västen fungerar som en varning att något utanför den vanliga trafiken är på gång!

Gångare tillhör den vanliga trafiken sist jag kollade! Men låt alla börja använda varselkläder i trafiken så kommer de snart tappa sin betydelse helt och hållet de med! Om någonting blir för populärt kommer det till slut att drabbas av inflation!

Så till er som fortfarande tycker varselklädsel skall få bäras hur som helst! Tänk på att ni i verkligheten försvårar för de som verkligen behöver dem!:mad:

Du de e ingen idé, om man läser i början av tråden så gick ja in på blåljusliknelsen o även då kom de dessa personer som vägrar inse o ställde sig på tvären.
Det går inte övertyga dem va man än säger, de verkar va så jävla rädda över att bli påkörda o kan tydligen inte se sig om sjävla i trafiken så ja, nej ja vet inte.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Du de e ingen idé, om man läser i början av tråden så gick ja in på blåljusliknelsen o även då kom de dessa personer som vägrar inse o ställde sig på tvären.
Det går inte övertyga dem va man än säger, de verkar va så jävla rädda över att bli påkörda o kan tydligen inte se sig om sjävla i trafiken så ja, nej ja vet inte.

Bara att konstatera att logiken är död!
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
För att svara på frågan kan man synas för mycket? NEJ!
Allt snack om att man tappar respekten för signalvästar om alla använder det, är bara dumt. Vad det egentligen handlar om är att dom allra flesta av oss hojjåkare tycker det är fult och töntigt med signalväst.
Reflex i mörker på motorcyckel är inte det viktigaste, då syns vi som sagt ändå eftersom vi har lysen. Nä vi syns som minst på dagarna eller när solen står lågt. Allting som då kan hjälpa oss att synas mer är väl bara fördelar.
Den mänskliga hjärnan fungerar som så ex. tänk en bil som ska svänga vänster
du kommer åkande fort ( i mörka kläder) rakt fram på hans höger sida. Bilisten tittar snabbt höger han ser inte dig eftersom du förvinner in i omgivningen. Bilisten kör ut, och du smackar in i hans sida. Hadde du haft på dig någonting avvikande, hade bilisten kanske inte sett dig, men hans hjärna hade reagerat att någonting konstigt fanns i högra synfältet, vilket resulterar i att han tittar automatiskt en gång till, denna gång lite noggrannare, och vips så slapp du smacka in i hans högra sida. detta gäller även om du ligger i döda vinkeln. Det finns mängder med undersökningar om hur färg påverkar hjärnan. Hitills har alltid rött varit den färg som fått människor att reagera på detta vis mest. Men nu är det självklart lysorange, neongult och liknande som är bäst.
Nu har jag inga planer på att köpa en signalväst, för jag kan villigt erkänna att jag skulle känna mig jävligt fånig med en sån på. Men att säga nånting annat än att det inte skulle synas bättre med vissa färger än andra är bara löjligt och går emot vetenskapen
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
För att svara på frågan kan man synas för mycket? NEJ!
Allt snack om att man tappar respekten för signalvästar om alla använder det, är bara dumt. Vad det egentligen handlar om är att dom allra flesta av oss hojjåkare tycker det är fult och töntigt med signalväst.
Reflex i mörker på motorcyckel är inte det viktigaste, då syns vi som sagt ändå eftersom vi har lysen. Nä vi syns som minst på dagarna eller när solen står lågt. Allting som då kan hjälpa oss att synas mer är väl bara fördelar.
Den mänskliga hjärnan fungerar som så ex. tänk en bil som ska svänga vänster
du kommer åkande fort ( i mörka kläder) rakt fram på hans höger sida. Bilisten tittar snabbt höger han ser inte dig eftersom du förvinner in i omgivningen. Bilisten kör ut, och du smackar in i hans sida. Hadde du haft på dig någonting avvikande, hade bilisten kanske inte sett dig, men hans hjärna hade reagerat att någonting konstigt fanns i högra synfältet, vilket resulterar i att han tittar automatiskt en gång till, denna gång lite noggrannare, och vips så slapp du smacka in i hans högra sida. detta gäller även om du ligger i döda vinkeln. Det finns mängder med undersökningar om hur färg påverkar hjärnan. Hitills har alltid rött varit den färg som fått människor att reagera på detta vis mest. Men nu är det självklart lysorange, neongult och liknande som är bäst.
Nu har jag inga planer på att köpa en signalväst, för jag kan villigt erkänna att jag skulle känna mig jävligt fånig med en sån på. Men att säga nånting annat än att det inte skulle synas bättre med vissa färger än andra är bara löjligt och går emot vetenskapen

Nu var det faktiskt så att jag aldrig sa att mc-folk ska låta bli att använda varselväst! Det vi debatterade var allt annat löst folk som tar på sig dom helt utan anledning!

Du får du säga vad du vill men om solen står lågt finns det inte en varselväst i världen som hjälper! Nej tacka vet jag ett mörtonat/spegelvisir!
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Falsk trygghet
Ett obligatoriskt bruk av varselväst kan ge mc-förarna en falsk trygghet. Den som fick körkortet på köpet blir inte en bättre motorcyklist av att använda varselväst. Det finns en risk att man förlitar sig på varselvästen istället för att använda körstrategier som fungerar:
- ögonkontakt med bilföraren och titta om hjulen på bilen är i rörelse
- anpassa hastigheten, inta bromsberedskap och placera sig väl synligt i körfältet
- flytta motorcykeln åt sidorna när man ser att en kollision kan uppstå.
Inflation
Det finns en risk att det går inflation i signaleffekten om alla använder varselväst för att synas bättre; från ambulanspersonal och polis till motorcyklister, joggare och parkeringsvakter. Det finns till och med varselväst för hundar!"

Det är just den här delen som jag håller med SMC.

Jag vill inte ha på mig nån jä%&/ ful väst.:mad: Är så less på snusförnuftet och alla moralkärringar!
Jag fick en skitbra idé! Vi lagstiftar om utegångsförbud så fort mörkret lagt sig, då lär dödstalen minska rejält! Sen så förbjuder vi alkohol helt och hållet för att få bort rattfylleristerna! Till sist! Sänk bashastigheten till 40km/h, förbjud omkörningar och stryp alla fordon till max 30kw, mer behöver man inte om man skall ändå alltid skall hålla hastighetsbegränsningarna!! Heja Sverige!!:näsblod

:tummenupp Lysande men glöm inte gåhjälmen :yoparty
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
För att svara på frågan kan man synas för mycket? NEJ!
Allt snack om att man tappar respekten för signalvästar om alla använder det, är bara dumt. Vad det egentligen handlar om är att dom allra flesta av oss hojjåkare tycker det är fult och töntigt med signalväst.
Reflex i mörker på motorcyckel är inte det viktigaste, då syns vi som sagt ändå eftersom vi har lysen. Nä vi syns som minst på dagarna eller när solen står lågt. Allting som då kan hjälpa oss att synas mer är väl bara fördelar.
Den mänskliga hjärnan fungerar som så ex. tänk en bil som ska svänga vänster
du kommer åkande fort ( i mörka kläder) rakt fram på hans höger sida. Bilisten tittar snabbt höger han ser inte dig eftersom du förvinner in i omgivningen. Bilisten kör ut, och du smackar in i hans sida. Hadde du haft på dig någonting avvikande, hade bilisten kanske inte sett dig, men hans hjärna hade reagerat att någonting konstigt fanns i högra synfältet, vilket resulterar i att han tittar automatiskt en gång till, denna gång lite noggrannare, och vips så slapp du smacka in i hans högra sida. detta gäller även om du ligger i döda vinkeln. Det finns mängder med undersökningar om hur färg påverkar hjärnan. Hitills har alltid rött varit den färg som fått människor att reagera på detta vis mest. Men nu är det självklart lysorange, neongult och liknande som är bäst.
Nu har jag inga planer på att köpa en signalväst, för jag kan villigt erkänna att jag skulle känna mig jävligt fånig med en sån på. Men att säga nånting annat än att det inte skulle synas bättre med vissa färger än andra är bara löjligt och går emot vetenskapen
:tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kan man synas för mycket?

Vad ÄR FÖR mycket?

Misstänker starkt att SMC menar att det kanske finns risk för att vi blir "hemmablinda", eller nu hhur man bäst skall formulera sig, om ex. varselväst används både när det är befogat och när det INTE är befogat!

VEM avgör då när det ÄR befogat?
Tja, det kanske är upp till var och ens egna förnuft!

1.) Skall jag använda det när jag går på en gångväg avsedd endast för gångtraffikanter och cyklister (dvs. avskild från övrig trafik)?

2.) Skall jag använda det när jag cyklar på en cykelväg?

3.) Skall jag ha det som cyklist inne i cetrala storstaden kvällstid/nattetid/dagtid?

4.) Skall jag ha det som oskyddad trafikant ute på allmän landsväg?

5.) Skall jag ha det som motorcyklist 100% av tiden?

6.) Skall det ENBART användas vid olycka/stop på trafikerad väg dagtid/nattetid?

Tja, välj själv!
Men lek med tanken att ALLA oskyddade trafikanter (inkl. mopedister/motorcyklister/cyklister/gångtrafikanter, i stan, på landsbyggden, vid/på väg, vid sidan om väg) har en sådan på sig. VILKA skiljer sig då ur mängden?

För det hela handlar väl i viss mån just om att sticka ut, skilja sig från den stora massan. Gör man det så syns man! Om man sedan har reflexväst eller går helt naken med vanliga hederliga reflexmärken som dinglar (vid mörker) spelar ingen roll för du/jag ser honom/henne och då har ju målet uppnåtts!

Ja, man kan bli hemmablind? Och med den tolkningen tror JAG att man kan "synas" FÖR mycket!

Fast jag vill inte ha en lagstiftning om vilka som får bära och när/hur/varför! Överlåt till folks sunda förnuft att själv välja MEN informera om fördelar/risker och när/vid vilka tillfällen den gör mest nytta!

Mvh!
// Niklas

För att svara på frågan kan man synas för mycket? NEJ!
Allt snack om att man tappar respekten för signalvästar om alla använder det, är bara dumt. Vad det egentligen handlar om är att dom allra flesta av oss hojjåkare tycker det är fult och töntigt med signalväst.
Reflex i mörker på motorcyckel är inte det viktigaste, då syns vi som sagt ändå eftersom vi har lysen. Nä vi syns som minst på dagarna eller när solen står lågt. Allting som då kan hjälpa oss att synas mer är väl bara fördelar.
Den mänskliga hjärnan fungerar som så ex. tänk en bil som ska svänga vänster
du kommer åkande fort ( i mörka kläder) rakt fram på hans höger sida. Bilisten tittar snabbt höger han ser inte dig eftersom du förvinner in i omgivningen. Bilisten kör ut, och du smackar in i hans sida. Hadde du haft på dig någonting avvikande, hade bilisten kanske inte sett dig, men hans hjärna hade reagerat att någonting konstigt fanns i högra synfältet, vilket resulterar i att han tittar automatiskt en gång till, denna gång lite noggrannare, och vips så slapp du smacka in i hans högra sida. detta gäller även om du ligger i döda vinkeln. Det finns mängder med undersökningar om hur färg påverkar hjärnan. Hitills har alltid rött varit den färg som fått människor att reagera på detta vis mest. Men nu är det självklart lysorange, neongult och liknande som är bäst.
Nu har jag inga planer på att köpa en signalväst, för jag kan villigt erkänna att jag skulle känna mig jävligt fånig med en sån på. Men att säga nånting annat än att det inte skulle synas bättre med vissa färger än andra är bara löjligt och går emot vetenskapen

Centrala stan en lördagförmiddag med tusentals och åter tusentals människor i rörelse, alla med varselväst i samma färg hjälper då föga förarna av motorfordon att URSKILJA honom/henne som för närvarande utgör det största hotet/risken att köras på!

Vad det är frågan om är att STICKA UT från MÄNGDEN/MASSAN. Gör man det så SYNS MAN!

Frågan, ser jag, endast som hypotetisk. Hur relevant den är är en HELT annan fråga!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Nu var det faktiskt så att jag aldrig sa att mc-folk ska låta bli att använda varselväst! Det vi debatterade var allt annat löst folk som tar på sig dom helt utan anledning!

Du får du säga vad du vill men om solen står lågt finns det inte en varselväst i världen som hjälper! Nej tacka vet jag ett mörtonat/spegelvisir!

Nu va mitt inlägg inte riktigt till just dig personligen, utan mer som ett inlägg i debatten. Är du 100% bländad av solen så ser man ju ingenting. Men vare sig solen står lågt eller inte så syns man alltid bäst i avvikande färger. Sen finns det väl inte så många mörktonade/spegelfönster på bilarna.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu va mitt inlägg inte riktigt till just dig personligen, utan mer som ett inlägg i debatten. Är du 100% bländad av solen så ser man ju ingenting. Men vare sig solen står lågt eller inte så syns man alltid bäst i avvikande färger. Sen finns det väl inte så många mörktonade/spegelfönster på bilarna.

Tog det inte personligt heller bara den klumpiga formuleringen som antydde det:)

Motljusfrågan är som jag ser det bilistens ansvar då det finns solskydd och solglasögon att använda! Detta finns ju för oss också men det är inte lika lätt att ta fram dock så gör jag det jag kan!

Alla instämmer att man syns bäst i varselkläder det är vilka som ska använda som som är tvisteämnet!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Vad pratar vi om egentligen?
Finns det överhuvudtaget ett förslag till lag som skulle reglera användningen av västar?
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag tar aldrig på mig en varselväst för vanlig mc-åkning! Jag lämnar landet först! Dock har jag en snygg reflex bält som passar bra ovanför min mc-jacka! Den bär jag när det är dålig sikt :tummenupp

sbb.jpg

P.S. Den här är inte mig - bilden är tagit från en katalog.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Vad pratar vi om egentligen?
Finns det överhuvudtaget ett förslag till lag som skulle reglera användningen av västar?

Det diskuteras; Kan man synas _för_ mycket egentligen?
Specifikt vid att åka med gul varselväst!

Och nej, det finns inte än lagförslag, om att MC förare ska köra med varselväst. MEN, SMC valde att gå ett eventuellt lagförslag i förköpet vid att ta åsikter omkring varselväst

VV kom som alla vett om med ett förslag på registreringsskylt fram. I ett av remissvaren till VV som inkom från annan remissinstans, framgick det att man anser det är viktigare att mc-förare syns på vägen, kanske genom att bära reflexväst under färd.

Vi vett att man från myndigheternas sida kollar SMCs åsikter i sakfrågor innan man kaster sig ut nya lagförslag – därför tog SMC ståndpunkt i sakfrågan. Som är i linje med vore kollegor i Norge, vart diskussionen har gått för fullt.

Att ha en lagstiftning som talar om att MC åkning ska bestå av; hjälm, gul varselväst – är tveklöst skrattretande! Utan att bry sig om vanliga MC kläder, stövlar, handskar, ryggskydd – som det inte finns lag om. Vilket är vettigt – SMCs åsikt om skyddskläder.

Sen kan det säkert inte skada att åka runt med gul varselväst – ta chansen det kan gå bra :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top