Kan Polisen spåra en GPS?

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
En kollega till mig påstår att Polisen kan spåra alla som har en GPS-navigator från sina helikoptrar. Han har fått uppgifterna från polisen säger han.
Stämmer detta?
Vad jag har lärt mig är en GPS (de vi använder i bilar o MC) endast mottagare, därför tycker jag inte att det borde gå.
Vissa båt-GPSer har någon nödfunktion där räddningstjänsten kan spåra dig om man trycker på en knapp.

OBS jag menar inte mobiltelefoner, de går det att spåra.
 

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
ZX-9R 2002
Precis som ovanstående talare säger så kan en vanlig gps enbart ta emot signaler, dvs de går ej att spåra.
 

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Kevlanche
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Precis, standalone GPS går ej att spåra, däremot så ska polisen snart få tillåtelse att spåra din mobil vid mistanke på brott. DVS de kan använda din mobil för att se om du kör för fort. Du behöver inte ha ett samtal uppe, de räcker med att du har den påslagen.
De ser att du är uppkopplad mot en mast ena sekunden och en annan 3km bort nästa sekund, dvs du måste kört lite för fort där va!? Har du sen GPS motagar i mobilen så kan de ganska enkelt ladda ner den loggen för att få en precis hastighet.

Om de sen kommer att använda denna tekniken, de har jag absolut ingen aning om, men jag vet att de går.

Lite skrämmande dock.


*edit
En länk http://www.regeringen.se/sb/d/11385/a/119163 sista meningarna på sid 141 samt början på 142 är ganska intressanta.
 
Last edited:

Tyngsjö

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Bro
Hoj
Honda
"har på sig"
Lika bra att rätta sig själv innan bror duktig kommer.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
mja en vanlig radio använder inte 3 sateliter för att navigera sig. Troligen om du har nått typ av id nr på gpsen så kan den säkert spåras....

Nu hade du nog lite otur. Självfallet använder en GPS och en radio olika sändare men det spelar ingen roll, de är fortfarande bara mottagare.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Då har man lärt sig nått idag med. Jag trodde gpsen sände nått och fick tillbaka nått som den navigera med. Men jag antar att det bara är sateliten som sänder signaler som gpsen kan fånga upp då....
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Precis, standalone GPS går ej att spåra, däremot så ska polisen snart få tillåtelse att spåra din mobil vid mistanke på brott. DVS de kan använda din mobil för att se om du kör för fort. Du behöver inte ha ett samtal uppe, de räcker med att du har den påslagen.....

Varför är mobilen mer än en bara en mottagare när inget samtal är aktivt eller sms skickas? Vart hamnar de paket mobilen i sådana fall skulle skicka om det inte finns någon mottagartelefon? Har mobilnätet lagringsutrymme i sig och hanterar en massa "skräp"-paket som mobiler skickar även när inget samtal pågår?? Trodde bara nätet fungerade som en länk mellan olika "stationer" (telefoner) ungefär som internet?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Morphine: Den skickar information till basstationerna den når lite titt som tätt (1-30sek intervall) där den då skickar med IMEI (Identifikationsnumret på enheten) och även telnummer den tillhör (alltså ditt nummer)... på det sättet har du aktuell täckning på mobilen.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Morphine: Den skickar information till basstationerna den når lite titt som tätt (1-30sek intervall) där den då skickar med IMEI (Identifikationsnumret på enheten) och även telnummer den tillhör (alltså ditt nummer)... på det sättet har du aktuell täckning på mobilen.

Okej okej. Min slutledningsförmåga räckte inte helt ut denna gången alltså! :) Men då vet man det. Men varför gör den det? Borde ju inte behöva det med samma motivering som att en GPS-enhet har "täckning" mot satteliterna genom att endast ta emot information?? Är det något säkerhetssystem de infört för att man ska kunna "tracka" mobilerna när man nu vill det? Känns skumt tycker jag att mobilen ska behöva skicka någon form av info för att bibehålla täckning?? Hur länge ligger infon kvar i systemet då förresten?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
För att en mobil kan bara kommunicera med en mast åt gången, annars blir trafiken missledd.
Så den måste autenticeras med tornet, för att sen få reda på att den får snacka med den masten (Rätt operatör) och sen få tillbaka en signal som säger att det är ok. Kvalitén på den handskakningen ser du som täckning på mobilen.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Hade man kunnat spåra motagaren från en satelit så tror jag inte canal+ &Co haft så stora besvär med piratkort till parabolmottagare.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Okej okej. Min slutledningsförmåga räckte inte helt ut denna gången alltså! :) Men då vet man det. Men varför gör den det? Borde ju inte behöva det med samma motivering som att en GPS-enhet har "täckning" mot satteliterna genom att endast ta emot information?? Är det något säkerhetssystem de infört för att man ska kunna "tracka" mobilerna när man nu vill det? Känns skumt tycker jag att mobilen ska behöva skicka någon form av info för att bibehålla täckning?? Hur länge ligger infon kvar i systemet då förresten?

För att man skall kunna ringa till telefonen så måste man veta var den är, annars skulle alla samtal behöva sändas ut från varenda mast.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top