Kan ungarnas leksaker påverka?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jalle skrev:
...
Mellan allt svammel vill jag igentligen säga:
Kan man svara på din fråga?

Fan vet... nu blev jag osäker. Är min dragning mot flätor och och kastrat-sång i själva verket en konsekvens av för många dockor i leksakslådan?? Är det så, Är det så??

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Fan vet... nu blev jag osäker. Är min dragning mot flätor och och kastrat-sång i själva verket en konsekvens av för många dockor i leksakslådan?? Är det så, Är det så??
Ja, tänk att det är det.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Caffe- Barbie har orimliga mått. Att väga 50 kilo och har stora tuttar är i de flesta fall rätt orimliga.. hur många tjejer finns det här som ser ut som en barbiedocka?

Jag ber om ursäkt att jag ens startade den här tråden.
Ska behålla tankarna och reflektionerna för mig själv istället för att väcka debatt.

Ta bort tråden Swedie eller Mattias.
Den är lika onödig som alla frukost-spammar-trådar som startas.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bikerbitch skrev:
Caffe- ....

Jag ber om ursäkt att jag ens startade den här tråden.
Ska behålla tankarna och reflektionerna för mig själv istället för att väcka debatt.

....

Men jag och gladh som gillar såna här trådar då?? Och Gubbstuff som kommer kasta sig över den?? Vi då?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bikerbitch skrev:
Bra fråga. Ni får väl helt enkelt starta egna såna här manligt/kvinnligt trådar och diskutera i?

Det gör vi ju emellanåt. Och nu gjorde du det. Vi höll ju precis på att komma igång ju?

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200 ST -05
Bikerbitch skrev:
Har inte bättre för mig just nu.
Får väl gå och gnugga någonting annat än geniknölarna då..

HeppHepp. Det vara bara tankar ifrån mig. Och lite funderingar. That´s all.
Inget att ta på största blodiga allvar.

Nattinatti.

vad gnuggar du då istället :hihi

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
För att gå tillbaka till "huvudämnet" så att säga, så e det klart barnen påverkas av leksaker, miljö, gener och hela alltet.

Ska bli kul att se när dagens 2-10 åringar växer upp.
Speciellt alla skjutglada små pojkar som tycker det är mycket underhållande att låtsas skjuta folk båda IRL (t.ex. på pendeltåget), på datorspel och i "lekar".

När jag ser en 3 åring leka i form av att säga "pang pang" och diverse skjutvapensljud och sikta på folk, ladda låtsas pistolen/geväret och "skjuta" på folk blir jag snarare orolig än underhållen.
Lär de sig att skjutning ska ske inom låtsasvärlden livet igenom eller blir de skjutglada mördare senare i livet? Bara för att säga lite starka/hårda ord... ska bli intressant att se som sagt.

Vet en 3 årig pojke som inte ens leker med skjutvapen av någon form.
& det beror sannolikt på att han inte får titta på allt skit som går på TV:n där det slåss, skjuts och har sig.
Det har får se är snarare Byggare Bob etc. Mer "lugna" program.
Och han e en glad pojk för det :)

Vi formar våra barn med allt vi gör och utsätter dem för (TV, alldaglig miljö, träffar olika människor etc. etc.).

Last edited:

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
The_FacultyGirl skrev:
För att gå tillbaka till "huvudämnet" så att säga, så e det klart barnen påverkas av leksaker, miljö, gener och hela alltet.

Ska bli kul att se när dagens 2-10 åringar växer upp.
Speciellt alla skjutglada små pojkar som tycker det är mycket underhållande att låtsas skjuta folk båda IRL (t.ex. på pendeltåget), på datorspel och i "lekar".

När jag ser en 3 åring leka i form av att säga "pang pang" och diverse skjutvapensljud och sikta på folk, ladda låtsas pistolen/geväret och "skjuta" på folk blir jag snarare orolig än underhållen.
Lär de sig att skjutning ska ske inom låtsasvärlden livet igenom eller blir de skjutglada mördare senare i livet? Bara för att säga lite starka/hårda ord... ska bli intressant att se som sagt.

Vet en 3 årig pojke som inte ens leker med skjutvapen av någon form.
& det beror sannolikt på att han inte får titta på allt skit som går på TV:n där det slåss, skjuts och har sig.
Det har får se är snarare Byggare Bob etc. Mer "lugna" program.
Och han e en glad pojk för det :)

Vi formar våra barn med allt vi gör och utsätter dem för (TV, alldaglig miljö, träffar olika människor etc. etc.).

DAGENS 2-10 åringar?

Lekte krig med leksakspistoler och gevär gjorde man redan i stenåldern, dvs när jag var liten. Jag hade nog en halv container med pistoler och gevär.
Alla kompisar likaså.

Men vänta nu.........detta betyder ju att vi har en hel del skjutglada mördare mitt ibland oss. Milde himmel...........

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Jalle skrev:
DAGENS 2-10 åringar?

Lekte krig med leksakspistoler och gevär gjorde man redan i stenåldern, dvs när jag var liten. Jag hade nog en halv container med pistoler och gevär.
Alla kompisar likaså.

Men vänta nu.........detta betyder ju att vi har en hel del skjutglada mördare mitt ibland oss. Milde himmel...........

jajaja......... :)
men på din tid var det (kan jag gissa) inte lika hysteriskt med dator- och tv-spel där det verkligen ska skjutas etc. som det är nu.
Men jag förstår vad du försöker säga.

Men vad vet jag :) har aldrig riktigt lekt pang pang.
Jag höll mig till Turtles ;) :tummenupp och där var det som mest lite låtsas slag, och inte går jag runt och slåss för det.

Men men, tycker bara det är kul att studera människor :) i alla åldrar.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
:tummenupp
Genetiskt, som första gången jag såg mina barn utan instruktioner äta hela
kycklingklubbor då insåg jag att vi måste vara köttätare!
Det som är viktigt är väl att båda könen ska ha samma värde och respekteras.
Blått eller rosa spelar väl ingen roll.

Jalle skrev:
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.

Vad är det som är så farligt med att killar leker med bilar och flickor med dockor?

Vad ska den, i era ögon, perfekta pojken leka med/ha för färg på sina kläder för att fungera optimalt i det "jämnlika" samhället?

Blir en pojke som har rosa filt, leker med dockor och klistar med paljetter en bättre pojke och i så fall i vilka avseenden? Får han bättre självkänsla/självförtoende när ha lär sig känna sin feminina sida?

När mina söner tidigt, utan påverkan, vid 1 års ålder pekade på traktorer och dylikt när vi åkte bil, skulle jag då försökt påverka dem att även titta på blommor istället? Håller med farmerlip att det är till väldigt stor del "genetiskt" eller nedärvda egenskaper som gör att pojkar/flickor intresserar sig för det de gör. Jag kan inte förklarar det men jag har ju fakta på hur mina barn reagerat på olika saker sedan födseln.

Varför ska vi ändra på det och göra pojkar till flickor och tvärtom?

(Att en pappa sedan har som skyldighet att uppfostra sina söner till hårdrockare kan vi ta en anna gång.)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept