Chrille skrev:
Det vore väl bättre att vi blev olika som en konsekvens av våra personligheter? Att ungarna inte fick lära sig på dagis att 'rosa är för tjejer' och 'tjejer kan inte vara tuffa'.
Jag tror faktiskt inte att det är så längre. Visst, nu generalliserade jag, men på de ställen som jag varit, handlar det inte så mycket om kille/tjej-hysterin. I skolor och på förskolor så jobbar man mer med den socialakopetensen, än med "diskriminering".
Jag har en vag känsla av att det är VI vuxna (
) som tycker att det är så hemskt att ge de nyfödda barnen en blå vs. rosa snutte.... Har ni mått dåligt av det?! Av att få leka med dockor vs. bilar?!
Min systerdotter springer gladeligen omkring med både en mörkblå och en röd snutte.
Hon leker med dockor, men oxå med bilar, hojar och såklart trehjulingen i vardagsrummet!
En av hennes favoritnappar är en "Shoeinapp" (Blå). Jag tror inte att den nappen smakar godare än andra, men hon får väldigt mycket uppmärksamhet när hon har den och det gillar hon.
Hon älskar sin rosa mysdress lika mycket som sina hängseljeans.
Vad vill jag ha sagt med detta då?! (Förutom att hon är den underbaraste ungen på jorden
) Hmm... Det vet jag inte riktigt....
Om man uppfostrar sina barn till starka, sociala, moraliska mm. barn så tar de sig lättare fram genom djungeln av reklam och snevridna skönhetsideal.
@gladh: I'm with you! Och håller med!
/FW