Kan ungarnas leksaker påverka?

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
gladh skrev:
Är det rätt att likriktas för att anpassas till rådande konsomtionsmönster? Det vore trist om olikhet skulle bestå i om jag väljer blått eller rosa.

gladh

Hur menar du nu?! Det måste vara jag som är :kocko .

/FW

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
watson skrev:
Hur menar du nu?! Det måste vara jag som är :kocko .

/FW
För det första skall det vara konsumtionsmönster och inget annat, jag beklagar :huvet

Det jag menade var att självklart skall vi inte sträva efter likritning och total utjämning av egenskaper. Snarare så ska vi se till att bejaka det unika hos varje individ. Dett sker dock inte, enligt mig, genom att vi väljer blå snuttefiltar till nyfödda pojkar och rosa till nyfödda flickor. Dessa konsumtionsmönster bevarar gamla sunkiga mönster och hämmar snarare än bejakar olikheterna mellan oss.

Ungefär så menade jag :rolleyes:

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
watson skrev:
http://www.yelah.net/articles/uppfostran

@BB:
SJÄLVKLART har miljön betydelse för hur man blir, vare sej man är tjej eller kille! Det som är intressant är om det verkligen är relevant!? Är det FEL att vi blir olika?!

/FW

Det vore väl bättre att vi blev olika som en konsekvens av våra personligheter? Att ungarna inte fick lära sig på dagis att 'rosa är för tjejer' och 'tjejer kan inte vara tuffa'.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Chrille skrev:
Det vore väl bättre att vi blev olika som en konsekvens av våra personligheter? Att ungarna inte fick lära sig på dagis att 'rosa är för tjejer' och 'tjejer kan inte vara tuffa'.

Jag tror faktiskt inte att det är så längre. Visst, nu generalliserade jag, men på de ställen som jag varit, handlar det inte så mycket om kille/tjej-hysterin. I skolor och på förskolor så jobbar man mer med den socialakopetensen, än med "diskriminering".

Jag har en vag känsla av att det är VI vuxna ( :rolleyes: ) som tycker att det är så hemskt att ge de nyfödda barnen en blå vs. rosa snutte.... Har ni mått dåligt av det?! Av att få leka med dockor vs. bilar?!

Min systerdotter springer gladeligen omkring med både en mörkblå och en röd snutte.
Hon leker med dockor, men oxå med bilar, hojar och såklart trehjulingen i vardagsrummet!
En av hennes favoritnappar är en "Shoeinapp" (Blå). Jag tror inte att den nappen smakar godare än andra, men hon får väldigt mycket uppmärksamhet när hon har den och det gillar hon.
Hon älskar sin rosa mysdress lika mycket som sina hängseljeans.
Vad vill jag ha sagt med detta då?! (Förutom att hon är den underbaraste ungen på jorden :tungan ) Hmm... Det vet jag inte riktigt....

Om man uppfostrar sina barn till starka, sociala, moraliska mm. barn så tar de sig lättare fram genom djungeln av reklam och snevridna skönhetsideal.

@gladh: I'm with you! Och håller med!

/FW

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
watson skrev:
Jag tror faktiskt inte att det är så längre. Visst, nu generalliserade jag, men på de ställen som jag varit, handlar det inte så mycket om kille/tjej-hysterin. I skolor och på förskolor så jobbar man mer med den socialakopetensen, än med "diskriminering".

...

Tyvärr så ÄR det så IDAG. Jag sitter i stort sett varje gång jag träffar dom och diskuterar med syrrans 5-åring som just nu har svårt att sortera ut begreppen. Han gillar rosa och glitter, men dagligen får han höra att rosa är för tjejer och "tjejer kan inte vara tuffa, men snygga går bra". Det visar tydligt på att min generation inte har lärt sig ett piss av allt det våra föräldrar faktiskt försökte göra. Någon gång på åttio-/nittio-talet försvann någon typ av medvetenhet som genomsyrade det mesta för oss när vi var små...

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Bikerbitch skrev:
Reflekterade lite över en leksakskatalog som jag bläddrade i under kvällen.
Tjejleksaker består ju bara utav massa rosa/lila färger. Dockor. Barnvagnar. Låtsasspisar. Köksredskap. Smink [!?] samt massa Barbie med orimliga kroppsmått.
Samma med kläder. Rosa. Lila och massa andra söta färger.
Söta små tryck på tröjorna, blommor och massa andra saker.

Killarnas leksaker är brutala monster. Hårda robotar. Färger såsom blått och svart. Död och våld. Poliser. Motorcyklar. Bilar.
Killarns kläder är oftast mörka. Bilar, skejtare eller motorcyklar får gärna pryda tröjans framsida.

Vad är det för slags "ideal" knoddarna får uppleva genom leksakerna?
Visserligen är de kanske för små för att förstå än sålänge, men det kanske ändå sätter sina spår.
Tjejerna låtsas laga mat och ta hand om barnen. Kan en liten Barbiedocka med alltför smal midja, stora bröst och alltid ett leende på läpparna påverka till att man vill se ut så när man blir större?
Smink när man är fyra år gammal, vem kommer på sådana saker?

Och killarna. Här är det våld, död och blod som gäller. Hårda leksaker.
Ett stort plus till att snygga bilar, här snackar vi om saker som iallafall finns på riktigt där ute i verkligheten.

Äh, bara en liten reflektion utav mitt synsätt på det här med leksaker och grejer för ungarna. Jag kommer kanske bli en hemskt mamma, men jag vill nog inte se mina barn växa upp med sjuka kroppsideal på dockor och kortkorta tröjor som finns att köpa i klädaffärerna..

Hm, du borde gadda ihop dig med mitt ex... Ni skulle ha mycket att snacka om... :rolleyes: ;)

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag har en av varje, unge alltså, och det måste vara genetiskt. Fick en grabb först som alltså fick alla bilar/motorcyklar som en pojk ska ha. Som motvikt inhandlades en dock som fick ligga orörd! Nästa barn blev en tjej som i princip inte rört alla bilar "kill-leksaker " som finns hemma. Jag har på 6 år aldrig sett henne leka pang pang. Sonen däremot kan sova med pickan i sängen. Försökte få min dotter att köpa ett snickarsett för att hjälpa pappa snickra! Nope, hon ville ha ett städset så hon kunde hjälpa mamma!?
Sonen vill ha pc-spel där man skjuter, jag erbjöd mig att fixa nått där man skjuter monster eller liknande, han är bara 8, men det avböjdes med orden: - Jag vill skjuta människor! Fan, jag är ju pacifist! :confused:
Jag är helt övertygad om att det är genetiskt.

Chrille skrev:
Jo men OM det är en genetisk betingning då? Liknande spindelfobi eller mörkerrädsla? Det är ett OM som jag faktiskt tror spelar en LITEN roll i det hela.

Sen tycker jag att Noice drar märkliga växlar i det hela. Jag som avskyr vapen, eller kanske framförallt ägarna, är lite felvallad alltså?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
farmerlip skrev:
Jag har en av varje, unge alltså, och det måste vara genetiskt. Fick en grabb först som alltså fick alla bilar/motorcyklar som en pojk ska ha. Som motvikt inhandlades en dock som fick ligga orörd! Nästa barn blev en tjej som i princip inte rört alla bilar "kill-leksaker " som finns hemma. Jag har på 6 år aldrig sett henne leka pang pang. Sonen däremot kan sova med pickan i sängen. Försökte få min dotter att köpa ett snickarsett för att hjälpa pappa snickra! Nope, hon ville ha ett städset så hon kunde hjälpa mamma!?
Sonen vill ha pc-spel där man skjuter, jag erbjöd mig att fixa nått där man skjuter monster eller liknande, han är bara 8, men det avböjdes med orden: - Jag vill skjuta människor! Fan, jag är ju pacifist! :confused:
Jag är helt övertygad om att det är genetiskt.

Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör. :va
Fundera på det ett par varv och försök sedan påstå att det du beskriver ovan är genetiskt betingat.

gladh

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.

Vad är det som är så farligt med att killar leker med bilar och flickor med dockor?

Vad ska den, i era ögon, perfekta pojken leka med/ha för färg på sina kläder för att fungera optimalt i det "jämnlika" samhället?

Blir en pojke som har rosa filt, leker med dockor och klistar med paljetter en bättre pojke och i så fall i vilka avseenden? Får han bättre självkänsla/självförtoende när ha lär sig känna sin feminina sida?

När mina söner tidigt, utan påverkan, vid 1 års ålder pekade på traktorer och dylikt när vi åkte bil, skulle jag då försökt påverka dem att även titta på blommor istället? Håller med farmerlip att det är till väldigt stor del "genetiskt" eller nedärvda egenskaper som gör att pojkar/flickor intresserar sig för det de gör. Jag kan inte förklarar det men jag har ju fakta på hur mina barn reagerat på olika saker sedan födseln.

Varför ska vi ändra på det och göra pojkar till flickor och tvärtom?

(Att en pappa sedan har som skyldighet att uppfostra sina söner till hårdrockare kan vi ta en anna gång.)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jalle skrev:
Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.

Vad är det som är så farligt med att killar leker med bilar och flickor med dockor?

Vad ska den, i era ögon, perfekta pojken leka med/ha för färg på sina kläder för att fungera optimalt i det "jämnlika" samhället?

Blir en pojke som har rosa filt, leker med dockor och klistar med paljetter en bättre pojke och i så fall i vilka avseenden? Får han bättre självkänsla/självförtoende när ha lär sig känna sin feminina sida?

När mina söner tidigt, utan påverkan, vid 1 års ålder pekade på traktorer och dylikt när vi åkte bil, skulle jag då försökt påverka dem att även titta på blommor istället? Håller med farmerlip att det är till väldigt stor del "genetiskt" eller nedärvda egenskaper som gör att pojkar/flickor intresserar sig för det de gör. Jag kan inte förklarar det men jag har ju fakta på hur mina barn reagerat på olika saker sedan födseln.

Varför ska vi ändra på det och göra pojkar till flickor och tvärtom?

(Att en pappa sedan har som skyldighet att uppfostra sina söner till hårdrockare kan vi ta en anna gång.)

Diskussionen handlar, som jag ser det, inte om att förbjuda pojkar att leka med bilar eller om att förbjuda tjejer att leka med dockor. Det var väl snarare så att vi diskuterade om leksaker kan ha negativt genusförstärkande egenskaper. I det perfekta samhället (OBS helt och hållet min egen tolkning av det) så skiter vi blankt i vilket kön som skall ha vilka färger eller leksaker utan börjar redan från barnsben med att undersöka vilka vi är och förstärker våra egenskaper aktivt genom lek. Tyvärr så premieras i stor utsträckning enbart pojkars utåtagerande lekar och tjejers sociala lekar. Vore det inte bättre om utrymme funnes för alla att leka alla lekar?

Föräldrar tenderar att ge omedvetna signaler till sina barn som formar dem efter deras eget intresse. Om din son pekar på en traktor och du själv är intresserad av traktorer så kommer du att ge uppskattande signaler, medvetet eller omedvetet, vilket i sin tur gör att barnet märker detta och agerar därefter.

Det finns ingen anledning att göra pojkar till tjejer och vise versa. Det fanns vissa pedagogiska skräckexempel på 70-talet som försökte sig på detta. Det handlar bara om att barn skall få vara individer.

Tror säkert att dina barn fått den bästa möjliga uppfostran och om de blir hårdrockare i slutändan så har du ju lyckats :yoparty

Än en gång genetik har inget med leksaksval att göra.

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jalle skrev:
Gladh, har du barn??

Jobbar på det, ska bara hitta en tid som både jag och min sambo är hemma samtidigt.
Skämt å sido, jag hör hur argumenten tornar upp sig som ett åskmoln i fjärran. För att förekomma kan jag säga att jag gör mig absolut inga föreställningar om att varken bli den felfria fadern eller ha patentlösningar på uppfostringsproblematiken, men man kan ju alltid sträva efter det :)

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jalle skrev:
...

Blir en pojke som har rosa filt, leker med dockor och klistar med paljetter en bättre pojke och i så fall i vilka avseenden? ..

Jag håller med dig i det mesta utom just detta. Vad gör rosa till en feminin färg annat än vuxnas värderingar?

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Det finns ingen anledning att göra pojkar till tjejer och vise versa. Det fanns vissa pedagogiska skräckexempel på 70-talet som försökte sig på detta. Det handlar bara om att barn skall få vara individer.

gladh[/QUOTE]

Vad jag vet finns bara ett fall registrerat och det var i Uddevalla om jag inte misminner mig.

Han/hon ses nu på landets roadracingbanor i R1000 med nr 83.

:D :arsele

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Jalle skrev:
Vad jag vet finns bara ett fall registrerat och det var i Uddevalla om jag inte misminner mig.

Han/hon ses nu på landets roadracingbanor i R1000 med nr 83.

:D :arsele

Mwahahaha :rofl

gladh

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Chrille skrev:
Jag håller med dig i det mesta utom just detta. Vad gör rosa till en feminin färg annat än vuxnas värderingar?

Passar frågan vidare till Paul Stanley.......

Skämt åsido, förstår dig inte riktigt, vad som gör vad till maskulint/feminint
är väl alltid relaterat till människors värderingar?

Sen är det märkligt att en pojke som är riktigt liten hellre väljer en blå bil än en rosa? I går när vi spelade bilspel på PC:n skulle min son välja färg på bilen och jag klickade igenom alla alternativ utan att säga ngt. Han valde den blå före röda, lila, vita, etc. Givetvis är han påverkad på ngt sätt av sin omgivning.

Mellan allt svammel vill jag igentligen säga:
Kan man svara på din fråga?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Vi tenderar att ge omedvetna signaler till brudar som formar dem efter vårt eget intresse. Om en tjej pekar på ett raffset eller ett par präktiga och välformade tuttar och du själv är intresserad av såna grejer så kommer du att ge uppskattande signaler, medvetet eller omedvetet, vilket i sin tur gör att tjejen märker detta och agerar därefter.
Dvs börja skrika om mansgris, äckelgubbe och "Stick och brinn, gubbjävel!"

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Dvs börja skrika om mansgris, äckelgubbe och "Stick och brinn, gubbjävel!"

Åfyfan vad jag garvar.... ont i magen... får ingen luft :rofl
Skönt med korrekt citeringsteknik :5sure

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
gladh skrev:
...
Föräldrar tenderar att ge omedvetna signaler till sina barn som formar dem efter deras eget intresse. Om din son pekar på en traktor och du själv är intresserad av traktorer så kommer du att ge uppskattande signaler, medvetet eller omedvetet, vilket i sin tur gör att barnet märker detta och agerar därefter.
.....

Och min systers två pojkar som uppvuxna med en mor som helst skulle göra gråtmilda hiphop-dansare av dom? Hon försöker aktivt strya dem från leksaker med skopor och hjul..... och misslyckas. HUR inverkar hon på barnen, från det att börjar gå, till attt vara dödens intresserade av traktorer???

Sen finns det naturligtvis undantag - Som grävmaskinisten som unte 15 år försökte få sin son åtminstone lite intresserad av motorer. Och misslyckades.... Men den killen kom ut ur skåpet vid 20 års ålder :rofl

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept