Markus skrev:
Det där är inte rasism, möjligen från svensken som inte till fullo tagit till sig den nya kulturen som de pengakastande busfröna har med sig till vårat tråkiga land.
Kopierar in ett inlägg som jag hittat i en blog på nätet:
För en tid sedan diskuterade jag med en kille, en så kallad nationalist, huruvida det var hets mot folkgrupp om en invandrare kallade en svensk för ”jävla svenne” eller något liknande eftersom ett förfarande som är tvärtom klassas som hets mot folkgrupp. Eftersom jag inte visst svaret på frågan men var intresseradav att veta svaret så kontaktade jag justitiedepartementet som man kan ställa frågor till via nätet. (Vad gjorde vi innan vi hade internet?) Hur som helst hade jag helt glömt bort detta men häromdagen damp det ner ett mejl i min inkorg där följande stod att läsa:
”Till NN
Tack för ditt e-brev med en fråga om hets mot folkgrupp.
Bestämmelsen om hets mot folkgrupp är ett brott mot allmän ordning. Bestämmelsens syfte är att skydda kollektivt bestämda grupper mot rasism, främlingsfientlighet eller homofobi.
Frågan om att någon uttrycker kritik mot svenskar har prövats av Justitiekanslern (JK). JK ansåg att straffstadgandet inte gäller för en sådan situation och därför inte anses som hets mot folkgrupp.
Enskilda individer skyddas av andra bestämmeslser, exempelvis förolämpning eller olaga hot. För förolämpning kan den dömas som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom. Huruvida ”djävla svenne” kan omfattas av bestämmelsen om förolämpning torde inte ha prövats av domstol.
Med vänlig hälsning
XXXX XXXXXX
-------------------------------
Enheten för ledningsstöd och administration
Brevsvarssektionen
Justitidepartementet
E-post:
registrator@justice.ministry.se ”
Infödda svenskar är alltså INTE att betrakta som en kollektivt bestämd grupp i Sverige. Som svensk kan man dock göra en anmälan om förolämpning ifall man blir utsatt för glåpord av en invandrare.
Hoppas att ingen ser detta som någon form av rasistiskt inlägg, min avsikt var endast att informera om rättsläget.