Karikatyrbilder av Muhammed?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Markus skrev:
Vilken jävla skandal, undrar vad PEN-klubbens Jan Guillou ska säga nu. :lol
@KGK, jo jag läste den där artikeln och den uppdateras kontinuerligt - igår kväll stod där inget om en nedsläckt hemsida. :hej

Sannolikt inte ett dugg.

Jan G. är gammal palestinasympatisör och generellt väldigt pro islam i den bemärkelsen att han ofta jämnställer muslimska terrorister med pentagon. Tror han mest är frustrerad över att inte råkar vara Amerikanska flaggor som bränns denna gång. Hade varit så mycket enklare att producera skräpkrönikor i Aftonbladet då.

/O

Chris Ash skrev:
Precis som skämtteckningarna på judar på 30-talet, det var bara det fria ordet man ville försvara.

Hets mot folkgrupp är fortfarande en värdelös lag helt utlämnat åt godtycke. Judar är inte okej att hetsa, muslimer är tydligen. Trots att lagen nämner anspelningar på religion/trosbekännelse. Jag ser inte skillnaden om jag ska vara ärlig.

Visst ska man "tåla" en provokation i den bemärkelsen att man ska bemöta den på ett lagligt sätt. Men varför måste man provocera bara för att man kan? Finns det inget värde i att ha respekt för vad andra människor finner kränkande?

Respekt ja, men inte till vilket pris som helst. Min gräns går faktiskt när respekten inskränker sig på fundamentala demokratiska rättigheter.

För övrigt är jag övertygad om att du är medveten om skillanden i ovan jämförelse.

/Olzki

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Vegas skrev:
PS. är man Ateist så tror man inte på något, det inkludera även dig själv.. värt att tänka på innan ni säger att ni är ateist.

Um...nej.
Ateism kommer från grekiskan theos och betyder att man ej tror på någon gud. Att jämföra med Kristendomen, Judendomen och Islam som är monoteistiska religioner. Det finns även religioner som är ateistiska, t.ex. vissa grenar inom buddhismen...

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Olzki skrev:
Meningsfullt inlägg. Får en att tro att du torskat nån diskussion mot Marcus.

/O

Så klart han har! Han har ovillkorligt torskat alla diskussioner han gett sig in i. Om man nu kan kalla Dingos inlägg för en "saklig del i diskussionen".

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Chris Ash skrev:
Nej, förklara gärna.

Inledningsvis så är vi överens om, som du nämnnt tidigare, att lagen om hets mot folkgrupp inte är helt lyckad. Vill minnas att vi var överens någon gång tidigare om rätten att få framföra en åsikt "no matter what". Ju dummare åsikt desto dummare framstår personen. Självsanering genom öppenhet således. Hets mot folkgrupp är dock designad för att fånga upp vilsna nazister och tillämpas rätt restriktivt i övrigt vilket medfört en minimal kritik. Så även från mig.

I fallet med karikatyrerna så publicerades de ursprungligen som en del av en artikelserie om hur folk uppfattade olika religioner/religiösa gestalter av ett seriöst nyhetsmedium. De bilder som tecknades var så vitt jag kunnat se med något undantag kopplade till aktioner som personer utfört i religionens namn och inga nidbilder att jämföra med teckningar av kroknäsade judar porträtterade som belsebub själv. Merparten av bilderna var ironiska på ett sätt som måste kunna accepteras oavsett om det varit Jesus eller Buddha istället för profeten Muhammed.

Följaktligen anser jag inte att bilderna sammantaget kunde antas vara publicerade i syfte att hetsa mot någon folkgrupp även om detta givetvis kan diskuteras. Det mest beklagliga är dock att när hela cirkusen drog igång och bilderna hade ett mycket högt nyhetsvärde, då vågade många medier inte publicera ens de absolut mest harmlösa bilderna av sannolik rädsla för repressalier. Några var starka men tyvärr alldeles för få.

Syftet med att tydligare publicera bilderna hade var att visa upp en samlad demokratiskt värld där yttrandefrihet trots att det blir obekvämt ibland går före ex religiösa värderingar. Det hade givetvis inte varit meningsfullt att publicera samma bilder varje dag i två veckors tid, det hade varit en fullständigt onödig provokation, men att publicera en gång i nyhetssyfte hade däremot varit en mycket viktig markering.

Vad som nu uppstått är en situation där många i Väst upplever att man backat från vårt levnadssätt i en demokrati till följd av påtryckningar från en i stora delar icke-demokratisk värld.

Avslutningsvis. En "ickefundamentalistisk" muslim som intervjuades i Aktuellt i samband med ambassadbränderna menade att pga av publiceringarna så har integrationen i väst gått 30 år tillbaka i tiden. Det är för mig helt fel. Den har tagit ett steg framåt, men ett väldigt jobbigt sådant. Med lite mindre ryggradslösa tidningsredaktörer och (lokalt) svenska makthavare hade detta steg sannolikt kunnat göras mycket bättre och därmed på sikt mer effektivt minskat klyftan mellan stora delare av den muslimska världen och väst.

/Olzki

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Chris Ash skrev:
Hur "torskar" man en diskussion?

Hoppsan, visste inte att din vokabulär var så begränsad. Nåväl, "torska" innebär förlora. Vi lite äldre använder det uttrycket, tror man använde det redan tidigt 80-tal. Alltså långt innan du föddes. Nåja, hoppas du kommer ihåg det till nästa gång så du slipper ställa så dumma frågor. :3freak

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Kom just hem från Köpenhamn. Pratade med flera araber (muslimer), de flesta var väldigt sansade, hade knappt reagerat på publiceringen och tyckte att det hela fått oprotionenliga av media. De tyckte det var onödigt att publicera bilderna på Muhammed, men inte mer än så...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
JoUh skrev:
Kom just hem från Köpenhamn. Pratade med flera araber (muslimer), de flesta var väldigt sansade, hade knappt reagerat på publiceringen och tyckte att det hela fått oprotionenliga av media. De tyckte det var onödigt att publicera bilderna på Muhammed, men inte mer än så...

De kan inte ha varit riktiga muslimer i såfall. De måste vara politiskt korrekta kristna konspirationsanhängare som klätt ut sig till muslimer i syfte att försöka släta över det som hänt. Alla vet väl att alla muslimer är våldsamma och hatiska och vill mörda alla?!

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
korvgubbe skrev:
Vad skulle jag ha läst på sydsvenskan? :va Är det någon artikel jag borde läsa kan du väl antingen berätta vad jag ska leta efter eller lägga in länken direkt till artikeln?!

Använd det du har istället för hjärna eller läs om gårdagens väder i Ystad.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ah17 skrev:
Använd det du har istället för hjärna eller läs om gårdagens väder i Ystad.

Såja gubben! lugn nu! Inte börja veckan med sådant hetsigt temperament! Tänk på hjärtat och att det där pulserande blodkärlet pannan på dig inte klär dig! :pannkyss

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Olzki skrev:
Meningsfullt inlägg. Får en att tro att du torskat nån diskussion mot Marcus.

/O

Det där är inte hela sanningen. Problemen med Markus är inte riktigt så enkla att definiera...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Valen skrev:
Hoppsan, visste inte att din vokabulär var så begränsad. Nåväl, "torska" innebär förlora. Vi lite äldre använder det uttrycket, tror man använde det redan tidigt 80-tal. Alltså långt innan du föddes. Nåja, hoppas du kommer ihåg det till nästa gång så du slipper ställa så dumma frågor. :3freak

Haha, förlora en diskussion? Inte konstigt folk är så benhårt tjurskalliga och att polarisering intill idioti förekommer.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
korvgubbe skrev:
De kan inte ha varit riktiga muslimer i såfall. De måste vara politiskt korrekta kristna konspirationsanhängare som klätt ut sig till muslimer i syfte att försöka släta över det som hänt. Alla vet väl att alla muslimer är våldsamma och hatiska och vill mörda alla?!
De var helt riktigt inte riktiga muslimer. Hade de betett sig som sin förebild och profet Muhammed hade de skövlat allt i sin väg, dödat alla kuffar, gift sig med massa kvinnor och antastat småflickor...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Halogen skrev:
Vad är det här för jävla sätt? Skämmes, tamejfan.

Det som är lite festligt är att han på fullt allvar undrar varför han blir marginaliserad och att ingen normalt funtad människa orkar ta hans dravel på något som helst allvar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...