Markus skrev:Vilken jävla skandal, undrar vad PEN-klubbens Jan Guillou ska säga nu.
@KGK, jo jag läste den där artikeln och den uppdateras kontinuerligt - igår kväll stod där inget om en nedsläckt hemsida.![]()
Sannolikt inte ett dugg.
Jan G. är gammal palestinasympatisör och generellt väldigt pro islam i den bemärkelsen att han ofta jämnställer muslimska terrorister med pentagon. Tror han mest är frustrerad över att inte råkar vara Amerikanska flaggor som bränns denna gång. Hade varit så mycket enklare att producera skräpkrönikor i Aftonbladet då.
/O
Chris Ash skrev:Precis som skämtteckningarna på judar på 30-talet, det var bara det fria ordet man ville försvara.
Hets mot folkgrupp är fortfarande en värdelös lag helt utlämnat åt godtycke. Judar är inte okej att hetsa, muslimer är tydligen. Trots att lagen nämner anspelningar på religion/trosbekännelse. Jag ser inte skillnaden om jag ska vara ärlig.
Visst ska man "tåla" en provokation i den bemärkelsen att man ska bemöta den på ett lagligt sätt. Men varför måste man provocera bara för att man kan? Finns det inget värde i att ha respekt för vad andra människor finner kränkande?
Respekt ja, men inte till vilket pris som helst. Min gräns går faktiskt när respekten inskränker sig på fundamentala demokratiska rättigheter.
För övrigt är jag övertygad om att du är medveten om skillanden i ovan jämförelse.
/Olzki