Katana och GSX 1100-tråden

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Korrekt däcktryck?

Vad ska man egentligen ha för däcktryck? Jag har försökt att läsa mig till det både här på forumet och på andra ställen och jag blir bara mer och mer förvirrad...till exempel verkar det råda oenighet på det är 2,9 bar bak och 2,5 bar fram som är standard eller om det är tvärtom!

Mina förutsättningar är dessa:

Ombyggd GSX 1100 -82 med GSXR 1100 -92 motor, dito baksving och GSXR 750 USD-gaffel. Hojen är lättad jämfört med orginal så den väger inte speciellt mycket över 210 kg eller något sådant. Däcken som sitter på är fram 120/17 , 17 Pirelli Dragon Supercorsa och bak 180/55, 17 Michelin Pilot Road.

Enligt Pirelli ska jag ha minst 38-40 PSI (typ 2,6-2,75 bar) och max 42 PSI (2,9 bar) i framdäcket. De flesta på forumet verkar ha 2,5 bar i framdäcket, förutom då de som har 2,9...

Enligt Michelin så ska en GSXR-cykel från tidigt 90-tal med Pilot Road ha 2,5 bar, men många på forumet verkar som tidigare skrivits rekommendera 2,9 bar.

Vad reparationshandboken säger gissar jag är irrelevant eftersom det har hänt en del på däckfronten sedan dess plus att dimensionerna inte riktigt stämmer på bakdäcket.

Jag vet att en hel del av er kör runt med liknande byggen och undrar hur ni har det och vad ni har provat er fram till? Som sagt var, min förvirring är total så all hjälp mottas tacksamt!
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Katana-jensas gamla

Hej.

Såg att sweden123 köpt Jensas galma Kat. Den var grym på sin tid... en gammal bild från tiden då det begav sig:
 

Bifogat

  • Katana - Jens W.jpg
    Katana - Jens W.jpg
    55.8 KB · Visningar: 260

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ram Riktare?

Någon med tips på kompetent ramriktare med tid och vilja att åta sig ett jobb?

/Uffe
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
RPM lover skrev:
2407065 Men den bilden är väl inte så gammal eller? Den är väl efter att Herr Åsell gjort i ordning den.

OK - fel av mig med bild... hur som helst är den grym.
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Katana org skrev:
2407155 Någon med tips på kompetent ramriktare med tid och vilja att åta sig ett jobb?

/Uffe

Tjaba. Bästa tips gällande ramrikt jag kan tänka mig finner du inte långt ifrån där du klotade!! Jag har fått mycket hjälp med modifiering av min ram där.
Morani Teknik i Närtuna, Malmby, bygger raceramar mm och har kompetent utrustning för att rikta. Ring Peter 08-51294700, hälsa från Roffe.:tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
ZERO-Fighter skrev:
2415355 Tjaba. Bästa tips gällande ramrikt jag kan tänka mig finner du inte långt ifrån där du klotade!! Jag har fått mycket hjälp med modifiering av min ram där.
Morani Teknik i Närtuna, Malmby, bygger raceramar mm och har kompetent utrustning för att rikta. Ring Peter 08-51294700, hälsa från Roffe.:tummenupp


Super!

Tackar för tipset. Ringer omgående. Btw har jag avslöjat var, förmodligen:confused:

/Uffe
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
Tjo!!:)

Har varit och inhandlat en suzuki gsx 1100 e från -83 :tuttar .
Tänkte fråga lite i denna tråden eftersom jag gissar att ni kan det mesta om dessa hojar.
Framhjulet är bytt från original 19 tum till 84:ans? 16 tum.
Hur göra för att få hastighetsmätaren att visa rätt? passar det att även flytta över hela instrumenteringen från en 84:a?
Det jag tänker på främst är om varvräknaren drivs på samma sätt(kamaxleln)
även på den senare.Vill helst slippa använda cykeldator.

/Ron Dell
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ron Dell skrev:
2417057 Tjo!!:)

Har varit och inhandlat en suzuki gsx 1100 e från -83 :tuttar .
Tänkte fråga lite i denna tråden eftersom jag gissar att ni kan det mesta om dessa hojar.
Framhjulet är bytt från original 19 tum till 84:ans? 16 tum.
Hur göra för att få hastighetsmätaren att visa rätt? passar det att även flytta över hela instrumenteringen från en 84:a?
Det jag tänker på främst är om varvräknaren drivs på samma sätt(kamaxleln)
även på den senare.Vill helst slippa använda cykeldator.

/Ron Dell
Hela anpassningen till hjuldiametern sitter i själva drivningen d.v.s alla (tror jag) japanska instrument vill ha ett visst varvtal på vajern för en given hastighet. Så du kan ta instrument från i princip vilken japansk mc som helst och få den att visa rätt förutsatt att drivningen är anpassad till hjuldiametern.
Men har du drivning för 19" till ett 16" hjul får du glädjemätare som heter duga. Själv har jag 17" hjul med tillhörande drivning från en Yamaha till orginalinstrumenten från -83, funkar perfekt.
Varvräknaren till -83 är "elektronisk".

/Ingvar
 
Last edited:

Matte6605

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
Fjugesta
Hoj
Gsx1100x (s)
Katana objekt.

Hej.

Är det någon här som har eller vet någon som har en Katana objekt till salu.
Jag är inte ute efter en pärla då jag har för avsikt att sätta "personlig prägel" på den. Allt av intresse även delar.

/mats
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
RPM lover skrev:
2419019 -Ron Dell

Den är väl aldrig blå/silver med ombyggt baklyse ????

Japp :tummenupp .Vet du nåt om den?

IngvarB: Är du säker på att det är så?
När jag provkörde hojen tittade jag till på hastighetsmätaren och den visade 160.Då hade jag inte gasat mycket alls och det kändes som jag åkte i 100-120 kanske.Så jag tog för givet att den visade fel pga annan dimension på framhjulet jämfört med original.Jag fick iofs med en extra vajerdrivning så jag ska testa med den och se om det blir någon skillnad.
 
Last edited:

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
RPM lover skrev:
2419416 Nej inte mer än du, jag var lite små sugen på den själv.
Den hade pontential så att säga :D

Jo förra ägaren har ju lagt ner en del jobb på den.Men en sån här hoj blir väl aldrig färdig.Finns nog alltid saker att fixa och förbättra :)

Edit:en bild
 

Bifogat

  • Gsx1100e1.JPG
    Gsx1100e1.JPG
    116.4 KB · Visningar: 165
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top