Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ron Dell skrev:
2419709 Jo förra ägaren har ju lagt ner en del jobb på den.Men en sån här hoj blir väl aldrig färdig.Finns nog alltid saker att fixa och förbättra :)

Edit:en bild

Vad är det för motor? Alltså gjort. Snygg var den i af.

/Uffe
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Ron Dell skrev:
2419709 Jo förra ägaren har ju lagt ner en del jobb på den.Men en sån här hoj blir väl aldrig färdig.Finns nog alltid saker att fixa och förbättra :)

Edit:en bild

Det finns det alltid..man kanske skulle ha lite mer cc och så är du igång :D
En nyfiken fråga, fick du ge vad han begärde för den?
Tröttnar du på den kan du höra av dig...*ler*...
Ser skön ut att köra med det styret sen tycker jag bakpartiet var väldigt snyggt på den.
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
Katana org skrev:
2419866 Vad är det för motor? Alltså gjort. Snygg var den i af.

/Uffe

Motorn ska vara original (1075 cc) utom kammarna som var i stort sett nya och inhandlade ifrån italien -05 tror jag.Borde vara lite vassare än dom svensksålda som var begränsade till 100 hästar.Vet dock inte lyftet på dom.Sen är det 36 mm förgasare och koniska luftfilter och ett dynojetkit.

RPM lover: Han gick ner lite i pris.Så jag har ju lite över att köpa godis för :tummenupp Lite mer kubik skulle ju inte vara fel:)
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Ron Dell skrev:
2420139 Motorn ska vara original (1075 cc) utom kammarna som var i stort sett nya och inhandlade ifrån italien -05 tror jag.Borde vara lite vassare än dom svensksålda som var begränsade till 100 hästar.Vet dock inte lyftet på dom.Sen är det 36 mm förgasare och koniska luftfilter och ett dynojetkit.

RPM lover: Han gick ner lite i pris.Så jag har ju lite över att köpa godis för :tummenupp Lite mer kubik skulle ju inte vara fel:)

Mycket??????? du får pm:a

Såg att det fanns en 1570 motor på blocket, kanske vore något :D

Du får passa dig så du inte plockar ut mer än 190 hk mer pallar väl inte orginalsvetsningen på veven för..*ler*..
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ron Dell skrev:
2419242 Japp :tummenupp .Vet du nåt om den?

IngvarB: Är du säker på att det är så?
När jag provkörde hojen tittade jag till på hastighetsmätaren och den visade 160.Då hade jag inte gasat mycket alls och det kändes som jag åkte i 100-120 kanske.Så jag tog för givet att den visade fel pga annan dimension på framhjulet jämfört med original.Jag fick iofs med en extra vajerdrivning så jag ska testa med den och se om det blir någon skillnad.
Det är ju farligt att vara tvärsäker men jag är rätt säker på det. Om du har drivningen som tillhör 16"-hjulet borde det funka. Som du beskriver det verkar det som om du har drivningen till 19" monterad. Jag har som jag skrev 17" Yamaha-grejor i framändan. Jag har också en väl kalibrerad Sigma Targa cykeldator som referens. Förhållandet verklig fart (cykeldator) och mätarfart är för mig ungefär som följer:
Cykeldator, mätarfart(lite svåravläst pga den grova skalan)
50 = ~52
100 = ~105
200 = ~215

Det får man väl anse vara godkänt på en gammal 83:a.

Jag skrev att varvräknaren var elektronisk (det är den på min GSX 1100ES -83), men
på din ser det ju ut att gå en vajer in i varvräknaren !!

Läcker båge i alla fall. GSX-er blir aldrig färdiga och det är ju det som är själva grejen. 83 är annars en bra årgång då axeltappen till svänghjulet blev grövre det året. Om jag inte minns fel är det kraftigare koppling också (fler men tunnare lameller).

/Ingvar
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Ron Dell skrev:
2419709 Jo förra ägaren har ju lagt ner en del jobb på den.Men en sån här hoj blir väl aldrig färdig.Finns nog alltid saker att fixa och förbättra :)

Edit:en bild
Komiskt!
Den cykeln har ett avgasystem som förra ägaren köpte av min bror av en ren slump.
Satt på en 1100 -83:a som vi var och hämtade i Eskilstuna i påskas.
På vägen hem så skulle vi "bara"runt Mjölby och köpa ett turbokit till dessa gamla trotjänare,skulle varit monterat på denna blå/silver hojen,men den skulle ju säljas.
Brosan skruvade således av systemet medans hojen stod på släpet och jag lastade in cylinder,kolvar och komplett Blake turbokit.:)
Den hojen är nog väldigt seriöst renoverad,har du inte betalat nå´t överpris så är det nog väl investerade pengar.
 

Bifogat

  • Kopia av PICT5109.jpg
    Kopia av PICT5109.jpg
    68.6 KB · Visningar: 134

Hape

Powercruiser
Gick med
12 Nov 2005
Ort
Skänninge
Hoj
M1800R -08
Hejsan, såg att du köpt kompisens SilverBlå cykel, visste inte att han sålt den.
Ang hastighetsdrivningen så ska du ha tag i en som är till 16" hjulet. Jag har själv kört med fel drivning med skaplig glädjemätare som följd. Men bytte till 16" drivningen o vips så vart allt perfekt. Lycka till med cykeln, jag vet att den är väldigt noggrannt fixad. Du har en del av mina "gamla" delar på den. Här är en bild på min cykel, ska fixa lite med motorn bla i vinter, får se vad det blir för nåt.
 

Bifogat

  • DSCN6448liten.JPG
    DSCN6448liten.JPG
    136.8 KB · Visningar: 153

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
Hape skrev:
2422167 Hejsan, såg att du köpt kompisens SilverBlå cykel, visste inte att han sålt den.
Ang hastighetsdrivningen så ska du ha tag i en som är till 16" hjulet. Jag har själv kört med fel drivning med skaplig glädjemätare som följd. Men bytte till 16" drivningen o vips så vart allt perfekt. Lycka till med cykeln, jag vet att den är väldigt noggrannt fixad. Du har en del av mina "gamla" delar på den. Här är en bild på min cykel, ska fixa lite med motorn bla i vinter, får se vad det blir för nåt.

Hej!

Jo jörgen verkar vara pedant.Han har nog lagt ner några timmar på hojen.
Ang. hastighetsmätaren så ska jag försöka få tag i en annan vajerdrivning så ska nog det problemet lösa sig.Den andra drivningen jag hade var det samma utväxling på tyvärr.Det tror jag iaf.Jag tog bort vajern uppe vid instrumenthuset,najade fast en liten ståltråd på den fyrkantiga vajerändan för att lätt kunna räkna varven.Sen när jag ledde cykeln framåt så framhjulet snurrade ett varv så snurrade vajern ca 3.Kanske inte någon exakt metod men men.Med en drivning till 16-tumshjul borde vajern kanske snurra 2.5 varv istället?eller nåt.

Din hoj ser ju ut att var i mint condition.Skoj att se sånna här gamlingar i så bra skick.Ser att du har andra fästen till passagerarfotpinnarna?

IngvarB: Tack för svar.Det stämmer att jag har vajermatad varvräknare.Vet inte om den blev elektrisk from -84? Det fungerar ju med vajer också även om det är lite stenålder.

Katanapilot: Jasså det var ni som lagt beslag på turbokittet :tuttar
Ang. avgassystemet så låter det jäklit gott.Men måste nog i med lite ull i det om jag ska få den genom besiktningen.Eller rätt så mycket ull är jag rädd :tungan

Sen en annan sak jag inte sett innan: En röd lampa på instrumenteringen där det står battery är kopplad till en sladd som går ner i batteriet.Någon som vet hur det fungerar? Resistansförändring i batteriet pga olika syranivåer vid laddat resp. urladdat batteri?

/Ron Dell
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ron Dell skrev:
2422374 Hej!

Jo jörgen verkar vara pedant.Han har nog lagt ner några timmar på hojen.
Ang. hastighetsmätaren så ska jag försöka få tag i en annan vajerdrivning så ska nog det problemet lösa sig.Den andra drivningen jag hade var det samma utväxling på tyvärr.Det tror jag iaf.Jag tog bort vajern uppe vid instrumenthuset,najade fast en liten ståltråd på den fyrkantiga vajerändan för att lätt kunna räkna varven.Sen när jag ledde cykeln framåt så framhjulet snurrade ett varv så snurrade vajern ca 3.Kanske inte någon exakt metod men men.Med en drivning till 16-tumshjul borde vajern kanske snurra 2.5 varv istället?eller nåt.

Din hoj ser ju ut att var i mint condition.Skoj att se sånna här gamlingar i så bra skick.Ser att du har andra fästen till passagerarfotpinnarna?

IngvarB: Tack för svar.Det stämmer att jag har vajermatad varvräknare.Vet inte om den blev elektrisk from -84? Det fungerar ju med vajer också även om det är lite stenålder.

Katanapilot: Jasså det var ni som lagt beslag på turbokittet :tuttar
Ang. avgassystemet så låter det jäklit gott.Men måste nog i med lite ull i det om jag ska få den genom besiktningen.Eller rätt så mycket ull är jag rädd :tungan

Sen en annan sak jag inte sett innan: En röd lampa på instrumenteringen där det står battery är kopplad till en sladd som går ner i batteriet.Någon som vet hur det fungerar? Resistansförändring i batteriet pga olika syranivåer vid laddat resp. urladdat batteri?

/Ron Dell
Kabeln terminerar i eletrolyten (syran) i batteriet. Om nivå'n är låg eller batteriet dåligt laddat lyser lampan. Om du köper ett batteri utan denna anordning t.ex. ett helkapslat gele-batteri kan du bara ansluta kabeln till batteriets +-pol (obs. glöm ej att ha kvar motståndet i serie) så slipper du ha en lampa lysandes i ansiktet hela tiden. Såvida det inte är enklare att helt sonika plocka ut lampan.

Jag har elektronisk varvräknare på min 83'a ES som iofs har en annan utformning av instrumenten.

/Ingvar
 

fargo

gammelsmurf
Gick med
11 Jul 2005
Ort
skurup
Hoj
gt550
Ingvar, här finns en massa "matnyttigt" vad gäller ramförstärkningar och annat roligt till gamla gsx:ar och katanor. http://oldskoolsuzuki.info/

Har själv en 1100 gsx es från -83, och funderar själv på att göra en ramförstärkning i vinter. Köpte en telefix gaffelbrygga vilket gjorde framgaffeln styvare. Känns stabilare än tidigare.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
fargo skrev:
2423379 Ingvar, här finns en massa "matnyttigt" vad gäller ramförstärkningar och annat roligt till gamla gsx:ar och katanor. http://oldskoolsuzuki.info/

Har själv en 1100 gsx es från -83, och funderar själv på att göra en ramförstärkning i vinter. Köpte en telefix gaffelbrygga vilket gjorde framgaffeln styvare. Känns stabilare än tidigare.
Jag har bytt ut följande chassiekomponenter på min 83'a:
gaffel = GSXR 750 -89 (med HyperPro fjädrar)
sving = GSXR 750 -91
hjul bak = GSXR 750 -90 (5,5"x17)
hjul fram = FZR 1000 -91 (3,5x17)
stötdämpare = FJR 1300 SP (Öhlins)

Jämfört med orginal är det en helt ny hoj när det gäller vägegenskaperna. Känns kanonbra för det mesta men.......När man skjutsar och vägen inte är helt slät är den lite ovillig att hålla spår i kurvorna. Detta kan ju möjligen ha med den (mot dagens hojar) svajiga ramen att göra. Det är ju ett ganska gediget jobb att strippa hela hojen, passa in alla rörbitar, svetsa, lacka m.m. Så man vill ju vara säker på att det blir ordentlig skillnad.

/Ingvar
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
IngvarB skrev:
2423488 Jag har bytt ut följande chassiekomponenter på min 83'a:
gaffel = GSXR 750 -89 (med HyperPro fjädrar)
sving = GSXR 750 -91
hjul bak = GSXR 750 -90 (5,5"x17)
hjul fram = FZR 1000 -91 (3,5x17)
stötdämpare = FJR 1300 SP (Öhlins)
/Ingvar

Hur har du gjort för att kedjan ska spåra när du satt på en bredare bakfälg?Flyttat ut framdrevet på nåt sätt?
/Ron Dell
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Ron Dell skrev:
2424336 Hur har du gjort för att kedjan ska spåra när du satt på en bredare bakfälg?Flyttat ut framdrevet på nåt sätt?
/Ron Dell

Biker66 här på forumet säljer drev med offset så att kedjan spårar.
Ca:10mm om man använder Suzuki 5,5" fälg från -89-92.
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
Katanapilot skrev:
2424527 Biker66 här på forumet säljer drev med offset så att kedjan spårar.
Ca:10mm om man använder Suzuki 5,5" fälg från -89-92.

Ok..får ta och beställa ett sånt då.Får det rum innanför originakkåpan?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ron Dell skrev:
2424883 Ok..får ta och beställa ett sånt då.Får det rum innanför originakkåpan?
Om du vill fortsätta att använda 630-kedja kan du som jag ta ett framdrev från Kawasaki GPZ 750 Unitrac -86, finns endast som 15 kugg. Sedan tar du den bricka som gör att man han använda piratdrev och sätter innanför drevet. Drevet kommer nu att sitta längst ut på axeln. Totalt blir kedjan utflyttad 10 mm (drev 6mm + bricka 4mm). Sedan är det kreditkortspassning som gäller. Det blir ett par millimeter till ramröret och ett par millimeter till däcket. Drevet kostar drygt 200:-. Jag fick slipa ner överflödiga "svetsbullar" från ramen för att kedjan skulle löpa fint. Du måste också slipa ur motorkåpan lite i bakkant för kedjan, men det är lätt gjort.

/Ingvar
 

Ron Dell

Lugn och fin
Gick med
16 May 2004
Ort
H-län
Hoj
Thunderace -99
IngvarB skrev:
2424929 Om du vill fortsätta att använda 630-kedja kan du som jag ta ett framdrev från Kawasaki GPZ 750 Unitrac -86, finns endast som 15 kugg. Sedan tar du den bricka som gör att man han använda piratdrev och sätter innanför drevet. Drevet kommer nu att sitta längst ut på axeln. Totalt blir kedjan utflyttad 10 mm (drev 6mm + bricka 4mm). Sedan är det kreditkortspassning som gäller. Det blir ett par millimeter till ramröret och ett par millimeter till däcket. Drevet kostar drygt 200:-. Jag fick slipa ner överflödiga "svetsbullar" från ramen för att kedjan skulle löpa fint. Du måste också slipa ur motorkåpan lite i bakkant för kedjan, men det är lätt gjort.

/Ingvar

Ok.Ett alternativ.Verkar vara lite overkill med 630-kedja iofs.Får väl pula med det där i vinter.Ska besikta den på måndag först och främst och se vad det blir.Hoppas dom är på bra humör :näsblod
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ron Dell skrev:
2425067 Ok.Ett alternativ.Verkar vara lite overkill med 630-kedja iofs.Får väl pula med det där i vinter.Ska besikta den på måndag först och främst och se vad det blir.Hoppas dom är på bra humör :näsblod

Det sitter väl 630 på nu, lr? Tack för tipset Ingvar.

/Uffe

Någon som vet om det är originalsadeln under den här bakdelen som är på bilden?
 

Bifogat

  • c1_24.jpg
    c1_24.jpg
    20.2 KB · Visningar: 112
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ron Dell skrev:
2425288 Japp det är 630 på nu.

/Ron Dell
Jo jag glömde en sak, om du skaffar en Suzuki GSXR 5,5" fälg från -90 till -94 så passar ryckutjämnaren från ditt orginalbakhjul. Flytta över den ryckutjämnaren till den nya fälgen så kommer kedjan att komma närmare däcket ock kedjan spårar perfekt med den tidigare nämda utflyttningen av framdrevet. Ett 180-däck kommer att hamna ett par millimeter innanför kedjan. Också värt att notera är att alla "180-däck" är lite olika breda. Jag kör nu med Dunlop D208, det däcket måste man frisera lite i kanten för att gå fritt från kedjan. Andra däck jag provat har gått fria utan frisering.
Om du behöver "svarva av" en bit av däckkanten är min medod att helt enkelt hålla ett (vasst) stämjärn vinkelrät mot däckkanten med svingen som stöd ock sedan bara snurra hjulet ett par varv med handkraft. Resultatet blir som fabriksgjort.

Med 17" hjul och 15 kugg i framdrev blir det inte direkt någon touringutväxling. Man kan använda GSX 750 bakdrev som har 41 kugg. Den kommer att varva ca:4100 vid 100 km/h.

/Ingvar
 

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Katana org skrev:
2425202 Någon som vet om det är originalsadeln under den här bakdelen som är på bilden?

Tror att hojen på bilden har en sk 'Speer heck' och vad jag förstått säljs det som ett kit för komplett ombyggnad av bakdelen.

Det korta svaret är, nej det finns ingen originalsadel undel plasten.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top