Katana och GSX 1100-tråden

ThomasG

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX 1100 ef
Saknar du en box, eller har du en som inte fungerar? Jag hade ett fel i min CDI-box som gjorde att motorn bara gick på 2 cylindrara (2 & 3). Jag letade efter en box på diverse skrotar och MC-grossister. En ny går på närmare 4000:-. Jag fick reda på att det tydligen var ett ganska vanligt fel, och att det oftast är lödningarna mellan kontakterna och kretskortet som bryts. Jag lyckades öppna min box utan att höljet tog för mycket skada, och hittade två brustna lödningar. Med mina klart begränsade kunskaper i lödning lyckades jag skapa kontakt igen, och nu går hojen på alla fyra cylindrar igen. Jag förslöt höljet med en silikon-tätning så att inte fukt kan tränga in i boxen.
Saknar du boxen helt, så har jag en länk till en engelsk tillverkare av utbytes-boxar http://www.cdiunit.co.uk/products.html med hyfsat pris £98,00 + frakt £ 12,50
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
ThomasG skrev:
2435416 Saknar du en box, eller har du en som inte fungerar? Jag hade ett fel i min CDI-box som gjorde att motorn bara gick på 2 cylindrara (2 & 3). Jag letade efter en box på diverse skrotar och MC-grossister. En ny går på närmare 4000:-. Jag fick reda på att det tydligen var ett ganska vanligt fel, och att det oftast är lödningarna mellan kontakterna och kretskortet som bryts. Jag lyckades öppna min box utan att höljet tog för mycket skada, och hittade två brustna lödningar. Med mina klart begränsade kunskaper i lödning lyckades jag skapa kontakt igen, och nu går hojen på alla fyra cylindrar igen. Jag förslöt höljet med en silikon-tätning så att inte fukt kan tränga in i boxen.
Saknar du boxen helt, så har jag en länk till en engelsk tillverkare av utbytes-boxar http://www.cdiunit.co.uk/products.html med hyfsat pris £98,00 + frakt £ 12,50

Jag har en en box - men den glappar rejält, och dör helt när den blir varm. Jag trodde det var för känsliga grejer att ge sig på själv. Jag hade isär boxen och kikade på kretskortet, hittade inga lösa ändar, men det såg komplicerat ut...
Med det nya mod du ingjutit ska jag ge mig på den igen med förstoringsglas och lödkolv (om jag inte hittar nån billig begagnad) - sen får jag väl se i vinter om det blir ett helt nytt system.
Tack / Björn
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
:gråta
Har nu gått igenom kretskortet rätt noga (med förstoringsglas) och tror

felet/glappet måste ligga bakom/inne i den lilla metallådan.
Tipset om den engelska firman verkar ju bra och billig:) och om jag förstår rätt är det modell 32900-00A10 jag ska ha!?!?:va

Men min fråga om det är nån som har nån liggande kvarstår!

/ Björn
 

GSRecycle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Landskrona
Hoj
Moto Martin, Katana
GranpáOnWheels skrev:
2435793 :gråta
Har nu gått igenom kretskortet rätt noga (med förstoringsglas) och tror

felet/glappet måste ligga bakom/inne i den lilla metallådan.
Tipset om den engelska firman verkar ju bra och billig:) och om jag förstår rätt är det modell 32900-00A10 jag ska ha!?!?:va

Men min fråga om det är nån som har nån liggande kvarstår!

/ Björn

Har du mekanisk förtändning eller är det inbyggt i boxen?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Bild på naken GSX

Någon som har en bild på en naken GSX ram före 81-83? Lr någon som vet direkt om bakramen (överdelen) är identisk med Katanan förutom rören till pass pinnarna och avgasfästet.

/Uffe
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Katana org skrev:
2440340 Någon som har en bild på en naken GSX ram före 81-83? Lr någon som vet direkt om bakramen (överdelen) är identisk med Katanan förutom rören till pass pinnarna och avgasfästet.

/Uffe

En GSX ram iaf osäker på årgång men runt 80-talet
 

Bifogat

  • gsx_frame_stiff2.jpg
    gsx_frame_stiff2.jpg
    64.4 KB · Visningar: 164

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Mares skrev:
2440440 En GSX ram iaf osäker på årgång men runt 80-talet

Tack!
Kom bara inte på vart jag sett den bilden. Men det ser ju snarlikt ut. Man ser ju inte riktigt hela aktern. Men den är nog detsamma.

/Uffe
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Mares skrev:
2440440 En GSX ram iaf osäker på årgång men runt 80-talet

Det här är en katanaram från -83. GSX ramarna har raka rör som man sitter på medans katanans rör är bockde uppåt vid stötdämpar fästet. Alla fästpunkter och bygeln för sadellåset är annorlunda.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
KatanaKurre skrev:
2440838 Det här är en katanaram från -83. GSX ramarna har raka rör som man sitter på medans katanans rör är bockde uppåt vid stötdämpar fästet. Alla fästpunkter och bygeln för sadellåset är annorlunda.

Tack för svaret!
Även om det nu var det som jag helst inte ville ha:D Men då har man ju fått se skillnaden mellan 82 o 83 också, i den främre infästningen för motorn.
Får spåna vidare.

mvh/Uffe
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Hjälp, ska skruva på en topp idag på en 1100e från '82, moment till toppen och överfallen(kammarna), 40 nm toppen och 10 nm överfallen?
 

Åzell

Flathead Fucker MC
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Timrå
Hoj
2st Katana projekt-38:as HD Flathead Fucker
Wibbe skrev:
2441809 Hjälp, ska skruva på en topp idag på en 1100e från '82, moment till toppen och överfallen(kammarna), 40 nm toppen och 10 nm överfallen?

Tjena Wibbe!

Överfallen ligger på 8-12nm och toppen 35-40nm.
M6:eek:rna som sitter på sidan och i framkant på toppen ska dras 7-11nm.
Så ut och skruva!...:tummenupp
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Åzell skrev:
2442258 Tjena Wibbe!

Överfallen ligger på 8-12nm och toppen 35-40nm.
M6:eek:rna som sitter på sidan och i framkant på toppen ska dras 7-11nm.
Så ut och skruva!...:tummenupp

Tackar! Nu är det ihopskruvat, olja/filter och avgassystem kvar så blir det dax för provkörning.


Frxtn, lämplig olja, förslag?? nån mineral 10/40?? Motorn är standard.
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
R 750 96 Grejer

750 kom ju som en sådan där hoj med "Ram Air" 1996. Hur är det med resten av chassiet om alltså bortser från just ramen som ju ändå inte är aktuell:D
Styrhuvud gaffel hjul o bromsar samt svingen o hjul? Är det lika "bolt on" som tidigare modeller.

Tacksam för svar om någon sitter inne med info. Roger tipsar ju om 750 styrhuvud fram till 1995, är väl någon skillnad från 96 då, kan man ju anta.

/Uffe
 

GranpáOnWheels

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Stockholm City (Koh Samui)
Hoj
GSX1230ES +risig TransAlp
Fy Faan Va Roligt!!!

Dom flesta på den här tråden verkar vara gamla i "gamet", och har säkert varit och kört bana flera gånger - men skulle du som jag vara (varit) oskuld på det området så har jag bara en sak att säga:
:hördu SE TILL ATT TA DIG TILL EN BANA
Jag har lyckats missa alla kurser och banåkningar hela sommaren - men lyckades äntligen få en plats på dagens "actionpic"-åkning på Gelleråsen. Jag måste erkänna att jag blev lite skeptisk när jag i morse såg alla andra plocka fram sina R1:eek:r, Fireblades och Ducatis ur sina van´s och släpkärror och koppla på däckvärmarna - och där stod jag med min "stridsvagn" på 380kg (fulltankad och med mig på) från -84 som jag kört ner från Sthlm.
Men när vi väl kom igång med åkandet och jag fått lite tips från instuktörerna så kände jag mig inte fullt så bortkommen, och kunde så sakteliga avancera från min plats längst bak i lugna gruppen där jag lagt mig - och fick rätt bra fart på ekipaget.:yoparty
Jag är nu hemma i Sthlm igen, lite mör - men faan så lycklig (adrenalinet rinner fortfarande ur öronen). Alla experter säger ju att det är nyttigt och lärorikrt att träna på bana - och dom har säkert rätt - men framför allt är det SÅÅÅ jävla roligt:D

/Björn

PS
För att få ut så mycket som möjligt första gången man kör bana, gör man nog bäst i att försöka få plats på nån av SMC:s kurser där det är lite mer blandning av hojar och folk.
DS
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
GranpáOnWheels skrev:
2451624 Dom flesta på den här tråden verkar vara gamla i "gamet", och har säkert varit och kört bana flera gånger - men skulle du som jag vara (varit) oskuld på det området så har jag bara en sak att säga :hördu SE TILL ATT TA DIG TILL EN BANA
Jag har lyckats missa alla kurser och banåkningar hela sommaren - men lyckades äntligen få en plats på dagens "actionpic"-åkning på Gelleråsen. Jag måste erkänna att jag blev lite skeptisk när jag i morse såg alla andra plocka fram sina R1:eek:r, Fireblades och Ducatis ur sina van´s och släpkärror och koppla på däckvärmarna - och där stod jag med min "stridsvagn" på 380kg (fulltankad och med mig på) från -84 som jag kört ner från Sthlm.
Men när vi väl kom igång med åkandet och jag fått lite tips från instuktörerna så kände jag mig inte fullt så bortkommen, och kunde så sakteliga avancera från min plats längst bak i lugna gruppen där jag lagt mig - och fick rätt bra fart på ekipaget.:yoparty
Jag är nu hemma i Sthlm igen, lite mör - men faan så lycklig (adrenalinet rinner fortfarande ur öronen). Alla experter säger ju att det är nyttigt och lärorikrt att träna på bana - och dom har säkert rätt - men framför allt är det SÅÅÅ jävla roligt:D

/Björn

PS
För att få ut så mycket som möjligt första gången man kör bana, gör man nog bäst i att försöka få plats på nån av SMC:s kurser där det är lite mer blandning av hojar och folk.
DS


Fortfarande oskuld! Men jag har ju ett uppehåll på 16år..att skylla på. Har ju tänkt tanken men inte kommit mig för. Har ju en granne som köpt sig "en riktig jävla klubba" som han säger. Får jag i ordning hojen som jag vill till nästa säs så är det ju inte omöjligt att det blir av, med lite draghjälp.


/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Katana org skrev:
2448146 750 kom ju som en sådan där hoj med "Ram Air" 1996. Hur är det med resten av chassiet om alltså bortser från just ramen som ju ändå inte är aktuell:D
Styrhuvud gaffel hjul o bromsar samt svingen o hjul? Är det lika "bolt on" som tidigare modeller.

Tacksam för svar om någon sitter inne med info. Roger tipsar ju om 750 styrhuvud fram till 1995, är väl någon skillnad från 96 då, kan man ju anta.

/Uffe

Styrlagren är annorlunda, kullager istället för konisktrulllager men det går att fixa. Svarva och gänga om stolpen i kronan eller byt ut stolpen.
Svingen är lite bredare än Katanans 5-6mm. Men får du på gaffeln och svingen så är resten bolt on. Kan ev bli lite problem med linjeringen av kedjan oxå.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
gixxer_1255 skrev:
2453517 Styrlagren är annorlunda, kullager istället för konisktrulllager men det går att fixa. Svarva och gänga om stolpen i kronan eller byt ut stolpen.
Svingen är lite bredare än Katanans 5-6mm. Men får du på gaffeln och svingen så är resten bolt on. Kan ev bli lite problem med linjeringen av kedjan oxå.

Ok tack!
Hade ju 96 grejer på g till ett hyfsat pris. Såvida inte originalstolpen fungerar? Och räcker det inte med offsetdreven som Biker säljer så får det nog vara. Annars så hade du ju ett bra förslag:tummenupp PM:a gärna då du "räknat" klart.

/Uffe
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top