GranpáOnWheels
Ny medlem
CDI-Box
Nån som bytt system och råkar ha en CDI-Box till GSX 1100es -84 liggande??
Nån som bytt system och råkar ha en CDI-Box till GSX 1100es -84 liggande??
ThomasG skrev:2435416Saknar du en box, eller har du en som inte fungerar? Jag hade ett fel i min CDI-box som gjorde att motorn bara gick på 2 cylindrara (2 & 3). Jag letade efter en box på diverse skrotar och MC-grossister. En ny går på närmare 4000:-. Jag fick reda på att det tydligen var ett ganska vanligt fel, och att det oftast är lödningarna mellan kontakterna och kretskortet som bryts. Jag lyckades öppna min box utan att höljet tog för mycket skada, och hittade två brustna lödningar. Med mina klart begränsade kunskaper i lödning lyckades jag skapa kontakt igen, och nu går hojen på alla fyra cylindrar igen. Jag förslöt höljet med en silikon-tätning så att inte fukt kan tränga in i boxen.
Saknar du boxen helt, så har jag en länk till en engelsk tillverkare av utbytes-boxar http://www.cdiunit.co.uk/products.html med hyfsat pris £98,00 + frakt £ 12,50
GranpáOnWheels skrev:2435793
Har nu gått igenom kretskortet rätt noga (med förstoringsglas) och tror
felet/glappet måste ligga bakom/inne i den lilla metallådan.
Tipset om den engelska firman verkar ju bra och billig och om jag förstår rätt är det modell 32900-00A10 jag ska ha!?!?
Men min fråga om det är nån som har nån liggande kvarstår!
/ Björn
GSRecycle skrev:2436342Har du mekanisk förtändning eller är det inbyggt i boxen?
Katana org skrev:2440340Någon som har en bild på en naken GSX ram före 81-83? Lr någon som vet direkt om bakramen (överdelen) är identisk med Katanan förutom rören till pass pinnarna och avgasfästet.
/Uffe
Mares skrev:2440440En GSX ram iaf osäker på årgång men runt 80-talet
Mares skrev:2440440En GSX ram iaf osäker på årgång men runt 80-talet
KatanaKurre skrev:2440838Det här är en katanaram från -83. GSX ramarna har raka rör som man sitter på medans katanans rör är bockde uppåt vid stötdämpar fästet. Alla fästpunkter och bygeln för sadellåset är annorlunda.
Wibbe skrev:2441809Hjälp, ska skruva på en topp idag på en 1100e från '82, moment till toppen och överfallen(kammarna), 40 nm toppen och 10 nm överfallen?
Åzell skrev:2442258Tjena Wibbe!
Överfallen ligger på 8-12nm och toppen 35-40nm.
M6rna som sitter på sidan och i framkant på toppen ska dras 7-11nm.
Så ut och skruva!...
GranpáOnWheels skrev:2451624Dom flesta på den här tråden verkar vara gamla i "gamet", och har säkert varit och kört bana flera gånger - men skulle du som jag vara (varit) oskuld på det området så har jag bara en sak att säga SE TILL ATT TA DIG TILL EN BANA
Jag har lyckats missa alla kurser och banåkningar hela sommaren - men lyckades äntligen få en plats på dagens "actionpic"-åkning på Gelleråsen. Jag måste erkänna att jag blev lite skeptisk när jag i morse såg alla andra plocka fram sina R1r, Fireblades och Ducatis ur sina van´s och släpkärror och koppla på däckvärmarna - och där stod jag med min "stridsvagn" på 380kg (fulltankad och med mig på) från -84 som jag kört ner från Sthlm.
Men när vi väl kom igång med åkandet och jag fått lite tips från instuktörerna så kände jag mig inte fullt så bortkommen, och kunde så sakteliga avancera från min plats längst bak i lugna gruppen där jag lagt mig - och fick rätt bra fart på ekipaget.
Jag är nu hemma i Sthlm igen, lite mör - men faan så lycklig (adrenalinet rinner fortfarande ur öronen). Alla experter säger ju att det är nyttigt och lärorikrt att träna på bana - och dom har säkert rätt - men framför allt är det SÅÅÅ jävla roligt
/Björn
PS
För att få ut så mycket som möjligt första gången man kör bana, gör man nog bäst i att försöka få plats på nån av SMC:s kurser där det är lite mer blandning av hojar och folk.
DS
Katana org skrev:2448146750 kom ju som en sådan där hoj med "Ram Air" 1996. Hur är det med resten av chassiet om alltså bortser från just ramen som ju ändå inte är aktuell
Styrhuvud gaffel hjul o bromsar samt svingen o hjul? Är det lika "bolt on" som tidigare modeller.
Tacksam för svar om någon sitter inne med info. Roger tipsar ju om 750 styrhuvud fram till 1995, är väl någon skillnad från 96 då, kan man ju anta.
/Uffe
gixxer_1255 skrev:2453517Styrlagren är annorlunda, kullager istället för konisktrulllager men det går att fixa. Svarva och gänga om stolpen i kronan eller byt ut stolpen.
Svingen är lite bredare än Katanans 5-6mm. Men får du på gaffeln och svingen så är resten bolt on. Kan ev bli lite problem med linjeringen av kedjan oxå.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |