Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vilka andra års-/kubik-modeler har likadan ram som GSX1100 -80?

// Linus


En kvalificerad gissning är 80-83. Fanns en 750 till 82 som hade samma konstruktion men jag tror att motorfästena inte är lika. Var ju så på Katanans dito enligt Kurre.

Vad har du gjort? Kapat bort för mycket... Lr är det ngt nytt på G?

/Uffe
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hej på Er alla,


En fråga, har ju strulat med oljelampor i all tid sedan man började åka Suzuki. En mcsemester till den Tyska Katanaträffen 2001 stannade i Hamlstad p g a flimmrande oljelampa, så det fick bli hyrbil...nu gäcker mig felet igen. Sist mätte jag upp trycket i pumpen på RG i Falkenberg, inga problem.

Härom dagen när jag tog fram gammelkatanan igen så började det flimra, mäter upp den med mulimetern, kan ana ett viss flimmer även på mutimetern,

Är det inte bara en flödesmätare och inte en tryckmätare? Kan detta flimmer vara tecken på kassa drev till oljepumpen? tycker jag hör att kopplingskorgen slamrar lite, men inte mycket, pumpen drivs väl under kopplingen. Någon som har en idé?


KatanaMannen

Jag vet inte vad du har gjort med hojen men jag fick ett liknande problem efter att jag trimmade maskinen och satte in sk "high-flow" drev till oljepumpen.
Detta hände mig då jag låg på landsväg och motorn gick under ett relativt högt varv.
Jag forskade inte så mycket vidare i det men en gissning skulle vara att oljenivån blir lite lägre när man ligger på lite högt varv och gärna i samband med att man accar då oljan flyttar sig bakåt i motorn, tack vare en "långsam" retur för oljan.
Då skulle alltså motorn "sippa" i sig lite luft, men hur ser mätvärdet ut då du mäter det med flimrande oljetryckslampa?
"skakar" visaren eller, för det skulle ju kunna tyda på just att den drar i sig lite luft.
Det är oljetrycket den mäter kontakten och inte flödet (har aldrig hört om en flödesmätare som skulle vara monterad överhuvud taget på något fordon), tror gränsvärdet ligger på en 0,3bar för att tända lampan.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
En kvalificerad gissning är 80-83. Fanns en 750 till 82 som hade samma konstruktion men jag tror att motorfästena inte är lika. Var ju så på Katanans dito enligt Kurre.

Vad har du gjort? Kapat bort för mycket... Lr är det ngt nytt på G?

/Uffe

Undrar mest, vill förmodligen göra om ramen nästa år.

// Linus
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Undrar mest, vill förmodligen göra om ramen nästa år.

// Linus



Aj då! Låter som du haft lite brottom:gnissla Personligen så får det ta den tid det tar, har inte haft några större förhoppningar om någon längre säsong i år. Fast rampular´n hörde faktiskt av sig idag med lite undringar och det verkade som om jag skulle kunna få ramen klar till nästa vecka... sedan är det ju bara resten kvar:yoparty !!!

Hur många här kör med 530 kedja som satt i en kraftigare sving? Linar den fritt i ramen/svingens framkant. drevens diameter blir väl mindre om man behåller utväxlingen (15/42) jämfört med 630 kedjan.

/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Du byter upp dig till 16/45 eller 17/48 för att behålla frigången till svingen.
530-delningen gör att du då får samma diameter som original :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Du byter upp dig till 16/45 eller 17/48 för att behålla frigången till svingen.
530-delningen gör att du då får samma diameter som original :tummenupp

Ok misstänkte det, och du hade "bara" 15 offsetade? Har ju inte provmonterat ännu, ramen är ju inte i hamn än. Men att drevet måste flyttas ut är ju helt klart.
Har ett svagt minne av att IngvarB hade något tips på Kawadrev men då är det ju fortfarande 630 kedja so gäller. Dina föreslagna kombinatiner är ju snarlik utväxling mot original iaf.
Kan nog behöva lite hjälp här framöver känns det som.
Men det är bara o ge sig till tåls tills motorn sitter i ramen och hjulen är på plats.
/Uffe
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nej nej, jag har 17 kugg med 7, 10 och 13mm offset !
Går att få 16 kugg också, men då måste vi dra ihop en beställning.
Hör av dig när det är dags :tummenupp

Jag kör med 16/42, 7mm offset.
Ska byta till 17 kugg framöver.

Äldre GSXR med sexbultade 530-bakdrev finns i en uppsjö storlekar !
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nej nej, jag har 17 kugg med 7, 10 och 13mm offset !
Går att få 16 kugg också, men då måste vi dra ihop en beställning.

Jaha... var fick jag 15 ifrån:va

Då hamnade det i ett annat läge:)

Då är det bara kedja och ett 47/48 bakdrev kvar på den listan:tummenupp

Har ju iofs ett fräscht 42 drev som sitter på hjulet jag köpt...

Får återkomma med vilket av dreven som landar närmast mitt behov av offset.

/Uffe
 
Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Aj då! Låter som du haft lite brottom:gnissla Personligen så får det ta den ...

/Uffe

Nja, är mest mina begränsade svetskunskaper som jag inte är nöjd med. Visst det sitter ihopp och det ser skapligt ut, men dom är inte perfekta.

Sedan så måste man ha något och göra nästa år oxå :D

--------------------------------------------------------------------------------
Så ett 48 bakdrev har lika stor dia. som gsx1100 har org.?
Blir det ca samma utvxl oxå?

// Linus
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jaha... var fick jag 15 ifrån:va

Då hamnade det i ett annat läge:)

Då är det bara kedja och ett 47/48 bakdrev kvar på den listan:tummenupp

Har ju iofs ett fräscht 42 drev som sitter på hjulet jag köpt...

Får återkomma med vilket av dreven som landar närmast mitt behov av offset.

/Uffe

Kanske är det "Kawadrevet" som spökar det finns bara med 15 kugg. (GPZ 750 Unitrac -85).
En sak jag med glädje noterade på min "nya" motor var att 1150-motorerna har en ca: 6mm längre utgående axel. Flyttar man ut drevet längst ut axeln spårar kedjan bra utan offsetdrev. Så nästa gång det blir dags för drivpaketbyte blir det 530 och standarddrev ur Suzuki-sortimentet.

För övrigt har jag varit ute några vändor och provkört i år. Motorn går kanon och har ett jä@!$! tryck över hela registret. Perfekt för gatan. Känns dock som ett övervarvsskydd inte skulle skada. Varvräknarnålen passerar 9000 reptilsnabbt vid lite inspirerad körning. Skall försöka hitta en GSX1100R-box modell äldre.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nja, är mest mina begränsade svetskunskaper som jag inte är nöjd med. Visst det sitter ihopp och det ser skapligt ut, men dom är inte perfekta.

Sedan så måste man ha något och göra nästa år oxå :D

--------------------------------------------------------------------------------
Så ett 48 bakdrev har lika stor dia. som gsx1100 har org.?
Blir det ca samma utvxl oxå?

// Linus


48/17 är ungefär(på tiondelar)samma som 42/15, iaf enligt mina räknekunskaper modell 70 talets "trappan":D

Man blir väl aldrig klar med en gammal Suzuki, som med gamla hus. Finns alltid något att förbättra/förfina:tummenupp
/Uffe
/Uffe
 
Last edited:

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR

Man blir väl aldrig klar med en gammal Suzuki, som med gamla hus. Finns alltid något att förbättra/förfina:tummenupp
/Uffe


Hejsan, jag var och kollade på din ram hos Morani igår. Ser helt OK ut.:tummenupp
Några tips: kolla så att du kan justera fjäderförspänningen när alllt är på plats. På min blev det för tight så jag måste montera hydraulisk spännare.
Jag lät sänka styrhuvudet ca 10 cm och vinkla in gaffeln till ca 24 grader. Fick därmed bibehållen markfrigång, häftiga nedläggningsmöjligheter (spärren sitter i huvudet nu) och kvicka styregenskaper. På köpet blev den bergstadig så jag behöver ingen styrdämpare.
Tanken din såg inte ut att rymma många liter...:D
/Rolf
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hejsan, jag var och kollade på din ram hos Morani igår. Ser helt OK ut.:tummenupp
Några tips: kolla så att du kan justera fjäderförspänningen när alllt är på plats. På min blev det för tight så jag måste montera hydraulisk spännare.
Jag lät sänka styrhuvudet ca 10 cm och vinkla in gaffeln till ca 24 grader. Fick därmed bibehållen markfrigång, häftiga nedläggningsmöjligheter (spärren sitter i huvudet nu) och kvicka styregenskaper. På köpet blev den bergstadig så jag behöver ingen styrdämpare.
Tanken din såg inte ut att rymma många liter...:D
/Rolf


Han verkar ha hjärnkoll Peter. Han har faktiskt berättat lite hur han löste din markfrigång. Har ju sas kommit på tal då det är det man befarar mest... Men det finns ju andra mindre avancerade lösningar än det som gjordes på din. Längre eller förlängd gaffel ex vis. Styrdämparen är inte så där att jag vill ha till varje pris, men eftersom Peter ändå har ramen hos sig och om det finns en rimlig lösning så är det ju helt ok. Hade faktiskt en monterad(av mig själv)på min Katana 1983, men då fick jag göra ingrepp i plastbiten under kåpan. Jo och karossdelarna ink tank som han har är ju det gamla krockade, ska liksom inte användas:D Har hela delar här hemma, fast i ´regnbågens alla färger. Behöver en tur till lackeraren. Men det tänkte jag nog göra efter att chassiet provats. Man vet ju aldrig... Om jag kan hålla mig förståss:D
Tog du upp det där med förspänningen med Peter?
/Uffe
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Hej.
Någon som har koll på original längden på fjädrarna till en 87ans 1100R gaffel.
Renoverat gaffeln nu med nya boxar & fjädrar. Har köpt progresiva men dom är duktigt mkt kortare än dem som satt i ca 7-8 cm. Längden på de nya är
34x457 sen finns det lite andra siffror med 0mm.35/50ib
Skillnaden när dom nya satt i gjorde -2cm på hojen mot dom gamla & dom centimetrarna känns ganska viktiga så nu har dom gamla åkt i igen. Bytte förut på en 1100R gaffel & då vet jag att jag fick komprimera ihop fjädern för att få på "locket" men nu sjönk dom ner i fjäderbenet så fint så.

//Patrik
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Jaha... var fick jag 15 ifrån:va

Då hamnade det i ett annat läge:)

Då är det bara kedja och ett 47/48 bakdrev kvar på den listan:tummenupp

Har ju iofs ett fräscht 42 drev som sitter på hjulet jag köpt...

Får återkomma med vilket av dreven som landar närmast mitt behov av offset.

/Uffe
När jag bytte till 530 så ville jag slippa crossdrevsutseendet, jag kör med 16 (tror jag) - 38. Inga problem trots att jag har långsving och 5,5-tumsfälg utan offsetdrev, distans räcker om man svarvar ner drevhållaren så att kedjan kommer tätt mot däcket. Tycker även att utväxlingen är bra för en 1290-motor med exportkammar.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87


Hur många här kör med 530 kedja som satt i en kraftigare sving? Linar den fritt i ramen/svingens framkant. drevens diameter blir väl mindre om man behåller utväxlingen (15/42) jämfört med 630 kedjan.

/Uffe

Jag har iof kvar orginalsvingen men jag använder 530 kedja utan o-ringar (den är smalare). Du är välkommen hit å kolla hur det ser ut.:)

Kul att höra att det rör på sig med ramen.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har iof kvar orginalsvingen men jag använder 530 kedja utan o-ringar (den är smalare). Du är välkommen hit å kolla hur det ser ut.:)

Kul att höra att det rör på sig med ramen.

TAckar för inbjudan:tummenupp Det lär det bli framöver, om det sedan är med eller utan hoj kan ju just vara hurvida jag får till det med drivningen:D
Jo det rör på sig... så ljuset i tunneln börjar spricka fram:yoparty

/Uffe

När jag bytte till 530 så ville jag slippa crossdrevsutseendet, jag kör med 16 (tror jag) - 38. Inga problem trots att jag har långsving och 5,5-tumsfälg utan offsetdrev, distans räcker om man svarvar ner drevhållaren så att kedjan kommer tätt mot däcket. Tycker även att utväxlingen är bra för en 1290-motor med exportkammar.


Tror nog att jag inte kan röra drevhållaren speciellt mycket, sitter ett 180 däck på fälgen nu och det ser ut att bli väl tajt om man skalar ner hållaren ytterligare. Fälg från en R750-95 tror det är samma som även "bullrumpan" fick senare också.

/Uffe
 
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Hej Krille,

Vi letar vidare....

Har inte gjort något alls, är helt original orörd motor, jag mäter bara med multimeter om jag har kontakt eller ej mellan oljetryckskontakten och jord, den ger ett viss flimmer. samma som oljetryckslampan.

Den flimmrar när jag ligger på riktigt lågt tomgång (nystartad) och när jag har varvat upp motorn och sen slår av på gasen. speciellt när motorn är kall.

har hört att oljekontakten bara mäter om den flödar olja i kanalen och inte själva trycket, men man hör ju ganska mycket ibland.....

hade samma symptom som du på min förra Katana, men den hade highflowdrev och hade nåt modifierat med oljepickuppen vänd framåt tror jag.

Kat-Man


Jag vet inte vad du har gjort med hojen men jag fick ett liknande problem efter att jag trimmade maskinen och satte in sk "high-flow" drev till oljepumpen.
Detta hände mig då jag låg på landsväg och motorn gick under ett relativt högt varv.
Jag forskade inte så mycket vidare i det men en gissning skulle vara att oljenivån blir lite lägre när man ligger på lite högt varv och gärna i samband med att man accar då oljan flyttar sig bakåt i motorn, tack vare en "långsam" retur för oljan.
Då skulle alltså motorn "sippa" i sig lite luft, men hur ser mätvärdet ut då du mäter det med flimrande oljetryckslampa?
"skakar" visaren eller, för det skulle ju kunna tyda på just att den drar i sig lite luft.
Det är oljetrycket den mäter kontakten och inte flödet (har aldrig hört om en flödesmätare som skulle vara monterad överhuvud taget på något fordon), tror gränsvärdet ligger på en 0,3bar för att tända lampan.
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Gsx 1100 Es, del 1/3

Tjena alla

Följer den här tråden med stort intresse, och vet att det mest är katanor som avhandlas här. Men eftersom tråden heter Katana och GSX1100 så tar jag risken att bli bannad från tråden och lägger upp lite bilder på min g:a 1100ES som jag och min kompis Tobbe (GixxerTiger här på sh) har snyggat till lite under vintern.

Det här är en del av vad vi har gjort:
  1. Lackat gaffelben (inkl antidiven som nu ser mer integrerad ut), ram och sving i silver. Ramen är lackad på plats, vilket iofs är fusk, men vi kom inte igång förrän den 3/3 så det fick bli så pga av den snäva tidsram som vi trots allt har jobbat efter. Vi kom dock åt att lacka det mesta på den, och att åtgärda en spricka vi hittade i bakramen, så det duger gott och väl ett tag så. Hellack får bli i samband med att motorn åker ur, men något ska man ju göra nästa vinter med...
  2. "Borstat" täckbrickorna som sitter över hjulbulten på svingen och klarlackat.
  3. Lackat en massa smådetaljer som stöd, bromsoks fästet bak, stöddämpar fästen etc svart.
  4. Kapat kedjeskyddet och lackat mörkgråmetallic.
  5. Polerat det bakre bromsstaget och lackerat mörkgråmetallic inne i själva "stegen" i det.
  6. Polerat den yttre kanten på de "stegar" som fotpinnarna sitter på, dock inte inne i själva "fasningen", det fick vara för att det ska "bryta" lite bättre.
  7. Polerat drevhållaren.
  8. Monterat sidewinder-system. Jag ville dock inte ha det draget rakt fram som det ska vara org, utan lite i linje med "stegarna" till fotpinnarna. Dels för symetrins skull, men också då jag ofta har något av barnen med mig, och brände sönder skosulor gjorde vi så det räckte förra året. Efter en stund snickrande hade givetvis Tobbe trollkarl fixat det utan problem, och dessutom gjort en insats i alu till systemet...
  9. Monterat bottenkåpa, rejält ombygg/urkapad på högersidan för sidewinder-systemet.
  10. Plastkåpan ovan sidokåpan, den som löper upp runt instrumenthuset, i mörkgrå-metallic, bryter fint mot det svarta instrumenthuset.
  11. Tanklock, backspelglar och fotpinnar i mörkgråmetallic.
  12. Fälgar i mörkgråmetallic med polerad kant (vilka någon tidigare ägare givetvis hade lackat silver). Återstår en del jobb med handputsandet, men grunden är lagd så nu är det bara att investera i autosol och gnida på.
  13. Ytterkåpor tank etc i blå-metallic. Grundidén var att ha någon form av silverdekor till det, men efter att ha fått ut den i ljuset idag så tål det att tänka på då färgen i sig (som nästan i vissa lägen övergår i silver) på något sätt nog gör hojen mer rättvisa utan dekor. Ska dock på ett par Suzuki "S" på tanken.
  14. Framskärmen är nu hellackad i blå-metallic, även fästet upptill och den skyddande delen baktill.
  15. Vi har försänkt framlyktan ca 0,5cm för att ta bort det massiva intrycket av strålkastaren framifrån. Tycker faktiskt att det ihop med avsaknaden av den "linjdelare" som normalt sitter där i form av dekor faktiskt gör att den ser betydligt mindre och nättare ut nu.
  16. Kapat ned kåpglaset 3cm rakt över, dock med bibehållen form på glaset för att inte förstöra org intrycket av den. Bidrar också till att den ser betydligt nättare ut, och efter kvällens korta provur kan jag konstatera att det inte har tagit bort skyddet från kåpan i lite fart heller (är ju iofs inte så lång, vilket kanske hjälper till).
  17. Kapat ned bak/innerskärmen så att det numera inte finns något utstick kvar, dock är den intakt inunder för skyddets skull. Flyttat in nr skylten och monterat små och nätta dioder på undersidan av baklyktan som skyltbelysning.

Utöver det har den fått sig ett nytt framdäck, hjullager, drivpaket, batteri och lite allmän service. Bakdäcket ska bytas mot ett så pass brett som det går att få på originalfälgen framöver, tänker dock köra "uppvärmningsmånaderna" på det jag har på nu. Kan också passa på att nämna att jag är helnöjd med dom nya miniblinkersena, både vad gäller utseendet och funktionen, då dom faktiskt lyser bättre på alla sätt och vis än vad mina g:a original gjorde. Dom har dessutom "genomlysning", vilket gör att dom syns bra från alla håll. Kvalitén verkar det dock som vanligt vara lite si och så med, så där får väl tiden utvisa om dom är något att ha.

Så nu kanske lite bilder vore på sin plats...
 

Bifogat

  • 001.jpg
    001.jpg
    42.5 KB · Visningar: 107
  • 002.jpg
    002.jpg
    62.3 KB · Visningar: 124
  • 003.jpg
    003.jpg
    46 KB · Visningar: 110
  • 004.jpg
    004.jpg
    77.6 KB · Visningar: 107
  • 005.jpg
    005.jpg
    58.7 KB · Visningar: 83
  • 006.jpg
    006.jpg
    52.5 KB · Visningar: 97
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Gsx 1100 Es, del 2/3

Fler bilder...
 

Bifogat

  • 009.jpg
    009.jpg
    72.2 KB · Visningar: 92
  • 008.jpg
    008.jpg
    122.4 KB · Visningar: 96
  • 007.jpg
    007.jpg
    122.7 KB · Visningar: 110
  • 010.jpg
    010.jpg
    122 KB · Visningar: 91
  • 011.jpg
    011.jpg
    130.6 KB · Visningar: 92
  • 013.jpg
    013.jpg
    101 KB · Visningar: 113
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top