Katana och GSX 1100-tråden

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jahapp, slut på det roliga på ett tag. Jag körde in vänsterhanden i vinkelslipen när jag höll på och finjusterade den nya kuts- och sadellåsningen. Jag kunde kontatera att mitt skelett är vitt och vackert innan allt blev rött.:mad: Det var tummen som höll på att ryka ganska nära handleden men jag hade världens flax, en sena nästan kapad så den är ihopnajad och allt är nu ihopsnörpt. En vinkelslipskiva är väldigt skitig och tar med sig mycket "gods" där den används, så nu har jag en månad i gips framför mig, SUCK!:gnissla
Boys, var noga med skyddsanordningar och "be careful out there"
/Handikapad Rolf

Aj fan!

Krya på dig!
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Åh fy:jisses
Otäckt alltså

Kommer du kunna använda handen riktigt sen då?

Förhoppningsvis. Det som skiljer männinskan från apan är ju tumgreppet så om det skiter sig blir jag väl halvapa då.... Skämt åsidå, det ser hoppfullt ut, med undercuttad låda är det ju inga problem att växla utan koppling heller.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Snyggt, ska du bänka hojen med nya motorn?

Tja, jag funderar på det. Bara man inte blir besviken på siffrorna, jag tycker ju att den går ruskit bra utan att ha papper på det.

Nice :yoparty
Hetsningen fungerar - sugen på en tur blir man när man ser din hoj.

Varför har du kapat sönder motordrevskåpan ?

1150-kåpan var tvungen att kapas ner rätt mycket i bakkant för att gå fri från ramen. Den var också redan delvis "modifierad" av någon brusten kedja el. dyligt. Det ena gav det andra och i ren metallsnidarglädje slutade det så här. Själv är jag rätt nöjd, men smaken är ju som baken. Jag har ju kvar orginlal -83 kåpan ifall jag ändrar mig. En fördel är att drev-mutterns tillstånd kan okulärbesiktigas.

Ser ju riktigt bra ut(som vanligt)!
Ett par frågor dyker ju genast upp inför mitt eget bygge. Du använder ju 17tums hjul du med. Hur lång är gaffeln du använder? Och framförallt ormboet? Ser ju ut att vara kalasslimmat. Dom jag sett hittills går ju bort eftersom just grenrörsdelen tar massa utrymme som ju försvinner då man byter framända. Men din modell bygger ju väldigt tajt!
/Uffe

Gaffeln är från en GSXR 750 -89. Jag har "förlängt" den 25 mm d.v.s tillverkat en alu.distans som sitter i botten på underbenen (så dom kommer 25mm längre ner). Ormboet från Cope tillverkas inte längre, Greg Cope har ju lagt ner verksamheten. Det är mycket kompakt. "Spigotterna" var också D-formade och anslöt fint mot avgasporten, det räckte med en lätt putsning för att få övergången perfekt.
Jag hade tidigare ett V&H 1200P (tror jag det heter). Det fungerade också med 17"-hjul. Tyvärr blev högersvängandet lite begränsat eftersom kollektorn satt på sidan.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jahapp, slut på det roliga på ett tag. Jag körde in vänsterhanden i vinkelslipen när jag höll på och finjusterade den nya kuts- och sadellåsningen. Jag kunde kontatera att mitt skelett är vitt och vackert innan allt blev rött.:mad: Det var tummen som höll på att ryka ganska nära handleden men jag hade världens flax, en sena nästan kapad så den är ihopnajad och allt är nu ihopsnörpt. En vinkelslipskiva är väldigt skitig och tar med sig mycket "gods" där den används, så nu har jag en månad i gips framför mig, SUCK!:gnissla
Boys, var noga med skyddsanordningar och "be careful out there"
/Handikapad Rolf

Nä fy fa..n låter inget vidare. Så här i reflektion som man inte skulle gjort annars så just "TUMMARNA när man kör". Vad göra utan dom? Räcker ju som sagt att vara av med en för att inse hur satans mer komplicerad ens hobby skulle bli.

Men den kommer att bli återställd/användbar? Ja menar säsongen har ju egentligen inte kommit igång än, snarare om en månad eller så. Var ute och vårputsade bilen idag efter att ha lagt på nya fälgar/däck igår. Det var ju inte direkt hojväder även fast solen sken klart från himlen.
Ska iaf ha ditt öde i tankarna då jag ska börja plocka ihop mitt pussel. Inte för att det direkt ska behövas någon vinkelkap till det, men är oturen framme så finns det ju en antal scenarion man kan tänka sig. T ex när 82kg klumpen ska ur och i ramen:gnissla
Krya på dig!

/Uffe

Gaffeln är från en GSXR 750 -89. Jag har "förlängt" den 25 mm d.v.s tillverkat en alu.distans som sitter i botten på underbenen (så dom kommer 25mm längre ner). Ormboet från Cope tillverkas inte längre, Greg Cope har ju lagt ner verksamheten. Det är mycket kompakt. "Spigotterna" var också D-formade och anslöt fint mot avgasporten, det räckte med en lätt putsning för att få övergången perfekt.
Jag hade tidigare ett V&H 1200P (tror jag det heter). Det fungerade också med 17"-hjul. Tyvärr blev högersvängandet lite begränsat eftersom kollektorn satt på sidan.

/Ingvar[/QUOTE]

Just det ja! Nu minns jag att du sagt det tidigare.
Jaha som vanligt när man hittar ngt som ser ok ut. Men det ingår ju lite att vara detektiv när man håller på med RELIKER:D
Du verkar ju iaf veta vart du ska leta:tummenupp Nu har jag ju iaf ett namn, tackar!

/Uffe
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Tja, jag funderar på det. Bara man inte blir besviken på siffrorna, jag tycker ju att den går ruskit bra utan att ha papper på det.

Ja det är klart man kan ju bli besviken att "bettan" inte har så många pållar som man tror.
Men skulle du bänka testa då också utan insatsen och så och se hur många hästars skillnad den gör, på min 1428 gjorde den ca 16 hästar på toppeffekten och ca 25 hästar i mellanregistret.

//Tommy
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Ja det är klart man kan ju bli besviken att "bettan" inte har så många pållar som man tror.
Men skulle du bänka testa då också utan insatsen och så och se hur många hästars skillnad den gör, på min 1428 gjorde den ca 16 hästar på toppeffekten och ca 25 hästar i mellanregistret.

//Tommy
Den gamla "rovan"har just fått en ny kamkedjeguide från APE:)
1157:an klar?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ja det är klart man kan ju bli besviken att "bettan" inte har så många pållar som man tror.
Men skulle du bänka testa då också utan insatsen och så och se hur många hästars skillnad den gör, på min 1428 gjorde den ca 16 hästar på toppeffekten och ca 25 hästar i mellanregistret.

//Tommy

Det var värst, så mycket. Det skulle hur som helst vara bra att få koll på bestyckningen. Jag körde nyligen en Kawa ZZR 1200, den kändes inte speciellt rapp vid en jämförelse. Men det är lätt att lura sig, på gammelbettan är man ju mycket närmare elementen. Den låter, vibrerar o.s.v. allt känn väldigt "direkt". Moderna hojar är mer som att åka tefat, det känns som det finns något filter imellan.

/Ingvar
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Den gamla "rovan"har just fått en ny kamkedjeguide från APE:)
1157:an klar?


Var den andra kamkedjeguiden slut? nyfiken på hur hårt dom slits, för jag satte i en ny och den har väl inte gått så många mil sen dess.
1157:an är klar hämtade hem den förra helgen, har den här helgen finjusterat förgasarna och miklat med kåpor samt gjort ordning i race bussen.(Har även tagit en provtur på bettan:D )
Bänkningen slutade på 301,8 hp och 271 Nm så nu har man lite att jobba med i sommar.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Var den andra kamkedjeguiden slut? nyfiken på hur hårt dom slits, för jag satte i en ny och den har väl inte gått så många mil sen dess.
1157:an är klar hämtade hem den förra helgen, har den här helgen finjusterat förgasarna och miklat med kåpor samt gjort ordning i race bussen.(Har även tagit en provtur på bettan:D )
Bänkningen slutade på 301,8 hp och 271 Nm så nu har man lite att jobba med i sommar.

Imponerande, det kan kännas lite fjuttigt att diskutera den effekt en sugmotor kan prestera i sammanhanget.

/Ingvar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Imponerande, det kan kännas lite fjuttigt att diskutera den effekt en sugmotor kan prestera i sammanhanget.

/Ingvar


Tjenahej.

Jo, jag håller med om detta. Men det roliga måste ju bli att se Herr RPM bemästra monstret. Jag skulle vilja ha en litterär målande beskrivning från Tommy. Jag tror att efter han tränat och läst andra författande mästare skulle skriva nåt i stil med: ÅHFYF-N.:yoparty

2007 står för dörren, i morse när man vaknade och tittade ut så såg man snö...om än av den snabbsmältande sorten.
Biker66 hann före i år med uppstart :confused: men jag är på G. Ska bara slipa och måla avgasrör, bygga ny sadel och modifiera kåp-fästena:rolleyes:

Och ZERO! En händig karl fixar det mesta, det ser vi nu:tungan Skämt åsido, jag är så himla blödig att jag inte ens kan läsa det du skrev utan att kräkas...
Och jag är hemma...bara ring...behövs bara en hand till det.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Var den andra kamkedjeguiden slut? nyfiken på hur hårt dom slits, för jag satte i en ny och den har väl inte gått så många mil sen dess.
1157:an är klar hämtade hem den förra helgen, har den här helgen finjusterat förgasarna och miklat med kåpor samt gjort ordning i race bussen.(Har även tagit en provtur på bettan:D )
Bänkningen slutade på 301,8 hp och 271 Nm så nu har man lite att jobba med i sommar.
5-6mm djupt hål efter spännaren,så det var lika bra att eliminera den direkt.
Hade ju en guide som gick av där på min andra motor,med en rad trattkantareller som följd.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Oljetempkontakt?

Såg att den vanliga GSX :n -82 har en tempmätare för oljan i sin instrumentering. Har aldrig tänkt på det tidigare:va
Köpte ju en KOSO som jag ska använda till bygget och den har ju möjlighet att koppla in tempgivare.
Någon som har en tempgivare liggandes eller åtminståne vet vart den ska sitta på motorn, vid oljetryckskontakten?
/Uffe
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Någon som har en tempgivare liggandes eller åtminståne vet vart den ska sitta på motorn, vid oljetryckskontakten?
/Uffe

När du kommer hem till mig och tittar på mina utflyttade drev och omlajnade kedja så kan jag visa dig detta också.
Troligvis så kan du få en givare med dig hem också. Måste dubbelkolla först.
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
EFTERLYSNING!
Jag söker "adapterblocket" att montera på oljetryckskontakten/tempgivarens plats för att kunna montera anslutningen för den externa toppsmörjningen, tryckontakten och en annan tempgivare.
Hänvisningar och tips mottages tacksamt:tummenupp .

GSX 1135 -84
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
EFTERLYSNING!
Jag söker "adapterblocket" att montera på oljetryckskontakten/tempgivarens plats för att kunna montera anslutningen för den externa toppsmörjningen, tryckontakten och en annan tempgivare.
Hänvisningar och tips mottages tacksamt:tummenupp .

GSX 1135 -84

Jag tog ut oljan till toppsmörjningen på tempgivarens plats. Temgivaren flyttade jag till muttern som täcker oljekanalen bakom cylindern (på höger sida). Nåja, jag borrade och gängade ett hål i muttern först.

/Ingvar
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Jag tog ut oljan till toppsmörjningen på tempgivarens plats. Temgivaren flyttade jag till muttern som täcker oljekanalen bakom cylindern (på höger sida). Nåja, jag borrade och gängade ett hål i muttern först.

/Ingvar

Smutt lösning! Jag kollar om det skulle funka för mig. Om jag inte minns fel är tempgivaren väldigt fingängad, typ 1,0 eller så. Var det inga prob's att hitta slangnippel (vinklad?) med den gängan? Vad har du för slangar?
/Rolf
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Smutt lösning! Jag kollar om det skulle funka för mig. Om jag inte minns fel är tempgivaren väldigt fingängad, typ 1,0 eller så. Var det inga prob's att hitta slangnippel (vinklad?) med den gängan? Vad har du för slangar?
/Rolf

Jag köpte från http://www.wardperformance.com/topendoilingkit.htm (bilden stämmer inte riktigt med vad man får) när dollarn var superbillig. Med mitt kitt följde en T-koppling som jag satte i givar-hålet, två slangar samt två L-nipplar som anslöt i aluminiumblocken i toppen.
Anslutningarna till slangarnas nipplar liksom tempgivaren är vanliga standard 1/8" x 27 NPT (ingick i min Biltema gängsats).
Många hydralfirmor t.ex. http://www.nbmhydraulic.com/ i Solna har massor av nipplar i den dimensionen, kanske inte billigast men dom har allt så man slipper åka runt och leta. Samma Solna-firma gör även slangar med valfria anslutningar fastpressade om man vill lyxa till det.

/Ingvar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
EFTERLYSNING!
Jag söker "adapterblocket" att montera på oljetryckskontakten/tempgivarens plats för att kunna montera anslutningen för den externa toppsmörjningen, tryckontakten och en annan tempgivare.
Hänvisningar och tips mottages tacksamt:tummenupp .

GSX 1135 -84


Fördelen med det blocket är också meningen med konceptet "Toppsmörjning".
Std. går oljan upp till just det utrymmet för att dela upp sig, till galleriet som leder upp till toppen samt bakåt till växellådan -vilken redan badar i olja:va
Blocket stänger av så all olja går upp till toppen, det ev överskott som kan bli över går i retur genom org.kanalerna, runt blocket och ner till lådan. En del har även pluggat den möjligheten för att få ännu högre flöde över kammarna.

Har svårt att se fördel med toppsmörj utan detta block då arean på org.kanalerna väl måste räcka till även med "HD" pinnbultar. Må vara att man skyddar sig i fall fotpackningen skulle "flytta" på sig om den är gjord av ett pappersliknande mtrl, men vem har det på en modifierad GSX?

Sen finns det ganska gott om plats för att borra och gänga för mont av tryck/ tempgivare.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Fördelen med det blocket är också meningen med konceptet "Toppsmörjning".
Std. går oljan upp till just det utrymmet för att dela upp sig, till galleriet som leder upp till toppen samt bakåt till växellådan -vilken redan badar i olja:va
Blocket stänger av så all olja går upp till toppen, det ev överskott som kan bli över går i retur genom org.kanalerna, runt blocket och ner till lådan. En del har även pluggat den möjligheten för att få ännu högre flöde över kammarna.

Har svårt att se fördel med toppsmörj utan detta block då arean på org.kanalerna väl måste räcka till även med "HD" pinnbultar. Må vara att man skyddar sig i fall fotpackningen skulle "flytta" på sig om den är gjord av ett pappersliknande mtrl, men vem har det på en modifierad GSX?

Sen finns det ganska gott om plats för att borra och gänga för mont av tryck/ tempgivare.

Jag bifogar instruktionen för kitet jag köpte. Där står det att "For racing use" när det gäller att helt styra om oljeflödet. Utan denna strypning är förmodligen inte flödet högre när motorn väl är i drift. Dock tror jag att kammarna får smörjning fortare vid kallstart även utan strypningen. Jag har inte vågat styra om detta på min gatmotor. Någon med erfarenhet får gärna dela med sig om detta även bör göras på en gatmotor eller om det kan få allvarliga negativa konsekvenser någon annanstans.

/Ingvar
 

Bifogat

  • Picture.jpg
    Picture.jpg
    72.3 KB · Visningar: 142
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top