Katana och GSX 1100-tråden

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Gsx 1100 Es, del 3/3

Kvarstår nu gör mest småsaker:
Det ska dit nät i bottenkåpan där det s.k. "fiskbenet" normalt sitter, och det ska även monteras i hålen på sidokåporna. Sedan ska vi forma ett "lyktglas/skydd" i makrolon för att ta ned intrycket på den massiva fronten något ytterliggare, och förhoppningsvis kan vi få till en vettig fastsättning så att det både är enkelt att ta bort när skymningen kommer, och utan att göra några ingrepp i kåpan alls. Utöver det så ska vi sänka den 1cm på gaffelbenen med fram (återigen för att göra den lite nättare), och förhoppningsvis kommer det att fungera utmärkt att köra med då jag tillhör dom som iaf ännu så länge inte har haft några problem med vare sig instabilitet eller wobbeltendenser.

Meddelar också för säkerhetsskull att Tobbe är den mörka snygga killen på bilderna, så ingen av misstag får för sig något annat, och avslutar därför med en bild på honom och hojen. Till Tobbe för hjälp med plastande, tillverkning av en massa grejor (har säkert glömt hälften), lackerandet, uppoffringen med alla timmar, men framför allt för en otroligt rolig och lärorik tid i garaget som är något jag kommer att bära med mig i hjärtat som ett glatt minne för livet: Ett varmt tack från djupet av mitt hjärta, Tack kompis :pannkyss

Slänger upp ett par bilder under morgondagen om vädret tillåter fotografering utomhus, sedan blir det som en mer detaljerad uppdatering på min hemsida vartefter, och jag kommer även att sätt ihop en mindre videofilm/bildspel med utvalda bilder under arbetets gång, även några ljudklipp mm...

Ha en riktigt Trevlig Påsk nu och må solen lysa över er alla, eller nåja, iaf över mig och Tobbe som vill ut och åka en sväng imorgon :)

Några bilder till som avslutning...
 

Bifogat

  • 014.jpg
    014.jpg
    80.8 KB · Visningar: 158
  • 015.jpg
    015.jpg
    83.8 KB · Visningar: 130
  • 016.jpg
    016.jpg
    104.3 KB · Visningar: 143
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
IT'S ALIVE
Olja och framförallt ett nytt batteri var en nödvändighet, men nu ryter den igen !

Nu ska här grillas en liten lunch, sedan blir det mundering på och dags för första turen :yoparty
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Snyggt Jobbat :tummenupp
Speciellt med tanke på att det utförts på endast 1 månad.
Man tackar :)

Tja, en månad och tre dagar om det ska vara petigt, men även om det återstår lite småprylar så har det väl gott undan rätt bra :rolleyes:

Tanken från början var ju bara ombyggnad med bottendelen till helkåpa och lite kåplack, men tycker vi har fått ihop det rätt ok. Lite kul att göra tvärtom mot alla andra som plockar av alla kåporna, dvs att behålla dom och sätta dit bottenkåpan trots monteringen av sidewinder-systemet, och ändå få det att se vettigt ut (enligt mitt tycke iaf) :)

Återstår att se vad vi kan hitta på under en månad nästa vinter då, men det löser sig säkert :D
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
IT'S ALIVE
Olja och framförallt ett nytt batteri var en nödvändighet, men nu ryter den igen !

Nu ska här grillas en liten lunch, sedan blir det mundering på och dags för första turen :yoparty



Va bra, då kanske det inte är helt omöjligt att lura hit dej med en uppsättning drev då det är dax....:tummenupp
Nytt batteri! Har du fuskat med underhållsladdningen? Verkar ju helt omöjligt med tanke på hur pedant du är i övrigt med pärlan:D Så förmodligen var det väl bara gammalt och slitet o alldeles för svagt för den stora motorn:yoparty
Har tänkt köpa ett BiltemaGel själv då jag får tillbaks ramen och vet vad som passar efter ombyggnaden. Verkar ju ha fått bra kritik här i tråden.
Vad valde du?
/Uffe

Kvarstår nu gör mest småsaker:
Det ska dit nät i bottenkåpan där det s.k. "fiskbenet" normalt sitter, och det ska även monteras i hålen på sidokåporna. Sedan ska vi forma ett "lyktglas/skydd" i makrolon för att ta ned intrycket på den massiva fronten något ytterliggare, och förhoppningsvis kan vi få till en vettig fastsättning så att det både är enkelt att ta bort när skymningen kommer, och utan att göra några ingrepp i kåpan alls. Utöver det så ska vi sänka den 1cm på gaffelbenen med fram (återigen för att göra den lite nättare), och förhoppningsvis kommer det att fungera utmärkt att köra med då jag tillhör dom som iaf ännu så länge inte har haft några problem med vare sig instabilitet eller wobbeltendenser.

Meddelar också för säkerhetsskull att Tobbe är den mörka snygga killen på bilderna, så ingen av misstag får för sig något annat, och avslutar därför med en bild på honom och hojen. Till Tobbe för hjälp med plastande, tillverkning av en massa grejor (har säkert glömt hälften), lackerandet, uppoffringen med alla timmar, men framför allt för en otroligt rolig och lärorik tid i garaget som är något jag kommer att bära med mig i hjärtat som ett glatt minne för livet: Ett varmt tack från djupet av mitt hjärta, Tack kompis :pannkyss

Slänger upp ett par bilder under morgondagen om vädret tillåter fotografering utomhus, sedan blir det som en mer detaljerad uppdatering på min hemsida vartefter, och jag kommer även att sätt ihop en mindre videofilm/bildspel med utvalda bilder under arbetets gång, även några ljudklipp mm...

Ha en riktigt Trevlig Påsk nu och må solen lysa över er alla, eller nåja, iaf över mig och Tobbe som vill ut och åka en sväng imorgon :)

Några bilder till som avslutning...


Snyggt och bra val av kulör, passar hojen. Fast blått är ju iofs alltid snyggt:tummenupp
Men insatsen ser ju lite "sugrör" ut, men det är väl bara bilden(läs synvilla) som luras?
/Uffe
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Snyggt och bra val av kulör, passar hojen. Fast blått är ju iofs alltid snyggt:tummenupp
Men insatsen ser ju lite "sugrör" ut, men det är väl bara bilden(läs synvilla) som luras?
/Uffe
Jo, färgen är suverän, så pass att jag nog hoppar ev dekor och nöjer mig med ett par Suzuki "S" på tanken. Skiftar nästan mellan silver och riktigt mörkblå beroende på ljus, och funkade bra på hojen :)

Dämparinsatsen har ju Tobbe gjort då, och packat har vi gjort med "spill" från svarven för att slippa packa om för att det brinner upp i tid och otid då. Beroende på vilken bild du såg så håller jag med dig om "sugröret". Vi borrade upp lite extra precis innan vi rullade ut ur garaget, mest för flödets skull så vi slipper blåanlöpa hela systemet, men även lite för ljudet. Vi kör så här nu på prov, så får vi se om vi får modda lite mer vartefter det "slår igen" av sig självt. Låter dock rätt ok nu (även om man helst skulle köra med röret tomt för ljudets skull), och det var ju målet, och att inte behöva oroa sig för att bli stoppad när man möter farbror blå förstås :rolleyes:

Slänger upp en videosnutt/bildspel senare på bygget, med lite ljudklipp etc, så får vi väl se vad alla gurus avkunnar för dom då :D
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

Vad valde du?
/Uffe

Yuasa Yumicron, det enda som passar i min lilla låda :(
12Ah räcker nätt å jämt för att väcka motorn till liv...

Pedant, jag ??
Jag har ärligt talat inte rört hojen sedan jag ställde undan den i höstas... :gnissla

Kom just in från premiärturen.
Finns det nån bättre känsla än när man vrider på ur en kurva eller rödlyse, resningen kommer (på alla sätt), tvåan petas i, varvräknaren kastar sig hysteriskt uppåt, shiftlighten lyser upp världen med sitt varma gula sken och maggropen pressar arslet mot kutsen...
Jag kan erkänna att jag grät en skvätt i hjälmen :tindrandeögon
 
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Gsx 1100ef-es

Slänger upp några bilder med från dagen korta tur (kallt och blåsigt), men kul att se den i dagsljus iaf :)

Har även gjort en liten videofilm/bildspel med diverse bilder och små videoklipp som vi har tagit under resans gång. Den är på 36 mb och ca 7,5minuter, så har ni några minuter att slå ihjäls så är det ngg sevärt, samt att ni får höra tröskan igång då förstås Har ni en ok uppkoppling så går det nog bra att streama den direkt, annars är det bara att köra "Spara som".

Filmen hittar ni här :tummenupp
 

Bifogat

  • 020.jpg
    020.jpg
    117.4 KB · Visningar: 94
  • 021.jpg
    021.jpg
    108.2 KB · Visningar: 104
  • 022.jpg
    022.jpg
    118.7 KB · Visningar: 122
  • 025.jpg
    025.jpg
    138.1 KB · Visningar: 129
  • 024.jpg
    024.jpg
    140.6 KB · Visningar: 109
  • 023.jpg
    023.jpg
    124.9 KB · Visningar: 101
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Mmm...ser mycket fin ut:tummenupp
Bra jobbat:yoparty

Fast filmen fick jag tyvärr inte fram :(

//Panos
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Last edited:

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace

Kom just in från premiärturen.
Finns det nån bättre känsla än när man vrider på ur en kurva eller rödlyse, resningen kommer (på alla sätt), tvåan petas i, varvräknaren kastar sig hysteriskt uppåt, shiftlighten lyser upp världen med sitt varma gula sken och maggropen pressar arslet mot kutsen...
Jag kan erkänna att jag grät en skvätt i hjälmen :tindrandeögon

Hello Grabben!

Var också ute på första turen i år (en kort sådan) men jag har aldrig upplevt en sådan skräckblandad förtjusning över att få gasa lite....men jädrars vad det tryckte på....jag lovar att hade inte öronen suttit där dom sitter så hade smilet gått runt hela skallen :)
Ser verkligen fram emot att få vrida rullen i botten.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Klar för säsongen.
Tänkte bara hetsa er som inte fått ihop bågarna än. Detta är årets version av GSX'en. Ny motor är huvudnummret. Det blev lite trångt mot ramröret med ormboet, ca 5mm tillgodo. Jag fick svetsa om kröken efter kollektorn eftersom systemet (Cope stepped pipe) var gjort för något prostock chassie och då pekar röret ut betydligt mer. Går som tåget, ett grymt drag.

/Ingvar
 

Bifogat

  • IMG_3749_small.jpg
    IMG_3749_small.jpg
    119.7 KB · Visningar: 121
  • IMG_3751_small.jpg
    IMG_3751_small.jpg
    122.6 KB · Visningar: 133
  • IMG_3765_small.jpg
    IMG_3765_small.jpg
    89.8 KB · Visningar: 135

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Klar för säsongen.
Tänkte bara hetsa er som inte fått ihop bågarna än. Detta är årets version av GSX'en. Ny motor är huvudnummret. Det blev lite trångt mot ramröret med ormboet, ca 5mm tillgodo. Jag fick svetsa om kröken efter kollektorn eftersom systemet (Cope stepped pipe) var gjort för något prostock chassie och då pekar röret ut betydligt mer. Går som tåget, ett grymt drag.

/Ingvar

Snyggt, ska du bänka hojen med nya motorn?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Klar för säsongen.
Tänkte bara hetsa er som inte fått ihop bågarna än. Detta är årets version av GSX'en. Ny motor är huvudnummret. Det blev lite trångt mot ramröret med ormboet, ca 5mm tillgodo. Jag fick svetsa om kröken efter kollektorn eftersom systemet (Cope stepped pipe) var gjort för något prostock chassie och då pekar röret ut betydligt mer. Går som tåget, ett grymt drag.

/Ingvar

Nice :yoparty
Hetsningen fungerar - sugen på en tur blir man när man ser din hoj.

Varför har du kapat sönder motordrevskåpan ?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Klar för säsongen.
Tänkte bara hetsa er som inte fått ihop bågarna än. Detta är årets version av GSX'en. Ny motor är huvudnummret. Det blev lite trångt mot ramröret med ormboet, ca 5mm tillgodo. Jag fick svetsa om kröken efter kollektorn eftersom systemet (Cope stepped pipe) var gjort för något prostock chassie och då pekar röret ut betydligt mer. Går som tåget, ett grymt drag.

/Ingvar

Ser ju riktigt bra ut(som vanligt)!
Ett par frågor dyker ju genast upp inför mitt eget bygge. Du använder ju 17tums hjul du med. Hur lång är gaffeln du använder? Och framförallt ormboet? Ser ju ut att vara kalasslimmat. Dom jag sett hittills går ju bort eftersom just grenrörsdelen tar massa utrymme som ju försvinner då man byter framända. Men din modell bygger ju väldigt tajt!
/Uffe
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Jahapp, slut på det roliga på ett tag. Jag körde in vänsterhanden i vinkelslipen när jag höll på och finjusterade den nya kuts- och sadellåsningen. Jag kunde kontatera att mitt skelett är vitt och vackert innan allt blev rött.:mad: Det var tummen som höll på att ryka ganska nära handleden men jag hade världens flax, en sena nästan kapad så den är ihopnajad och allt är nu ihopsnörpt. En vinkelslipskiva är väldigt skitig och tar med sig mycket "gods" där den används, så nu har jag en månad i gips framför mig, SUCK!:gnissla
Boys, var noga med skyddsanordningar och "be careful out there"
/Handikapad Rolf
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Åh fy:jisses
Otäckt alltså

Kommer du kunna använda handen riktigt sen då?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top