Jag bifogar instruktionen för kitet jag köpte. Där står det att "For racing use" när det gäller att helt styra om oljeflödet. Utan denna strypning är förmodligen inte flödet högre när motorn väl är i drift. Dock tror jag att kammarna får smörjning fortare vid kallstart även utan strypningen. Jag har inte vågat styra om detta på min gatmotor. Någon med erfarenhet får gärna dela med sig om detta även bör göras på en gatmotor eller om det kan få allvarliga negativa konsekvenser någon annanstans.
/Ingvar
Nu har jag glömt exakt hur kanalerna var i toppen, men jag inte minns fel så fungerar det så att med omdirigeringsplugget i så kommer ju all olja att först gå upp till toppen genom de externa slangarna. Oljan där kommer att delvis hamna på kammar m.m. genom hålen som finns i vipparmasaxlarna. Det sommer inte läcker ut den vägen kommer att tryckas tillbaka genom de "ordinarie" kanalerna och hamna vid vevaxel och växellåda "bakvägen" d.v.s man förser oljegalleriet med olja från toppen istället för vid pumpens utfödeshål nere vid blocket. Naturligtvis kommer en mindre del att att nå vev- och låd-lager eftersom det mesta pyst ut i toppen. Det man kunde vara orolig för var att det blev för lite olja över s.a.s. Men enligt Biker verkar det vara fullt tillräckligt.I oljekanalen som leder upp till toppen så finns det ett litet hål som ledder ner till veven vid tändkåpan, man ser der om man tar bort skruven som sitter i blocket, vet inte hur viktigt det är att den får olja där. Men när jag hade min 1428 med bigblock så pluggade jag mina kanaler i blocket istället (under cylindern)och i toppen, hade problem med att den ville trycka ut olja mellan topp och cylinder.(problemet var att man hade plastat igen kanalerna i toppen jag köpt och inget sagt till mig, tur man hade toppsmörjning) men jag pluggade som sagt i blocket upp mot cylindern och problemet var över.
Men med din raceversion så får du ingen olja alls i den kanalen om jag fattat monteringsanvisningen rätt.
Nu har jag glömt exakt hur kanalerna var i toppen, men jag inte minns fel så fungerar det så att med omdirigeringsplugget i så kommer ju all olja att först gå upp till toppen genom de externa slangarna. Oljan där kommer att delvis hamna på kammar m.m. genom hålen som finns i vipparmasaxlarna. Det sommer inte läcker ut den vägen kommer att tryckas tillbaka genom de "ordinarie" kanalerna och hamna vid vevaxel och växellåda "bakvägen" d.v.s man förser oljegalleriet med olja från toppen istället för vid pumpens utfödeshål nere vid blocket. Naturligtvis kommer en mindre del att att nå vev- och låd-lager eftersom det mesta pyst ut i toppen. Det man kunde vara orolig för var att det blev för lite olja över s.a.s. Men enligt Biker verkar det vara fullt tillräckligt.
/Ingvar
Grov mejsel eller dorn in genom ena lagret, putta distansen lite åt sidan, knacka på inre lagerbanan för att få ut lagret på andra sida...
Nu ska mitt bygge in på lack nästa vecka och jag undrar följande:
Hur får man ut hjullager på bästa, lättaste sätt?
(bakfälg gsxr750 -92, framfälg TL1000S)
// Linus
Fick samtal idag från rambyggarn...
/Uffe
Vicken o-flax! När vi höll på med mitt bygge upptäckte han att ett av gaffelbenen var krökt men vi klarade att rikta det hos smeden. Skönt att Peter har koll!
Nedan några tips på hojskrotar. Kanske du hittar nåt där.
Good Luck (Mitt nya nick? )
O-flax kan ju minst kalla det, samtidigt så känns det tryggt att Peter helt enkelt är så petig som han är på nogot vis. Fast det är ju klart att just den här delen hade jag ju gärna undvikit att behöva skaffa fram. Med min vanliga tur så har jag ju hittat en årsmodell av grejer som förvisso är bra men ovanliga på marknaden, både nytt o beg... Dessutom så är ju den övre kronan och stolpen ombyggd redan samt benen nyrenoverade. Så att förkasta gaffeln och skaffa ett alternativ är inte så där populärt heller.
Ett stort steg tillbaka i planen blev det iaf
Tack för tipsen, sitter med luren i handen nu och hoppas att fru Fortuna ser något positivt hos mig
/Uffe
Hej Krille,
Vi letar vidare....
Har inte gjort något alls, är helt original orörd motor, jag mäter bara med multimeter om jag har kontakt eller ej mellan oljetryckskontakten och jord, den ger ett viss flimmer. samma som oljetryckslampan.
Den flimmrar när jag ligger på riktigt lågt tomgång (nystartad) och när jag har varvat upp motorn och sen slår av på gasen. speciellt när motorn är kall.
har hört att oljekontakten bara mäter om den flödar olja i kanalen och inte själva trycket, men man hör ju ganska mycket ibland.....
hade samma symptom som du på min förra Katana, men den hade highflowdrev och hade nåt modifierat med oljepickuppen vänd framåt tror jag.
Kat-Man
Oljetrycksmätare går bla att koppla in i kanalen på höger sida bakom cylindern, finns att köpa på ebay i massor...
Tittar man på originalmätaren så förstår man att den släcker lampan så fort oljan börjar röra sig, inget specifikt tryck som behöver uppnås alltså.
Har för mig att oljetrycket enligt handboken ska ligga mellan 0,1-0,2 bar, kan också dubbelkolla när jag kommer hem.
Jag använder en oljetrycksmätare från okänt bilmärke som bryter vid 0,15bar.
Oljetrycksmätare går bla att koppla in i kanalen på höger sida bakom cylindern, finns att köpa på ebay i massor...
Tittar man på originalmätaren så förstår man att den släcker lampan så fort oljan börjar röra sig, inget specifikt tryck som behöver uppnås alltså.
EDIT
Enligt handboken ska trycket ligga mellan 20-40 kPa vid 3000rpm,
0,2-0,4 kg/cm2
0,2-0,4 bar
2,9-5,8 psi
/EDIT
Jag använder en oljetrycksmätare från okänt bilmärke som bryter vid 0,15bar.
hejsan igen!
jag skulle nog gissa att det är din oljetryckskontakt som spökar och ett sätt är att bara provbyta den, men för att slippa en kostnad som skulle kunnat undvikas så skulle jag försöka mäta upp oljetrycket.
har för mig att man kunde släppa någon bult där och koppla in en mätare.
om du vill kan jag kolla upp i min verkstadshandbok (troligen har du en själv katanaägare som du är).
fenomenet som jag beskrev på min katana (har den faktiskt kvar än) tror jag man avhjälpte med dels en omvänd pickup (som du hade gjort men ändå fått samma problem) och dels var det en "bättre" retur från toppen vill jag minnas.
din katana är riktigt fin om det är den som du har som bild.
kul att läsa att det finns lite "gubbar" som en annan som uppskattar skiktet mellan skit-gammalt och splitternytt.
Oljetrycksmätare går bla att koppla in i kanalen på höger sida bakom cylindern, finns att köpa på ebay i massor...
Tittar man på originalmätaren så förstår man att den släcker lampan så fort oljan börjar röra sig, inget specifikt tryck som behöver uppnås alltså.
EDIT
Enligt handboken ska trycket ligga mellan 20-40 kPa vid 3000rpm,
0,2-0,4 kg/cm2
0,2-0,4 bar
2,9-5,8 psi
/EDIT
Jag använder en oljetrycksmätare från okänt bilmärke som bryter vid 0,15bar.
Lyser inte oljet
ryckslampan på tomgång då?? Man kan ju misstänka att oljetrycket sjunker dramatiskt ner till ~1500rpm.
/Ingvar
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |