Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag går in på sjunde säsongen nu med dylikt fördelningsblock... :)
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jag bifogar instruktionen för kitet jag köpte. Där står det att "For racing use" när det gäller att helt styra om oljeflödet. Utan denna strypning är förmodligen inte flödet högre när motorn väl är i drift. Dock tror jag att kammarna får smörjning fortare vid kallstart även utan strypningen. Jag har inte vågat styra om detta på min gatmotor. Någon med erfarenhet får gärna dela med sig om detta även bör göras på en gatmotor eller om det kan få allvarliga negativa konsekvenser någon annanstans.

/Ingvar

I oljekanalen som leder upp till toppen så finns det ett litet hål som ledder ner till veven vid tändkåpan, man ser der om man tar bort skruven som sitter i blocket, vet inte hur viktigt det är att den får olja där. Men när jag hade min 1428 med bigblock så pluggade jag mina kanaler i blocket istället (under cylindern)och i toppen, hade problem med att den ville trycka ut olja mellan topp och cylinder.(problemet var att man hade plastat igen kanalerna i toppen jag köpt och inget sagt till mig, tur man hade toppsmörjning) men jag pluggade som sagt i blocket upp mot cylindern och problemet var över.
Men med din raceversion så får du ingen olja alls i den kanalen om jag fattat monteringsanvisningen rätt.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
I oljekanalen som leder upp till toppen så finns det ett litet hål som ledder ner till veven vid tändkåpan, man ser der om man tar bort skruven som sitter i blocket, vet inte hur viktigt det är att den får olja där. Men när jag hade min 1428 med bigblock så pluggade jag mina kanaler i blocket istället (under cylindern)och i toppen, hade problem med att den ville trycka ut olja mellan topp och cylinder.(problemet var att man hade plastat igen kanalerna i toppen jag köpt och inget sagt till mig, tur man hade toppsmörjning) men jag pluggade som sagt i blocket upp mot cylindern och problemet var över.
Men med din raceversion så får du ingen olja alls i den kanalen om jag fattat monteringsanvisningen rätt.
Nu har jag glömt exakt hur kanalerna var i toppen, men jag inte minns fel så fungerar det så att med omdirigeringsplugget i så kommer ju all olja att först gå upp till toppen genom de externa slangarna. Oljan där kommer att delvis hamna på kammar m.m. genom hålen som finns i vipparmasaxlarna. Det sommer inte läcker ut den vägen kommer att tryckas tillbaka genom de "ordinarie" kanalerna och hamna vid vevaxel och växellåda "bakvägen" d.v.s man förser oljegalleriet med olja från toppen istället för vid pumpens utfödeshål nere vid blocket. Naturligtvis kommer en mindre del att att nå vev- och låd-lager eftersom det mesta pyst ut i toppen. Det man kunde vara orolig för var att det blev för lite olja över s.a.s. Men enligt Biker verkar det vara fullt tillräckligt.

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Tror inte att man behöver vara rädd för smörjningen i bottendelen,där lär det stänka runt ordentligt med smörj.På min 1100E så har man tagit ut oljan till toppsmörjningen vid bulten bakom cyllen.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Nu har jag glömt exakt hur kanalerna var i toppen, men jag inte minns fel så fungerar det så att med omdirigeringsplugget i så kommer ju all olja att först gå upp till toppen genom de externa slangarna. Oljan där kommer att delvis hamna på kammar m.m. genom hålen som finns i vipparmasaxlarna. Det sommer inte läcker ut den vägen kommer att tryckas tillbaka genom de "ordinarie" kanalerna och hamna vid vevaxel och växellåda "bakvägen" d.v.s man förser oljegalleriet med olja från toppen istället för vid pumpens utfödeshål nere vid blocket. Naturligtvis kommer en mindre del att att nå vev- och låd-lager eftersom det mesta pyst ut i toppen. Det man kunde vara orolig för var att det blev för lite olja över s.a.s. Men enligt Biker verkar det vara fullt tillräckligt.

/Ingvar

Det har du/ni rätt i ...tänkte inte på det. :)
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Nu ska mitt bygge in på lack nästa vecka och jag undrar följande:
Hur får man ut hjullager på bästa, lättaste sätt?
(bakfälg gsxr750 -92, framfälg TL1000S)

// Linus
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Grov mejsel eller dorn in genom ena lagret, putta distansen lite åt sidan, knacka på inre lagerbanan för att få ut lagret på andra sidan.

Slå i de nya lagren, se till att det blir rakt, knacka på yttre lagerbanan den här gången.
Eventuellt kan du använda de gamla som styrning, dels lättare att se men dessutom riskerar du inga slagmärken på lagerkanten på fälgen.
Sista biten använder jag hur som haver en dorn, lite i taget runt om.

Se till att de bottnar ordentligt, med distansen på plats, annars kommer lagren skjuvas när du drar hjulmuttern och de kommer skära tämligen snart.
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jaha så börjas det!

Fick samtal idag från rambyggarn och det var ju tudelat. Han var klar med det han skulle göra på ramen(så här långt iaf är bäst att tillägga). Dock så var tydligen den undre gaffelkronan ireparabel... Behöver således en ny.
Alltså ÄR DET NÅGON SOM HAR EN LIGGANDE? modelen är GSXR750 -95. Kan tänkas att den är den samma på andra modeller. Kan inte alla mått här nu eftersom jag inte har den här men diametern i "gaffelbensklammern" är 50mm.

/Uffe
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Fick samtal idag från rambyggarn...
/Uffe

Vicken o-flax! När vi höll på med mitt bygge upptäckte han att ett av gaffelbenen var krökt men vi klarade att rikta det hos smeden. Skönt att Peter har koll!
Nedan några tips på hojskrotar. Kanske du hittar nåt där.
Good Luck (Mitt nya nick?:tummenupp )


Hojskrotar och beg. Delar


Sams MC Demontering , Karlstad, tel: 054-53 66 66 fax: 054-53 66 67
http://www.samsmotor.se/ / info@samsmotor.se

Spinning Wheel , Tumba, tel: 08-53030015
http://www.spinnin-wheel.se/

Ekerö MC Demontering , Stockholm, tel: 08-56025610
ekeromc@telia.com

Hojbiten , Mönsterås, tel: 0499-10052

Firma Jannes MC-skrot , Skillingaryd, tel: 0370-71133

Fleninge MC-Skrot /
Anderbergs Motor tel: 042-204156
http://www.anderbergmotor.se/

R.N. MC , Göteborg: 031-155217

Örebro Bilskrot , mc skrot, 019-321700
http://www.orebrobilskrot.bildelsbasen.se/

Örebro MC-Service : 019-137540 Cross, Enduro, Beg Delar
http://www.orebromcservice.com/

BikePoint , Borås: 033-23 51 59
http://www.bikepoint.com/

Thuvessons , Fjällkinge: 044-50766
http://www.thuvessonsmcd.se/

Wallins Motor , Göteborg (BMW, Honda): 031-157171

Bike , Trollhättan, tel: 0520-48 80 39, fax 0522-48 80 31
http://www.biketrollhattan.se/ \ demontering@biketrollhattan.se
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vicken o-flax! När vi höll på med mitt bygge upptäckte han att ett av gaffelbenen var krökt men vi klarade att rikta det hos smeden. Skönt att Peter har koll!
Nedan några tips på hojskrotar. Kanske du hittar nåt där.
Good Luck (Mitt nya nick?:tummenupp )


O-flax kan ju minst kalla det, samtidigt så känns det tryggt att Peter helt enkelt är så petig som han är på nogot vis. Fast det är ju klart att just den här delen hade jag ju gärna undvikit att behöva skaffa fram. Med min vanliga tur så har jag ju hittat en årsmodell av grejer som förvisso är bra men ovanliga på marknaden, både nytt o beg... Dessutom så är ju den övre kronan och stolpen ombyggd redan samt benen nyrenoverade. Så att förkasta gaffeln och skaffa ett alternativ är inte så där populärt heller.
Ett stort steg tillbaka i planen blev det iaf
Tack för tipsen, sitter med luren i handen nu och hoppas att fru Fortuna ser något positivt hos mig:D
/Uffe
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Hej Krille,

Vi letar vidare....

Har inte gjort något alls, är helt original orörd motor, jag mäter bara med multimeter om jag har kontakt eller ej mellan oljetryckskontakten och jord, den ger ett viss flimmer. samma som oljetryckslampan.

Den flimmrar när jag ligger på riktigt lågt tomgång (nystartad) och när jag har varvat upp motorn och sen slår av på gasen. speciellt när motorn är kall.

har hört att oljekontakten bara mäter om den flödar olja i kanalen och inte själva trycket, men man hör ju ganska mycket ibland.....

hade samma symptom som du på min förra Katana, men den hade highflowdrev och hade nåt modifierat med oljepickuppen vänd framåt tror jag.

Kat-Man


hejsan igen!

jag skulle nog gissa att det är din oljetryckskontakt som spökar och ett sätt är att bara provbyta den, men för att slippa en kostnad som skulle kunnat undvikas så skulle jag försöka mäta upp oljetrycket.
har för mig att man kunde släppa någon bult där och koppla in en mätare.
om du vill kan jag kolla upp i min verkstadshandbok (troligen har du en själv katanaägare som du är).
fenomenet som jag beskrev på min katana (har den faktiskt kvar än) tror jag man avhjälpte med dels en omvänd pickup (som du hade gjort men ändå fått samma problem) och dels var det en "bättre" retur från toppen vill jag minnas.
din katana är riktigt fin om det är den som du har som bild.
kul att läsa att det finns lite "gubbar" som en annan som uppskattar skiktet mellan skit-gammalt och splitternytt. :tummenupp
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Oljetrycksmätare går bla att koppla in i kanalen på höger sida bakom cylindern, finns att köpa på ebay i massor...

Tittar man på originalmätaren så förstår man att den släcker lampan så fort oljan börjar röra sig, inget specifikt tryck som behöver uppnås alltså.

EDIT
Enligt handboken ska trycket ligga mellan 20-40 kPa vid 3000rpm,
0,2-0,4 kg/cm2
0,2-0,4 bar
2,9-5,8 psi
/EDIT


Jag använder en oljetrycksmätare från okänt bilmärke som bryter vid 0,15bar.
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Oljetrycksmätare går bla att koppla in i kanalen på höger sida bakom cylindern, finns att köpa på ebay i massor...

Tittar man på originalmätaren så förstår man att den släcker lampan så fort oljan börjar röra sig, inget specifikt tryck som behöver uppnås alltså.

Har för mig att oljetrycket enligt handboken ska ligga mellan 0,1-0,2 bar, kan också dubbelkolla när jag kommer hem.

Jag använder en oljetrycksmätare från okänt bilmärke som bryter vid 0,15bar.


ja exakt!
jag har också för mig att originalet var i billigaste laget konstruktionsmässigt.
vilken annan oljetryckgivare till bil/hoj bör nog vara en klok uppdatering.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Oljetrycksmätare går bla att koppla in i kanalen på höger sida bakom cylindern, finns att köpa på ebay i massor...

Tittar man på originalmätaren så förstår man att den släcker lampan så fort oljan börjar röra sig, inget specifikt tryck som behöver uppnås alltså.

EDIT
Enligt handboken ska trycket ligga mellan 20-40 kPa vid 3000rpm,
0,2-0,4 kg/cm2
0,2-0,4 bar
2,9-5,8 psi
/EDIT


Jag använder en oljetrycksmätare från okänt bilmärke som bryter vid 0,15bar.

Lyser inte oljetryckslampan på tomgång då?? Man kan ju misstänka att oljetrycket sjunker dramatiskt ner till ~1500rpm.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har inte vänt pickuperna men har hiflo-drev.
När oljan är riktigt varm kan det flimra ibland, samt vid fullgasrepor, vända pickuper borde hjälpa mot det sistnämnda iaf...
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Tack för fint tips,

jo det är min Kat, och gubben gillar sin hoj makalöst mycket, ska behålla den tills jag går i graven...

Ska testa en annan tryckgivare från kompisens Katana, efter det blir det att felsöka om det inte är kontakten. Jag råkade som sagt ut för detta 2001 på väg till styska katträffen då stoppade jag i falkenberg och RG mätte trycket åt mig, då var det ok enligt honom.

Det är ju ett okonsekvent flimmer som uppstår oftast vid uppvarvning och när den är kall, oljan är ju tjockare då, jag kör på 10/40, men hade samma problem med 20/50 olja.

/Katana-Mannen

hejsan igen!

jag skulle nog gissa att det är din oljetryckskontakt som spökar och ett sätt är att bara provbyta den, men för att slippa en kostnad som skulle kunnat undvikas så skulle jag försöka mäta upp oljetrycket.
har för mig att man kunde släppa någon bult där och koppla in en mätare.
om du vill kan jag kolla upp i min verkstadshandbok (troligen har du en själv katanaägare som du är).
fenomenet som jag beskrev på min katana (har den faktiskt kvar än) tror jag man avhjälpte med dels en omvänd pickup (som du hade gjort men ändå fått samma problem) och dels var det en "bättre" retur från toppen vill jag minnas.
din katana är riktigt fin om det är den som du har som bild.
kul att läsa att det finns lite "gubbar" som en annan som uppskattar skiktet mellan skit-gammalt och splitternytt. :tummenupp



/

Tack biker ska kanske göra en uppmätning för att utesluta mekaniskt fel. Annars tror jag det är elfel som spökar.

Kat-Man


Oljetrycksmätare går bla att koppla in i kanalen på höger sida bakom cylindern, finns att köpa på ebay i massor...

Tittar man på originalmätaren så förstår man att den släcker lampan så fort oljan börjar röra sig, inget specifikt tryck som behöver uppnås alltså.

EDIT
Enligt handboken ska trycket ligga mellan 20-40 kPa vid 3000rpm,
0,2-0,4 kg/cm2
0,2-0,4 bar
2,9-5,8 psi
/EDIT


Jag använder en oljetrycksmätare från okänt bilmärke som bryter vid 0,15bar.

hejsan ingvar

nej den flimmrar bara ibland, den är konstant svart runt 1000-1200rpm

Kat-man

Lyser inte oljet

ryckslampan på tomgång då?? Man kan ju misstänka att oljetrycket sjunker dramatiskt ner till ~1500rpm.

/Ingvar
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top