Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tja så kan det gå i hastigheten när knapparna blir många. Det är väl det som kallas för "push-teknik", man "trycker på" information på någon som inte har frågat efter den.

/Ingvar


Det är lugnt... vi ses snart på en väg i närheten! Ska skruva till helgen så den blir klar ngn gång. Och så hoppas jag att lackeraren har åtminståne tanken klar också till nästa vecka. Får väl provstarta med en cola flaska annars:tummenupp
/U
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Offset drev

Har ju lyckats vänta så länge med att handla att Biker sålt sina drev utom ett, som givetvis är det med minst utstick, 7mm.
Någon av herrarna som har ett liggandes, alternativt köpt ett för mycket av Biker för att det är bra att ha och har det på hyllan:tummenupp
Tips mottages tacksamt...

Har inte plockat bort 630 drevet ännu men mätt mellan 530 bakdrevet och fram. Får ett avstånd insida mot utsida av dreven på 7mm. Går väl förvisso att svarva till en ny 'spacer'(för det sitter väl en sådan bakom org drevet:va). Fast axeln eller rättare sagt gängan måste ju räcka till mutter o bricka med:tummenupp

/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Någon av herrarna som har ett liggandes.
/U

Jag har för mig att jag har ett hemgjort (två st ihopsvetsade drev) som ligger.
Det är 530 men vet inte hur många kugg. Eller hur mycket offset det är.
Hör av dig om jag ska leta.


Jag fick dit mitt eget drivpacket igår. Det är lite jobb med offset drev och att tillverka nya distanser så att fälgarna hamnar rakt mm.
Men det är himla skoj :D
Kul med lite mer gummi i backen också :tummenupp
Nu blir det snart uppstart.:yoparty
 
Last edited:

Gyldner

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 7eleven race edition, Ducce 916, husa 501, KTM 690 SMC
Behöver hjälp med förgasarna

Har en gsxr 1100 -88 som jag kör classic racing med och den gick som en klocka förra året. Tills i år byte från org. fuggar cv 34 till rs 38 och nu har jag problem. I början gick den bra förutom på låga varv dock inte bättre, nu går den inte ner i varv direkt uta ligger kvar ett tag vilket är jobbigt in i svängarna.

Sen började den äta tändstift mm. Min fråga är ska jag försöka få tag på en org. luftburk ( var tvungen att demolera vid borttagning) och sätta tillbaks org. fuggarna eller ska jag försöka få till de nya?

Det är något gjort i motorn men jag vet inte vad, den hade med org. fuggarna ett otroligt klipp.

Tacksam för svar
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Årets första

Då har man gjort årets jungfrutur. 8 smiskande mil i Västerås med omnejd. Förutom ett trött batteri (fick starthjälp av bilen) och 0,8 kg i framdäcket gick allt bra.

Får se om man når tresiffrigt i år...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Såja, nu har den 24 år gamla fossilen begått bandebut. Det hela utspelade sig på Tuvängen fredagen den 29/6. Det var helt enkelt skitkul. Nästa fredag bär det av igen (om det är väder). Seså, skruva ihop maskinerna nu och kom och kör.

/Ingvar
 

Bifogat

  • 42194_DSC02668_122_1114lo.jpg
    42194_DSC02668_122_1114lo.jpg
    62.5 KB · Visningar: 89

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Såja, nu har den 24 år gamla fossilen begått bandebut. Det hela utspelade sig på Tuvängen fredagen den 29/6. Det var helt enkelt skitkul. Nästa fredag bär det av igen (om det är väder). Seså, skruva ihop maskinerna nu och kom och kör.

/Ingvar


Håller ju på, väntar på ett drev från USA som är den stora akilleshälen nu. Om nu motorn startar och inget annat dyker upp som man missat/glömt/klantat till :tummenupp vill säga.
Provstart planerad nu i helgen iaf. Hängde på gasarna igår efter lite puts och kontroll light. Vill ju inte skruva för mycket på dom då ju hojen gick sååå braa innan krachen. Justerar hellre det som behövs i efterhand.

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
I Södertälje ??
Jajamen, ta gamla södertäljevägen (från Stockholm sett). Strax innan Södertälje är det en lång högerböj. Mitt i böjen tar man till vänster, skylt med hyrkart Tuvängen mm.
SMC uppsala samt BMW klubben anordnar.

/Ingvar

I Södertälje ??
Jag kan också meddela att dom var lite känsliga på ljudnivån. Dom vinkade in (svartflaggade) mig för en uppsträckning. Man fick vara lite fösiktig på rullen när man passerade banchefen som tydligen fungerade som decibel-mätare.

/Ingvar
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87


Jag kan också meddela att dom var lite känsliga på ljudnivån. Dom vinkade in (svartflaggade) mig för en uppsträckning. Man fick vara lite fösiktig på rullen när man passerade banchefen som tydligen fungerade som decibel-mätare.

/Ingvar

Då kan det bli svårt för mig också:D
V & H megafon låter ju som dom gör.
Men det är väl därför som vi gillar dom. :yoparty

Är det på fredagar där ?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Solenoiden

Kan man koppla startrelät fel? Skulle ju starta upp i kväll för att se hur motorn mår:tummenupp
När det väl var dags så var ju klockan sent så någon tid för direkt felsökning har jag inte mäktat med.
Men innan jag börjar så riva allt för mycket så vill jag bara kolla det här. Jag menar alltså koppla på batteriet på fel ingång och startmotorn och vice versa. Kommer ju inte ihåg att jag kopplade loss båda kablarna från relät då jag flyttade över grejerna på den nya ramen. Nu är det iaf kopplat med batteriets plus på den inre av bultarna och till startmotorn från den yttre, rätt?
Mätte som hastigast och fick 12V från startknappen på relät, mätte på den gula kabelinfästningen på relät då jag tryckte på startknappen.
/U
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det spelar ingen roll på vilken sida du monterat dem.
Koppla bort startmotorsladden och tryck på knappen, Klickar relät och du får 12V där den satt har du gjort rätt.

Å andra sidan kan slitna/eroderade kontakter i relät medföra att tillräckligt med ström inte överförs trots att du får 12V, testa med ett annat startrelä, vilket som helst, eller ta isär och fila till kontaktytorna.

Dålig/ingen respons från startmotorn kan också vara nedslitna kol i densamma, snabbt kollat och ett bra tillfälle att blåsa rent därinne.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Kan man koppla startrelät fel? Skulle ju starta upp i kväll för att se hur motorn mår:tummenupp
När det väl var dags så var ju klockan sent så någon tid för direkt felsökning har jag inte mäktat med.
Men innan jag börjar så riva allt för mycket så vill jag bara kolla det här. Jag menar alltså koppla på batteriet på fel ingång och startmotorn och vice versa. Kommer ju inte ihåg att jag kopplade loss båda kablarna från relät då jag flyttade över grejerna på den nya ramen. Nu är det iaf kopplat med batteriets plus på den inre av bultarna och till startmotorn från den yttre, rätt?
Mätte som hastigast och fick 12V från startknappen på relät, mätte på den gula kabelinfästningen på relät då jag tryckte på startknappen.
/U

Har du jordat plattan som reläet sitter monterat på ?
Jag missade det en gång vid en ihopmontering och trodde att reläet var paj.
Det ska sitta en jordkabel i ramen brevid plattan och en i plattan.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Då kan det bli svårt för mig också:D
V & H megafon låter ju som dom gör.
Men det är väl därför som vi gillar dom. :yoparty

Är det på fredagar där ?

Man kanske skall kolla av om det finns något "ludd" kvar runt race-insatsen. Med mitt nya "Cope stepped sidewinder"-rör steg ljudnivån rätt rejält jämfört med mitt tidigare sidewinder-rör(V&H P1200... eller nåt), detta med samma megafon eehum ljuddämpare menar jag.

Ja, det är mest fredagar men även en del lördagar senare i höst. Kolla länken nedan. Jag talade med en av arragörerna i fredags och hon sa att det var svårt att samla tillräckligt många funktionärer, nu på fredag (6/7) blir det i alla fall säker av. Annars var det bäst att kolla av först.

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146153&highlight=tuv%E4ngen

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Har du jordat plattan som reläet sitter monterat på ?
Jag missade det en gång vid en ihopmontering och trodde att reläet var paj.
Det ska sitta en jordkabel i ramen brevid plattan och en i plattan.

Hade lite svårt att somna igår så jag tog med mig el-shemat som godnatt läsning. Kom ungefär också fram till det, jordfel. Kunde inte riktigt se det framför mig hur den fick jord på hojen. Har ju flyttat lite grejer. Bla batterilådan så även jordkablarna från kabelstammen till ramen. Så med det i bakfickan så kom jag också fram till att relät inte får någon jord helt enkelt. Själva plattan sitter ju upphängd i gummibussningar och original så satt den ju ihop 'lite lätt' med batterilådan i en klyka. Men så är ju inte fallet nu. Spelar ju iofs ingen roll då ju även batterilådan hängde i gummi. Ska jorda plattan ordentligt nu med egen kabel till ramen. Så får vi se om det behövs ett nytt relä. En annan intressant sak är ju att kopplingen är i halvspänn... verkar ha fastnat i ngt mellanläge.
/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hejsan Ingvar
Blev lite nyfiken på din hoj. Jag hade en likadan som jag köpte -84. Om dit reg.nr. börjar på LFE 9xx kan du få intressant historik.

/Rolf
Hej,
nej tyvärr verkar det inte vara samma hoj. Min börjar med LPN 2.., jag köpte den i "påse" komplett med ofrivilligt lossat svänghjul/startmotorkoppling av en kille från Västerås. Innan dess kom den från norrland någonstans, den hade varit besiktigad i Sundsvall.

Annars är det kul med historiken, jag hade bl.a. en 81a tidigare. Av en slump träffade jag snubben som hade hämtat ut den splitt ny från Lelles på Dalagatan på Röda Cafet. Det roliga var att jag hittade de övriga 9 ägarna genom slumpvisa kontakter med folk som kom och pratade med mig när jag stannade för att tanka t.ex.

/Ingvar

Någon mer GSX som kommer och kör på Rörken idag? Jag tänkte ta mig dit och gasa lite.

/Ingvar
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Sådär ja!

Ihopskruvad och provstartad i all hast i kväll trots att timmen var sen:yoparty
Kunde ju inte hålla mig. Var bara att fylla gasarna med soppa så poppade den igång. Luktade skit från färgen på avgassystemet bara. Härdar väl nu då det blivit varmt kan man hoppas.
Nu saknas bara ett drev till motorn så man kan ta sig en provtur och känna på chassiet också:tummenupp
Tog ett par slarviga bilder då jag ändå hade motorn igång en stund. Ville ju få upp tempen och se om tempmätaren till instrumentet var med, och det var den...
 

Bifogat

  • Återuppstånden 002 (Medium).jpg
    Återuppstånden 002 (Medium).jpg
    70.5 KB · Visningar: 152
  • Återuppstånden 003 (Medium).jpg
    Återuppstånden 003 (Medium).jpg
    73.8 KB · Visningar: 137
  • Återuppstånden 004 (Medium).jpg
    Återuppstånden 004 (Medium).jpg
    78.4 KB · Visningar: 133

Jon_G

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Katana 1100
Hastighetsmätarvajer

Hej gott folk!

Vajern till hastighetsmätaren snurrade av häromveckan. Jag kör med gaffel från en GSXR 750 från 1990. Beställde en vajer till en sån och fick hem en igår som var ca 80cm och därmed något kort. Har inte mätt den som sitter på (hann skruva tillbaka den för att kunna cruisa till jobbet) men skulle tro att den är ca 90cm.

Är det nån som vet en modell som passar, GSXR, kubik och årsmodell, kanske?

Som alltid, tacksam för svar!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top