Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ihopskruvad och provstartad i all hast i kväll trots att timmen var sen:yoparty
Kunde ju inte hålla mig. Var bara att fylla gasarna med soppa så poppade den igång. Luktade skit från färgen på avgassystemet bara. Härdar väl nu då det blivit varmt kan man hoppas.
Nu saknas bara ett drev till motorn så man kan ta sig en provtur och känna på chassiet också:tummenupp
Tog ett par slarviga bilder då jag ändå hade motorn igång en stund. Ville ju få upp tempen och se om tempmätaren till instrumentet var med, och det var den...
Hej,
det där ser ju kanonbra ut :tummenupp.Se nu till att få fast drevet så du kan ut och åka och ge oss tillfälle att se den i "natura" på vägarna. Man ser ju nästan aldrig Katanor och GSX'er på vägarna, plastraketer och glidare till 100%.

Själv var jag på Rörken och körde i måndags. Jag kan notera att fotpinnarna blir märkbart "avkortade" efter fyra körpass. Även ljuddämpare och rör får markkänningar. Det blir till att lära sig att hänga ut ordentligt om man skall hänga med snabbare grupper än den "Rosa" (Gul, Rosa, Orange, Grön, där Gul är långsammast).

/Ingvar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag hittade nyss några bilder från gårdagens Rörken-körning på en för mig välkänd GSX 1100 från 83. Jag känner som min plikt att publicera dessa för andra GSX-ers kännedom.:yoparty

/Ingvar
 

Bifogat

  • 12006620.jpg
    12006620.jpg
    84.3 KB · Visningar: 82
  • 12006633.jpg
    12006633.jpg
    84.2 KB · Visningar: 98

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej,
det där ser ju kanonbra ut :tummenupp.Se nu till att få fast drevet så du kan ut och åka och ge oss tillfälle att se den i "natura" på vägarna. Man ser ju nästan aldrig Katanor och GSX'er på vägarna, plastraketer och glidare till 100%.

Själv var jag på Rörken och körde i måndags. Jag kan notera att fotpinnarna blir märkbart "avkortade" efter fyra körpass. Även ljuddämpare och rör får markkänningar. Det blir till att lära sig att hänga ut ordentligt om man skall hänga med snabbare grupper än den "Rosa" (Gul, Rosa, Orange, Grön, där Gul är långsammast).

/Ingvar



Ingen vill ju det hellre än jag. Problemet är ju inte fn att få dit drevet. Måste ju ha det i handen först:tummenupp Är inte lätt att hitta ska sägas. Har kollat runt en hel del.
APE nappade och visst dom kunde ordna. Glad som jag blev så betalade jag per omgående. Fast nu i kväll så fick jag ett kryptiskt mail från deras säljare som jag fattar noll av. Tror nog att det inte var avsett för mig, hoppas jag. Men är det, så får jag leta vidare.
Har ju även ställt frågan här på forumet utan resultat.
/U

Edit : Fick precis svar från APE och det var en mix i deras svar där endast första meningen var avsedd för mig. Och det var om jag vill ha drevet fast "that sprocket comes with a nose, the nose is an extension made at the
tip so you can place a plate on the other side of it for more support" och jag har ju inte mycket val tror jag och det låter ju bra. Har iaf bett om en bild. Hursomhelst så ska det var 530/17/'5/8' enligt deras spec och det är ju vad jag behöver om jag mätt rätt.

Jag hittade nyss några bilder från gårdagens Rörken-körning på en för mig välkänd GSX 1100 från 83. Jag känner som min plikt att publicera dessa för andra GSX-ers kännedom.:yoparty

/Ingvar

Du ser ju iaf ut att kunna luta lika mycket som den halvgamla raketen som du har i hälarna:tummenupp
Fast ska sanningen fram så hade det varit en hoj att svänga med som var prio ett så borde ju valet vart ett annat...
Men för mig så finns det ingen hoj jag hellre skulle vilja äga, givetvis finns det nummer 2,3,4osv men ekonomin och garaget har ju sina begränsningar.

/U
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Bänkat

Hallå gubbs!

Var ju på Lelleträffen för ett tag sen och besökte Ringen, dock körde jag inte utan nöjde mig med att titta. En mobil bromsbänk fanns på plats och för 300:- fick man reda på lite saker inkl. lambda:yoparty Det som jag verkligen ville veta. Det såg ganska bra ut, effekt -nåja men vridet.. 144Nm. Inte illa för en 1327:a i mitt tycke. Maxeffekten vid ca 8300rpm vilket för mig visar att kammarna har låga lobe-center. Ska kolla exakt vad dom är ställda på, men jag tror 105 in -G21 kam och ca 107ut - V&H modified.

Bänkkillen tyckte jag skulle sänka nålarna ett hack, åsikter?
 

Bifogat

  • Bänkkörning.JPG
    Bänkkörning.JPG
    125.4 KB · Visningar: 122
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
skrota skiten....







eller, lägg ut filmen med fullgasrepan jag drog på brorakan med vraket :D
Hur blev ljudet?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hallå gubbs!

Var ju på Lelleträffen för ett tag sen och besökte Ringen, dock körde jag inte utan nöjde mig med att titta. En mobil bromsbänk fanns på plats och för 300:- fick man reda på lite saker inkl. lambda:yoparty Det som jag verkligen ville veta. Det såg ganska bra ut, effekt -nåja men vridet.. 144Nm. Inte illa för en 1327:a i mitt tycke. Maxeffekten vid ca 8300rpm vilket för mig visar att kammarna har låga lobe-center. Ska kolla exakt vad dom är ställda på, men jag tror 105 in -G21 kam och ca 107ut - V&H modified.

Bänkkillen tyckte jag skulle sänka nålarna ett hack, åsikter?

Hmm, det syns lite dåligt men är det två repor med nästan 20 hästars skillnad. Är den ena kompenserad på något sätt. Berätta för en novis.

/Ingvar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Hmm, det syns lite dåligt men är det två repor med nästan 20 hästars skillnad. Är den ena kompenserad på något sätt. Berätta för en novis.

/Ingvar


Den röda grafen är bakhjuls-siffror. Efter fullgasningen gjordes en Roll-off mätning, frikoppling och låta allt rulla till stopp för att räkna ut förlusterna på vägen och därmed beräkna motorns effekt/ vrid.
Jag trodde att det skulle skilja mer då jag hört av Biker66 att Lock-up kopplingen kan stjäla en del. Å´andra sidan är det skit samma när man har att välja på nån hk till med kramp i fingrarna eller att åka med org. fjädrar i kopplingen och jättelätt manövrering.

Men, kammarna skall kollas för att justeras isär, bara för att känna om det blir nån skillnad att tala om.

//Chrille
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Den röda grafen är bakhjuls-siffror. Efter fullgasningen gjordes en Roll-off mätning, frikoppling och låta allt rulla till stopp för att räkna ut förlusterna på vägen och därmed beräkna motorns effekt/ vrid.
Jag trodde att det skulle skilja mer då jag hört av Biker66 att Lock-up kopplingen kan stjäla en del. Å´andra sidan är det skit samma när man har att välja på nån hk till med kramp i fingrarna eller att åka med org. fjädrar i kopplingen och jättelätt manövrering.

Men, kammarna skall kollas för att justeras isär, bara för att känna om det blir nån skillnad att tala om.

//Chrille


Dax för hjälpmedel till synen, det var ju dubbla streck då ögonen zoomat klart...:D

ursäkta /U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Den röda grafen är bakhjuls-siffror. Efter fullgasningen gjordes en Roll-off mätning, frikoppling och låta allt rulla till stopp för att räkna ut förlusterna på vägen och därmed beräkna motorns effekt/ vrid.
Jag trodde att det skulle skilja mer då jag hört av Biker66 att Lock-up kopplingen kan stjäla en del. Å´andra sidan är det skit samma när man har att välja på nån hk till med kramp i fingrarna eller att åka med org. fjädrar i kopplingen och jättelätt manövrering.

Men, kammarna skall kollas för att justeras isär, bara för att känna om det blir nån skillnad att tala om.

//Chrille

Aha, då förstår jag "losses added using the negative line". Jag kan inte se hur han kunde ge dig rådet att sänka nålarna. Läget för dessa är väl nästan omöjligt att se i fullgasrepor på denna typ av bromsbänkar. När det gäller nålarnas läge ställs dessa med fördel för bästa ekonomi d.v.s. att köra i 80-100 km/h och ha den tillräckligt snål utan att den "tvekar/rycker". När det gäller blandningen vid max-last på max-varv ligger väl den helt optimalt för högsta effekt ~12.

140 häst på slangen och ett grymt vridmoment är väl helt OK. Exakt vad är gjort åt motorn? komp/ventiler/portning m.m. Vilka förgasare, bestyckning ?

Jag läste på dragbike.com att G21 och s.k. "modified"-kammar är nästan identiska med de som sitter orginal i GSX 1150. Vet du om detta stämmer?

Jag kommer att bromsa min också vid tillfälle, mest för att kolla a/f. Jag kör med 125 i huvudmunstycke på min 1168 med RS36. Enligt många borde detta vara för litet men vad jag kan läsa på stiften och det pulver den ger (subjektivt) verkar det lagom stort.

/Ingvar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
140 häst på slangen och ett grymt vridmoment är väl helt OK. Exakt vad är gjort åt motorn? komp/ventiler/portning m.m. Vilka förgasare, bestyckning ?

Jag läste på dragbike.com att G21 och s.k. "modified"-kammar är nästan identiska med de som sitter orginal i GSX 1150. Vet du om detta stämmer?

/Ingvar

Ja, vad är gjort? Enl. nedan. Resarvation för minnesbrist...

*1327cc
*11:1 komp
*Insugsventiler 28,5
*Avgasventiler 25
*Steg2 (Hotstreet) portad
*G21 in 0,38 lyft ~244¨duration (känns 100 ggr bättre än Mod. då backpulserna i mellanregistret i stort sett försvann.)
*Mod. ut 0,346 lyft ~258¨duration (tror det är i längsta laget)
*RS36 med std 130 munst
*Dyna S
*V&H SS2r med raceinsats, Supersport grenrör med hemmabyggt mellanrör

Sen förstås hållbarhets åtgärder:

*Hi flow-drev
*Toppsmörjning
*HD dragstänger uppe och nere
*Oljekylare
*Helsvetsad vev
*Superhub
*Lock-up koppling
*Pingelkran

Önskelista: RAKSKURET, dock kör jag inte så jag tror att jag behöver det.
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Hallå gubbs!

Var ju på Lelleträffen för ett tag sen och besökte Ringen, dock körde jag inte utan nöjde mig med att titta. En mobil bromsbänk fanns på plats och för 300:- fick man reda på lite saker inkl. lambda:yoparty Det som jag verkligen ville veta. Det såg ganska bra ut, effekt -nåja men vridet.. 144Nm. Inte illa för en 1327:a i mitt tycke. Maxeffekten vid ca 8300rpm vilket för mig visar att kammarna har låga lobe-center. Ska kolla exakt vad dom är ställda på, men jag tror 105 in -G21 kam och ca 107ut - V&H modified.

Bänkkillen tyckte jag skulle sänka nålarna ett hack, åsikter?

Såg väl helt ok ut men handen på hjärtat är du nöjd?....( :) )

Varför tyckte han att du skulle sänka nålarna??
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Satans skit:huvet
Att det ska vara så svårt att få tag i drev. Inte ens Kosman kan erbjuda dom. Nu har operation övertalning startats, dom har ju förbövelen mallen iaf.
Ingen som har ett av Bikers 530/17 13mm drev till övers... verkligen???
/U
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Såg väl helt ok ut men handen på hjärtat är du nöjd?....( :) )

Varför tyckte han att du skulle sänka nålarna??

Tjena mannen!

Nöjd? Man vänjer sig ju vid allt, men jag tycker den accar hårt om man vrider ur fullt. Dock kunde den ju få ha ett längre register, typ öka till 10000rpm.

Han tyckte jag skulle sänka nålarna pga dippen vid 3,5-5k rpm. Den går fett där enl Lambdan. Kan iofs även bero på de där backpulserna som gav stora problem med Mod. kammen. Kan vara samma, fast mycket mindre nu. Undrar om det förändras om jag höjer Lobe-center talen?

Vad är det med ditt Avatar? Sålt hojen och lagt hjälmen på hyllan? Förklara:confused:
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Tjena mannen!

Nöjd? Man vänjer sig ju vid allt, men jag tycker den accar hårt om man vrider ur fullt. Dock kunde den ju få ha ett längre register, typ öka till 10000rpm.

Han tyckte jag skulle sänka nålarna pga dippen vid 3,5-5k rpm. Den går fett där enl Lambdan. Kan iofs även bero på de där backpulserna som gav stora problem med Mod. kammen. Kan vara samma, fast mycket mindre nu. Undrar om det förändras om jag höjer Lobe-center talen?

Vad är det med ditt Avatar? Sålt hojen och lagt hjälmen på hyllan? Förklara:confused:

Har du provat att bänka utan insats i? (tänkte mest på skillnaden i hästar det ger)
Är för dåligt insatt i det här med pulser och skillnad när det gäller lobecenter.
jag körde mest runt med 110/110 och testa lite upp och ner men aldrig så lågt som du har nu.
Det stämmer bra att allt är avsålt och hjälmen är lagd på hyllan för ett tag framöver. Han aldrig testa turbo bettan fullt ut...lika bra det :)
Detaljer behöver jag inte gå in på men det var lite av det vanliga tid, familj och jobb. (Du förstår säkert)
Fick en cool annons idag, undrar bara om bakhjulshästarna verkligen stämmer?
http://www.blocket.se:80/vi/12549909.htm
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Har du provat att bänka utan insats i? (tänkte mest på skillnaden i hästar det ger)
Är för dåligt insatt i det här med pulser och skillnad när det gäller lobecenter.
jag körde mest runt med 110/110 och testa lite upp och ner men aldrig så lågt som du har nu.
Det stämmer bra att allt är avsålt och hjälmen är lagd på hyllan för ett tag framöver. Han aldrig testa turbo bettan fullt ut...lika bra det :)
Detaljer behöver jag inte gå in på men det var lite av det vanliga tid, familj och jobb. (Du förstår säkert)
Fick en cool annons idag, undrar bara om bakhjulshästarna verkligen stämmer?
http://www.blocket.se:80/vi/12549909.htm
Tja, Pro Stock-maskinerna på 1500 cc brukar väl ligga på 300-320 hästar och då pratar vi komp på 18:1, kammlober som ser ut som lego-klossar i profil, specialgjorda toppar som kostar som en mindre villa m.m. knappast körbara mer än just 400 meter. Så även om det är 1570 så ligger den med all säkerhet låååånngt ifrån, förmodligen ett rent skrivfel. Han menade nog "jag skulle vilja att den hade 180 på veven", men rätt ball ändå. Men "svetsade stakar" var ett nytt grepp den modifieringen måste jag ha missat.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Svetsade stakar, just vad jag skulle ha...
Ursäkta, lite bakgrundsinfo kanske är på sin plats;

Under gasandet på 'öuin' under Lelleträffen tyckte jag mig få någon form av rasslande under vissa förhållanden.
-Kanske kamkedjan som slackar lite , får fixa det när jag kommer hem !

Någon vecka senare tar jag ett ryck i garaget, semestern är i antågande och körningar bokade med bekanta, dags att trimma muskelmaskinen inför kommande euforiska perversioner på kringliggande allmänna vägar innan lillens ankomst i september !

Med bestämd min kliver jag in i garaget och justerar ventilerna och spänner kamkedjan innan jag ska synka förgasarna.
-Hmm, gick inte justerskruven långt in... ?

Rullar ut maskinen, skruvar, fixar och kopplar in klockor etc.
Trycker på startknappen, hojen mullrar igång, men... vad f-n är det som låter ?
Trodde jag åtgärdat problemet iom justeringen av kamkedjan men nu rasslar det nåt ohemult, dessutom med tydliga metalliska toner !?!
Packar ihop för natten, måste fundera på detta...


Diskuterar med Chrille och kommer fram till att det måste vara bakre kamsläpan som gett sig, det skulle förklara både ljudfenomen och justerskruvens förändring.

Han tittar över på sin hoj för lite samtidigmekande i mitt garage.
Vi lyfter på locket igen, demonterar insugskammen och, mycket riktigt, där sitter en, både fysiskt och psykiskt, knäckt släpa.
Mucho maliciosi ! Skiten måste loss så jag kan montera en annan beggad släpa och få fart på maskinen igen. Just denna bit går heller inte att byta utan att lyfta på topp o cylinder, grrrrr...

Jag måste iväg och handla med sambon, aningslöst lämnar jag Chrille i garaget (att man aldrig lär sig...) Vid hemkomst med händerna fulla med matkassar finner jag en något smutsigare Chrille bredvid min nyslaktade motor...

Ja då var det inte mycket att tveka över, bara att byta släpa och montera grejerna igen, det ska nog gå vägen i alla fall :)
Ska bara ta loss kolvarna för rengöring innan montering, men vad nu??, treans stake? är inte den... lite glapp??
Ridå för mina körningar nästa vecka... Donnerwetter !!

Å andra sidan hade jag en jäkla tur.
Hade inte släpan gett sig hade jag inte funnit den glappande staken, de möjliga konsekvenserna av det är alltför välkända för flera här på forumet...

Chrille, tack för både fysiskt och mentalt stöd :tummenupp

1. Den överstressade kamsläpan med nyfiken skruv som tittar ut.
2. Hjärtat på väg ur.
 

Bifogat

  • IMG_0599 (Medium).JPG
    IMG_0599 (Medium).JPG
    63.3 KB · Visningar: 101
  • IMG_0602 (Medium).JPG
    IMG_0602 (Medium).JPG
    109.8 KB · Visningar: 124

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Att det ska vara så svårt att få tag i drev.
/U

Åk till en mekanisk verkstad och be dom hjälpa dig med att göra ett eget.
Ta centrumdelen från ett gammalt slitet drev och ytterdelen från ett nytt friskt drev.
Svarva av det som inte behövs.
Glöm INTE att drevmuttern ska få plats
CENTRERA sedan delarna noga och svetsa ihop.
Ett sådant drev fungerar helt okej i väntan på ett fabriksgjort.
Bifogar en bild på mitt gamla hemgjorda.
Lycka Till
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Åk till en mekanisk verkstad och be dom hjälpa dig med att göra ett eget.
Ta centrumdelen från ett gammalt slitet drev och ytterdelen från ett nytt friskt drev.
Svarva av det som inte behövs.
Glöm INTE att drevmuttern ska få plats
CENTRERA sedan delarna noga och svetsa ihop.
Ett sådant drev fungerar helt okej i väntan på ett fabriksgjort.
Bifogar en bild på mitt gamla hemgjorda.
Lycka Till


Tack för tipset:tummenupp
/U
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top