Svetsade stakar, just vad jag skulle ha...
Ursäkta, lite bakgrundsinfo kanske är på sin plats;
Under gasandet på 'öuin' under Lelleträffen tyckte jag mig få någon form av rasslande under vissa förhållanden.
-Kanske kamkedjan som slackar lite , får fixa det när jag kommer hem !
Någon vecka senare tar jag ett ryck i garaget, semestern är i antågande och körningar bokade med bekanta, dags att trimma muskelmaskinen inför kommande euforiska perversioner på kringliggande allmänna vägar innan lillens ankomst i september !
Med bestämd min kliver jag in i garaget och justerar ventilerna och spänner kamkedjan innan jag ska synka förgasarna.
-Hmm, gick inte justerskruven långt in... ?
Rullar ut maskinen, skruvar, fixar och kopplar in klockor etc.
Trycker på startknappen, hojen mullrar igång, men... vad f-n är det som låter ?
Trodde jag åtgärdat problemet iom justeringen av kamkedjan men nu rasslar det nåt ohemult, dessutom med tydliga metalliska toner !?!
Packar ihop för natten, måste fundera på detta...
Diskuterar med Chrille och kommer fram till att det måste vara bakre kamsläpan som gett sig, det skulle förklara både ljudfenomen och justerskruvens förändring.
Han tittar över på sin hoj för lite samtidigmekande i mitt garage.
Vi lyfter på locket igen, demonterar insugskammen och, mycket riktigt, där sitter en, både fysiskt och psykiskt, knäckt släpa.
Mucho maliciosi ! Skiten måste loss så jag kan montera en annan beggad släpa och få fart på maskinen igen. Just denna bit går heller inte att byta utan att lyfta på topp o cylinder, grrrrr...
Jag måste iväg och handla med sambon, aningslöst lämnar jag Chrille i garaget (att man aldrig lär sig...) Vid hemkomst med händerna fulla med matkassar finner jag en något smutsigare Chrille bredvid min nyslaktade motor...
Ja då var det inte mycket att tveka över, bara att byta släpa och montera grejerna igen, det ska nog gå vägen i alla fall
Ska bara ta loss kolvarna för rengöring innan montering, men vad nu??, treans stake? är inte den... lite glapp??
Ridå för mina körningar nästa vecka... Donnerwetter !!
Å andra sidan hade jag en jäkla tur.
Hade inte släpan gett sig hade jag inte funnit den glappande staken, de möjliga konsekvenserna av det är alltför välkända för flera här på forumet...
Chrille, tack för både fysiskt och mentalt stöd
1. Den överstressade kamsläpan med nyfiken skruv som tittar ut.
2. Hjärtat på väg ur.