Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++

Ska bara ta loss kolvarna för rengöring innan montering, men vad nu??, treans stake? är inte den... lite glapp??

Var det ett skuret vevlager? Annars brukar ju vevarna hålla hur länge som helst. Jag mätte upp min "reserv-vev" som gått 11000 mil. Alla toleranser ligger fortfarande väl inom ny-toleranserna d.v.s. lång långt från "service limit".
Man blir dock lite avis på att bara kunna sänka ner motorn graciöst med en domkraft. Med GSX-ramen är det varje gång en rejäl brottningsmatch med 80-kilos klumpen innan den slutligen blir övertalad att lägga sig på plats.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det är bara treans storända som glappar, än så länge, jag lär väl hitta fler fel när jag får ur den...
Hoppas bara någon kan fixa den snabbt :hållatummarnasmiley
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Man blir dock lite avis på att bara kunna sänka ner motorn graciöst med en domkraft. Med GSX-ramen är det varje gång en rejäl brottningsmatch med 80-kilos klumpen innan den slutligen blir övertalad att lägga sig på plats.

/Ingvar


Ska GUDARNA veta... !
/U
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Det är bara treans storända som glappar, än så länge, jag lär väl hitta fler fel när jag får ur den...
Hoppas bara någon kan fixa den snabbt :hållatummarnasmiley

Tjaba Bajker33 (=halvfärdig?), välkommen i "Klubben Med Glappa Storändor På Trean".:tummenupp
Jag börjar undra om det har ngt med Chrille att göra. Har han aktier i ngn vevrenoveringsfirma eller...?:va Så fort man släpper in honom i garaget så står man där med motorn i molekyler och en sönderglappad treas storände. Min vev är svetsad o klar (Ove, MS) men jag har inte haft tid att skruva ihop den. Jag hoppas fortfarande att den goda tids-fen ska ge mig 10 timmar x-tra per dygn...:tungan

Good Luck, Broder I Elände

PS. Kolla med Erik i Täljö. DS.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tjaba Bajker33 (=halvfärdig?), välkommen i "Klubben Med Glappa Storändor På Trean".:tummenupp
Jag börjar undra om det har ngt med Chrille att göra. Har han aktier i ngn vevrenoveringsfirma eller...?:va Så fort man släpper in honom i garaget så står man där med motorn i molekyler och en sönderglappad treas storände. Min vev är svetsad o klar (Ove, MS) men jag har inte haft tid att skruva ihop den. Jag hoppas fortfarande att den goda tids-fen ska ge mig 10 timmar x-tra per dygn...:tungan

Good Luck, Broder I Elände

PS. Kolla med Erik i Täljö. DS.


Liten fråga STORT SVAR:
Är det Peter som knåpat ihop ditt drev?(alltså inte 33:an). Och apropå det här med svetsade vevar, samme Ove har ju svetsat på min, finns det olika varianter? Har ju sett uttrycket "helsvetsad". I min tro så är det ju det man vill åstakomma med det jobbet. Men frågar för att reda ut begreppen.
/U
/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Liten fråga STORT SVAR:
Är det Peter som knåpat ihop ditt drev?(alltså inte 33:an). Och apropå det här med svetsade vevar, samme Ove har ju svetsat på min, finns det olika varianter? Har ju sett uttrycket "helsvetsad". I min tro så är det ju det man vill åstakomma med det jobbet. Men frågar för att reda ut begreppen.
/U
/U
Vevar före -83 var inte svetsade alls. F.o.m -83 fabrikssvetsades vevarna, men inte helt utan ca 1/4 av tapparnas omkrets. Dessutom tillkom den kraftigare axeltappen vid svänghjulet. Vevar fom -84 har dessutom 20mm kolvbult och hårfint ändrad utväxling på primärtransmissionen. Jag antar att helsvetsning är att man svetsar alla tappar varvet runt. Själv har jag inte låtit helsvetsa min -83 vev. Jag vet inte vid vilken användning det är nödvändigt att piffa upp en fabrikssvetsad vev, en osvetsad däremot skall nog svetsas vid all trimmning.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vevar före -83 var inte svetsade alls. F.o.m -83 fabrikssvetsades vevarna, men inte helt utan ca 1/4 av tapparnas omkrets. Dessutom tillkom den kraftigare axeltappen vid svänghjulet. Vevar fom -84 har dessutom 20mm kolvbult och hårfint ändrad utväxling på primärtransmissionen. Jag antar att helsvetsning är att man svetsar alla tappar varvet runt. Själv har jag inte låtit helsvetsa min -83 vev. Jag vet inte vid vilken användning det är nödvändigt att piffa upp en fabrikssvetsad vev, en osvetsad däremot skall nog svetsas vid all trimmning.

/Ingvar


Tackar det ger en klarare bild i grumlet. Min motor är ju en 81/82 lr ngt från en svensksåld Katana -82. Antar att Ove svetsade veven för ändamålet.
/U
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Det är bara treans storända som glappar, än så länge, jag lär väl hitta fler fel när jag får ur den...
Hoppas bara någon kan fixa den snabbt :hållatummarnasmiley

Vad jag ångrar att jag inte beställde några extra av APE:s komposit guider när jag ändå¨beställde till min i vintras.:huvet
Kostade bara 60$ ,men totalt 940:- skapligt ändå.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det är bara treans storända som glappar, än så länge, jag lär väl hitta fler fel när jag får ur den...
Hoppas bara någon kan fixa den snabbt :hållatummarnasmiley

Glappar det axiellt eller radiellt? Vad är det som är slitet?

Vad jag ångrar att jag inte beställde några extra av APE:s komposit guider när jag ändå¨beställde till min i vintras.:huvet
Kostade bara 60$ ,men totalt 940:- skapligt ändå.
En novis undrar vad "APE:s komposit guider" är? http://gszone.biz/ ger ingen ledtråd heller.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Radiellt. Det har bara börjat glappa, men vem vill köra med grejer som man vet är på upphällningen ??

http://gszone.biz/sprockets.html
Rulla längst ner, finns på min beställarlista sedan länge, tillsammans med kammar och ventiler...

Jag har f ö fått besök under dagen av Katana83, i baksätet hade han sin reservvev som jag får låna tills jag fixat min egen !!
Tack o bock :Bugar

Konan är skadad, men nu har jag några fler optioner på hur jag kan fortsätta.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Tjaba Bajker33 (=halvfärdig?), välkommen i "Klubben Med Glappa Storändor På Trean".:tummenupp
Jag börjar undra om det har ngt med Chrille att göra. Har han aktier i ngn vevrenoveringsfirma eller...?:va Så fort man släpper in honom i garaget så står man där med motorn i molekyler och en sönderglappad treas storände. Min vev är svetsad o klar (Ove, MS) men jag har inte haft tid att skruva ihop den. Jag hoppas fortfarande att den goda tids-fen ska ge mig 10 timmar x-tra per dygn...:tungan

Good Luck, Broder I Elände

PS. Kolla med Erik i Täljö. DS.


Fan, avslöjad:huvet

Det värsta är att allt stämmer, måste vara en Biker66/Zero-konspiration om jag får säga mitt:tungan . Nåja, med min tur är det snart jag som får ta över stafettpinnen på detta.

Nån fler som vill ha mek-hjälp? :D
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Apropå det här med svetsade vevar, Har ju sett uttrycket "helsvetsad".

Jag har hört att när vevarna är helsvetsade så har man svetsat fast mittdelen, dvs delen med kamkedjedrevet, vilken då tydligen inte är svetsad från fabrik.
Det låter lite konstigt att inte den delen skulle vara svetsad när resten är det men det är vad jag har hört.
Sant eller ej - jag vet inte.


Nån fler som vill ha mek-hjälp? :D

Det låter som att det blir för dyrt för min plånbok att få hjälp av dig. :D
 
Last edited:

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Liten fråga STORT SVAR:
Är det Peter som knåpat ihop ditt drev?(alltså inte 33:an).
/U
/U

Jovisst, Peter "Morani" Lindqvist fixade det. Jag är dock inte 100 på ifall han lämnade bort ngn del av jobbet. Snyggt och funkar sk-t bra.:tummenupp
Som redan nämnts var inte min -84 vev helsvetsad original, men nu är den det (igen, efter byte av treans släng och stake).

Fan, avslöjad:huvet

Det värsta är att allt stämmer, måste vara en Biker66/Zero-konspiration om jag får säga mitt:tungan . Nåja, med min tur är det snart jag som får ta över stafettpinnen på detta.

Nån fler som vill ha mek-hjälp? :D

Med lite bättre flyt o prioritering av dyrbar tid har jag förhoppningar om att få se dig i min verkstad ngn gång under augusti trots skumma vibbar. Jag återkommer. Nu stänger jag ned 2,5 veckor för en trip till Colorado:tuttar .

Boys, kör fort så att inget hinner hända...
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Fråga om lock-up.
Min koppling har tendeser till att börja slira vid ca:7000, inte alltid men det händer. Detta trots nya lameller och hårdare fjädrar. Jag har funderat på att sätta dit en lock-up koppling för att kurera problemet. Men...på MTC's User's Guide för lock-up står det "To run a lockup, you will need to run either an air shifter or electric shifter.", detta gör mig lite konfunderad. Jag tolkar det som att man inte orkar koppla ur när det varvar 9000-10000, man måste ju övervinna ett rätt kraftigt kopplingstryck även utan vikter på kopplingsarmarna.
Någon som vet besked?

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Inga problem, jag har kört med lockup sedan 2002 utan annat än positivt betyg !
Jag kan frikoppla med endast pekfingret, prova det med HD-fjädrar och extralamell :D
Inga problem att frikoppla vid maxvarv heller. Det kanske är lite tyngre, men inget jag reagerat på.
Hur ofta frikopplar man förresten vid maxvarv?

Installeras på en kvart med originalfjädrar, klart, ut å provkör.

Jag tog mig några timmar för att testa minimivikter på armarna, nu kan den slira en liten aning vid maxpådrag från stillastående för att sedan låsa upp när varvet kommer.

Kontenta: Jag kan inte nog rekommendera lockup för de med lite mer klös i motorn :fakta
Detta gäller gatåka med enkel 2-stegslockup, dragraceapplikationer och multistagegrejer ställer lite mer krav på precision och funktion.
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Brytare/Nitare

Tips på brytare/nitare man ska undvika? Trodde ju i min enfald att det bara var att åka förbi Roffes och inhandla vad dom hade att erbjuda. Dom hade i sortimentet men kommer in först om "ett par månader". Blir mao dom vanliga butikernas utbud som gäller därav frågan.
Såg att Lelles hade en som kallas DID och ska klara allt samt Touringbutiken något liknande i låda.
Har ju inte kontaktat dom så om dom har på lager är ju fråga två:gnissla
Men innan man köper ville jag bara få lite tips om man ska undvika någon som sagt.
/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Inga problem, jag har kört med lockup sedan 2002 utan annat än positivt betyg !
Jag kan frikoppla med endast pekfingret, prova det med HD-fjädrar och extralamell :D
Inga problem att frikoppla vid maxvarv heller. Det kanske är lite tyngre, men inget jag reagerat på.
Hur ofta frikopplar man förresten vid maxvarv?

Installeras på en kvart med originalfjädrar, klart, ut å provkör.

Jag tog mig några timmar för att testa minimivikter på armarna, nu kan den slira en liten aning vid maxpådrag från stillastående för att sedan låsa upp när varvet kommer.

Kontenta: Jag kan inte nog rekommendera lockup för de med lite mer klös i motorn :fakta
Detta gäller gatåka med enkel 2-stegslockup, dragraceapplikationer och multistagegrejer ställer lite mer krav på precision och funktion.

Det låter ju lovande. Frikoppla vid maxvarv kan ju hända ifall man vill växla och liksom jag tycker att det är väl brutalt att bara peta in nästa växel utan att frikoppla först.
Tyvärr går nog inte installationen på en kvart för mig eftersom jag har avgasrör och pedal går några millimeter utanför kopplingskåpan, med spacer kommer dom ivägen. Hur gjorde du med tryckplattan? Jag antar att armarna inte kan gnaga direkt på alumimiumytan utan man måste sätta dit några "knappar" av hårdare material.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ja växla gör man förstås, glömde det... :D
Tänkte snarare att man sällan drar in kopplingen för någon längre stund vid maxvarv.

Armarna trycker till en liten grop men inte så allvarligt att jag känt mig tvungen att svarva knappar än.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ja växla gör man förstås, glömde det... :D
Tänkte snarare att man sällan drar in kopplingen för någon längre stund vid maxvarv.

Armarna trycker till en liten grop men inte så allvarligt att jag känt mig tvungen att svarva knappar än.

Är det APE eller MRE som gäller vid inköp av "Lock-Up" eller finns det någon här på forumet som har ett kit liggandes till salu?

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top