Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ok så herrarna förespråkar alltså Lock Up om jag förstått rätt. Verkar ju inte direkt billigt (det heller).
Ska ju regna i helgen så det blir kanske lite pill med gasarna enligt 'bänkarns' idé.
Vad det gäller oljan som tittade ut så sitter det en vanlig packning. Har ju för mig att jag läst det där med övertryck någonstans. Och original vevhusvent är väl kanske inte dimensionerat efter det här effektuttaget. Och någon anledning till uppfinningen finns det ju.
/U

Tja så jättedyrt är det inte $249 för en MTC lock-up på Van Sant Racing http://www.dragbikeparts.com/ . Då är allt förutom packningarna med, jag köpte min där. De längre kåpskruvarna som följde med måste någon pårökt jänkare på MTC lagt i på fredagen innan hemgång, i princip ingen passade. Dessutom var det obehand maskinskruv, rostar fint.
1620:- + frakt + tull + moms det blir i runda slängar 2500:- med en dollarkurs på 6,50:-.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Damn right:tungan ´Å förresten är det inte läge att tänka pengar längre...De flesta av oss här inne är helt "i säcken" om vi börjar räkna vad allt kostat:arsele I´ts either Do or Die som man säger i Belgien:yoparty

//Chrille (som inte vill räkna på totalpriset då det gör mig:galen )


Nä det var länge sedan det gick utom kontroll....

/U
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Stooort Grattis Till biker66 Och Hans Flickvän !
En Ny Suzuki Kille Föddes Under Kvällen !

gratulerar !!!!!!!!!!!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tack alla !
Jodå, Biker07 är prexis hemkommen.
En storvuxen krabat som tog sig ut snabbt och ... nja, snabbt i alla fall !
Kan ännu inte säga så mycket om honom annat än att han är överkvalificerad i grenen sova... :va
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Fråga till er som kan oldskool...

...är spekulant på en gsx 1100 -80. Passar en 1428 motor rakt av i ramen eller är det till att ge sig på motorfästen?

Vad behöver man göra med låda, koppling etc (originalgrejor)? Antar att de tar en del stryk med mer pulver?

Och grattis till nytillskottet Biker66 :tummenupp :tummenupp
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Cylindervolymen påverkar inte motorns storlek, bara att bulta i.

Motormässiga förstärkningar beror på hur ekipaget ska användas.
Enbart gatkörning kan klara sig utan rakskurna drev, HD-lager i vxllådan etc, medan en dragracetrimmad sak med högkomp behöver alla trix man kan ta till för att hålla ihop.
Det finns mao inget rakt svar på frågan utan mer detaljer.

Helt krasst, vill du köra dragrace är det smartare att börja med något modernare som Hayabusa eller GSXR, de kostar mer i inköp men blir definitivt billigare i längden...

Den viktiga frågan är;
Vill du fastna i träsket av gamla, omoderna, tunga, luftkylda monstermaskiner med själ ?
I så fall, välkommen ! :cpparty

(Börja med att läsa igenom den här tråden, oldskoolsuzuki.info, thegsresources.com och dragbike.com )
 
Last edited:

Hesketh

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx 750 E 1982
Vet du/ni månne omm det samma gäller för en gammal 750? Dvs, passar en 1100 motor i min gamla gsx750 -82?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Cylindervolymen påverkar inte motorns storlek, bara att bulta i.

Motormässiga förstärkningar beror på hur ekipaget ska användas.
Enbart gatkörning kan klara sig utan rakskurna drev, HD-lager i vxllådan etc, medan en dragracetrimmad sak med högkomp behöver alla trix man kan ta till för att hålla ihop.
Det finns mao inget rakt svar på frågan utan mer detaljer.

Helt krasst, vill du köra dragrace är det smartare att börja med något modernare som Hayabusa eller GSXR, de kostar mer i inköp men blir definitivt billigare i längden...

Den viktiga frågan är;
Vill du fastna i träsket av gamla, omoderna, tunga, luftkylda monstermaskiner med själ ?

I så fall, välkommen ! :cpparty

(Börja med att läsa igenom den här tråden, oldskoolsuzuki.info, thegsresources.com och dragbike.com )

Ok. Tror dessvärre att den här motorn har allt effektgodis som finns, en riktig racemotor mao.

Och hojen den ska sitta i är inte tänkt som en dragracinghoj, det är mer caferacerstuket. Jag vill bara byta ut en trött originalspis men det är kanske en renovering, lite portning mm som är smartare väg att gå. En och annan flygraka kan det nog bli men inget seriöst tävlande.

Och ja, jag vill gärna gå ned mig i oldskoolträsket...har redan fuskat med några gsxr 1100 så ribban är liksom lagd :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vet du/ni månne omm det samma gäller för en gammal 750? Dvs, passar en 1100 motor i min gamla gsx750 -82?


Dom undre motorfästena sitter längre bak på 750:n. Men det går ju att modda. Samma sort bara annan placering. Var visst någon som hade problem med besiktningen av ett dyligt bygge här på SH tidigare i år. Sök och kolla in den tråden för säkerhets skull innan du börjar.
/U

Vart och hur försäkrar ni era gammelhojar?
Har ju haft BMC:s Classica försäkring tidigare. Men det är ju liksom inte aktuellt längre :D .
Anledningen till frågan är att jag fått premieförslag från 4097 till nästan 9k!!!! hel/hel.
/U
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vart och hur försäkrar ni era gammelhojar?
Har ju haft BMC:s Classica försäkring tidigare. Men det är ju liksom inte aktuellt längre :D .
Anledningen till frågan är att jag fått premieförslag från 4097 till nästan 9k!!!! hel/hel.
/U

Du som är Katanaägare borde inte fråga sånt...:D

Via Classic Suzuki Club Scandinavia kan du försäkra pärlan via MHRF/Folksam efter besiktning av en representant.

Jag försäkrade min gsxr 1100 -86 där, kostade mig ca 500 kr hel/hel...:tummenupp :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Dom undre motorfästena sitter längre bak på 750:n. Men det går ju att modda. Samma sort bara annan placering. Var visst någon som hade problem med besiktningen av ett dyligt bygge här på SH tidigare i år. Sök och kolla in den tråden för säkerhets skull innan du börjar.
/U

Vart och hur försäkrar ni era gammelhojar?
Har ju haft BMC:s Classica försäkring tidigare. Men det är ju liksom inte aktuellt längre :D .
Anledningen till frågan är att jag fått premieförslag från 4097 till nästan 9k!!!! hel/hel.
/U

Tja, Bilsport hade inga invändningar mot min. "Tidstypiska" ombyggnationer får passera, men min ser ju rätt orginal ut. Kanske USD-gaffel och centralfjädring inte bedöms som tidstypiska.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Du som är Katanaägare borde inte fråga sånt...:D

Via Classic Suzuki Club Scandinavia kan du försäkra pärlan via MHRF/Folksam efter besiktning av en representant.

Jag försäkrade min gsxr 1100 -86 där, kostade mig ca 500 kr hel/hel...:tummenupp :tummenupp


Jo Jo, men den är ju inte så mycket 'Classic' längre. Om än en Klassiker... :)
/U

Har bara pratat med en tant/kvinna på BMC. Vad uppgav du Ingvar? Att den var original med lite mod?
/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jo Jo, men den är ju inte så mycket 'Classic' längre. Om än en Klassiker... :)
/U

Har bara pratat med en tant/kvinna på BMC. Vad uppgav du Ingvar? Att den var original med lite mod?
/U

Jag ringde bara och fösäkrade en GSX 1100 -83 utan att diskutera ombyggnader. Sedan skulle man maila bilder innan den blev godkänd vilket jag gjorde. Den enda respons jag därefter fick var ett inbetalningskort och därmed antar jag att den var godkänd eftersom inbetalningskorten kommit i en jämn ström efter det.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag ringde bara och fösäkrade en GSX 1100 -83 utan att diskutera ombyggnader. Sedan skulle man maila bilder innan den blev godkänd vilket jag gjorde. Den enda respons jag därefter fick var ett inbetalningskort och därmed antar jag att den var godkänd eftersom inbetalningskorten kommit i en jämn ström efter det.

/Ingvar


Ok. Som sagt din ser ju väldigt original ut... för ett otränat öga iaf:tummenupp
Gör väl likaledes jag med. Så får vi se.
/U
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top