Tydligen en vanlig dussinhoj....
Jag bara noterar att du har rätt OK med pållar. När det gäller kopplingen var jag i samma situation tidigare d.v.s. nästan nya orginallameller hårdare fjädrar och ändå slirande kopplingen. Det löste sig med en lock-up koppling av MRE's fabrikat.Ehum myntet har ju två sidor...
Var i Svinninge idag och sökte svar på om jag hamnat rätt i bestyckning. Hyfsatt men efter lite dividerande och ett par körningar senare så kom Erik fram till att jag ska upp ett steg till på lågfarten och i med dom "nya" tjockare nålarna som jag dissat tidigare. Sagt och nästan gjort så inhandlades det på vägen hem. Ett aber dock (vad annars det är ju jag) kopplingen ville inte vara med och slirade så den måste åtgärdas. Trodde nog att den redan var det, åtgärdad med starkare fjädrar iaf. Hursomhelst så orkar den inte hålla i så något fel är det och bänkningen är ju mao inte korrekt. Finns en del kvar som inte gick att på pränt nu enligt Erik tack vare sliret. Ska mao fixas, tips? Och dom nya nålarna/munstyckena ska i för att släta ut kurvan. Postar utskriften iaf så får ni experter komma med ytterligare tips.
/U
Jag bara noterar att du har rätt OK med pållar. När det gäller kopplingen var jag i samma situation tidigare d.v.s. nästan nya orginallameller hårdare fjädrar och ändå slirande kopplingen. Det löste sig med en lock-up koppling av MRE's fabrikat.
Skall bänka min också till våren efter lite "uppdatering" av toppen i vinter. Bra att veta att blandningen är rätt dessutom få kvitto på vrid och effekt.
Kul att se den i verkligheten på Barkary i onsdags, snygg. Synd bara att det var db-mätning. Efter mina 138db uppmätt förra gången var det ju ingen id'e att ens försöka ta sig in.
/Ingvar
Nämde det där med lock-up för Erik och han avrådde bestämt. Ska ju tillbaka med den då jag fått i den 'nya bestyckningen'. Dels för att bekräfta att det är vad som behövs för att snygga till kurvan och på samma gång skulle Erik ta en titt på kopplingen. Förhoppningsvis får han till den. Det är ju lite irriterande att det ska vara en begränsning. Den slirar ju redan ganska tidigt enligt Erik. Jag hörde det ju tydligt då han kom upp i varv. En bekräftelse som var positiv var ju iaf att 38rna är rätt
Vad det gäller pållar är jag ganska förvånad faktiskt, trodde nog inte att den skulle ge så pass, det är ju ändå ganska moderat trimmning jag kör med.
Apropå Barkarby så fick polarn en skaplig bild på ditt järn om du är intresserad.
/U
Nämde det där med lock-up för Erik och han avrådde bestämt.
/U
Jag förstår hur han resonerar om man ställer in den så att den verkligen blir "lock-up", men vitsen som jag ser det är att man kan ställa in den så man får en lätt koppling i stadstrafik (lågt varv) som sedan nyper åt när det behövs. Kopplingen blir lite trögare vid höga varv, men man slipper brottas med stenhårda fjädrar vid alla varv d.v.s en komfortfråga. Är den däremot inställd för att klara en 250+ hästars spis blir det nog svårt att koppla ur vid höga varv och då är det väl luftväxel som gäller
Tryckluftsväxling har inget att göra med kopplingen, är endast till för att göra snabba och distinkta växlingar (växelpedalen). Lockupen ursprungliga användning är att kunna stata med höga varv och bara dumpa kopplingen. Då blir det en "bieffekt" med en mjuk koppling. Men man har ju en annan inställning på kopplingen på gatan. Sen när man accelererar så använder man inte kopplingen, en liten dipp på gasen så att motorn inte drar (eller bryter tändningen). Så problemet med stenhård koppling vid höga varv har då jag inga problem med. Min erfarenhet av lockup är ju mer effekt man har desto större nytta har man av den (med rätt inställning). Själv har jag 192bhk/172n förmodligen mer efter avgassystem bytet.
SUZUKI ORGINAL FIBER OCH STÅL SKIVOR!
Vassare fjädrar typ MS eller Barnett.
Antar att det inte är så enkelt som att du behöver justera wirespelet efter lite avancerad körning .Efter ett par riktiga starter brukar man behöva justera lite.
Ja fjädrarna på själva korgen är nog OK,men de sex mot tryckplattan ?Nä så enkelt fick det ju inte vara, det första jag frågade då det gick att prata efter första körningen. Erik kollade givetvis direkt. Trodde att det satt lite tuffare fjädrar i, men det som fanns med på kvittot är ett H - D renoveringskitt från Falicon till kopplingen. Inkluderar det hårdare fjädrar? Annars så är väl problemet löst. Vore ju kul att få se hur utskriften ser ut med ännu mer rätt bestyckning och en koppling som orkar hålla i
Den spottade/tryckte ut en del olja under toppen, övertryck? Är det läge att sätta på en sådan där ful tratt i oljepåfyllningen månne, hjälper det? Har ju iofs höftat lite med oljemängden efter kylarinstallationen. Men glaset har ju luft kvar innan toppmarkeringen.
/U
Den spottade/tryckte ut en del olja under toppen, övertryck?
Prova min hoj i fem minuter så får vi se vad du tycker om lockup:er efteråt
Angående slirande koppling. Min slirar innan motorn fått upp tillräcklig temp. När motorn är varm fungerar kopplingen som den ska (förutom att man får kramp i vänsterhanden - en helt annan historia). Vad beror det på? Har testat ett antal olika oljor utan bra resultat.
WORD.
Åker fortfarande med samma lameller som sattes i -98 och ett handtag som kan regleras med pekfingret om man vill. H/d fjädrar? Tja är man stark alt. lider av penningbrist (som jag vet allt om) så är det klart det fungerar.
Ok så herrarna förespråkar alltså Lock Up om jag förstått rätt. Verkar ju inte direkt billigt (det heller).
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |