Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det kanske är att häda men ibland dyker en gammal id'e om att sätta en gsxr-topp på gsx-en upp. Jag vet att det gjorts åtskilliga gånger av andra i det stora landet i väster och själv jag känner väl till proceduren. Lite, knappt något finns dock skrivet om resultatet.
Är det någon här som provat och är det värt besväret, blir det mycket bättre? Oljekyld GSXR 1100-topp av alla årsmodeller eller 88-89 750 (om man vill ha högre komp) är det tydligen som gäller.

/Ingvar

Jag har också / har haft långt gågna planer på detta. Jag har t o m skaffat en 1100R topp. Efter lite diskussioner med b.la Chrille_08 så har jag, åtminstone för tillfället, lagt planerna (och toppen) på hyllan.
( Det var faktiskt i jakten på info om detta som jag började läsa denna tråd )
Vi kan väl träffas och prata lite om detta. Hösten slog till hårt igår och vintern är lång. Perfekt för lite experiment. :D
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Här är en länk till ett ställe där gsxr-konvertering diskuteras. I sutet av tråden tas gatkörning upp. "suzukiray" verkar faktiskt rätt trovärdig.

http://forums.dragbike.com/forum_posts.asp?TID=4310&PN=1

Ps.
Jag överdrev visst "lite". 30 konverteringar hade han gjort, inte 60.
Ds.

/Ingvar

Hmm, intressant. Dock nämner han inget om vad hans definition på "street" är, eller hur varm den blir. Fast det kanske räcker med en stor kylare och leda oljan direkt in i toppen från den.
Undrar vad det skulle göra för skillnad i effekt jmf. mot min nuvarande topp:va

Ahh, kan vi inte prata om nåt annat istället?:tungan
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hmm, intressant. Dock nämner han inget om vad hans definition på "street" är, eller hur varm den blir. Fast det kanske räcker med en stor kylare och leda oljan direkt in i toppen från den.
Undrar vad det skulle göra för skillnad i effekt jmf. mot min nuvarande topp:va

Ahh, kan vi inte prata om nåt annat istället?:tungan

Just nu känns det lockande att göra ett försök i vinter. GSXR-toppar är ju inte så våldsamt dyra. Funkar det inte är det ju bara att skruva dit EF-toppen igen. Tror du inte att den ger MASSOR MED PULVER jämfört med din nuvarande topp till ingen kostnad alls :D driftsäker m.m......eller står man där med en glödhet aluminiumklump just som man åkt ut från garaget. Jag tror dock att man kanske skall passa sig för 750-varianten på en gatmotor eftersom den lär ge ~12,5:1 i komp med flattoppar. Det kan ju i sig generera en hel del värme.

/Ingvar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Just nu känns det lockande att göra ett försök i vinter. GSXR-toppar är ju inte så våldsamt dyra. Funkar det inte är det ju bara att skruva dit EF-toppen igen. Tror du inte att den ger MASSOR MED PULVER jämfört med din nuvarande topp till ingen kostnad alls :D
/Ingvar

Om jag minns rätt så är det 37mm insug på den oportade R-toppen som jag har. Det finns effektpotential om det fungerar. :D
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vilken GSXR-modell härstammar din topp från?

/Ingvar

Det är en 92:a eller 93:a.
Dvs från sista oljekylda motorn innan det blandades i vatten i motorerna.

Jag torrmonterade den på en GSX 82:a motor förra sommaren. Det såg bra ut och den gled på plats utan ansträngning.
Sen är det naturligtvis allt med att byta dragstänger, fylla ut godsglipor, plugga olika oljevägar mm.
Du är välkommen att komma och titta på grejjerna om du vill.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det är en 92:a eller 93:a.
Dvs från sista oljekylda motorn innan det blandades i vatten i motorerna.

Jag torrmonterade den på en GSX 82:a motor förra sommaren. Det såg bra ut och den gled på plats utan ansträngning.
Sen är det naturligtvis allt med att byta dragstänger, fylla ut godsglipor, plugga olika oljevägar mm.
Du är välkommen att komma och titta på grejjerna om du vill.

Hittade lite bilder på en konverterad hoj. Toppen sitter på en standardcylinder. Det är en Bandit-topp och det ser lite trångt mellan tank och förgasarna. 750-toppen har insugen ytterligare ~10mm högre upp, då kan det bli riktigt trångt. Ser tyvärr lite Kalla Anka-mässigt ut, kan bero på den oförskönande färgsättningen. Eller vad säger församlingen, går kraft före skönhet? Ägaren till den här lågbudget-dragbiken var nöjd med resultatet rent effektmässigt. Jag är fortfarande inte helt övertygad om att kylningen är OK för gata. Skulle vara kul att veta om någon faktiskt gjort bytet och använt hojen på gata utan problem här i svedala.

/Ingvar
 

Bifogat

  • b1.jpg
    b1.jpg
    42.1 KB · Visningar: 112
  • b2.jpg
    b2.jpg
    43.1 KB · Visningar: 89
  • nosbike.jpg
    nosbike.jpg
    93 KB · Visningar: 96

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hittade lite bilder på en konverterad hoj. Toppen sitter på en standardcylinder. Det är en Bandit-topp och det ser lite trångt mellan tank och förgasarna. 750-toppen har insugen ytterligare ~10mm högre upp, då kan det bli riktigt trångt. Ser tyvärr lite Kalla Anka-mässigt ut, kan bero på den oförskönande färgsättningen. Eller vad säger församlingen, går kraft före skönhet? Ägaren till den här lågbudget-dragbiken var nöjd med resultatet rent effektmässigt. Jag är fortfarande inte helt övertygad om att kylningen är OK för gata. Skulle vara kul att veta om någon faktiskt gjort bytet och använt hojen på gata utan problem här i svedala.

/Ingvar

Vackert blir det inte, men som sagt ibland får väl funktion gå före. Användningsorådet brukar få avgöra. Ska man nu 'kastrera' GSX:en så tycker jag att det ser bättre ut att gå hela vägen:tummenupp
FAst det blir väl aningen större hål i plånboken kan man tro...
/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Detta klassiska motorbygge ser helt OK ut tycker jag.
Man kanske måste ha ett bigblock för att utseendet ska lira :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Detta klassiska motorbygge ser helt OK ut tycker jag.
Man kanske måste ha ett bigblock för att utseendet ska lira :D

Jajamen ett bigblock nästan utan kylflänsar. För vardagsanvändning betyder det väl att jobbet/semestermålet m.m. inte får ligga så mycket längre bort än 400m.

/Ingvar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...

Fett!!
Lite autosol på den där och den går smoothe...
Kanske går fortare för mig att få ihop den än min egen Zero-Fighter:rolleyes:

Kanske kan bli definitivt:D Nu får du rycka upp dig din stackare, omprioritera och fokusera:yoparty Kan ju måhända bli problem med ditt lokala "Rosenbad":tuttar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ja, vad är gjort? Enl. nedan. Resarvation för minnesbrist...

*1327cc
*11:1 komp
*Insugsventiler 28,5
*Avgasventiler 25
*........
Ett gammalt inlägg som jag undrar lite över. Är avgasventilerna verkligen 25mm? Vad jag kan läsa mig till kan man inte dra nytta av mer än 24mm för avgas på såväl 1100 som 1150-topparna innan ventilsätena blir för tunna.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ett gammalt inlägg som jag undrar lite över. Är avgasventilerna verkligen 25mm? Vad jag kan läsa mig till kan man inte dra nytta av mer än 24mm för avgas på såväl 1100 som 1150-topparna innan ventilsätena blir för tunna.

/Ingvar

Ehumm har för mig att det är lika i min... Men jag kan ju också lida av minnesbrist. 28,5 insug är jag hundra på iaf.
1170JE var det visst också då jag kollade kvittot. Har haft för mig att det var Wiseco kolvar.
/U
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top