Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Kompet är bra inget att oroa sig för och jag tycker att du kan "släppa" förgasarna. Orginalbestyckningen med 130, nålarna i mittläget är säkert inte för mager. Dom allra flesta går utmärkt på den bestyckningen. Regeln är ju att mer kubik och mer trim ger ett lägre undertryck och man minskar huvudmunstycket för en given förgasarstorlek. Jag kör själv med 125 (RS36) på min 1168. Det är ju relativt okänsligt så länge man ligger på den feta sidan. Nyligen hade jag ~0mm flottörnivå (flottörventil som inte stängde).
Gick bra ändå tills jag kom hem och kunde åtgärda felet.

Gissningen är tändningen. Fråga snällt om du åter får låna enbart CDI-boxen från Biker för att verifiera att den åter går bra. Om den då går bra kan man undra om givaren "lirar" riktigt bra med dina boxar. Annars kan du prova att montera orginal-tändningen igen. Har du ingen kan du få låna av mig, ring i så fall 0730-715584. Jag har en från -83 liggandes.

/Ingvar

Fast stiften blev ju utsatta för väldigt mager blandning bevisligen med den setupen, och gången ännu sämre med samma uppförande fast tidigare i registret. Och gången blev ju redan bättre med enbart hans förgasare, dock inte perfekt.
Har funderat på om man ska byta till kallare stift också. Kör DR8ES L nu.
Kollade NGK:s hemsida och där anges den modellen av stift för 1100E. Katanan anges som D8EA.
Fast det här gäller ju givetvis original och därmed kallare motorer förståss.
Så min öppna fråga således,vad har ni för stift?

Tack för erbjudandet, har originalet kvar. Vad kör du med för tändning eftersom ditt original också ligger i en låda?

/U
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Fast stiften blev ju utsatta för väldigt mager blandning bevisligen med den setupen, och gången ännu sämre med samma uppförande fast tidigare i registret. Och gången blev ju redan bättre med enbart hans förgasare, dock inte perfekt.
Har funderat på om man ska byta till kallare stift också. Kör DR8ES L nu.
Kollade NGK:s hemsida och där anges den modellen av stift för 1100E. Katanan anges som D8EA.
Fast det här gäller ju givetvis original och därmed kallare motorer förståss.
Så min öppna fråga således,vad har ni för stift?

Tack för erbjudandet, har originalet kvar. Vad kör du med för tändning eftersom ditt original också ligger i en låda?

/U
OK, jag fick intrycket att CDI-boxen var det avgörande greppet.

Jag kör med tändningen från -84 eftersom jag bl.a. fick med komplett kabelhärva med alla tillhörande "boxar" när jag köpte motorn. Skall man köra med 84'ans motorkåpa över givaren kan man inte använda -83 eller tidigare eftersom dom bygger för mycket på höjden. I -84 och framåt är tänförställningen inbyggd i elektroniken.

Jag kör med DR8-stift.

/Ingvar

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Fast stiften blev ju utsatta för väldigt mager blandning bevisligen med den setupen, och gången ännu sämre med samma uppförande fast tidigare i registret. Och gången blev ju redan bättre med enbart hans förgasare, dock inte perfekt.
Har funderat på om man ska byta till kallare stift också. Kör DR8ES L nu.
Kollade NGK:s hemsida och där anges den modellen av stift för 1100E. Katanan anges som D8EA.
Fast det här gäller ju givetvis original och därmed kallare motorer förståss.
Så min öppna fråga således,vad har ni för stift?

Tack för erbjudandet, har originalet kvar. Vad kör du med för tändning eftersom ditt original också ligger i en låda?

/U
D9EA på 1428:an
D8EA på 1168:an Exportkam V&H Megafon ,RS 36
120 Huvud
17,5 Lågfart
Nål mitten.
Orginal tändning och spolar,går som en klocka:)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
D9EA på 1428:an
D8EA på 1168:an Exportkam V&H Megafon ,RS 36
120 Huvud
17,5 Lågfart
Nål mitten.
Orginal tändning och spolar,går som en klocka:)


Tackar för infon bra ref.

Har ju av någon anledning köpt DR8ESL? Vet ju inte vad som är skillnaden men ett annat stift mot rek i NGK tabellen är det ju. Hade en uppsättning nya av samma sort som nu sitter i.

1168 uppmätt komp 11,7 på 134 10,8 på 2.
Annars WebCam mod 168:eek:r
V&H CO(enda diffen från förra året i övrigt Megafon med raceinsats då)
RS 38 med 130 17,5 Nål i mitten. Med den ändringen så gick den väldigt magert. Acc pumpen bortkopplad förståss.
Tidigare med bara dålig gång över 6k 135 20 nålen näst högst.

Dyna2k tändning 33grader(just kollat)fungerar klockrent i testmod
Dyna gröna 3ohm(uppmätt ok)
Dyna 8mm grafit kablar(uppmätt ok)

/U
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu packar vi ihop o stänger butiken...

Hittade några tidigare utbytta stift i garaget D8EA, inte helt frächa men kan skulle duga som test. Gjorde rent o skulle bara skruva dit. På 1:an så gick det att släppa ner stiftet i hålet!!
Har varit dålig gäng där tidigare det visste jag, har varit sedan jag blev ägare. Men dom här förmodat felköpta stiften med ett L som tillägg på slutet har tydligen förvärrat skadan. Nu är det inte speciellt mycket gänga kvar överhuvudtaget i hålet.
Så då man nu trodde att man var felet på spåren så dök det här upp:huvet
Packar ihop skiten och stänger butiken.
Har ju inte kunskapen att hänga av toppen själv för att lämna in den på renovering av gängan.
Så det får anstå till suget blir så stort att jag orkar forsla bort hojen till någon som kan hjälpa till.

/U
 

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Huga...

Hittade några tidigare utbytta stift i garaget D8EA, inte helt frächa men kan skulle duga som test. Gjorde rent o skulle bara skruva dit. På 1:an så gick det att släppa ner stiftet i hålet!!
Har varit dålig gäng där tidigare det visste jag, har varit sedan jag blev ägare. Men dom här förmodat felköpta stiften med ett L som tillägg på slutet har tydligen förvärrat skadan. Nu är det inte speciellt mycket gänga kvar överhuvudtaget i hålet.
Så då man nu trodde att man var felet på spåren så dök det här upp:huvet
Packar ihop skiten och stänger butiken.
Har ju inte kunskapen att hänga av toppen själv för att lämna in den på renovering av gängan.
Så det får anstå till suget blir så stort att jag orkar forsla bort hojen till någon som kan hjälpa till.

/U

Går det inte att dra i en inssatsgänga på plats utan att ta bort toppen då? Det brukar lyckas i vissa fall...Eller är skadan för långt gången? Om det skulle funka så är det ju på g igen:banana
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Går det inte att dra i en inssatsgänga på plats utan att ta bort toppen då? Det brukar lyckas i vissa fall...Eller är skadan för långt gången? Om det skulle funka så är det ju på g igen:banana


Ja inte vet jag, känner ju till Heli-Coil t ex men har aldrig behövt använda mig av dyligt tidigare, så hur det fungerar egentligen har jag ingen aning om, bara tro. Hålet är ju i det närmaste gänglöst nu eftersom det 'rätta' stiftet bara går att släppa ner i hålet. Något lite gänga i slutet av hålet bara. Typ sista varvet men för lite för att den ska dra iaf.

För att sätta dit en sådan gänga trodde ju jag att man var tvungen att borra upp det skadade hålet till ett givet mått och sedan gänga och montera.
Men det kanske finns något hokus pokus som bara är att 'dra i'?

/U
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
MYCKET tråkigt att höra !

Man kan ställa kolven i topp och använda väl infettat gängsnitt, ta lite i taget, backa ut, ta bort spånor, ta lite till backa ut, ta bort osv tills den nya gängan är klar, därefter suger man upp ev skräp från kolvtoppen och monterar gänginsatsen.
'Man kan' betyder att jag vet att folk gjort så, jag har själv inte behövt prova detta då min topp lyfts av med motorn i ramen utan problem som du vet :tungan
Jag har tyvärr inte dessa insatser, hör med någon verkstad, bil eller MC.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
MYCKET tråkigt att höra !

Man kan ställa kolven i topp och använda väl infettat gängsnitt, ta lite i taget, backa ut, ta bort spånor, ta lite till backa ut, ta bort osv tills den nya gängan är klar, därefter suger man upp ev skräp från kolvtoppen och monterar gänginsatsen.
'Man kan' betyder att jag vet att folk gjort så, jag har själv inte behövt prova detta då min topp lyfts av med motorn i ramen utan problem som du vet :tungan
Jag har tyvärr inte dessa insatser, hör med någon verkstad, bil eller MC.

Ja visst fn är det. Men det är ju lite typiskt för mig. Och som tur är så har man härdats med åren:yoparty Att du inte behövt göra så innebär det ändå att du fått repa gängorna?
Har fått svar härifrån(PÅ EN SÖNDAG!)http://www.tcarlssontrading.com/index.php?part=1 med svaret att det finns en för MC speciell repsats. Fettad tapp ska det vara:tummenupp Det som undrades från firman var hur många gängor det finns i toppen? Stiftet har iaf 13st.
Någon som räknat?
Nästa fråga blir ju slutligen kan det här orsakat dom problem jag haft, sannolikt. Lite kompläckage är ju troligt att det varit/är.

/U
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
På min 83-topp: 13-14 gängor beroende på hur man räknar.
Jag skulle hålla gänglängden till max 17mm för att undvika utskjutande delar som ger hotspots (måttat m skjutmått).
17/1,25=13,6 gängor.
:fakta
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
På min 83-topp: 13-14 gängor beroende på hur man räknar.
Jag skulle hålla gänglängden till max 17mm för att undvika utskjutande delar som ger hotspots (måttat m skjutmått).
17/1,25=13,6 gängor.
:fakta


Ok tack, stoppade ner ritzen och räknade till 13 bumbar=14gängor efter att jag skrev förra inlägget:tummenupp .
I ett av dom hela hålen ska kanske tilläggas.


/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Har ju av någon anledning köpt DR8ESL? Vet ju inte vad som är skillnaden
/U

DR8ES-L är standard i Sverige mfl länder. Tror det är avstörda stift.
DR8EA är standard i dom länder som inte har ovanstående som standard.
Bägge är alltså standard och borde fungera.
Jag har använt bägge varianterna genom åren.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
DR8ES-L är standard i Sverige mfl länder. Tror det är avstörda stift.
DR8EA är standard i dom länder som inte har ovanstående som standard.
Bägge är alltså standard och borde fungera.
Jag har använt bägge varianterna genom åren.

Ja säkert någon sorts standard. Satt ju i förra året och fungerade, men hur bra vet jag som sagt inte.
Från början var det D8EA iaf. Hittad sådana i en burk.
Tänkte prova D9EA som är lite svalare.
Är det någon som vågat prova iridium stiften annars?

/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
I industriområdet brevid Sundbybergs station, dit hittar du ellerhur:tummenupp , ligger ett företag som har det mesta.
Dom har iaf vanliga Heli-Coil gängor så dom har säkert även till tändstift.
Då kan du ju dessutom handla över disk istället för över telefon.
Jag jobbar i närheten så jag handlar där ibland.

Lundqvist Maskin & Verktyg AB Smidesv. 5, SOLNA
08 - 28 91 00
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
I industriområdet brevid Sundbybergs station, dit hittar du ellerhur:tummenupp , ligger ett företag som har det mesta.
Dom har iaf vanliga Heli-Coil gängor så dom har säkert även till tändstift.
Då kan du ju dessutom handla över disk istället för över telefon.
Jag jobbar i närheten så jag handlar där ibland.

Lundqvist Maskin & Verktyg AB Smidesv. 5, SOLNA
08 - 28 91 00

Det mesta vadå, Heli-Coil eller stift?

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hittade några tidigare utbytta stift i garaget D8EA, inte helt frächa men kan skulle duga som test. Gjorde rent o skulle bara skruva dit. På 1:an så gick det att släppa ner stiftet i hålet!!
Har varit dålig gäng där tidigare det visste jag, har varit sedan jag blev ägare. Men dom här förmodat felköpta stiften med ett L som tillägg på slutet har tydligen förvärrat skadan. Nu är det inte speciellt mycket gänga kvar överhuvudtaget i hålet.
Så då man nu trodde att man var felet på spåren så dök det här upp:huvet
Packar ihop skiten och stänger butiken.
Har ju inte kunskapen att hänga av toppen själv för att lämna in den på renovering av gängan.
Så det får anstå till suget blir så stort att jag orkar forsla bort hojen till någon som kan hjälpa till.

/U
Jag vet hur det känns men....sov på saken så lättar det. Häng av toppen ta med den till någon som kan fixa till gängorna ordentligt. Flera gängor kan ju vara på upphällningen. Genvägarna är lockande men brukar sluta i fiasko (tro mig jag vet). Plocka bort toppen tar inte mer än någon timme. Köp en ny toppackning (såvida du inte har stållamell eller koppar). Efter rengöring m.m. som kan ta ett litet tag tar det inte mer än någon timme eller två att plocka ihop den och du är på g igen.

Jag kan hjälpa dig att få snurr på den men då får du frakta hem den till mig.

/Ingvar
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
DR8ES-L är standard i Sverige mfl länder. Tror det är avstörda stift.
DR8EA är standard i dom länder som inte har ovanstående som standard.
Bägge är alltså standard och borde fungera.
Jag har använt bägge varianterna genom åren.

Kan informera att "L" står för 1/2 steg hårdare = 8,5
Har dom på min 1570 och dom funkar bra (det gör 9:eek:rna också)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top