Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ähum, När du gängar aluminium skall du dränka tapp och topp med T-röd.

I normala fall ja, men i det här scenariot är det för att få med spånorna upp istället för att de rasar ner i cylindern jueh:)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag vet hur det känns men....sov på saken så lättar det. Häng av toppen ta med den till någon som kan fixa till gängorna ordentligt. Flera gängor kan ju vara på upphällningen. Genvägarna är lockande men brukar sluta i fiasko (tro mig jag vet). Plocka bort toppen tar inte mer än någon timme. Köp en ny toppackning (såvida du inte har stållamell eller koppar). Efter rengöring m.m. som kan ta ett litet tag tar det inte mer än någon timme eller två att plocka ihop den och du är på g igen.

Jag kan hjälpa dig att få snurr på den men då får du frakta hem den till mig.

/Ingvar


Tackar för erbjudandet:tummenupp
Har ju redan beställt en repsats. Har kollat runt lite och det verkar vara metoden att fixa det här problemet med, proffs som amatör. Fast det är ju klart att det ideala vore att ha toppen fri från motorn.
Men vill någon som gjort det här förut hjälpa till så är ni/du välkommen till Trångsund:D
/U
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... På 1:an så gick det att släppa ner stiftet i hålet!! ...
Hittar du ingen lösning närmre så har jag Heli-Coil för tändstiftsgängor. Jag har åtminstone till 10 mm gänga och antagligen till nån mer också men man kan ju inte ha allt i skallen.
Jag har även tillverkat långborr, långa monteringsverktyg och jag har förlängare till tapparna så att jag ska kunna reparera tändstiftsgängor med toppen på plats.
Har bl a lagat en av de båda inre på min förra 750RW utan att ens riva ur toppen ur ramen. Har också lagat lösa toppar, bl a åt Färnbo.
Men du åker ju förstås på att ställa knarren på släp och ta dig till Kvicksund nv om Eskilstuna.
Du når mig på pm om det känns aktuellt. Då vill jag veta vad du har för stift (dvs dia på gängan, stigningen och längden på gängan).

Edit: Ser nu att du har löst det på egen hand.
Ett tips: Enstaka gånger (dock inte på tändstiftsgängor) har jag varit med om att spiralen kryper upp ur hålet. Man kan montera spiralen med Loctite 638 för att förhindra detta men då får man inte pausa halvvägs i monteringen och ta lunch eftersom spiralen då fastnar där. Dessutom måste man vänta tills nästa dag då Loctiten härdat innan man först tvättar ur överbliven Loctite innan man drar i stiftet. Och det överblivna _måste_ tvättas ur! Annars kommer stiftet att fastna och sitta som i berg.
//Edit.


Biker66:
Snygg signatur du har! :tummenupp
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Spiralvarianten tycker jag känns mindre bäst.
Till min oljepluggsgänga använde jag rörvarianten, ser ut som ett gängpressat rör, den är mao tät och ger inga följdproblem om man använder loctite.
Dessutom verkar den hålla i alujumjumet bättre, tänk en skruv två varv i en spiralreparerad gänga, där är det just två gängor, om än större, som greppar omgivande material.
Rörvarianten greppar godset med hela sin längd oavsett skruvlängd.

Tack förresten, man får ju ta vara på de fåtal positiva omdömen som dyker upp här i världen... ;)

Insidan av mitt tråg, insatsen urfilad för att underlätta oljebyten.
På utsidan har insatsen en liten krage, men loctite är ju bra ändå :)
plugginsats.jpg
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tackar för erbjudandet:tummenupp
Har ju redan beställt en repsats. Har kollat runt lite och det verkar vara metoden att fixa det här problemet med, proffs som amatör. Fast det är ju klart att det ideala vore att ha toppen fri från motorn.
Men vill någon som gjort det här förut hjälpa till så är ni/du välkommen till Trångsund:D
/U
Hoppas det fungerar bra! Om det nu är en beprövad metod borde det fungera. Jag har under alla år (tja det börjar tyvärr bli rätt många nu) lagt ett tunnt lager molybdenpasta på gängan innan jag dragit i stiften och aldrig haft problem med skurna/förstörda gängor i mina toppar. Detta gäller f.ö. alla heta skruvförband, avgas/turbo m.m. Kan vara ett litet tips för framtiden.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hoppas det fungerar bra! Om det nu är en beprövad metod borde det fungera. Jag har under alla år (tja det börjar tyvärr bli rätt många nu) lagt ett tunnt lager molybdenpasta på gängan innan jag dragit i stiften och aldrig haft problem med skurna/förstörda gängor i mina toppar. Detta gäller f.ö. alla heta skruvförband, avgas/turbo m.m. Kan vara ett litet tips för framtiden.

/Ingvar


På bilar används ju både alu o kopparpasta har jag hört:tummenupp
Molybden var ngt nytt för(vad är inte det).
Men som sagt gängan på det här stället var ju dåligt redan då jag tog över hojen. Satt ett stift snett idraget då jag skulle serva första gången -03.
Har givetvis inte blivit bätter med tiden så det har väl mer varit än tidsfråga än om när en sådan här operation skulle bli aktuell.
Det lustiga är ju bara att det kom så plötsligt ändå. Från att ha greppat till 0.
L stiften greppar förvisso en aning fortfarande. Men dom tidigare utbytta D8:eek:rna ramlade ner i hålet!

Tack alla / U
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Spiralvarianten tycker jag känns mindre bäst.
Till min oljepluggsgänga använde jag rörvarianten, ser ut som ett gängpressat rör, den är mao tät och ger inga följdproblem om man använder loctite. ...
Jag föredrar också rörmojar men man får ju ta vad man har. Och jag lovar att spiral monterad med Loctite 638 blir både tät och oerhört starkt. 638 är avsett för att "limma" fast lagerbanor som har för dålig passning. En sådan montering med 638 får man nästan aldrig isär utan att värma först.
Och pinnbultar monterade med 638 i gods eller i Helicoil får man definitivt inte loss hela utan att värma först. Pinnbultarna går av innan dom släppt ur monteringen.
Men däremot är jag inte alls förtjust i att montera Helicoil utan limning eftersom enbart spiralen precis som du skriver inte är så stark.

Nej, jag har inte provision från Loctite. :)
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Går det inte att dra i en inssatsgänga på plats utan att ta bort toppen då? Det brukar lyckas i vissa fall...Eller är skadan för långt gången? Om det skulle funka så är det ju på g igen:banana


Varför inte fara till Biltema och köpa en renoveringssats för 39kr (insatsgänga av "rör" typen + gängtapp)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Varför inte fara till Biltema och köpa en renoveringssats för 39kr (insatsgänga av "rör" typen + gängtapp)

Vad jag sett så har dom 'bara' för 14&18mm gänga?
Lr?
Om jag nu har fel så hade jag ju även kunnat spara en bra slant.....
Får en repsats, vad det nu innebär, med posten i morgon. Jo jag vet att det är lördag.
/U
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Och det överblivna _måste_ tvättas ur! Annars kommer stiftet att fastna och sitta som i berg.
//Edit.



Med vadå? Vad biter på den 'pastan'? Lösning på en liten borste? Hittade '648' idag. Liknande men inte lika rörelsetålig fast tål mer värme:tummenupp

Repsatsen innehöll ju gängor liknande Heli-Coil ett dorn att slå av 'läppen' med. Ett monteringsverktyg och en tapp med två grovlekar först original och ovanför vad jag förstår en passande insatsgängan.
/U



/U
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag brukar tvätta med tinner. Säkert inte optimalt men det fungerar för mig i alla fall.
Och mer temptåligt låsmedel är inget fel bara den fyller tillräckligt, dvs har tillräcklig viskositet. Och vilket låsmedel som helst är hundra gånger bättre än inget alls. :tummenupp
Tuta och kör!


Edit:
Tappen med två grovlekar på skulle vara intressant att se på foto.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"


Edit:
Tappen med två grovlekar på skulle vara intressant att se på foto.


Har plitat dit gängan och limmat med 448. Körde ner ett torkpapper med limborttagare efteråt för att rensa spill. Ser bra ut. Hur det fungerar återstår att se i morgon. Var en liten utmaning att knäcka av 'drivtappen' från gänginsatsen utan att tappa ner den i hålet. Gick bra det med:tummenupp
Postar en bild på tappen enligt önskemål.
En vanlig M12/1,75 till vänster och repsatsens M12/1,25 till höger.
/U
 

Bifogat

  • DSC00080 (Small).JPG
    DSC00080 (Small).JPG
    28.8 KB · Visningar: 58

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Den tappen ser ju ut att borra och gänga i samma moment. Kanske också styrd av den gamla gängan (i den mån den duger att styra efter).
Jaja, bra att det löste sig i alla fall. :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hur har det gått ??


Jo tack!
Inget vidare, ett problem mindre förvisso. Gängan blev helt ok. Syns knappt att det är utfört någon lagning alls:tummenupp
Fast nu går den värre än någonsin.
Håller på och river förgasarna fullständigt. Går på teorin att jag hade två fel från början. Därav att det fungerade med Bikers grejer. Redan väldigt mycket bättre redan vid bytet av förgasarna. Har ju kopplat bort accpumpen för att kunna bestycka rätt. Som det är nu så går den väldigt illa och snålt då man tittar på stiften. Dör ibland tom vid övergången från lågfart till mellan. Man skulle kunna tro att den fick för mycket soppa men jag tror att det är tvärtom. Har även kollat tankventilationen, rev isär helt och ihop. Inget fel där. Flödeskollade även Pingelkranen med tanken avskruvad och det rinner bra med sås ur den.
Tidigare så gick den ju ok upp till 6k men då hade jag ju accpumpen inkopplad som hjälpte till med sås.
Tändningen är kollad ok med dess testmod. Alltså att magneterna tänder och släcker som dom ska. Och att förställningen är samma på båda två, 33grader. Och efter CDI:n så är ju allt sprillans med optimal montering.
Måste ta mig fan vara gasar problem nu. Enklast hade det ju varit att vara 'kung i baren' och bara beställa en rad sprillans 36:eek:r. Men någon måtta får det vara.
Går jag bet här nu så återstår bara experthjälp. För här går defenitivt gränsen för min fantasi
/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det kanske är att häda men ibland dyker en gammal id'e om att sätta en gsxr-topp på gsx-en upp. Jag vet att det gjorts åtskilliga gånger av andra i det stora landet i väster och själv jag känner väl till proceduren. Lite, knappt något finns dock skrivet om resultatet.
Är det någon här som provat och är det värt besväret, blir det mycket bättre? Oljekyld GSXR 1100-topp av alla årsmodeller eller 88-89 750 (om man vill ha högre komp) är det tydligen som gäller.

/Ingvar
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Det kanske är att häda men ibland dyker en gammal id'e om att sätta en gsxr-topp på gsx-en upp. Jag vet att det gjorts åtskilliga gånger av andra i det stora landet i väster och själv jag känner väl till proceduren. Lite, knappt något finns dock skrivet om resultatet.
Är det någon här som provat och är det värt besväret, blir det mycket bättre? Oljekyld GSXR 1100-topp av alla årsmodeller eller 88-89 750 (om man vill ha högre komp) är det tydligen som gäller.

/Ingvar


Jag tror att det blir svårt att köra något annat än dragracing med den applikationen. Eftersom "R"-motorn kyls av olja, finns just inga kylflänsar utvändigt. Säkert har du 70% av all värmeutveckling från motorn i toppen.
Fast om man på nåt sätt kan modda motorn för de enorma oljereturerna och säkerställa ett tillräckligt oljeflöde till toppen borde det gå. Dock har åtminstone inte jag läst eller hört nåt om just detta, allt har handlat om smörjning av kammar samt att få till kamdrivningen med släpor och att få tätt mot läckage.
Jag skulle satsa på en EF-topp(är inte det du har?) och fräsa upp för större ventiler, 29,5mm in och ~25mm ut, och porta.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag tror att det blir svårt att köra något annat än dragracing med den applikationen. Eftersom "R"-motorn kyls av olja, finns just inga kylflänsar utvändigt. Säkert har du 70% av all värmeutveckling från motorn i toppen.
Fast om man på nåt sätt kan modda motorn för de enorma oljereturerna och säkerställa ett tillräckligt oljeflöde till toppen borde det gå. Dock har åtminstone inte jag läst eller hört nåt om just detta, allt har handlat om smörjning av kammar samt att få till kamdrivningen med släpor och att få tätt mot läckage.
Jag skulle satsa på en EF-topp(är inte det du har?) och fräsa upp för större ventiler, 29,5mm in och ~25mm ut, och porta.

Jag antog att kylningen skulle vara ett problem tills jag läste ett inlägg på en amerikansk site av en kille som gjort över 60 st konverteringar till olika kunder. Han hade bl.a. ett förflutet på APE. Enligt honom var konverteringen "very streetable, no problem running in the street". Han hade aldrig upplevt några problem med vare sig värme eller driftsäkerhet. Det fick mig att fundera på det igen.
Veniler fräsning m.m. till EF-toppen blir totalt en rätt kostsam operation. Fräsningen måste jag lämna bort resten kan jag göra själv.

/Ingvar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top