Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har kört med 35 grader i flera år.
Mer förtändning möjliggör mer effektuttag framförallt på högre varv, gör att motorn går lite varmare, ökar risken för smällar i startmotorkopplingen etc.
Å andra sidan ökar risken för spikningar, en balansgång för högkompsmotorer med max effektuttag, för oss är det ingen fara om vi inte lägger oss på 40 grader eller mer...
Jag kan inte se att förtändningen har något att göra med ditt problem, sätt den till valfritt värde och fortsätt felsökningen.

Annan dosa säger du, fick du den nya helt programmerbara ??
Vore spännande att se den.

Du får väl titta förbi nån dag och bytlåna gasare igen ;)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag har kört med 35 grader i flera år.
Mer förtändning möjliggör mer effektuttag framförallt på högre varv, gör att motorn går lite varmare, ökar risken för smällar i startmotorkopplingen etc.
Å andra sidan ökar risken för spikningar, en balansgång för högkompsmotorer med max effektuttag, för oss är det ingen fara om vi inte lägger oss på 40 grader eller mer...
Jag kan inte se att förtändningen har något att göra med ditt problem, sätt den till valfritt värde och fortsätt felsökningen.

Annan dosa säger du, fick du den nya helt programmerbara ??
Vore spännande att se den.

Du får väl titta förbi nån dag och bytlåna gasare igen ;)

Programerbar vet jag inte. Det sitter tre vanliga kabelstumpar i olika färg bredvid kontakten. Med vanliga 'japan anslutningar' sådana som man bara trycker ihop med motsvarande hane, alltså ingen RS232 lr dyligt. Men felet ligger ju inte i min låda fast den var lite demolerad:D
Kollade efter magnetstörningar efter Ingvars tips. Signalkabeln från tändplattan går ensam och fritt hela vägen utom att jag hade buntat ihop den med stora jordkabeln och fetingen mellan solenoiden och startmotorn. Åtgärdat nu så det ska provköras. Är annars inne på om det kan vara spolarna. Dyna spolarna har jag bara mätt sekundärt och dom är ok 22kOhm. Originalspolarna likadant + en halv. Däremot så är ju Dyna spolarna specade 2,2Ohm och original så var dom 4,2Ohm. Piloten pratade något om gröna spolar, mina är ju grå, kan måhända vara 3 Ohmarna som avses? Dom ligger ju i så fall en bit närmare original. Fast det borde ju vara den secondära utgången som räknas eller har jag fel här?

Vad använder ni för spolar och kablar?

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
PS.
Skickar med några aptitretare från Barkarby i onsdags.
DS.

Fick ni några tider eller var det bara äran,först över mållinjen.
Den oranga GSX -en var jag väldigt nära att köpa för ett par år sedan,var egentligen bara ute efter motorn .Då jag tycker att förre ägaren satt för stor prägel på denna maskin,men vacker är den.Micke Ström(f.d ägaren)åkte stadiga väldigt låga 10:eek:r med denna på Emmaboda.[/QUOTE]

Nej det är manuell avvinkning och först över mål ca:200m, ingen tidtagning. Ja det var bra pulver i den oranga GSX-en. Det märktes i slutet av banan då han började dra ifrån. Men det är ju sk.tkul dra mot alla möjliga sorters bågar. GSX-en är inte tappad bakom en vagn i dessa sammanhang.


/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Programerbar vet jag inte. Det sitter tre vanliga kabelstumpar i olika färg bredvid kontakten. Med vanliga 'japan anslutningar' sådana som man bara trycker ihop med motsvarande hane, alltså ingen RS232 lr dyligt. Men felet ligger ju inte i min låda fast den var lite demolerad:D
Kollade efter magnetstörningar efter Ingvars tips. Signalkabeln från tändplattan går ensam och fritt hela vägen utom att jag hade buntat ihop den med stora jordkabeln och fetingen mellan solenoiden och startmotorn. Åtgärdat nu så det ska provköras. Är annars inne på om det kan vara spolarna. Dyna spolarna har jag bara mätt sekundärt och dom är ok 22kOhm. Originalspolarna likadant + en halv. Däremot så är ju Dyna spolarna specade 2,2Ohm och original så var dom 4,2Ohm. Piloten pratade något om gröna spolar, mina är ju grå, kan måhända vara 3 Ohmarna som avses? Dom ligger ju i så fall en bit närmare original. Fast det borde ju vara den secondära utgången som räknas eller har jag fel här?

Vad använder ni för spolar och kablar?

/U

Dyna Gröna 3ohm spolar Taylor siliconkablar med grafitkärna.
Se till att kabelskorna på spolarna är isolerade.
Har mina spolar monterade i orginalfästena,vet att jag åxå hade lite bekymmer med överslag mot gods.

Får Du varvräknaren att fungera som den ska?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Dyna Gröna 3ohm spolar Taylor siliconkablar med grafitkärna.
Se till att kabelskorna på spolarna är isolerade.
Har mina spolar monterade i orginalfästena,vet att jag åxå hade lite bekymmer med överslag mot gods.

Får Du varvräknaren att fungera som den ska?


Har kablar från Dyna köpta tillsammans med spolarna. Har kappslat primäringången med silicon. Dom sitter i originalfästena fast på en brygga(bandjärn)som går däremellan. Dom är ju kortare men tjockare. Så dom sitter sas närmare motorn iom att utgångarna sitter riktade neråt. I förra ver så hade jag dom hängande högre upp men då kom ju den undre primäringången väldigt nära jord. Och det är knappt något mellanrum dom emellan heller. Överslag här? Fyller ut utrymmet med någon 1/10 mm till godo.

Ska prova nu efter att jag dragit om signalkabeln från pickupen. Nästa steg blir att återgå(bygga om:huvet )till originalspolar, lr?

varvräknaren fungerar utmärkt, får signal direkt från en utgång på CDI:n, den gröna kabeln.
/U


Ok provkört igen ingen förändring, över 8k så går det lite renare iaf. Så nu blir det riva av.
 
Last edited:

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Hallå! Tänkte höra om det är någon av er som bytt till nyare reglage på styret? Köpte ett par till en 1100R -98 och lämnade iväg det till en kompis som kan el (jag är oduglig)
Men han fick inte till blinkers funktionen, nån som kan berätta lite utförligare hur kablar osv. skall dras? Vore kanon!
Mvh Mikael
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Varvräknare

Har en GSX 81 med modifierad motor. Bl a 84:ans topp.
Där försvann drivningen till varvräknare.

Bra tipps på lämplig elektronisk varvräknare önskas
(Det mest går väl att få dit, men desto enklare desto bättre)

Nån liten tillbehörspryl ?
Eller GS 1150, GSX-R ?
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Hallå! Tänkte höra om det är någon av er som bytt till nyare reglage på styret? Köpte ett par till en 1100R -98 och lämnade iväg det till en kompis som kan el (jag är oduglig)
Men han fick inte till blinkers funktionen, nån som kan berätta lite utförligare hur kablar osv. skall dras? Vore kanon!
Mvh Mikael

Hallå själv.

Jag byggde om min 1100es-83 på liknande sätt och den hade ju automatiskt blinkers-frånslag via h-mätaren, kanske är lika på din. Hur som, jag klarade mig genom att endast koppla ur reläet till detta och låta kabeln hänga. Blinkreläet satt kvar inkopplat som vanligt.

BTW, var kan jag köpa epoxy till glasfiber-jobb? Och hur mycket kan jag vänta mig att det ska storma till i plånboken? Tanken läcker soppa som en sil:huvet och polyester till samma jobb är tydligen inte lika motståndskraftigt mot bensin.
 
Last edited:

Åsell

Flathead Fucker MC
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Timrå
Hoj
Katana pastell edition*Flathead-38
Har en GSX 81 med modifierad motor. Bl a 84:ans topp.
Där försvann drivningen till varvräknare.

Bra tipps på lämplig elektronisk varvräknare önskas
(Det mest går väl att få dit, men desto enklare desto bättre)

Nån liten tillbehörspryl ?
Eller GS 1150, GSX-R ?

Vill du fortfarande köra med orginalvarvräknaren så finns det en firma som heter Motoro i Mjölby som har 3st EF ventilkåpor som är ombyggd med drivning.:tummenupp
Det är Motospeed som har modifierat dom.

www.motoro.se
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har en GSX 81 med modifierad motor. Bl a 84:ans topp.
Där försvann drivningen till varvräknare.

Bra tipps på lämplig elektronisk varvräknare önskas
(Det mest går väl att få dit, men desto enklare desto bättre)

Nån liten tillbehörspryl ?
Eller GS 1150, GSX-R ?

Katanan har elektronisk varvräknare.
Ett katanainstrument kanske :yoparty
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87


BTW, var kan jag köpa epoxy till glasfiber-jobb? Och hur mycket kan jag vänta mig att det ska storma till i plånboken? Tanken läcker soppa som en sil:huvet och polyester till samma jobb är tydligen inte lika motståndskraftigt mot bensin.

Tjena chrille
Jag hittade det här tipset i en annan tråd.
http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/ eller telefon 040-440710
Har inte provat dom själv men dom verkar ha det du behöver.
Good Luck
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ju mer man håller på...

Ju mer jag håller på ju värre blir det verkar det. Det som började med taskig gång över 6k är nu helt hopplös gång över huvud taget.

Har snart bytt ut hela hojen en gång till.
Komptestade idag och fick med Biltemas testare värden som följer. Motorn visade med en temp på 80 grader inledningsvis. Testade 3ggr/cyl.
1 11,7
2 10,6
3 11,7
4 11,7

Återstår att kolla spelet i morgon då den kallnat. Företrädesvis på 2:an. Lite felmarginal då ju testaren inte kunde skruvas dit utan hade en gummituta att hålla mot tändstiftshålet. Vilket ju medger att 2:an och 3:an blir knepigare att komma åt då instrumentet hamnar i lite vinkel. Tycker väl ändå att avvikelsen inte är sådär jättestor(inom marginalen)eller?

Har även gått igenom gasarna ytterligare en gång. Bytt tillbaks till 17,5 lågfart 130 huvud nya nålar i mittenläget luftskruv 3/4v från lätt bottnad.
Gick nu sämre än tidigare. Fick det bekräftat av stiften, som var nya innan testen med den nya gasarsetupen. Väl vita till färgen, 2:ans något bättre. Flottörerna är inställda på 17,5mm(Brink ej Mikuni) så noga det bara är möjligt. Utfört med gasarna i vinkel så att inte flotörnålarna komprimeras av tyngden från flottören. Trottlarna synkade. Nya ovala KN filter monterade. Att den går magert är ju ingen tvekan om. Det som är fundersamt är ju hur den kunde gå bra med Bikers 36:eek:r med 127,5 huvud i övrigt känner jag inte till setupen. Några lite snällare ryck dock vid lite varv(över 6k). Blev ju toppen med hans CDI också:confused:

Har även kopplat bort accpumpen nu.

Sammanfattningsvis:

Gick tidigare taskigt över 6k=ryckigt kunde smygas upp i varv. Kändes som tändfel spontant.
Lånade Bikers 36:eek:r med 127,5 huvudm, okänd setup i övrigt. Gick bättre eller nästan bra i jämförelse.
Lånade även hans CDI, gick kanon.
Trodde således att felet var hittat och en sprillans CDI installerades. Nada...
Spolarna monterades bort för att arrangeras om och isoleras ordentligt på primäringången. En ingång var felaktig, skruven gick runt=ingen kontakt. Ett fel till.. Blev förmodligen till i bortmontering såhär i efterhand:huvet Nya spolar införskaffades samt kablar och stift. Från Dyna 2,2 DW500 och 8ES L till Dyna 3,0 och DW800 och 8ES L. Monterades med god isolering. In och utgångar uppmätta med godkända värden på spolarna efter kabelmontering.
Gasarna genomgångna och fann två nålar med lite krökning på huvudena. 4 nya köpta och monterade enligt ovan.
Ursprungssetupen på gasarna var något högre flottörnivå ca 18mm 135 huvud nålarna näst högst upp. 20 lågfart och blandskruven 3/4v ut. Acc pumpen inkopplad. Koniska luftfilter.

Således suger motorn mer än jag tror=kräver större munstycke? Å andra sidan så har jag ju knappt kunnat hissa rotteln ordentligt, mao inte involverat huvudmunstyckena speciellt.

A men va f..n hjälp en vilsen....

Är kompet åt helvete? Ska jag smaska på med större huvudmunstycke? Nålarna ska ju upp iaf...
Andra tips emottages tacksamt från den som orkat läsa inlägget ända hit:tummenupp


/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Andra tips emottages tacksamt från den som orkat läsa inlägget ända hit:tummenupp
/U

Hej Herr "ORG"
Har du kollat vakumslangen och insugningsgummina till förgasarna efter sprickor / läckage ?
Jag vet inte hur mycket vakumläckage ställer till med effektmässigt men det är ett nytt förslag iaf.
Lycka Till
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej Herr "ORG"
Har du kollat vakumslangen och insugningsgummina till förgasarna efter sprickor / läckage ?
Jag vet inte hur mycket vakumläckage ställer till med effektmässigt men det är ett nytt förslag iaf.
Lycka Till


Det var ett jä..a tjat om Org:D Hur ska folk förstå vem dom pratar med om jag byter alias, bara för att hojen inte längre faller in under epitetet Org:)

Hmm är inte med på vad du menar med vakumslang? Gummina är iaf kollade visuellt och med startgas.

/U
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Lånade även hans CDI, gick kanon.
Trodde således att felet var hittat och en sprillans CDI installerades. Nada...
/U

Om den gick kanon med hans CDI och med din gamla samt nya inte, då är det fel på dom två eller kablaget i cykeln. Prova hans igen för att verifiera. Nu riskerar du bara att grotta ner dig.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++

Komptestade idag och fick med Biltemas testare värden som följer. Motorn visade med en temp på 80 grader inledningsvis. Testade 3ggr/cyl.
1 11,7
2 10,6
3 11,7
4 11,7

Lånade Bikers 36:eek:r med 127,5 huvudm, okänd setup i övrigt. Gick bättre eller nästan bra i jämförelse.
Lånade även hans CDI, gick kanon.

Är kompet åt helvete? Ska jag smaska på med större huvudmunstycke? Nålarna ska ju upp iaf...
Andra tips emottages tacksamt från den som orkat läsa inlägget ända hit:tummenupp

/U
Kompet är bra inget att oroa sig för och jag tycker att du kan "släppa" förgasarna. Orginalbestyckningen med 130, nålarna i mittläget är säkert inte för mager. Dom allra flesta går utmärkt på den bestyckningen. Regeln är ju att mer kubik och mer trim ger ett lägre undertryck och man minskar huvudmunstycket för en given förgasarstorlek. Jag kör själv med 125 (RS36) på min 1168. Det är ju relativt okänsligt så länge man ligger på den feta sidan. Nyligen hade jag ~0mm flottörnivå (flottörventil som inte stängde).
Gick bra ändå tills jag kom hem och kunde åtgärda felet.

Gissningen är tändningen. Fråga snällt om du åter får låna enbart CDI-boxen från Biker för att verifiera att den åter går bra. Om den då går bra kan man undra om givaren "lirar" riktigt bra med dina boxar. Annars kan du prova att montera orginal-tändningen igen. Har du ingen kan du få låna av mig, ring i så fall 0730-715584. Jag har en från -83 liggandes.

/Ingvar
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... BTW, var kan jag köpa epoxy till glasfiber-jobb? Och hur mycket kan jag vänta mig att det ska storma till i plånboken? Tanken läcker soppa som en sil:huvet och polyester till samma jobb är tydligen inte lika motståndskraftigt mot bensin.
Jag har tätat med detta:
http://www.hirschauto.com/acb/showdetl.cfm?&DID=27&Product_ID=6&CATID=3
Det slår man i inuti tanken och blaskar runt, sen låter man det härda och det blir jättebra. Luktar starkt som sa*an, lukten kan nog döda en häst på 40 m avstånd. Tur att man inte är häst. :D
Mejla dit och fråga var i Sverige du hittar gojan.


Detta var väl ett oväntat inhopp i Kat-tråden?:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top