Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Vevbultarna: $51
Övre pinnbultarna: $80 + HD muttrar: $62
+ frakt
Tillkommer tull och moms på hela kalaset.
Vinsten ökar ju mer man köper jämfört med svenska priser...
Beställer vi inte nu kommer jag göra en större beställning i vinter ;)

Jag hänger på med beställning nu eller sen bestämmer du. :)

Vet du eller någon annan om det är samma dragstänger till
vevhuset på 1074cc och 1135cc motorerna ?
Jag har en motor av varje och har inte bestämt mig för vilken jag ska göra iordning.
Har 1260cc liggande till 1074:an men inte till 1135:an.
1135:ans topp kommer jag att använda oavsett nederdel :tuttar

Hur går det för dig med motorn ?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Han har nog haft den också men det är Micke Åsell i Timrå som lagt ner timmarna på att bygga chassiet, Henke Oscarsson har plockat på Marvic fälgarna (?) och lät Granered bygga om svingen och jag har bara ändrat detaljer på chassiet, har koncentrerat mig på nya puffran/ el/ tändsystem/oljesmörjning/kylning hittills. Har haft god hjälp av Tommy F för att få bottendelen iordning.

Slutresultatet (finns det något slut) har blivit kanonbra.
När jag köpte Samurajens andra katana så hade han den där i garaget också och gav mig intrycket av att ha iordningställt den själv.
Jag blev väldigt imponerad av hojjen då och det är jag fortfarande.
Ni har gjort det bra allihopa :tummenupp
 

1570cc

Kubiken ökar med åren
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Suzuki GSX 1100 -80
De e oljekanalerna upp vid dragstängerna i blocket och kanalerna i toppen som jag har pluggat för att inte få läkage i topp pakningen. Jag ska o-ringa i foder toppen med piano tråd för att inte få läkage i toppen. jag körde 2 sommrar med 1500cc å de gick bra utan läkaga med koppar packning!! Å nu gick den 2 timmar med 1570cc sen började oljan läcka ut i topp packningen:mad: :mad: Så som sagt det finns inga genvägar:huvet Mvh Tommy
PS va på mantorp å fick inspiration!!!!
Fräna bågar där uppe i norr, både din och ronnyräser-katanan! Var är det oljan vill pinka ut på storblockarna? Exakt vad måste pluggas resp o-ringas?

/Ingvar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
De e oljekanalerna upp vid dragstängerna i blocket och kanalerna i toppen som jag har pluggat för att inte få läkage i topp pakningen. Jag ska o-ringa i foder toppen med piano tråd för att inte få läkage i toppen. jag körde 2 sommrar med 1500cc å de gick bra utan läkaga med koppar packning!! Å nu gick den 2 timmar med 1570cc sen började oljan läcka ut i topp packningen:mad: :mad: Så som sagt det finns inga genvägar:huvet Mvh Tommy
PS va på mantorp å fick inspiration!!!!

Kan man inte använda en "uppfilad" orginal (1150) stållamellpackning? Den verkar ju kunna täta bra dessutom lär den ju knappast "blåsa". Någon som provat eller är jag helt ute och cyklar?

Jag var också på Mantorp (i lördags) men eftersom dagarna innan tydligen totalt regnat bort var det skogar av EM-klass bilar som skulle kvala så det var dåligt med hojar på banan. Men lite nitro-, funnybike- och prostock-hojar fick köra. Skapligt drag kan man lätt säga.

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Kan man inte använda en "uppfilad" orginal (1150) stållamellpackning? Den verkar ju kunna täta bra dessutom lär den ju knappast "blåsa". Någon som provat eller är jag helt ute och cyklar?

Jag var också på Mantorp (i lördags) men eftersom dagarna innan tydligen totalt regnat bort var det skogar av EM-klass bilar som skulle kvala så det var dåligt med hojar på banan. Men lite nitro-, funnybike- och prostock-hojar fick köra. Skapligt drag kan man lätt säga.

/Ingvar
Blir inte så mycket packnings yta kvar,detta block är åxå pluggat och o-ringat.1428cc på en 1570cc så försvinner ytterligare nån mm av diametern.
 

Bifogat

  • Kopia av PICT6286.JPG
    Kopia av PICT6286.JPG
    121.9 KB · Visningar: 156

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Blir inte så mycket packnings yta kvar,detta block är åxå pluggat och o-ringat.1428cc på en 1570cc så försvinner ytterligare nån mm av diametern.
Jo jag inser att det blir lite tunnt med gods kvar. Jag ser också att du har svetsat på blocket vid cylinderfoten, är det för att ge plats åt de större cylinderfodren eller något annat? Jag antar att det blir tunnt med gods i blocket också om man tagit upp för t.ex 1428 eller större

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Jo jag inser att det blir lite tunnt med gods kvar. Jag ser också att du har svetsat på blocket vid cylinderfoten, är det för att ge plats åt de större cylinderfodren eller något annat? Jag antar att det blir tunnt med gods i blocket också om man tagit upp för t.ex 1428 eller större

/Ingvar

Det blocket har en gång i tiden snurrat med 1685cc:tummenupp
 

1570cc

Kubiken ökar med åren
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Suzuki GSX 1100 -80
Oringning

Hej alla på tråden!!

Finns det nån som oringat foder som kan hjälpa mig med hur mycke orings tråden ska sticka upp från foder kanten.:confused: Pianotråden jag fått tag på är 0,775mm tjock och packningen är i koppar 1,10mm tjock.

Mvh Tommy i härnösand
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hej alla på tråden!!

Finns det nån som oringat foder som kan hjälpa mig med hur mycke orings tråden ska sticka upp från foder kanten.:confused: Pianotråden jag fått tag på är 0,775mm tjock och packningen är i koppar 1,10mm tjock.

Mvh Tommy i härnösand

http://www.headgasket.com/faq.html står det att o-ringen inte skall sticka upp mer än 10% av koppar-packningens tjocklek. Så i ditt fall blir det ~0,1 mm.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hej igen, åter från de dödas rike känns det som...
Efter nästintill en månad av semester, tapetsering och golvläggning med insprängda intensiva stunder med garagepyssel så brummade Martina igång igen denna afton !

Detta blir nog ytterligare en framtida story till hemsidan... korta versionen:
Missljud som visar sig vara knäckt kamkedjesträckare påvisar glappande vevstake, lånad vev möjliggör snabbreparation, motorn rivs och jag finner bruten pinnbult och spräckt skruv, 1327-raden visar sig inte så kul att återmontera = tar fram gamla 1198-raden, tur man har lite reservdelar...
Jaja, kul att få använda en massa verktyg igen :)
 

Bifogat

  • IMG_0634 (Medium).JPG
    IMG_0634 (Medium).JPG
    83.7 KB · Visningar: 83
  • IMG_0648 (Medium).JPG
    IMG_0648 (Medium).JPG
    58.3 KB · Visningar: 91
  • IMG_0651 (Medium).JPG
    IMG_0651 (Medium).JPG
    57 KB · Visningar: 83
  • IMG_0652 (Medium).JPG
    IMG_0652 (Medium).JPG
    55.8 KB · Visningar: 81
  • IMG_0662 (Medium).JPG
    IMG_0662 (Medium).JPG
    89.8 KB · Visningar: 93
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej igen, åter från de dödas rike känns det som...
Efter nästintill en månad av semester, tapetsering och golvläggning med insprängda intensiva stunder med garagepyssel så brummade Martina igång igen denna afton !

Detta blir nog ytterligare en framtida story till hemsidan... korta versionen:
Missljud som visar sig vara knäckt kamkedjesträckare påvisar glappande vevstake, lånad vev möjliggör snabbreparation, motorn rivs och jag finner bruten pinnbult och spräckt skruv, 1327-raden visar sig inte så kul att återmontera = tar fram gamla 1198-raden, tur man har lite reservdelar...
Jaja, kul att få använda en massa verktyg igen :)

Kul att höra att du fått igång knarren igen
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej igen, åter från de dödas rike känns det som...
Efter nästintill en månad av semester, tapetsering och golvläggning med insprängda intensiva stunder med garagepyssel så brummade Martina igång igen denna afton !

Detta blir nog ytterligare en framtida story till hemsidan... korta versionen:
Missljud som visar sig vara knäckt kamkedjesträckare påvisar glappande vevstake, lånad vev möjliggör snabbreparation, motorn rivs och jag finner bruten pinnbult och spräckt skruv, 1327-raden visar sig inte så kul att återmontera = tar fram gamla 1198-raden, tur man har lite reservdelar...
Jaja, kul att få använda en massa verktyg igen :)

Sådärja! Trodde nästan du gått i ide redan....

Ska se om jag kan lösa mysteriet med den dåliga gången 6k+ själv annars kan det kanske löna sig med en showoffnorromstantyplapplandsväsbybålsta!?:D

Hursomhelst så ska kylaren dit och med lite tur så har väl NBM öppet till veckan, sedan är det bara ett EF-lock/plugg som saknas.
/U
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top