Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Showoffnorromstantyplapplandsväsbybålsta tycker jag definitivt att du ska göra :tummenupp

Jag får nöja mig med provtur/inkörning ikväll, går det bra kanske jag hamnar utåt Bålsta själv!?! (vilken adress ska jag hålla utkik efter ??)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

Ska se om jag kan lösa mysteriet med den dåliga gången 6k+ själv annars kan det kanske löna sig med en showoffnorromstantyplapplandsväsbybålsta!?:D

Hursomhelst så ska kylaren dit och med lite tur så har väl NBM öppet till veckan, sedan är det bara ett EF-lock/plugg som saknas.
/U

Vad har du för tändspolar ?
Jag har haft överslag mellan mina DYNA-spolar och ramen en gång och då gick hojjen pissigt på högre varv eftersom gnistan även hoppade mellan spolarna och ramen.
Detta avhjälps enklast med lite silikon mellan ram och spolar :tummenupp

En showoffnorromstantyplapplandsväsbybålsta låter kul. Är troligen hemma hela dagen imorgon.

Du klarar dig utan EF-lock om du vill.
Det som locket gör åstakommer du med en hålborrad plugg, dvs stryper flödet.
Men det kan vara enklare att byta lock.
Lycka till.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vad har du för tändspolar ?
Jag har haft överslag mellan mina DYNA-spolar och ramen en gång och då gick hojjen pissigt på högre varv eftersom gnistan även hoppade mellan spolarna och ramen.
Detta avhjälps enklast med lite silikon mellan ram och spolar :tummenupp

En showoffnorromstantyplapplandsväsbybålsta låter kul. Är troligen hemma hela dagen imorgon.

Du klarar dig utan EF-lock om du vill.
Det som locket gör åstakommer du med en hålborrad plugg, dvs stryper flödet.
Men det kan vara enklare att byta lock.
Lycka till.

Hmm får kolla arret med spolarna kanske, bra tips. Byggde ju om det till det bättre förvisso då jag monterade dit dom. I det gamla arret så var det väldigt tight mellan ram och skruvarna som håller kablarna på spolarna, jo det är Dyna 2,2:eek:r. Fick till det bättre nu tyckte jag, men som sagt värt att kolla upp och isolera med silikon var ju en lysande idé. Lika bra att göra för att utesluta det ev problemet.

EF-locket är ju den enklaste metoden. Har egentligen tänkt plugga helt men med ett lock är det ju bara att skruva dit utan en massa hittepå:tummenupp
Och hålad behöver den väl inte vara? Om man sätter dit en sprillans kylare och byter olja regelbundet av god kvalitet. lr?
/U
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Jag funderar lite löst på att köpa en gammal GSX 1100 E från -82. Är det något speciellt man bör kolla på den modellen, vid sidan av gängse slitage?

Något som är vanligt fel på just den här modellen?
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87

EF-locket är ju den enklaste metoden. Har egentligen tänkt plugga helt men med ett lock är det ju bara att skruva dit utan en massa hittepå:tummenupp
Och hålad behöver den väl inte vara? Om man sätter dit en sprillans kylare och byter olja regelbundet av god kvalitet. lr?
/U

EF-locket är inte helt tätt.
Det har ett hål på ca 4mm som släpper igenom olja.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Då är man snart på banan igen

Har ju haft en taskig gång över 6k sedan hojen kom på hjul igen. Har felsökt och åtgärdat det mesta.
Var över hos Biker66 häromkvällen då både han och jag var inne på att det var mina gasare som krånglade.
Då den ju gick bra upp till 6k.
Lånade hans brygga för att helt enkelt få det bekräftat. Glad i hågen blev jag då dom första två reporna gick bra, tredje gången gillt så :huvet ryckte det o slet och ville inte varva.
Tillbaks till Biker lite moloken. Lånade hans CDI också, ut igen för ny gasrunda. Blev E4:an nu då det mörknat. Huva är det så här den ska gå:D
Provocerade hojen vad som gick för att locka fram ryckigheten/varvovilligheten. Men icke! Åkte tillbaks och hängde tillbaks mina grejer och tackade för lånet:tummenupp
Då hojen startades igen så lät det inget vidare, gick inte på alla cyllar visade det sig på väg hem.
Parkerade och tänkte det var den säsongen.
Har försökt få tag i Dynatek sedan dess utan resultat. Ringde Roger på MS idag i stället för att höra efter om tips.
Det visade sig att dom säljer boxen som reservdel:tummenupp Något som inte finns på Dynateks hemsida. Var inget svårt beslut så nu är en Ny CDI på väg.
Inget är som väntans tider.

Har även kollat upp volymen på Setrabs 305 breda och 10rader höga kylare, 0,25l olja inc slang(8mm*47cm). Vet att det undrats tidigare i tråden över hur mycket mer olja det går åt med kylare.

/Uffe
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Har ta mig tusan gott troll i det här. Fick CDI:n idag. Snabbt jobbat MS. Det var ju bara det att den var död på 2/3:an...
Så det blir till att ta bilen till V-ås i morgon förmiddag. Orkar inte vänta till nästa vecka med skickande fram o tillbaks per post.

Hemma igen med en ny box, satt tre lösa kablar på den här bredvid den stora kontakten. Någon som vet något om funktionen?

/U
 
Last edited:

kalajs

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
hemma
Hoj
jomenvisst !
Mycket fina MC's i denna tråd ! - även mycket bra och användbar information..

Med risk för att bli utskrattad måste jag ändå passa på att ställa en eller två frågor:

Tror det bli svårt för mig att inte köpa en Katana nästa vår.. (är ju så otroligt läcker !), Är dock intresserad av effektökning, (vem är inte det), fast i mitt fall snackar vi inga otroliga ökningar, bara tillräckligt för att draget ska bräcka min nuvarande hoj. (GSX 750F från 90-talets början, knappast någon raket, men med i princip lika mycket effekt som Katanan, men mindre vikt, lär den ändå gå bättre än en original Katana, även om skillnaderna troligtvis inte är de största). Så, kort och gott, hurpass enkelt är det att hitta "gömda häster", eller snarare, vart ungefär går gränsen för när det börjar bli "för" dyrt/jobbigt att ta ut mer effekt ur originalrovan ? - Kan tänka mig att göra mycket jobb själv, men räds inte heller att lämna bort visst jobb om det blir nödvändigt..

Blir glad för svar åt mina nybörjarfrågor :)

EDIT: Kanske även bör tillägga att jag pratar om 1100:an här..
 
Last edited:

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Mer effekt

Vad som är för dyrt/jobbigt kan bara du veta.


"Standard" grejer

Borra till 1166 cc i befintligt block eller till 1230 mha 84-87 block (Större foder, kräver slipning av vevhuset)
Mikuni RS 36:eek:r
Trimmkam (eller sk Exportkam)
V&H 4-1 megaphone system

Veven bör svetsats och kopplingen förstärkas, om det inte redan är gjort.
Det finns gått om std GSXer som har mycket av detta gjort redan.

(Själv är jag mycket förtjust i RS 36:eek:r. Enkelt att montera och ger bra resultat)

Mer kostnader
Nya cylinderfoder 1266 resp 1327 cc
Porta topp

Jag hänger på med beställning nu eller sen bestämmer du. :)

Vet du eller någon annan om det är samma dragstänger till
vevhuset på 1074cc och 1135cc motorerna ?
Jag har en motor av varje och har inte bestämt mig för vilken jag ska göra iordning.
Har 1260cc liggande till 1074:an men inte till 1135:an.
1135:ans topp kommer jag att använda oavsett nederdel :tuttar

?

Dragstängerna är olika. Men det beror på toppen,inte på vevhuset.
En 1135 topp på 1074 botten kräver 1135 dragstänger.
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Hmm får kolla arret med spolarna kanske, bra tips. Byggde ju om det till det bättre förvisso då jag monterade dit dom. I det gamla arret så var det väldigt tight mellan ram och skruvarna som håller kablarna på spolarna, jo det är Dyna 2,2:eek:r. Fick till det bättre nu tyckte jag, men som sagt värt att kolla upp och isolera med silikon var ju en lysande idé. Lika bra att göra för att utesluta det ev problemet.

EF-locket är ju den enklaste metoden. Har egentligen tänkt plugga helt men med ett lock är det ju bara att skruva dit utan en massa hittepå:tummenupp
Och hålad behöver den väl inte vara? Om man sätter dit en sprillans kylare och byter olja regelbundet av god kvalitet. lr?
/U

Har alltid blivit itutad att de ska vara de gröna spolarna till en gammal GSX men det kanske kvittar om man använder ett Dyna 2000.

Beträffande oljemängd med oljekyl så är det väl inte svårare än att starta upp motorn så oljan får snurra en stund och sedan fylla på om nivån är för låg.
Har alltid kört med ungefär 4liter,suger iallafall inte torrt då så att oljelampan blinkar:)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Mycket fina MC's i denna tråd ! - även mycket bra och användbar information..

Med risk för att bli utskrattad måste jag ändå passa på att ställa en eller två frågor:

Tror det bli svårt för mig att inte köpa en Katana nästa vår.. (är ju så otroligt läcker !), Är dock intresserad av effektökning, (vem är inte det), fast i mitt fall snackar vi inga otroliga ökningar, bara tillräckligt för att draget ska bräcka min nuvarande hoj. (GSX 750F från 90-talets början, knappast någon raket, men med i princip lika mycket effekt som Katanan, men mindre vikt, lär den ändå gå bättre än en original Katana, även om skillnaderna troligtvis inte är de största). Så, kort och gott, hurpass enkelt är det att hitta "gömda häster", eller snarare, vart ungefär går gränsen för när det börjar bli "för" dyrt/jobbigt att ta ut mer effekt ur originalrovan ? - Kan tänka mig att göra mycket jobb själv, men räds inte heller att lämna bort visst jobb om det blir nödvändigt..

Blir glad för svar åt mina nybörjarfrågor :)

EDIT: Kanske även bör tillägga att jag pratar om 1100:an här..

Jag lovar att jag ska äta upp min keps om jag inte skulle köra ifrån en 750F från tidigt 90-tal med en standard Katana upp till åtminstone 200km/h.
Stirra dig inte blind på HK nästa parameter är Nm:D .
Annars som sagt ett schysst avgassystem ,RS 36 or och 1168cc så har du en ganska potent hoj ,som till och med åker ifrån äldre R hojar om du är lite alert:tungan .
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Har alltid blivit itutad att de ska vara de gröna spolarna till en gammal GSX men det kanske kvittar om man använder ett Dyna 2000.

Beträffande oljemängd med oljekyl så är det väl inte svårare än att starta upp motorn så oljan får snurra en stund och sedan fylla på om nivån är för låg.
Har alltid kört med ungefär 4liter,suger iallafall inte torrt då så att oljelampan blinkar:)

Har ju handlat från MS och fått grejerna leverade efter deras hopplock. Dom har ju även byggt motorn. Tycker väl att dom borde ha koll. Och i manualen till Dynat så rekomenderas 2,2:eek:rna.

Och oljemängden har du ju rätt i och så som jag hade tänkt göra. Men tillfället gavs och jag har sett frågan förut så därför tog jag reda på mängden för att få svaret...

Har faktiskt lite blinkande i min lampa vid pådrag. Nivån visar knappt halv i glaset efter att angiven mängd fyllts på. Men jag räknar ju med att glaset ljuger lite då hojen ju är knappa decimetern lägre i fronten. Har ju för mig att vaggan/undre ramröret ska vara vågrät mot underlaget. Alltså den är ju det då orginal upphängning används. Så i mitt fall så tippar motorn lite framåt. Följdaktligen så visar nivån lite mindre ä vad den är. Men hur mycket ska givetvis kollas upp som den pettimeter jag är:D


Annars så är det så jä.. frustrerande med den dåliga gången på varv över 6k.
Trodde ju att felet var funnet ute hos Biker. Köpte som sagt en ny CDI som visade sig vara sämre än den jag redan hade. Gav ingen kräm till spole 2/3. Byttes mot en ny och dit med den. Startar snällt med en touch på knappen. Går bra upp till dryga 6k. Kan smygas en bit till på skalan. Men vid mer häftig rörelse av högerhanden så rycker och tuggar den. Kan närmast beskrivas i känsla som om den dör i korta intervaller(mikrodelar av en sekund förståss). Vore det inte för att jag provat med Bikers 36:eek:r som fungerar ok på hans hoj så skulle jag ju lätt ta det som förgasarfel. Typ taskig trottel/nål på någon gasare(38:eek:r). Felet dök ju upp även med dom. Inte på en gång dock blev lite lurad då dom första reporna var ok. Men sedan med även hans CDI så gick ju hojen klockrent hur jag än försökte provocera.
Blir inte klok på det här.
Är det någon som har något tips så låt höra?


/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Har ju handlat från MS och fått grejerna leverade efter deras hopplock. Dom har ju även byggt motorn. Tycker väl att dom borde ha koll. Och i manualen till Dynat så rekomenderas 2,2:eek:rna.

Och oljemängden har du ju rätt i och så som jag hade tänkt göra. Men tillfället gavs och jag har sett frågan förut så därför tog jag reda på mängden för att få svaret...

Har faktiskt lite blinkande i min lampa vid pådrag. Nivån visar knappt halv i glaset efter att angiven mängd fyllts på. Men jag räknar ju med att glaset ljuger lite då hojen ju är knappa decimetern lägre i fronten. Har ju för mig att vaggan/undre ramröret ska vara vågrät mot underlaget. Alltså den är ju det då orginal upphängning används. Så i mitt fall så tippar motorn lite framåt. Följdaktligen så visar nivån lite mindre ä vad den är. Men hur mycket ska givetvis kollas upp som den pettimeter jag är:D


Annars så är det så jä.. frustrerande med den dåliga gången på varv över 6k.
Trodde ju att felet var funnet ute hos Biker. Köpte som sagt en ny CDI som visade sig vara sämre än den jag redan hade. Gav ingen kräm till spole 2/3. Byttes mot en ny och dit med den. Startar snällt med en touch på knappen. Går bra upp till dryga 6k. Kan smygas en bit till på skalan. Men vid mer häftig rörelse av högerhanden så rycker och tuggar den. Kan närmast beskrivas i känsla som om den dör i korta intervaller(mikrodelar av en sekund förståss). Vore det inte för att jag provat med Bikers 36:eek:r som fungerar ok på hans hoj så skulle jag ju lätt ta det som förgasarfel. Typ taskig trottel/nål på någon gasare(38:eek:r). Felet dök ju upp även med dom. Inte på en gång dock blev lite lurad då dom första reporna var ok. Men sedan med även hans CDI så gick ju hojen klockrent hur jag än försökte provocera.
Blir inte klok på det här.
Är det någon som har något tips så låt höra?


/U

Nu är jag ju inte någon kännare av Dynatek. Men eftersom den går OK med Biker's CDI låter det som att signalen från givarna på veven möjligen ligger på "gränsen" av vad själva CDI-boxen vill ha som insignal och att Biker's box råkade vara lite mer förlåtande. Det kan vara känsligt hur signalkablarna är dragna, finns det störningskällor t.ex. tändkablar eller 100v AC från generatorn som är dragna intill?

Hoppas du får ording på den så du kan komma till Barkarby någon onsdag och gasa.

/Ingvar

PS.
Skickar med några aptitretare från Barkarby i onsdags.
DS.
 

Bifogat

  • 6ex4ms4.jpg
    6ex4ms4.jpg
    118 KB · Visningar: 115
  • 61mzgqd.jpg
    61mzgqd.jpg
    121.6 KB · Visningar: 87
  • IMG_1744.jpg
    IMG_1744.jpg
    102 KB · Visningar: 85
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Har ju handlat från MS och fått grejerna leverade efter deras hopplock. Dom har ju även byggt motorn. Tycker väl att dom borde ha koll. Och i manualen till Dynat så rekomenderas 2,2:eek:rna.


Vilket tändsystem använder Du?
Dyna S eller 2000?
Har själv inte haft nån CDI monterad sen jag började använda Dyna S.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
PS.
Skickar med några aptitretare från Barkarby i onsdags.
DS.[/QUOTE]

Fick ni några tider eller var det bara äran,först över mållinjen.
Den oranga GSX -en var jag väldigt nära att köpa för ett par år sedan,var egentligen bara ute efter motorn .Då jag tycker att förre ägaren satt för stor prägel på denna maskin,men vacker är den.Micke Ström(f.d ägaren)åkte stadiga väldigt låga 10:eek:r med denna på Emmaboda.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu är jag ju inte någon kännare av Dynatek. Men eftersom den går OK med Biker's CDI låter det som att signalen från givarna på veven möjligen ligger på "gränsen" av vad själva CDI-boxen vill ha som insignal och att Biker's box råkade vara lite mer förlåtande. Det kan vara känsligt hur signalkablarna är dragna, finns det störningskällor t.ex. tändkablar eller 100v AC från generatorn som är dragna intill?

Hoppas du får ording på den så du kan komma till Barkarby någon onsdag och gasa.

/Ingvar

PS.
Skickar med några aptitretare från Barkarby i onsdags.
DS.

Var ett känt ansikte i räjspose:tummenupp Den oranga var ny för mig, fin, lika gaffel som jag har verkar det. Det är ju så frustrerande när man inte har hela kunskapen utan får gissa sig fram efter bästa förmåga.
Men tipset med signalkabeln från veven ska kollas upp. Tänkte ändå riva o börja om från början. Kan vara möjligt att den går intill(sista biten)AC-kabeln. Är annorlunda dragen nu mot tidigare iaf. Och även det låter ju logiskt som tipset om överslag på spolarna. Det inträffar ju bara under stort strömuttag sas. Synd bara att min nya box inte var identisk med bikers. Jag har ju med hans hjälp fått smaka lite på motorn:yoparty Underbart är kort har man ju hört:D
Vad det gäller förställningen så ska den vara ställd till 32 grader enligt Ove som satt ihop motorn. Det är ju default på GSX:en. I Dyna manualen så refererar dom till 35-40. Men här är jag ute på okänt vatten.
Det löjligaste av allt är ju att jag inte kan minnas om jag gasade som jag gjort nu innan krachen förra året. Den gick ju in i stolpen redan efter knappt 200mil efter motorrenoveringen. Hade man ett tydligt minne av det så hade det ju varit mycket bättre som referens.
Tack för tipsen alla... letar vidare
/U
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top