Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Snurran smällde snällt igång, nu med lite modernare andning. Det blev liiite trångt vid soppakranen. Jag verkar ha lyckats täta allt mot toppen iallafall, inget läckage under den korta provstarten. Skall bli spännande att känna om den levererar också. Men ännu är det ju lite kallt ute.

/Ingvar

Ser skitbra ut :tummenupp
Blir intressant att se senare när det är klart.
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Snurran smällde snällt igång, nu med lite modernare andning. Det blev liiite trångt vid soppakranen. Jag verkar ha lyckats täta allt mot toppen iallafall, inget läckage under den korta provstarten. Skall bli spännande att känna om den levererar också. Men ännu är det ju lite kallt ute.

/Ingvar

Tror Du att det klarar sig med den "lilla" oljekylaren,inte mycket till kylflänsar på R-toppen.


Har själv varit aktiv i garaget idag.USD gaffeln monterad på "Svarten"
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Hade en Katana 1982 som jag körde roadracing med i två säsonger. Sålde sedan den vidare och har saknat den sedan dess. Den byggdes om av mig själv 1982 till det utförande som är på avatar bilden. Om någon har någon info så hör av er.
HojHoj
Glädjen

Jag har en Kat som ska ha gått på bana. Har svårt att se om det är samma hoj som du en gång ägde - för liten bild. Skyffla fler bilder, gärna bakifrån, eller om du minns reg nr.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Vem behöver blandras motorer?

Vem behöver blanda GSX med oäkta bitar när man har sån't här?
 

Bifogat

  • IMGP1382.jpg
    IMGP1382.jpg
    82.4 KB · Visningar: 99
  • IMGP1385_3.jpg
    IMGP1385_3.jpg
    83.8 KB · Visningar: 103
  • IMGP1386.jpg
    IMGP1386.jpg
    85.7 KB · Visningar: 91

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hallå gott folk,
för att väcka vårkänslorna delar jag med mig en bild på nya oljekylarinstallationen komplett med termostat och EMPI 48-plattors kylare.
Hoppas den skall hålla temperaturen i schack.

Ingen mer som pular i garaget? Upp med bilderna nu!

/Ingvar
 

Bifogat

  • DSC00141_mini.jpg
    DSC00141_mini.jpg
    78.4 KB · Visningar: 132

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tack för senast !
Alla motorer i molekyler, kanske skulle ta en översiktsbild?
Annars går jag mest och rullar tummarna i väntan på bitar.
Förutom den allestädes närvarande... :rullandeu
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hallå gott folk,
för att väcka vårkänslorna delar jag med mig en bild på nya oljekylarinstallationen komplett med termostat och EMPI 48-plattors kylare.
Hoppas den skall hålla temperaturen i schack.

Ingen mer som pular i garaget? Upp med bilderna nu!

/Ingvar

Ska bara koppla bromskontakten till kablaget på den nya bromspumpen fram. Hade inga så små flatstift hemma. Bara standard. Sedan är det väl bara en ventilkoll och provkörning för att se hur kopplingen egentligen mår! Slirade ju senast, men det var ju i en bänk:yoparty Är kanske inte så allvarligt, men med min tur är säkert lamellerna slut och korgen sönderhackad:gnissla
Det där med termostat ingick i min ursprungsplan också. Men redan efter första turen med kylaren monterad så insåg jag att det inte behövs. Att oljan skulle kunna bli 'ohälsosamt' kall är liksom uteslutet:D trots effektiv kylare.

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det där med termostat ingick i min ursprungsplan också. Men redan efter första turen med kylaren monterad så insåg jag att det inte behövs. Att oljan skulle kunna bli 'ohälsosamt' kall är liksom uteslutet:D trots effektiv kylare.

/U

Termostaten åkte dit nu när jag ändå höll på s.a.s. Jag hoppas att den bidrar till att oljan snabbare kommer upp i rätt temperatur. Man slipper i alla fall värma upp de 7dl olja som kylaren innehåller. Jag är en sån som tar MC-turer även när det är +10 ute:tummenupp . Så kanske blir det tillfällen när den inte stå helt vidöppen.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Vintermörker

Tack för senast gentlemen!

..."motorerna i delar"... , vad ska man säga ? HAR JUFÖR F..N ALLT I DELAR!

Lite bilder på mina , snart fina fälgar :

Henke::tummenupp
 

Bifogat

  • IMGP1300.jpg
    IMGP1300.jpg
    92 KB · Visningar: 85
  • IMGP1301.jpg
    IMGP1301.jpg
    84.4 KB · Visningar: 74
  • IMGP1302.jpg
    IMGP1302.jpg
    73.5 KB · Visningar: 71
  • IMGP1303.jpg
    IMGP1303.jpg
    77.2 KB · Visningar: 89

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Rekordtidig premiär

Japp,
då har säsongens premiärtur ägt rum. En 5-mila inkörningstur al'a mototuneusa med efterföljande oljebyte.
Med cirkus 6 plus i luften var det definitivt inga problem med kylningen. Oljan kom knappt upp i 80 grader. När termostaten börjar öppna (vid 80 grader) droppar oljetempen omedelbart ner ett par grader för att sedan sega sig upp igen osv.
Den känns rätt rapp i motorn:yoparty .

/Ingvar
 

Bifogat

  • DSC00146_mini.jpg
    DSC00146_mini.jpg
    107.4 KB · Visningar: 101

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Är nybliven medlem så jag tänkte bara berätta vad jag håller på med.

Har en gsxr -86 med 92:ans motor 1216cc i. (Trångt som tusan för luftfiltren men det SKA gå.) Har inte rört motorn själv så det är mycket jag inte vet. Den ger bra med pulver (160 bhk enligt förra ägaren, inte orimligt enligt mig).
Annars en rent livsfarlig maskin med fjädring och bromsar från 86. (Går fan knappt få stopp på den.)

Kuts och front kommer ifrån ducati, men jag klantade mig förra året :huvet och ska nu sätta in nya lysen. Valde duke 2:ans runda på 7 cm i diameter. Finns en stor verkstad på jobbet med bla tig och CNC så jag tänkte även gå på bakramen (så lite att besiktningsgubben inte märker nåt). Vägra stål!

Medans jag ändå håller på kan jag inte längre acceptera att det sitter originalförgasare på. Kan inte leva med vacuum längre när jag har så bra förutsättningar i övrigt.

Någon som kan rekomendera vilka förgasare jag borde välja? Nån som sitter på ett gäng? Hur stor nackdel är det egentligen att köra med original?

Tacksam för svar. Ska givetvis återkomma med bilder för er nyfikna. Så länge kör jag europeisk super :D
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Termostaten åkte dit nu när jag ändå höll på s.a.s. Jag hoppas att den bidrar till att oljan snabbare kommer upp i rätt temperatur. Man slipper i alla fall värma upp de 7dl olja som kylaren innehåller. Jag är en sån som tar MC-turer även när det är +10 ute:tummenupp . Så kanske blir det tillfällen när den inte stå helt vidöppen.

/Ingvar

7 dl:eek: rejäla doningar
Min fyller 2,5 xtra inklusive anslutningarna....

/U
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tack för senast gentlemen!

..."motorerna i delar"... , vad ska man säga ? HAR JUFÖR F..N ALLT I DELAR!

Lite bilder på mina , snart fina fälgar :

Henke::tummenupp



Så du ska inte behålla den 'klatchiga' lila färgen!


Mer bilder suktas det efter....

Btw vad kör ni på för olja gubbs?

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Så du ska inte behålla den 'klatchiga' lila färgen!


Mer bilder suktas det efter....

Btw vad kör ni på för olja gubbs?

/U

Precis, mera bilder! Kul för oss andra att se även om det inte "är något speciellt".

Jag kör på Biltemas helsyntet Mc-olja eftersom jag har nära till butiken. Förutom under inkörning då det är mineralolja i snurran.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Allt i delar..

Så du ska inte behålla den 'klatchiga' lila färgen!


Mer bilder suktas det efter....

Btw vad kör ni på för olja gubbs?

/U

Nja , den lila var lite för mycket till och med för mig..Hojen ska ju återstöllas i det skick jag hade den i under min ägotid 1982-1989..Så färgvalet är redan klart..letar bara efter en duktig lackerare..

Men kanske man ska lacka en av Katanorna i lila???:va

Mer bilder kommer när jag har ngt att visa !

PS. Är nyss hemkommen från Kiruna..-14 grader o snöfall..ingen vår där inte ! DS
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Men kanske man ska lacka en av Katanorna i lila???:va

Mer bilder kommer när jag har ngt att visa !

DS


En av.......? Känner att det behöver förtydligas här! Importer år osv.... :tummenupp
Projekt? Ingen god nog att få behållas i original skick?


/U


PS Mina fälgar hade samma 90-talsfärg innan lack DS

Precis, mera bilder! Kul för oss andra att se även om det inte "är något speciellt".

Jag kör på Biltemas helsyntet Mc-olja eftersom jag har nära till butiken. Förutom under inkörning då det är mineralolja i snurran.

/Ingvar



Ok, var just Biltema som jag var ute efter. Har ju också nära till butiken. Körde också in med en Mineral som skickades med då jag hämtade motorn. Har Valvoline Racing tror 20-50 i nu(också ett medskick från samma firma). Helsyntet lär det vara iaf. Oljan har ju egentligen inte gått många mil sedan senaste bytet men har å andra sidan inte använts på ett halvår.

/U
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top