Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Kolsyre is..

Googla FreezIt..Ligger i järfälla. Trevliga snubbar.

Kolsyre is fugerar bra till att ta rengöra delar , ta bort färg etc. Men självklart så jämnas inte ytan till ngt. Men man behöver inte ta bort lager eller vara orolig att ngt ligger kvar efteråt. Prisvärt är det dessutom.

Betalade 500 kr för ett motorblock , motorkåpor o lite annat.:tummenupp
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Som sagt nyare än nytt...
Så nu väntar vi bara på lite bilder från Herrtoppsikrets:tummenupp
Har ju hört att det pulas motor mellan blöjbyten:D
Lr är det t om mer än så.....

/U

:va Han ville ha tillbaka sin stora borrmaskin igår... så tåppsikrit är det absolut. Sen tror jag av nån outgrundlig anledning att det inte riktigt står 1-1 vad det gäller blöjbyten:tungan ... nån machopryl skulle jag tro:arsele
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
:va Han ville ha tillbaka sin stora borrmaskin igår... så tåppsikrit är det absolut. Sen tror jag av nån outgrundlig anledning att det inte riktigt står 1-1 vad det gäller blöjbyten:tungan ... nån machopryl skulle jag tro:arsele

Han kanske skall stoppa i en BMW boxer i fransosen. Är man "tåppsikrit" får man stå ut med viss ryktesspridning.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Tåppsekret..

majbe very stora ventils in the tåpplåck...

färglänk till motorblocks färgen , som var Mr tåppsekrets goda ide : http://www.hirschauto.com/

Blocket var väldigt slitet men ej repigt , missfärgat av gammal olja. Grovrengjort sedan blästrat..Lacken ligger som sagt i 4:a lager. Sprajat!

Ingen grundfärg. Nu återstår bara att se hur den håller...
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
:va Han ville ha tillbaka sin stora borrmaskin igår... så tåppsikrit är det absolut. Sen tror jag av nån outgrundlig anledning att det inte riktigt står 1-1 vad det gäller blöjbyten:tungan ... nån machopryl skulle jag tro:arsele

Jaha:va Han får göra som jag. Ta igen det sedan. Var med en av mina äldre grabbar hos Roffes igår(inte MC-importören)och kom hem senare med varsin helikopter. Hur kul som helst, fast lite tricky... Behövde göra ett återbesök idag för att inhandla lite kraschdelar:tummenupp
Passade på att kika in hos gamla Flöter kommer aldrig ihåg vad affärn heter nu för tiden. MCnågonting. Hursomhelst så upptäckte jag något jag inte sett där(missat)förut.
Stod en alldeles sprillans RD500LC där och glänste.... Minnesbilderna rasslade förbi som i en superåttafilm:D
Fast min var vit/röd förståss.

Han lär väl dyka upp med en superputtsad nyborrad/portad/megamassoraveffekt stark Martin framåt påskliljorna... Lr?
Jag tänkte bara spä på ryktesrullningen lite :yoparty


En fråga, fick ju lite svettningar då den pressades i bänken. Har ju inte sett att någon av er kör med urlufftningsplugg. Är det överskattat lr ngn annan nackdel?

/U
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Vita o röda...

Jaha:va Han får göra som jag. Ta igen det sedan. Var med en av mina äldre grabbar hos Roffes igår(inte MC-importören)och kom hem senare med varsin helikopter. Hur kul som helst, fast lite tricky... Behövde göra ett återbesök idag för att inhandla lite kraschdelar:tummenupp
Passade på att kika in hos gamla Flöter kommer aldrig ihåg vad affärn heter nu för tiden. MCnågonting. Hursomhelst så upptäckte jag något jag inte sett där(missat)förut.
Stod en alldeles sprillans RD500LC där och glänste.... Minnesbilderna rasslade förbi som i en superåttafilm:D
Fast min var vit/röd förståss.

Han lär väl dyka upp med en superputtsad nyborrad/portad/megamassoraveffekt stark Martin framåt påskliljorna... Lr?
Jag tänkte bara spä på ryktesrullningen lite :yoparty


En fråga, fick ju lite svettningar då den pressades i bänken. Har ju inte sett att någon av er kör med urlufftningsplugg. Är det överskattat lr ngn annan nackdel?

/U


Röda O vita motorcyklar är fina....mmm:tummenupp
 

Bifogat

  • IMGP1070.jpg
    IMGP1070.jpg
    114.6 KB · Visningar: 88

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Är nybliven medlem så jag tänkte bara berätta vad jag håller på med.

Har en gsxr -86 med 92:ans motor 1216cc i. (Trångt som tusan för luftfiltren men det SKA gå.) Har inte rört motorn själv så det är mycket jag inte vet. Den ger bra med pulver (160 bhk enligt förra ägaren, inte orimligt enligt mig).
Annars en rent livsfarlig maskin med fjädring och bromsar från 86. (Går fan knappt få stopp på den.)

Kuts och front kommer ifrån ducati, men jag klantade mig förra året :huvet och ska nu sätta in nya lysen. Valde duke 2:ans runda på 7 cm i diameter. Finns en stor verkstad på jobbet med bla tig och CNC så jag tänkte även gå på bakramen (så lite att besiktningsgubben inte märker nåt). Vägra stål!

Medans jag ändå håller på kan jag inte längre acceptera att det sitter originalförgasare på. Kan inte leva med vacuum längre när jag har så bra förutsättningar i övrigt.

Någon som kan rekomendera vilka förgasare jag borde välja? Nån som sitter på ett gäng? Hur stor nackdel är det egentligen att köra med original?
Tacksam för svar. Ska givetvis återkomma med bilder för er nyfikna. Så länge kör jag europeisk super :D
Ingen som svarar? Ni som alltid brukar svara med så mycket kunskap.

Ja, jag läser tråden även om det inte hinns med nåt med hojarna just nu.

Katana org:
Jag kan flyga heli. Lite ringrostig men får i alla fall till lite loopingar, rollar, stall turns med fler bara jag får flyga bort lite rost. Detta skrivet bara för att taggas lite. :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
En fråga, fick ju lite svettningar då den pressades i bänken. Har ju inte sett att någon av er kör med urlufftningsplugg. Är det överskattat lr ngn annan nackdel?

/U

Jag tror att det möjligen kan vara motiverat med extra kraftig urluftning på rena racing-maskiner i de fall man t.ex. blåser hål i en kolv och inte vill trycka ut alla packboxar ur motorn samtidigt. Detta för att undvika oljespill på banan. Normalt räcker säkert orginalluftningen till.

Jag har skjutit ut packboxar och lite annat packningsmaterial ur en Scania DS14 V8 på den tiden jag jobbade med motorexpriment, så visst kan det hända.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ingen som svarar? Ni som alltid brukar svara med så mycket kunskap.

Ja, jag läser tråden även om det inte hinns med nåt med hojarna just nu.

Katana org:
Jag kan flyga heli. Lite ringrostig men får i alla fall till lite loopingar, rollar, stall turns med fler bara jag får flyga bort lite rost. Detta skrivet bara för att taggas lite. :D

Att inte du passade på och svara då:tummenupp Med min begränsade motorkunskap så är det iaf Mikuni RS36/38 lr Keihin motsvarande som gäller. Keihin lär vara bättre(fyller bra på top=RS38 samtidigt bra mellan=RS36)men mer svårfunna som beg iaf.
Har själv 38:eek:r, trodde väl att dom kanske var i största laget men bänken visade ju att motorn svalde dom väl. Men som sagt ett par Keihin 39:eek:r hade ju inte varit fel, vet en som har ett set, men dom lär knappast vara till salu. Däremot så hade ju samma kille en 36 rad 4sale nyss.

Det var som den, att det fanns fler 'drömpiloter' bland er. Ja till din nivå har man nog en bit. Köpte ju som sagt en newbee variant. En med dubbelrotor isf en bak och en fram. Som ju kräver en parameter till att hålla reda på:gnissla Eldriven dessutom, inget för utomhusflygning. Såvida det inte skulle vara helt vindstilla.
Kul som bara den är det iaf. Trots att accen 'bara' räcker för 5min flygning så är det mer än väl per gång.


/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Har en gsxr -86 med 92:ans motor 1216cc i. (Trångt som tusan för luftfiltren men det SKA gå.) Har inte rört motorn själv så det är mycket jag inte vet. Den ger bra med pulver (160 bhk enligt förra ägaren, inte orimligt enligt mig).
Annars en rent livsfarlig maskin med fjädring och bromsar från 86. (Går fan knappt få stopp på den.)
Medans jag ändå håller på kan jag inte längre acceptera att det sitter originalförgasare på. Kan inte leva med vacuum längre när jag har så bra förutsättningar i övrigt.
Någon som kan rekomendera vilka förgasare jag borde välja? Nån som sitter på ett gäng? Hur stor nackdel är det egentligen att köra med original?

Välkommen till "gubbarna" med gammelhojjar
Generellt gäller väl att med orginal vacuumförgasare ska man ha luftburken kvar för att det ska fungera ordentligt.
Att ha separata luftfilter på vacuumförgasarna är alltså inte att rekomendera.
Vilka förgasare du ska satsa på istället beror lite på smak och $.
Det vanligaste alternativet är nog en brygga Mikuni RS 38:eek:r.
Mikunibryggor finns även i andra storlekar och varianter.
Ett dyrare (och bättre ?) allternativ är bryggor från Keihin.
Lycka till i hästkraftsjakten.

Värst va katana_org var snabb i dag då :D
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag tror att det möjligen kan vara motiverat med extra kraftig urluftning på rena racing-maskiner i de fall man t.ex. blåser hål i en kolv och inte vill trycka ut alla packboxar ur motorn samtidigt. Detta för att undvika oljespill på banan. Normalt räcker säkert orginalluftningen till.

Jag har skjutit ut packboxar och lite annat packningsmaterial ur en Scania DS14 V8 på den tiden jag jobbade med motorexpriment, så visst kan det hända.

/Ingvar


Ok hittade ju den här igen http://www.motospeed.se/artiklar.asp?web_benamn=Urluftningsplugg&varugrnr=700&webmeny_nr=6 då jag skulle kolla art nr:et till ventilkåpspackningen. Vill minnas att 80:talstrimmade GSX:erna hade ngt liknande. Det är ju möjligt att jag hade lite för mycket olja i motorn också. Hade ju nyss monterat kylaren och var lite osäker på den ytterligare oljemängden. Fyllde så det såg bara ut i fönstret. Men jag ska kolla det där lite nogrannare då jag byter oljan för säsongen. Vart nivån i står i fönstret vid en given påfylld oljemängd. Lär ju bli 3,85l inklusive filterbyte om man utgår från fabriksuppgifter.

/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
En fråga, fick ju lite svettningar då den pressades i bänken. Har ju inte sett att någon av er kör med urlufftningsplugg. Är det överskattat lr ngn annan nackdel?
/U

Om du menar slang från oljepåfyllningen så har jag det.
Titta på min bild så ser du.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Om du menar slang från oljepåfyllningen så har jag det.
Titta på min bild så ser du.

Ja precis, ett påfyllningslock med slangkoppling. Tänkte att det kunde vara medicinen.

Beställer väl en 19mm då jag ändå ska ha ventilkåpspackning/ar. Kostade för ovanlighetens skull inte hela skjortan:tummenupp

Strax MotoGP premiär btw, rookisarna gjorde bra ifrån sig igår på kvalet. Två i första startled har jag för mig.

/U
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ja precis, ett påfyllningslock med slangkoppling. Tänkte att det kunde vara medicinen.

Beställer väl en 19mm då jag ändå ska ha ventilkåpspackning/ar. Kostade för ovanlighetens skull inte hela skjortan:tummenupp

Strax MotoGP premiär btw, rookisarna gjorde bra ifrån sig igår på kvalet. Två i första startled har jag för mig.

/U

Du som har en blank och fin motor ska väl ha en stålomspunnen blank fin slang eller.....
Bling Bling :yoparty
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Du som har en blank och fin motor ska väl ha en stålomspunnen blank fin slang eller.....
Bling Bling :yoparty


Inte omöjligt, ett helt annat meterpris bara....
Fast det finns ju dom som kommer att ha en än värre puts har man ju förstått, här i tråden:tummenupp

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ok hittade ju den här igen http://www.motospeed.se/artiklar.asp?web_benamn=Urluftningsplugg&varugrnr=700&webmeny_nr=6 då jag skulle kolla art nr:et till ventilkåpspackningen. Vill minnas att 80:talstrimmade GSX:erna hade ngt liknande. Det är ju möjligt att jag hade lite för mycket olja i motorn också. Hade ju nyss monterat kylaren och var lite osäker på den ytterligare oljemängden. Fyllde så det såg bara ut i fönstret. Men jag ska kolla det där lite nogrannare då jag byter oljan för säsongen. Vart nivån i står i fönstret vid en given påfylld oljemängd. Lär ju bli 3,85l inklusive filterbyte om man utgår från fabriksuppgifter.

/U

Det var inte du som svettades då när pärlan fick bekänna färg? Jag har dock lite svårt att köpa Motospeeds försäljningsargument.

Citat.
"MotoSpeeds Urluftningspluggar,
Undvik för högt arbetstryck i motorn genom att montera en urluftningsplugg. Riktig vevhusventilation tar bort onödiga svettningar och läckage."
Slut citat.

Inget annat än "blow by" höjer ju trycket i en fyrcylindrig motor. Om högt arbetstryck vore ett problem borde det spruta vevhusgaser som ur den värsta kompressor ur orginal urluftningsslang.

Men det kan ju se bra ut med lite racingtillbehör, plugga i så fall urluftningen i ventilkåpan. Två kan ju vara lite onödigt. På "Mälaren Runt" härom året såg jag en Kawa som ledde urluftningen till en burk där oljedimman kondenserade. Oljan som lade sig i botten av burken leddes tillbaka till motorn via en tunn returslang. Killen som ägde hojen hade gjort en skitsnygg installation med stålomspunnet och "figursydd kondensburk" i aluminium.

/Ingvar
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Det var inte du som svettades då när pärlan fick bekänna färg? Jag har dock lite svårt att köpa Motospeeds försäljningsargument.

Citat.
"MotoSpeeds Urluftningspluggar,
Undvik för högt arbetstryck i motorn genom att montera en urluftningsplugg. Riktig vevhusventilation tar bort onödiga svettningar och läckage."
Slut citat.

Inget annat än "blow by" höjer ju trycket i en fyrcylindrig motor. Om högt arbetstryck vore ett problem borde det spruta vevhusgaser som ur den värsta kompressor ur orginal urluftningsslang.

Men det kan ju se bra ut med lite racingtillbehör, plugga i så fall urluftningen i ventilkåpan. Två kan ju vara lite onödigt. På "Mälaren Runt" härom året såg jag en Kawa som ledde urluftningen till en burk där oljedimman kondenserade. Oljan som lade sig i botten av burken leddes tillbaka till motorn via en tunn returslang. Killen som ägde hojen hade gjort en skitsnygg installation med stålomspunnet och "figursydd kondensburk" i aluminium.

/Ingvar
Har alltid använt luftning på mina motorer,racingmotorer har till och med vacumpump för att få ut det där lilla extra:)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det är inte arbetstryck eller övertryck utan luftrörelserna i motorn som ska minskas med ventilationen.
Det är en del luft som knuffas fram o tebaks av kolvparen, speciellt med lite borr, hrrmm.. Luftstötarna kan bidra till att motorn läcker eller svettas.

En enkel ventilation ger luften mindre motstånd än att tvingas röra sig mellan de givna utrymmena i motorn.
Nästa steg är att koppla in slangen bakåtriktat i avgassystemet för att få en något evakuerande effekt 'gratis'.
De stora gossarna kör som sagt med vakuumpump (undrar om det är samma som de har i nattduksbordet?).
En kul detalj är att några då monterar vissa packboxar ut och in, bak och fram eller vad f-n det heter, för att tätningarna ska fungera optimalt.

Ventilation hjälper givetvis också när man har blow-by som nämnts tidigare, men det är ju ett helt annat problem som borde fixas med honing/nya ringar.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det är inte arbetstryck eller övertryck utan luftrörelserna i motorn som ska minskas med ventilationen.
Det är en del luft som knuffas fram o tebaks av kolvparen, speciellt med lite borr, hrrmm.. Luftstötarna kan bidra till att motorn läcker eller svettas.

En enkel ventilation ger luften mindre motstånd än att tvingas röra sig mellan de givna utrymmena i motorn.
Nästa steg är att koppla in slangen bakåtriktat i avgassystemet för att få en något evakuerande effekt 'gratis'.
De stora gossarna kör som sagt med vakuumpump (undrar om det är samma som de har i nattduksbordet?).
En kul detalj är att några då monterar vissa packboxar ut och in, bak och fram eller vad f-n det heter, för att tätningarna ska fungera optimalt.

Ventilation hjälper givetvis också när man har blow-by som nämnts tidigare, men det är ju ett helt annat problem som borde fixas med honing/nya ringar.

Tja, jag har fortfarande svårt att se att en slang i "oljelocket" skulle hjälpa till då luften omfördelar sig mellan de utrymmen som skapas (under kolvarna) i en radfyra.

Det finns problem i t.ex. twin-motorer då volymen i motorn inte är konstant, men i en fyra?

Att försöka skapa absolut vakum i motorn (för att slippa arbetsförlusterna med att omfördela luft) kan jag begripa men då pratar vi inte ventilationsslang. Att ha en vakumpump måste väl dra effekt men om det är en vedertagen metod får man väl tro att nettoeffeken är bevisad.

Att dra ventilationsslangen till avgasröret har jag också noterat, men mest sett det som ett praktiskt sätt att förånga oljedimman. Kanske kan en rätt placerad anslutning ge ett visst vakum under förusättning att man har backventil på anslutningen. Men många verkar bara sätta dit den lite var det passar (utan backventil).

Men åter till grundfrågan: Vad är den primära anledningen till att ha extra ventilation av vevhuset? Att det inte skadar är väl uppenbart. Många tycker dessutom att det ser läckert ut, det kan jag också förstå.

/Ingvar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top