Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Volymen är konstant, men luften pressas fortfarande fram och tillbaka av kolvarna.

Målet är inte absolut vakuum, snarare ett lätt undertryck så gaserna kan följa minsta motståndets lag istället för att påfresta packboxarna.
Härav följer att 'slang till avgasrör' kan fungera, givetvis med backventil mot backpulserna, glömde den tidigare.
Jag undrar också om de små anslutningarna till oljelocken fungerar, men å andra sidan byggde ju herr Suzuki en jämrans klen luftning i ventilkåpan som fungerar. Tillsammans med oljelocksvarianten har man väl tredubblat ventilationsarean så det borde ju funka...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Volymen är konstant, men luften pressas fortfarande fram och tillbaka av kolvarna.

Målet är inte absolut vakuum, snarare ett lätt undertryck så gaserna kan följa minsta motståndets lag istället för att påfresta packboxarna.
Härav följer att 'slang till avgasrör' kan fungera, givetvis med backventil mot backpulserna, glömde den tidigare.
Jag undrar också om de små anslutningarna till oljelocken fungerar, men å andra sidan byggde ju herr Suzuki en jämrans klen luftning i ventilkåpan som fungerar. Tillsammans med oljelocksvarianten har man väl tredubblat ventilationsarean så det borde ju funka...

Jag kanske börjar bli gammal men luften i vevhuset flyttar sig ju bara mellan volymerna under kolvarna 1-4 till 2-3 osv. Fanns det inget "blow by" borde man väl i princip kunna ha ett helt tillslutet vevhus på en radfyra, eller har jag missat något?

Visst arbete går ju åt att transportera luften mellan dessa utrymmen. Hade man absolut vakum vore detta arbete noll. Därifrån till atmosfärstryck ökar arbetet linjärt. Så lite vakum är bättre än inget vakum.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jo, i princip kan man ha ett helt tillslutet vevhus.
Om luften 'visste' var den skulle funnes det inget problem.

När 1:an o 4:an kommer ner pressas luften neråt i vevhuset och utövar lika stort tryck åt alla håll, mot kolvar, stakar, vev, vevhusväggar, kanalerna till övriga vevhuset och packboxarna...
Minsta motståndets lag gör då att luften, med oljeinblandning, tar den väg som står öppen, ibland via packboxarna men helst förstås till utrymmena under det andra kolvparet.

Mer kubik och/eller varv ökar givetvis tryckskillnaderna.

Med undertryck i motorn minskar gastätheten och därmed trycket i vevhuset och den kvarvarande luften får lättare att hitta en ny hemstad i vevhuset utan att lockas ta smitvägen via packboxen eller cylinderfotspackningen.

Ett annat scenario är också att oljeringarna inte står emot och släpper förbi olja till kompressionsringarna, dessa kan då börja flyta och vi har fått blowby som ytterligar förvärrar problemet.
Hmmm... man borde alltså kunna köra lite längre på gamla ringar med undertryck i motorn.

Måste vi fundera så mycket på sånhärninga engagerande problem? jag borde ju jobba egentligen... :tungan
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
När 1:an o 4:an kommer ner pressas luften neråt i vevhuset och utövar lika stort tryck åt alla håll, mot kolvar, stakar, vev, vevhusväggar, kanalerna till övriga vevhuset och packboxarna...
Minsta motståndets lag gör då att luften, med oljeinblandning, tar den väg som står öppen, ibland via packboxarna men helst förstås till utrymmena under det andra kolvparet.
Måste vi fundera så mycket på sånhärninga engagerande problem? jag borde ju jobba egentligen... :tungan

När 2:an och 3:an åker upp skapas vakum under kolvparet och luften från 1,4 tar lättast den vägen (såvida det inte är en tvåtaktare förstås:va ).
Men vi kommer nog inte så mycket längre här. Var och en gör efter sitt tycke och tro (innan någon kan visa upp bänkpapper på vad endast förändring av vevhusventilationen ger) :tummenupp

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Vev hus ventilation

ett litet tillägg till er debatt..
som jag har förstått det , i normala otrimmade motorer , så är den primära uppgiften för vev hus ventilationen att ta bort de skadliga gaser som bildas där.
Dessa gaser är resultatet av spillet från förbränningskammaren , dvs det som smiter förbi kolven ner i vevhuset. Ca 70 % , tror jag man räknar med , är oförbränd bensin , HC , som kan lösa upp och förorena motoroljan. Den bidrar också till att det blir mer slagg i motorn..och kan visst skapa rost oxå.

Problemet med ökat tryck i motorn kommer framför allt vid högre varvtal , högre komp etc..och då vll man minimera pumpeffekterna.Och detta är som , Biker66 , skrev det viktigaste i trimmade motorer. Det är ju oxå här som svettningarna uppstår..

Att koppla ventilationen till avgasröret kan jag bara se två anledningar till , dels förbränna ojleresterna och att man vill utnyttja den venturi effekt som uppstår pga av avgasernas hastighet..

Hur mycket effekt stjäl det här i våra finslipade motorer då? Ja , med tanke på att bensinmotorn är bäst på en sak: skapa värme på olika sätt så tror jag att effektpåverkan i våra motorer inte är speciellt stor totalt sett..det är väl nästan bara 30 % av effekten som blir till nytta för oss.

Det är ju både billigare och enklare att banta än att få ut de sista hästkrafterna...Chrille leder med - 6 kg just nu!! Själv har jag gått ned från 2 öl om dagen till 1..


När Suzuki presenterade K5:an så ökade man diametern på ventilhus ventilations hålen från 35 mm till 39 mm för att minimera "pump effekterna " vid höga varv. Jfrt med föregångaren. Vet ej vad den motorn varvar , men det är väl ngt mer än våra..Det kanske kan ge en uppfattning om vad som är en förbättring i sammanhanget.

Själv , så satsar jag bara på utseende och kommer köpa det dyraste , blingigaste kit jag kan hitta !!!!


Förresten : JAG FICK TILLBAKS MITT KÖRKORT IDAG !!!!!!
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det är bra Henrik, in med mer ved bara !
Alltid kul att spåna om mer eller mindre teoretiska grejer rörande hobbyn :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det är bra Henrik, in med mer ved bara !
Alltid kul att spåna om mer eller mindre teoretiska grejer rörande hobbyn :tummenupp

Att en sådan liten fråga kunde skapa så många tillägg i tråden:tummenupp
Ja ja som den novis man är så gör man ofta som majoriteten gjort utan att helt gå till botten med varför. Men med fasa för att bli helt idiotförklarad så passade jag ju på att slänga in frågan här då det både finns massa åsikter av olika slag tillika tonvis med 'riktigt' kunnande.
Hursom så beställde jag en plugg idag då jag ändå behöver packningar, sedan får jag väl se om jag monterar den lr ej.
Antar att dom flesta som gjort det bara har dragit den tomma ändan till något slags spillburk precis som man måst göra med originalventen då luftburken åkte.
Vacuumpumpar och dyligt är iaf overkill så det räcker och blir över.

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Varvräknarsignal

Hursom så beställde jag en plugg idag då jag ändå behöver packningar, sedan får jag väl se om jag monterar den lr ej.
/U

Det var modigt gjort efter föregående debatt :D m.a.o. det gjorde du helt rätt i eftersom du vill ha en.
Själv försöker jag satsa på en minskning av mitt midjeomfång.

Nu när jag ändå skriver kan jag ge ett tips om hur man grejar en bra signal till varvräknaren om man som jag har en eftermarknadssak (Koso) som enligt instruktionen tar signal från "kabel lindad runt en tändkabel" eller "kabel mellan CDI och tändspole".
Eftersom ingången på varvräknaren är extremt högohmig (känslig) kommer den också att försöka räkna alla möjliga störningar som garanterat också finns på kabeln. Det är definitivt ingen snygg puls som kommer. Min varvräknare uppvisade ett betende som skiftade mellan "mycket orolig" till "helt skogstokig".

Gör så här:
1) Köp ett motstånd 100kOhm + en kondensator 10nF. (Kostnad max 5:)
2) Koppla motståndet i serie med varvräknaringången.
3) Koppla kondensatorn mellan varvräknaringången och jord (efter motståndet från CDI-boxen sett dvs pulsen skall först passera motståndet innan konensatorn dyker upp).

Nu har du gjort ett filter med en tidskonstant på 1 ms. Signaler med mindre bulsbredd (störningar) filtreras bort och varvräknaren blir bergstadig:tummenupp .

/Ingvar

Själv , så satsar jag bara på utseende och kommer köpa det dyraste , blingigaste kit jag kan hitta !!!!


Förresten : JAG FICK TILLBAKS MITT KÖRKORT IDAG !!!!!!

En bra inställning med ett hobbyfordon tycker jag och grattis till körkortet.

/Ingvar
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det var modigt gjort efter föregående debatt :D m.a.o. det gjorde du helt rätt i eftersom du vill ha en.
Själv försöker jag satsa på en minskning av mitt midjeomfång.


Eftersom ingången på varvräknaren är extremt högohmig (känslig) kommer den också att försöka räkna alla möjliga störningar som garanterat också finns på kabeln. Det är definitivt ingen snygg puls som kommer. Min varvräknare uppvisade ett betende som skiftade mellan "mycket orolig" till "helt skogstokig".



/Ingvar

Ja vill och vill kan man ju diskutera. Eftersom jag som sagt fick se lite 'svett' vid bänkkörningen. På motorn alltså, nog för att det lät illa då kopplingen släppte, men jag själv blev inte varmare nämnvärt av det:D
Så tänkte jag att en sådan plugg här kunde underlätta/botmedel. Men vi får se. Det är ju ingen stor investering iaf:tummenupp

Så det var alltså inget fel på ditt instrument? Jag hade ju som sagt inga problem annat än att välja rätt utgång av två möjliga från CDI:n. 1 eller 2 pulser/v. Fungerade klockrent sedan, så även resten av funktionerna. Vad den sedan har för livslängd/kvalitet får framtiden utvisa.
Men det är ju kanon med en 'oppfinnarjocke' som dig i tråden. Många som kan dra nytta/lärdom av det du hittar på.

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Så det var alltså inget fel på ditt instrument? /U

Nej instrumentet var "helt". Men jag måste säga att var en usel och i vissa stycken helt felaktig instruktion som följde med. Förmodligen översatt av en Taiwanes (med bristfälliga kunskaper i engelska) från mandarin? till engelska. Lyckligtvis har jag tillgång till ett stort elektroniklab på jobbet där studier kunde utföras. Varken Koso eller andra tillverkare av liknande instrument nämner vilka problem som kan dyka upp och hur man enkelt kan åtgärda dessa, svagt.

/Ingvar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Att inte du passade på och svara då:tummenupp

...


En med dubbelrotor isf en bak och en fram. Som ju kräver en parameter till att hålla reda på ...
Jag ansåg att jag inte är bra nog på frågan så jag överlät det på er som kan bättre. :tummenupp

Off topic:
Vad gäller heli så kan jag hoppa opp och sätta mig på att du köpte en Lama.
Eftersom jag driver hobbybutiken i Eskilstuna så har jag haft tillfälle att flyga de flesta av de småheli som ploppat upp på sista tiden och jag får väl säga att Laman är en av få som flyger. De flesta av de där småmaskinerna är nästintill hopplösa, en del av dom klarar knappt ens jag. Hur är dom då i händerna på nybörjare? Laman däremot flyger ganska så bra för att vara så liten.
En jämförelse mellan Laman och större maskiner är att de större är givetvis stadigare. De har dessutom en skarpare roderrespons.
Och det där med att stjrotorn innebär en till parameter att hålla reda på är fel. Det innebär visserligen en till parameter att justera men flygmässigt är det ingen som helst skillnad. Du har "stjrotor" sidledes i din vänsterspak.






Ett inlägg i debatten om vevhusventilation:
Jag har frågat dom som åker 402m rattlås med bil om det där. Dom hävdar att främsta avsikten är just att minska luftmotståndet hos komponenterna i vevhuset. Och har man tittat på storleken på vev, stakar och kolvar hos en Cheva BB och föreställer sig vad som sker i vevhuset vid låt säga 8000 rpm så fattar man att det faktiskt kan påverka resultatet. Om jag minns rätt så är det i alla fall ett flertal hästkrafter, dock inte dussintals, som det handlar om i deras fall. Och då gällde det enbart nyttjande av venturi i grenrör/headers, inte om några vakkumpumpar.
Bland dom som åker sånt finns enligt min uppfattning allt från tomtar som borde hålla sig till nån annan hobby till seriöst folk som vet vad dom pratar om. Dom som jag diskuterat detta med hör till den senare gruppen enligt min uppfattning.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Och då gällde det enbart nyttjande av venturi i grenrör/headers, inte om några vakkumpumpar.

Japp, mao duger venturi'n som vakumpump. Man utnyttjar denna "gratis" vakumpump för att skapa ett litet vakum i vevhuset och därmed vinna några hästar på minskat arbete med den nu tunnare luften i vevhuset. Det låter som en högst rimlig förklaring.

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jag ansåg att jag inte är bra nog på frågan så jag överlät det på er som kan bättre. :tummenupp

Off topic:
Vad gäller heli så kan jag hoppa opp och sätta mig på att du köpte en Lama.
.


Och inte som jag, kan ingenting men svarade ändå:tummenupp


OT: Det var nära att det blev en Lama. Kompisen har en sådan. Det blev en sådan här http://www.protech.be/html/t0511.html efter viss tvekan. I efterhand så hade kanske Laman kanske varit bättre val då det finns starkare och billigare 'kraschdelar' att byta till. Men den flyger helt ok så länge man håller tungan rätt i mun:D
Synd man inte visste att det fanns en expert här innan man handlade bara:tummenupp

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Oljeslangar

Huge747, du undrade hur mina oljeslangar var anslutna vid "locket". Så här ser det ut.

/Ingvar
 

Bifogat

  • DSC00149_mini.jpg
    DSC00149_mini.jpg
    64.8 KB · Visningar: 146
  • DSC00151_mini.jpg
    DSC00151_mini.jpg
    63.9 KB · Visningar: 125

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det är bra Henrik, in med mer ved bara !
Alltid kul att spåna om mer eller mindre teoretiska grejer rörande hobbyn :tummenupp

Såg att du uppdaterat din sida, bra skärpa på en del bilder:tummenupp


HUVA man lär väl få ducka då du kommer dånande till sommaren.....

/U
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Har äntligen fotat det mycket skitiga objektet i verkstaden. Var snälla mot mig då jag är amatör :)

Håller på med frontkåpan som, precis som kutsen, kommer från ducce. Ska klämma in duke2:ans lysen(på bredden och inte på höjden som de sitter på ktm:en)

profil.jpg

fina former.jpg

smutsig bakram.jpg

Bakramen vill jag bygga om helt i alu så ramen inte syns.

trångt.jpg

Trångt som tusan då motorn är från 92 och ramen från 86. Har inte hittat luftfilter som passar än. Tips?

dyno 2000.jpg

Hojen startar alltid och går som raket, delvis tack vare tändboxen med ställbart varvtalsstopp och förtändning. Ni vet säkert mer än jag vad det är. Jag är bara glad att det funkar :)

Hoppas bli färdig innan sommarlovet. Då ska den säljas till fördel för superduken som vill ha nya pipor (bland annat):yoparty
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vaf-n, en riktigt klassisk streetfighter, med lika klassisk duccebakdel !
Dyna2000 är väl så bra det blir på gatan.
Sälj dussinktm:en, sätt på RS-gasare och ha kul med det mer personifierade fordonet istället !



Måste passa på att kasta upp en fråga som får besvaras med helt subjektiva svar:
Vem/vilka är bäst på portning/ventiljobb i Stockholm ??
Har lite förslag på folk ute i landet, men det vore trevligt att kunna välja nån av de lokala förmågorna.
Känner nog till de flesta, vilken ska jag ta?
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Måste passa på att kasta upp en fråga som får besvaras med helt subjektiva svar:
Vem/vilka är bäst på portning/ventiljobb i Stockholm ??
Har lite förslag på folk ute i landet, men det vore trevligt att kunna välja nån av de lokala förmågorna.
Känner nog till de flesta, vilken ska jag ta?

Enligt hörsägen har ju Mathias Bohlin ett mycket gott rykte. Lär hålla till i Huddinge. Tror att han kan kontaktas via http://www.ncracing.com

/Ingvar
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Vaf-n, en riktigt klassisk streetfighter, med lika klassisk duccebakdel !
Dyna2000 är väl så bra det blir på gatan.
Sälj dussinktm:en, sätt på RS-gasare och ha kul med det mer personifierade fordonet istället !

:fakta

Instämmer till fullo!

/U
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top