Katana och GSX 1100-tråden

Connykatana

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2007
Ort
Vendelsö
Hoj
1981 Suzuki Katana
Katana mini

Sån här är ett måste för Katana-älskare:tummenupp :yoparty

I0101998883358674.jpeg

Hej,
Vart hittar man en sån här??
Mvh Conny
 

Glädjen

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Ducati 748R
Gammal kärlek

Hade en Katana 1982 som jag körde roadracing med i två säsonger. Sålde sedan den vidare och har saknat den sedan dess. Den byggdes om av mig själv 1982 till det utförande som är på avatar bilden. Om någon har någon info så hör av er.
HojHoj
Glädjen
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hejsan!

jag och farsan kollar lite hoj åt honom. Vi har hittat en gsx1100r. (sportmodellen, om man nu kan säga så) Så nu undrar vi hur motorn är. Efter vilket miltal är den oftast slut? något speciellt man ska akta sig för med dessa motorcyklar?

Men hallå där pöjkar! Är det ingen som orkat svara?
Visserligen är detta en Katana- och GSX1100tråd men i alla fall. 1100R ligger ju nära "i släkten" så att säga. Och hälften av er åker ju med R-puffra i Kattorna så kunskapen finns ju mer här än nån annanstans.
Vi måste ju ta hand om nykomlingarna på forumet så dom inte förirrar sig in bland hojar med insprut, slipon, färdigtrimmat från fabrik, etc.
Eller har jag fel nu?


Mackan:
Jag är inte superbra på R-puffrorna men bidrar med det lilla jag kan:
Generellt sett så är de bra puffror. Framförallt dom luft/oljekylda är synnerligen trimmvänliga och går rätt friskt redan innan man börjat trimma.
Vad gäller livslängd så är det nog svårt att svara, dels för att mätarställningarna mycket väl kan vara "trimmade", dels för att skicket som så mycket annat beror mer på föraren/mekanikern än på hojen i sig själv.
Alla sporthojar lever ett rätt hårt liv, ofta med okunniga (läs: "Unga i garaget") ägare men helt klart är att en 1100R är ett av de säkrare köpen bland äldre sporthojar om man nu överhuvudtaget kan snacka om säkra köp här.
Köp en, ut och brumma lite, låt dig förskräckas över puffrans urkraft och du är fast i ett ursnabbt bottenlöst träsk som är hopplöst att ta sig ur. :tummenupp

Ja, vad säger nu andra om sista meningen då? Var det inte ren poesi? :D
Komplettera nu med de fakta som jag inte har om dessa knarrar (eller med länkar eftersom jag vet att ämnet diskuterats om och om igen).
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Visserligen är detta en Katana- och GSX1100tråd men i alla fall. 1100R ligger ju nära "i släkten" så att säga.

Generellt sett så är de bra puffror. Framförallt dom luft/oljekylda är synnerligen trimmvänliga och går rätt friskt redan innan man börjat trimma.

Köp en, ut och brumma lite, låt dig förskräckas över puffrans urkraft och du är fast i ett ursnabbt bottenlöst träsk som är hopplöst att ta sig ur.

Jag kan bara hålla med i det som Robban_C redan har sagt.
Jag ägde iof ett par stycket 1100R på den gamla goda tiden när dom var nya. Men då var även min Katana vältrimmad så jag märkte aldrig någon större skillnad i effekt men i väghållning då är det stor skillnad.
GSXR motorn är ju en vidareutveckling av den underbara GSX motorn så den är ju inte direkt sämre:D
Som sagt skicket beror förmodligen mer på förare än miltal.
Ett annat litet tips är att ta bort kåporna och kolla på det som göms därunder.
Lycka till i inköpsjakten och välkommen till gänget.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Men hallå där pöjkar! Är det ingen som orkat svara?

Tja, tyvärr har jag inte så mycket personlig erfarenhet att bidra med när det gäller R-puffrorna. Men vad jag sett genom bekanta och läst är dom fantastiskt stryktåliga. Men dom börjar förstås också bli gamla nu en bit in på 2000-talet. Få maskiner har nog blivit så plågade och många är nog också liksom andra populära storsäljare drabbade av entusiastiska "mekaniker" med mycket vilja men mindre kunnande. Det gäller/gällde f.ö. även GSX-en. Bli inte avskräckt, köp en välskött maskin och njut.

/Ingvar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Men du håller ju på och skaffar dej det :D
Hur går det med motorn :yoparty

Jajamen, nästa år kan jag skriva ett mer initierat bidrag när det gäller GSXR-toppar av årsmodell 91-92, kanske ett lite "smalt" ämne. Jag har allting ligger och väntar på kolvringar från Motospeed. Toppen är färdigputsad, nyborrad cylle (75mm), HD-stänger uppe och nere samt en kamkedjespännare av komposit från Van Sant. Men jag säger bara Motospeed:mad:....vilka snigelleveranser. Ringarna beställdes i början av november, senaste budet är att dom nog kanske kommer i januari men dom vet inte, tackar tackar vilken örnkoll ni verkar ha grabbar. Så en varning är på plats, har dom inte grejorna "på hyllan" så beställ direkt från t.ex. APE i USA och man har grejorna på 3-4 dagar. Nu har jag låtit det bero eftersom det inte direkt är högsäsong, men själva inställningen och nivå på service från den firman................

Annars skall det intressant och se om det blir bättre pulver i motorn. Vissa förutsättningar finns, 91-an gav orginal 149 broschyr-hästar.

/Ingvar
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
750-91 framen

Nån här som åker med 750R-91 gaffel och kronor på sin Suzuki?
Har ev. köpt en komplett framende till min GSX-83:a


Nå´n som vet om Gradin har fullbordat skilsmässan än?
 

Bifogat

  • Kopia av PICT4344 (Small).JPG
    Kopia av PICT4344 (Small).JPG
    40.9 KB · Visningar: 193
Last edited:

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
GSX-R i GSX ?

Funderade i samma banor.
Att få dit motorn mha vinkelslip och nya motorfästen verkar gå.
Men kedjan

En mätning med tumstocken gav att R motorns kedja ligger 2 cm längre från centrum. Behövs så klart för bredare däck.

=> Borde ha GSX-R bakhjul
=> Går det in i swingen eller ny R-swing?
=> Stötdämparfästning på swingen för gammaldags dämpare eller kovertera GSXen till enkeldämpare ?

Nej det blir inte motorbyte utan chassie bygge.

Avstår tills jag inser att jag tänkt fel
 

GSX1135

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Litet rött hus med vita knutar utanför Eskilstuna
Hoj
Suzuki gsx1109ef/R
Finns det off set bakdrev till GSXen ?

Det finns det kanske, men svarva en egen distans i aluminium, och fortsätt att köpa dom "vanliga" bakdreven till din bakfälg framöver vid behov.
Det borde nog vara den billigaste lösningen.
Ang, din fundering på ram sving och motorbyte till R, så kör jag 1100ef med 1100 R motor, sving och hjul, gaffel , bromsar, mätare mm.
Sitter ett 200 brett däck på en 6,5" bakfälg, urtaget i ramen för kedjan och sedan förstärkt runt om.
Funkar fin och allt är byggt av Ronny räcer här på SH.
Dessutom så får du en lättare och smalare motor vi byte till R.
Min ef väger fulltankad och körklar 222kg..
/ Ubbe
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Det finns det kanske, men svarva en egen distans i aluminium, och fortsätt att köpa dom "vanliga" bakdreven till din bakfälg framöver vid behov.
Det borde nog vara den billigaste lösningen.
Ang, din fundering på ram sving och motorbyte till R, så kör jag 1100ef med 1100 R motor, sving och hjul, gaffel , bromsar, mätare mm.
Sitter ett 200 brett däck på en 6,5" bakfälg, urtaget i ramen för kedjan och sedan förstärkt runt om.
Funkar fin och allt är byggt av Ronny räcer här på SH.
Dessutom så får du en lättare och smalare motor vi byte till R.
Min ef väger fulltankad och körklar 222kg..
/ Ubbe

Skit i vikten !Bara att trimma mer:D
Med R fälg och orginal motor 5/8 offset drev "fram" ca10mm.
R-motor och orginal fälg,så har du börjat i fel ände:rolleyes:
Har använt R-fälgar sen urminnes tider ,blir en helt annan cykel att köra.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top