Katana och GSX 1100-tråden

Dr.Bike

Guest
Nån här som har en länk till en Work Shop Manual för GSX1100 -81 (luftkylda)
Jag har letat i mekforumets manualsticky och på nätet utan resultat.
Eller kanske nån rent av har en manual mjukt på sin egen lilla FTP-server? :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Appappapp, stoppa pressarna !
Vad gör en såndär h*ndataliban på dessa domäner?? Jag anar feeta ugglor i mossen....
Ska du äntligen börja skruva i riktiga hojar ?? :D
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Färnbo:
Ett upplyftande svar minsann. :D :tummenupp

Jo, du har nog rätt. Jag körde en hel del med Katen, både i stan och på landsväg. Det gick alldeles utmärkt men så fort man börjar gasa så blir det ju varmt.
 

Dr.Bike

Guest
Appappapp, stoppa pressarna !
Vad gör en såndär h*ndataliban på dessa domäner?? Jag anar feeta ugglor i mossen....
Ska du äntligen börja skruva i riktiga hojar ?? :D

Ja...ehum..*mummel mummel*...det är så att...
Ja, alltså...
Oavsett vad som...man kan TRO... så har det landat en gås i örnboet.
Om man säger så... ;)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Gås.... kanke inte helt lämpligt uttryck när man vill ha hjälp :gnissla
Det är inte så att det landat en Kat(ana) bland hermelinerna ?

Nåväl, kåmputeriserad manual till dessa juveler har jag faktiskt inte heller stött på tyvärr.
Däremot har jag både Haynes och originallitteraturen i hyllan.
Dessutom har jag de viktiga (motor) partierna ur haynesmanualen kopierade och insatta i en pärm för garageanvändning.
Du är välkommen att låna, eller så trycker jag den genom en scanner till papper eller PDF, your choice :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nån här som har en länk till en Work Shop Manual för GSX1100 -81 (luftkylda)
Jag har letat i mekforumets manualsticky och på nätet utan resultat.
Eller kanske nån rent av har en manual mjukt på sin egen lilla FTP-server? :)

Jag har tyvärr ingen mjuk version och har heller aldrig sett någon men jag har en hård orginal Suzuki manual att erbjuda om det duger.
 

Dr.Bike

Guest
Gås.... kanke inte helt lämpligt uttryck när man vill ha hjälp :gnissla
Det är inte så att det landat en Kat(ana) bland hermelinerna ?

Nåväl, kåmputeriserad manual till dessa juveler har jag faktiskt inte heller stött på tyvärr.
Däremot har jag både Haynes och originallitteraturen i hyllan.
Dessutom har jag de viktiga (motor) partierna ur haynesmanualen kopierade och insatta i en pärm för garageanvändning.
Du är välkommen att låna, eller så trycker jag den genom en scanner till papper eller PDF, your choice :)

Himskans nice!
Vaddå inte bra med en Gås! Jag fyller ju år på självaste Mårtengås!
Nu har JAG emellertid en mjuk parts list med bilder (fiches)! Så nu kan JAG erbjuda den till hugade iaf, eller om någon kan "hosta" den på sin server.

Kolla här:
http://ursa.irk.ru/manual/

Sajten är långsam och osäker men det mesta finns ..

Var där häromdagen, och då fanns endast trasiga fragment som efter nedladdning var omöjliga att öppna.
Tack iaf.

Jag har tyvärr ingen mjuk version och har heller aldrig sett någon men jag har en hård orginal Suzuki manual att erbjuda om det duger.

Ja för tusan!
Kan jag låna den och kopiera vore jag glad som ett barn!
PM:a gärna tel och adress så dyker jag upp när det passar :)
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
katana83:
Sen måste jag bara fråga, räcker den lilla Setrab oljekylaren till som du använt? Jag har ju måttlig cc (1168) men turbon lämnar ju en hel del värme till returoljan.
Min oljekylare är nästan dubbelt så stor. Ser trångt ut mot framskärmen men jag har ännu inte hunnit prova, hade inget spännband att dra ihop gaffeln med.

:D:D


Satte ju dit en tempgivare på originalstället då jag ändå fick den med instrumentet. Den peakade alltid i botten tidigare 120+ grader så fort man svängt runt hörnet från garaget :D , så hur varmt det egentligen var är skrivet i stjärnorna. Efter kylarmonteringen så har tempen varit över 105 sträcket en gång och det var i en kö på E4:an mellan Arlanda och avfarten mot Gottröra. Tempen vände vid 110 då jag äntligen kom ifrån kön och 'gassade' mot Gottröra. Puttrade helt enkelt i (för) sakta mak utan kylande vind lite för länge...

Ett långt svar på en enkel fråga alltså. Nog kyler den oljan bra alltid. Trots sitt sobra yttre.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tack!

Jag kommer nog att hålla mig till den kylare som jag hittade i en av hyllorna häromdagen. Något större än den du har (jag har inte provat med hopdragen gaffel än men det verkar fungera).
Det visade sig att den passar perfekt, jag har tydligen gjort iordning den för Katen nån gång för några år sen. Tänk vad man glömmer. :D
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Hejsan på er alla!

Förra vinter köpte jag en gsx1100ef -87 motor från en mc skrot och tanken med det var att stoppa in den i min gsx-81. Nu var det så att motorn var ganska sliten, helt oskruvad (jag lovar), men kammar, vippor mm var slitna. Som den mekaniker man är så började jag köpa nya delar, finns det något roligare än att montera dit nya delar??
Men det blev en J***A massa nya delar och det har spårat iväg ekonomiskt:rolleyes: Vad skulle ni ha gjort? Skulle ni ha sålt bort den med brakförlust och slickat era sår, eller skulle ni monterat in den i det tänkta schassit?
Jag ska tillägga att orginal motorn som sitter i min 81a går även den mycket bra.
Jag studerar för tillfället och har ingen inkomst, så det behövs pengar...
Min sambo är 0% mc intresserad och har ingen som helst förståelse att man kan lägga ner pengar på något så onödigt som motorcyklar, så man blir ju lite påverkad där...
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Sälja med brakförlust ? KONTAKTA MIG GENAST ! :D

Annars är det bara att jämföra med en ny hoj, du kommer aldrig upp i de summorna, inte utan att samtidigt ha byggt dig en sjujäkla rova, och då är det motiverat lik förbaskat !
Jaja, jag har ett skadat förhållningssätt till GSX-utgifter kontra husamorteringar, men hur ska jag annars kunna stå ut med mig själv :va
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag tänker precis som dig, men det sitter ju en fungerande motor i och numera också en fireblade i garaget:näsblod Jag vågar inte skriva hur mycket pengar som jag lagt ner i denna motor, men jag har blivit dumförklarad ett antal gånger:näsblod
Sälja med brakförlust ? KONTAKTA MIG GENAST ! :D

Annars är det bara att jämföra med en ny hoj, du kommer aldrig upp i de summorna, inte utan att samtidigt ha byggt dig en sjujäkla rova, och då är det motiverat lik förbaskat !
Jaja, jag har ett skadat förhållningssätt till GSX-utgifter kontra husamorteringar, men hur ska jag annars kunna stå ut med mig själv :va
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Jag vågar inte skriva hur mycket pengar som jag lagt ner i denna motor, men jag har blivit dumförklarad ett antal gånger:näsblod


Ska vi bilda klubb? Been there, done that, doing it tomorrow:D
Det bästa är att hålla tyst om vad det kostar, utåt alltså. Alla här inne vet ju vad det kostar. "hummande och förstående nickar i sällskapet". Lite som att en A-lagare skulle säga till sina kompisar att han inte har problem med drickat:dricka
Vad har du gjort med motorn då?


Jaja, jag har ett skadat förhållningssätt till GSX-utgifter kontra husamorteringar, men hur ska jag annars kunna stå ut med mig själv :va
Jag har också ett skadat förhållningssätt till dig:tungan
 
Last edited:

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Man kan säga att jag har gjort det mesta med motorn. Det enda "trim" jag har gjort är att borra den till1230cc, annars så har jag mest bytt ut slitna delar till nya suzuki orginaldelar. Allt från nya kammaxlar, vippor (alla), mirat in ventiler, kovar (1230), drivaxel+lager mm mm. Det enda jag har ogjort är riktning av vevaxel på motospeed, den är felfri enligt motorslipen, men när jag lagt ner mer pengar på motorn än vad hojen kostade ny, så vill jag inte snåla in på det :crash Nu är motorn snart precis som jag ville ha den från början, men jag börjar ha riktig ångest ang pengarna som jag plöjt ner i motorn:gnissla
Ska vi bilda klubb? Been there, done that, doing it tomorrow:D
Det bästa är att hålla tyst om vad det kostar, utåt alltså. Alla här inne vet ju vad det kostar. "hummande och förstående nickar i sällskapet". Lite som att en A-lagare skulle säga till sina kompisar att han inte har problem med drickat:dricka
Vad har du gjort med motorn då?



Jag har också ett skadat förhållningssätt till dig:tungan
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nu är motorn snart precis som jag ville ha den från början, men jag börjar ha riktig ångest ang pengarna som jag plöjt ner i motorn

Känn ingen ånger - du har bara pysslat om motorn så den håller 20år igen.
Det blir inte så dyrt per år om du använder den i 20år till :tummenupp :D
 

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Päjtbow
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jo jag vet ju det. Orginal motorn som sitter i nu har gått 15000 mil med många bankörningar på nacken och den fortfarande klockrent! Vilken annan motor skulle klara av det?? Det börjar kännas bättre nu:tummenupp
Känn ingen ånger - du har bara pysslat om motorn så den håller 20år igen.
Det blir inte så dyrt per år om du använder den i 20år till :tummenupp :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hejsan på er alla!

Förra vinter köpte jag en gsx1100ef -87 motor från en mc skrot och tanken med det var att stoppa in den i min gsx-81. Nu var det så att motorn var ganska sliten, helt oskruvad (jag lovar), men kammar, vippor mm var slitna. Som den mekaniker man är så började jag köpa nya delar, finns det något roligare än att montera dit nya delar??
Men det blev en J***A massa nya delar och det har spårat iväg ekonomiskt:rolleyes: Vad skulle ni ha gjort? Skulle ni ha sålt bort den med brakförlust och slickat era sår, eller skulle ni monterat in den i det tänkta schassit?
Jag ska tillägga att orginal motorn som sitter i min 81a går även den mycket bra.
Jag studerar för tillfället och har ingen inkomst, så det behövs pengar...
Min sambo är 0% mc intresserad och har ingen som helst förståelse att man kan lägga ner pengar på något så onödigt som motorcyklar, så man blir ju lite påverkad där...

Haha, jag tror de flesta som läser den här tråden känner igen sig. Du har ju fått ihop en kanon-motor som kommer att hålla länge och kan visa baklystet till många moderna maskiner. För en oinvigd kan det tyckas lite skruvat att lägga ner mycket pengar på gamla GSX'er. Nya hojar är ju kanonfina och egentligen helt överlägsna våra gamla artefakt. Men vilka andra hojar är lika charmiga eller har en snart 200-sidig tråd på SH samt inbjuder till samtal var än man stannar på sommarturerna.

Du har bara nått första stadiet. Nästa stadie är det nästan outhärdligt dyrbara TRIMMARSTADIET.

Välkommen i klubben.

/Ingvar
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Man kan säga att jag har gjort det mesta med motorn. Det enda "trim" jag har gjort är att borra den till1230cc, annars så har jag mest bytt ut slitna delar till nya suzuki orginaldelar. Allt från nya kammaxlar, vippor (alla), mirat in ventiler, kovar (1230), drivaxel+lager mm mm. Det enda jag har ogjort är riktning av vevaxel på motospeed, den är felfri enligt motorslipen, men när jag lagt ner mer pengar på motorn än vad hojen kostade ny, så vill jag inte snåla in på det :crash Nu är motorn snart precis som jag ville ha den från början, men jag börjar ha riktig ångest ang pengarna som jag plöjt ner i motorn:gnissla

Det var väl inte så farligt...kan bli värre.:)
Själv går man på hemliga möten som man börjar med -Hej jag heter Tommy och har inte köpt en trimdel på 9 månader 14 dagar 3 timmar och 22 minuter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top