Katana 1168
Ny medlem
Ska Gradin sälja??? Hittade den här på blocket: http://www.blocket.se/vi/14471418.htm?ca=9_s&last=1
Sitter här med tryckknapparna som sitter på vänstra sidokåpan och kliar mig i frisyren.. vad har dessa knappar haft för funktion?
/J
Nu sitter USD-gaffeln i Katen men det blev sisådär. Konceptet är ju gammalt så problemen är säkert kända.
1. När man styr så tar bultarna som klammar ihop undre kronan runt gaffelbenen i kåpramen. Jag tänkte först byta till försänkta men sen om jag på att det är fingäng (m10 x 1,25), inte så lätt att hitta försänkta såna. Man kan ju förstås ta långa delgängade M10 bult och kapa och gänga om dom men det voere ju skänt att slippa.
2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?
//R.
Ingen alls.
Troligtvis tänkta som strömmatning till xtraljus eller nå't
Ska Gradin sälja??? Hittade den här på blocket: http://www.blocket.se/vi/14471418.htm?ca=9_s&last=1
Jajamän..det är bara att handla, mycket nytt godis i den maskinen.
(Det kliar i mina fingrar)
Jajamän..det är bara att handla, mycket nytt godis i den maskinen.
(Det kliar i mina fingrar)
Jajamän..det är bara att handla, mycket nytt godis i den maskinen.
(Det kliar i mina fingrar)
JA, du Tommy.
Erkänn att du vart sugen !!! !!
Nu tog du nog ändå fel smiley va? Den här skulle det väl vara:
eller möjligen...
Den senare gäller iaf för mig, hade jag pengar skulle jag köpa Gradins Katana, eller kanske Roos' EF...
Krille:
Jo, jag vet att 1100 är längre men nu har jag liksom den här gaffeln och då vill jag ju använda den.
Ja, vi får se hur det blir med frigång när jag får ställa ner den på marken med båda tofflorna.
Goafton
Jag kör -84 EF med 750 -98 USD gaffel. Markfrigången och geometrin löstes the hard way: flyttade ned styrhuvudet 5-10 cm och vinklade in gaffeln till 24 grader. Med motsvarande 750-sving är hjulbasen 10 cm kortare. Nu pratar vi mått som en räser och nollslitage på framsvålen (ca 180hk). Vill bara säga att hon är bergstadig dvs styrdämp = onödig lyx
Då funkar nog Gradins bättre! I alla fall för gatåka
Äääsch, kan lika gärna köra med rake/lång hjulbas.
En annan är lite som en kalv på grönbete när det gäller svängandet, jag hamnar lite överallt...
Såg just att Roos' hoj inte blev såld på ebukten, läge för ett skambud ??
Nu tog du nog ändå fel smiley va? Den här skulle det väl vara:
eller möjligen...
Priset kanske har stigit på den gamla rovan ,om den säljs.Ja man vet aldrig eller så får jag väl köpa tebax gamla rovan från piloten och stoppa i en ram ......eller..
Priset kanske har stigit på den gamla rovan ,om den säljs.
Är du sugen på en hel-japs, tröttnat på blandras?
/Ingvar
Nu pratar vi mått som en räser och nollslitage på framsvålen (ca 180hk). Vill bara säga att hon är bergstadig dvs styrdämp = onödig lyx
katana83:
Tack för info om CDI och varvstoppen. Jag visste att Yngve nån gång snackat om det men jag visset inte var. 177 sidor att leta igenom??
Gällande 12000 rpm så kan man ju påpeka vad som händer då man missar vid snabb växling från 4 till 5 med fullt laddtryck. Man tror ju att man ska få hela famnen full med kolvar och ventiler. Men likförbannat så håller bitarna ihop och man kan åka vidare medan hjärtat lugnar ner sig.
Men nu ska man ju inse att det är ju skillnad på en kort stund 12krpm och att ligga på det varvtalet mil efter mil. Själv tycker jag ju dock att såna hastigheter bara är uthärdliga ungefär så länge som det tar att få en uppfattning om vart nålarna på mätarna pekar.
Katana org:
Tack för info!
Att jag inte tänkte på att flytta isär kåpställningen? Alzheimer Light på gamla dar kanske?
Jag ska leta lite efter skruv, annars får det bli utflyttning.
Jag ska kika på styrstoppet så fort jag fått till det så jag kan styra fullt åt båda hållen.
Gällande styrdämp så är väl min erfarenhet att den aldrig ormar sig men brutala styrslag har man ju varit med om. Ska nog kolla om det går att göra nåt av den kompakta Öhlinaren som blev över då senaste TLR:en såldes. Den borde man kunna montera på tvären nånstans där fram.
Sen måste jag bara fråga, räcker den lilla Setrab oljekylaren till som du använt? Jag har ju måttlig cc (1168) men turbon lämnar ju en hel del värme till returoljan.
Min oljekylare är nästan dubbelt så stor. Ser trångt ut mot framskärmen men jag har ännu inte hunnit prova, hade inget spännband att dra ihop gaffeln med.
ZERO:
Att flytta styrhuvudet går i mitt fall bort direkt. Med hjulet 10 cm längre bak så får varken oljekyl eller turbo plats.
Dock låter siffrorna (chassigeometrin) bekanta. Låter ungefär som en nyare 750R eller nåt sånt och säga vad man vill om dom men dom är i alla fall lättsvängda.
I övrigt kan jag rapportera att jag i alla fall har hunnit provsitta med styrändar på plats på nya gaffeln. Ojoj vad fort knarren gick.
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |