Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu sitter USD-gaffeln i Katen men det blev sisådär. Konceptet är ju gammalt så problemen är säkert kända.
1. När man styr så tar bultarna som klammar ihop undre kronan runt gaffelbenen i kåpramen. Jag tänkte först byta till försänkta men sen om jag på att det är fingäng (m10 x 1,25), inte så lätt att hitta försänkta såna. Man kan ju förstås ta långa delgängade M10 bult och kapa och gänga om dom men det voere ju skänt att slippa.
2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?

//R.

1/ Jag shimsade ut kåpramen vad som behövdes med ett par nylonbrickor lagom tjocka. I det undre fästet i ramen.
2/ Funkar men man får ta det lugnt då det ska passaras 'hinder'!
3/ Min krona 750R-95 passade rakt av. Men jag hade tänkt mig tipset med bult innan jag upptäckte det.
4/ Hade tänkt mig en jag också, inte för att man tänkt gassa upp den på slangen(hur gör man det:gnissla )utan av den gamla erfarenheten av ormande i lite högre fart. Fick en sådan där kort 'frontmonterad' dämpare med gaffeln då jag köpte den. Som sitter i en näsa från styrhuvudet. Tänkte montera den först. Men även den blev knepig i Kattens trånga toppkåpa. Sedan provkörde jag hojen och har reviderat behovet...:tummenupp Men det går ju att lösa beror ju bara på det estetiska. Minns att jag hade en monterad på vänster sida mellan ram och gaffel då det begav sig -82/83. Men det krävde ett ingrepp i vänster 'gäl'(kåpa).

Tänk även på frigången vid val av oljekyl. Har monterat en Setrab minsting och den går dit med ett hårstrå emellan för frigången. Annars passar den in som om den vore originalmonterad.
http://www.trendab.se/ShowProduct.aspx?prodID=206

Ingen alls.
Troligtvis tänkta som strömmatning till xtraljus eller nå't :va

Lr varför inte handtagsvärme så man kan köra Luciakortegen i dom tunna sommarhandskarna:D
Skämt åsido, andra ändan på kretsen hittar du i härvan vid frontljuset. Finns en brun kabel där med två kontakter/flatstift i.
Bara att koppla i julgranen och tända med knappen i kåpan:tummenupp

/U
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nu tog du nog ändå fel smiley va? Den här skulle det väl vara: :rolleyes:
eller möjligen... :huvet

Den senare gäller iaf för mig, hade jag pengar skulle jag köpa Gradins Katana, eller kanske Roos' EF...
 
Last edited:

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Krille:
Jo, jag vet att 1100 är längre men nu har jag liksom den här gaffeln och då vill jag ju använda den.
Ja, vi får se hur det blir med frigång när jag får ställa ner den på marken med båda tofflorna.


Goafton

Jag kör -84 EF med 750 -98 USD gaffel. Markfrigången och geometrin löstes the hard way: flyttade ned styrhuvudet 5-10 cm och vinklade in gaffeln till 24 grader. Med motsvarande 750-sving är hjulbasen 10 cm kortare. Nu pratar vi mått som en räser och nollslitage på framsvålen (ca 180hk). Vill bara säga att hon är bergstadig dvs styrdämp = onödig lyx:tummenupp
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Då funkar nog Gradins bättre! I alla fall för gatåka:tummenupp

Äääsch, kan lika gärna köra med rake/lång hjulbas.
En annan är lite som en kalv på grönbete när det gäller svängandet, jag hamnar lite överallt... :D

Såg just att Roos' hoj inte blev såld på ebukten, läge för ett skambud ??
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Äääsch, kan lika gärna köra med rake/lång hjulbas.
En annan är lite som en kalv på grönbete när det gäller svängandet, jag hamnar lite överallt... :D

Såg just att Roos' hoj inte blev såld på ebukten, läge för ett skambud ??

Är du sugen på en hel-japs, tröttnat på blandras?

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Är du sugen på en hel-japs, tröttnat på blandras?

/Ingvar

Nänä, inte blandras!
Snarare: Perfektion medelst genmanipulering och diverse steroider :D

Men, en Katana skulle jag definitivt göra plats i garaget för !
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
katana83:
Tack för info om CDI och varvstoppen. Jag visste att Yngve nån gång snackat om det men jag visset inte var. 177 sidor att leta igenom??

Gällande 12000 rpm så kan man ju påpeka vad som händer då man missar vid snabb växling från 4 till 5 med fullt laddtryck. Man tror ju att man ska få hela famnen full med kolvar och ventiler. Men likförbannat så håller bitarna ihop och man kan åka vidare medan hjärtat lugnar ner sig.
Men nu ska man ju inse att det är ju skillnad på en kort stund 12krpm och att ligga på det varvtalet mil efter mil. Själv tycker jag ju dock att såna hastigheter bara är uthärdliga ungefär så länge som det tar att få en uppfattning om vart nålarna på mätarna pekar. :D

Katana org:
Tack för info!
Att jag inte tänkte på att flytta isär kåpställningen? Alzheimer Light på gamla dar kanske? :D
Jag ska leta lite efter skruv, annars får det bli utflyttning.
Jag ska kika på styrstoppet så fort jag fått till det så jag kan styra fullt åt båda hållen.
Gällande styrdämp så är väl min erfarenhet att den aldrig ormar sig men brutala styrslag har man ju varit med om. Ska nog kolla om det går att göra nåt av den kompakta Öhlinaren som blev över då senaste TLR:en såldes. Den borde man kunna montera på tvären nånstans där fram.
Sen måste jag bara fråga, räcker den lilla Setrab oljekylaren till som du använt? Jag har ju måttlig cc (1168) men turbon lämnar ju en hel del värme till returoljan.
Min oljekylare är nästan dubbelt så stor. Ser trångt ut mot framskärmen men jag har ännu inte hunnit prova, hade inget spännband att dra ihop gaffeln med.

ZERO:
Att flytta styrhuvudet går i mitt fall bort direkt. Med hjulet 10 cm längre bak så får varken oljekyl eller turbo plats.
Dock låter siffrorna (chassigeometrin) bekanta. Låter ungefär som en nyare 750R eller nåt sånt och säga vad man vill om dom men dom är i alla fall lättsvängda.


I övrigt kan jag rapportera att jag i alla fall har hunnit provsitta med styrändar på plats på nya gaffeln. Ojoj vad fort knarren gick. :D:D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
katana83:
Tack för info om CDI och varvstoppen. Jag visste att Yngve nån gång snackat om det men jag visset inte var. 177 sidor att leta igenom??

Gällande 12000 rpm så kan man ju påpeka vad som händer då man missar vid snabb växling från 4 till 5 med fullt laddtryck. Man tror ju att man ska få hela famnen full med kolvar och ventiler. Men likförbannat så håller bitarna ihop och man kan åka vidare medan hjärtat lugnar ner sig.
Men nu ska man ju inse att det är ju skillnad på en kort stund 12krpm och att ligga på det varvtalet mil efter mil. Själv tycker jag ju dock att såna hastigheter bara är uthärdliga ungefär så länge som det tar att få en uppfattning om vart nålarna på mätarna pekar. :D

Katana org:
Tack för info!
Att jag inte tänkte på att flytta isär kåpställningen? Alzheimer Light på gamla dar kanske? :D
Jag ska leta lite efter skruv, annars får det bli utflyttning.
Jag ska kika på styrstoppet så fort jag fått till det så jag kan styra fullt åt båda hållen.
Gällande styrdämp så är väl min erfarenhet att den aldrig ormar sig men brutala styrslag har man ju varit med om. Ska nog kolla om det går att göra nåt av den kompakta Öhlinaren som blev över då senaste TLR:en såldes. Den borde man kunna montera på tvären nånstans där fram.
Sen måste jag bara fråga, räcker den lilla Setrab oljekylaren till som du använt? Jag har ju måttlig cc (1168) men turbon lämnar ju en hel del värme till returoljan.
Min oljekylare är nästan dubbelt så stor. Ser trångt ut mot framskärmen men jag har ännu inte hunnit prova, hade inget spännband att dra ihop gaffeln med.

ZERO:
Att flytta styrhuvudet går i mitt fall bort direkt. Med hjulet 10 cm längre bak så får varken oljekyl eller turbo plats.
Dock låter siffrorna (chassigeometrin) bekanta. Låter ungefär som en nyare 750R eller nåt sånt och säga vad man vill om dom men dom är i alla fall lättsvängda.


I övrigt kan jag rapportera att jag i alla fall har hunnit provsitta med styrändar på plats på nya gaffeln. Ojoj vad fort knarren gick. :D:D

Det finns INGEN oljekylare som räcker på en luftkyld turbomotor för lite hårdare gatåka.. Motorn blir så het att man tror den ska smälta ner,ventikåpspackningen blir så varm och torr att den går av för att inte tänka på vad som händer med resten av grejerna inne i motorn.. Det är helt enkelt ohälsosamt i största allmänhet.

Men ska du bara knalla lite försiktigt till närmsta rödljus kan de funka, sen finns det ju ändå ingen som vill rejsa om man har snigel.

Tänk på att om motorn ger 200 kW så ska du kyla bort minst 700 kW--
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top