då kanske vi får fart på tråden lite för nuuuuu blev jag lite nyfiken.
Jag är en glad ägare av en r1100 OCH, som inte står, en 1100 katana. tankarna på att byta topp till r:ens har väll swischat förbi men jag vet inte ens om det går kanal/mått mässigt men om det nu är det du tänkte använda din fixade topp till undrar jag varför du valt en 91:a topp
Finns det någon speciell tanke eller fall det sig bara så
Det fungerar med alla oljekylda 1100R-toppar (87-92) och med 750R från 88-89 (tror jag det var, dom skall ha samma ventilstorlek 28,5/25 som 1100-an). Skillnaden är att med 1100-toppen får du ~10,5:1 i komp och med 750-toppen blir det väl cirkus 12,5:1. Att jag köpte en -91 topp berodde bara på att jag hittade en helt komplett topp (med kammar ventilkåpa och rubbet) som gått knappt 2000 mil till skapligt pris. 91 och 92 är topparna s.k. shims-toppar d.v.s. varje ventil har sin egen kamnock/vippa som justeras med shims istället för skruv.
Nackdelen med shimstoppar är att det inte finns några trimkammar att köpa. Är man trimsugen kan man konvertera dessa till skuvjustering och helt plötsligt ha oceaner av trimkammar att tillgå. Fördelen med topparna är att kanalerna är bättre utformade än på tidigare årgångarna och ger högre effekt (såvida vi inte talar om ren race-portning med plastning, då är det ingen skillnad).
/Ingvar