Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
då kanske vi får fart på tråden lite för nuuuuu blev jag lite nyfiken.
Jag är en glad ägare av en r1100 OCH, som inte står, en 1100 katana. tankarna på att byta topp till r:ens har väll swischat förbi men jag vet inte ens om det går kanal/mått mässigt men om det nu är det du tänkte använda din fixade topp till undrar jag varför du valt en 91:a topp:va
Finns det någon speciell tanke eller fall det sig bara så:va

Det fungerar med alla oljekylda 1100R-toppar (87-92) och med 750R från 88-89 (tror jag det var, dom skall ha samma ventilstorlek 28,5/25 som 1100-an). Skillnaden är att med 1100-toppen får du ~10,5:1 i komp och med 750-toppen blir det väl cirkus 12,5:1. Att jag köpte en -91 topp berodde bara på att jag hittade en helt komplett topp (med kammar ventilkåpa och rubbet) som gått knappt 2000 mil till skapligt pris. 91 och 92 är topparna s.k. shims-toppar d.v.s. varje ventil har sin egen kamnock/vippa som justeras med shims istället för skruv.
Nackdelen med shimstoppar är att det inte finns några trimkammar att köpa. Är man trimsugen kan man konvertera dessa till skuvjustering och helt plötsligt ha oceaner av trimkammar att tillgå. Fördelen med topparna är att kanalerna är bättre utformade än på tidigare årgångarna och ger högre effekt (såvida vi inte talar om ren race-portning med plastning, då är det ingen skillnad).

/Ingvar
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Det fungerar med alla oljekylda 1100R-toppar (87-92) och med 750R från 88-89 (tror jag det var, dom skall ha samma ventilstorlek 28,5/25 som 1100-an). Skillnaden är att med 1100-toppen får du ~10,5:1 i komp och med 750-toppen blir det väl cirkus 12,5:1. Att jag köpte en -91 topp berodde bara på att jag hittade en helt komplett topp (med kammar ventilkåpa och rubbet) som gått knappt 2000 mil till skapligt pris. 91 och 92 är topparna s.k. shims-toppar d.v.s. varje ventil har sin egen kamnock/vippa som justeras med shims istället för skruv.
Nackdelen med shimstoppar är att det inte finns några trimkammar att köpa. Är man trimsugen kan man konvertera dessa till skuvjustering och helt plötsligt ha oceaner av trimkammar att tillgå. Fördelen med topparna är att kanalerna är bättre utformade än på tidigare årgångarna och ger högre effekt (såvida vi inte talar om ren race-portning med plastning, då är det ingen skillnad).

/Ingvar

Ok, för jag har botaniserat en del runt denna topp och tyckte att det verkade vara en "bättre" topp en dom stackarna man måste gå på och justera hela tiden. Det visade sig som du sa att är det trimmeri så gäller det en tidigare topp. "Felet" skall vara att shimsen poppar ur sina lägen vid högt varvtal.
Om det råder det delade meningar om vet jag efter att diskuterat detta på detta forum, men faktum kvarstår att race grabbarna väljer vippor framför dessa.

Vad bra, då fick jag lära mig något nytt om gammelgixxern.:yoparty
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ok, för jag har botaniserat en del runt denna topp och tyckte att det verkade vara en "bättre" topp en dom stackarna man måste gå på och justera hela tiden. Det visade sig som du sa att är det trimmeri så gäller det en tidigare topp. "Felet" skall vara att shimsen poppar ur sina lägen vid högt varvtal.
Om det råder det delade meningar om vet jag efter att diskuterat detta på detta forum, men faktum kvarstår att race grabbarna väljer vippor framför dessa.

Vad bra, då fick jag lära mig något nytt om gammelgixxern.:yoparty

Jo jag har hört från ett håll att det skulle vara problem med att shimsen "hoppar ur" vid höga varvtal. Jag tror hur som helst knappast att det gäller så länge man håller sig under ordinarie varvtalsspärr (10500) och varför skulle man varva mer? Skulle shimsen ha en chans att "hoppa ur" måste det innebära att ventilen helt har tappat kontaken med kammen och att någon magisk kraft lyfte shimset ur sitt läge. Jag känner ingen som hört talas om det, än mindre råkat ut för något ras p.g.a. det. Då har jag ändå bekanta som jobbat professionellt med mc och Suzuki i över 25 år.

Shims kunde det däremot vara problem med på gamla Kawa 900 där det stora shimset låg direkt mot kammen. När vassare kammar stoppades i kunde shimset "tryckas" iväg eftersom höglyftande kammar tog i alldeles för långt ut på shimsets kant. Standardhojarna var det inga problem med.

/Ingvar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nu sitter USD-gaffeln i Katen men det blev sisådär. Konceptet är ju gammalt så problemen är säkert kända.
1. När man styr så tar bultarna som klammar ihop undre kronan runt gaffelbenen i kåpramen. Jag tänkte först byta till försänkta men sen om jag på att det är fingäng (m10 x 1,25), inte så lätt att hitta försänkta såna. Man kan ju förstås ta långa delgängade M10 bult och kapa och gänga om dom men det voere ju skänt att slippa.
2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?

//R.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ingen kattram, men styrstoppsprincipen torde väl vara densamma.
Jag svetsade hur som haver på alubitar för att passa mina befintliga mothåll och filade till formen för rätt funktion.
Sedan råkade det bli några timmar till för den estetiska delen...
Innan jag ordnat detta var det de strajpade gummibitarna på ramrören som agerade styrstopp :)
stopfilade.JPG

byokepol.JPG
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
3. Hur gör man enklast styrstopp?

Jag har vid ett par tillfällen löst detta med stora insexbultar.
Det kan ta lite tid att mäta (en fördel om det blir rätt på 1:a försöket) innan man borrar hålen i nedre kronan.
Efter gängning av hålen kan det behövas några brickor emellan för att shimsa upp bultskallarna. Vill man lyxa till det kan man ha på lite krymp- eller gummi- slang på bultskallarna för att skydda lacken på ramen.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Ja vafan, en annan har ju fått rycka in till jobbet pga templarm i datarummet !!
Inte mycket annat å göra i väntan på jourreparatören än att hissa antalet inlägg i en av de få läsbara trådarna på denna site :rolleyes:
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tack för svar. :tummenupp Jag kör nog med skruv genom kronans ordinarie styrstopp. Enklast så.

Nån som har tips om dom övriga frågorna här ovan?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag har praktiserat en annan "sniklösning" på hojen. Om man ha varvtalsstopp men inte vill lyxa till det med Dyna2000 kan man (förutsatt att man har ett tändsystem från en 1150) enkelt koppla in en tändbox från en GSXR -85 till -87.
1100-ans box har varvtalsstoppet på 10500 (750 på ohälsosamt mycket högre varvtal).

/Ingvar
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84

Gissar på 12k -88:an är ju röd vid 13k:D

Nu sitter USD-gaffeln i Katen men det blev sisådär. Konceptet är ju gammalt så problemen är säkert kända.
1. När man styr så tar bultarna som klammar ihop undre kronan runt gaffelbenen i kåpramen. Jag tänkte först byta till försänkta men sen om jag på att det är fingäng (m10 x 1,25), inte så lätt att hitta försänkta såna. Man kan ju förstås ta långa delgängade M10 bult och kapa och gänga om dom men det voere ju skänt att slippa.
2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?

//R.

Men nu j....lar nu händer det grejer håll i hatten.. Robban har du fått tid över eller e det slut med tjejen?
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jo jag har hört från ett håll att det skulle vara problem med att shimsen "hoppar ur" vid höga varvtal. Jag tror hur som helst knappast att det gäller så länge man håller sig under ordinarie varvtalsspärr (10500) och varför skulle man varva mer? Skulle shimsen ha en chans att "hoppa ur" måste det innebära att ventilen helt har tappat kontaken med kammen och att någon magisk kraft lyfte shimset ur sitt läge. Jag känner ingen som hört talas om det, än mindre råkat ut för något ras p.g.a. det. Då har jag ändå bekanta som jobbat professionellt med mc och Suzuki i över 25 år.

Shims kunde det däremot vara problem med på gamla Kawa 900 där det stora shimset låg direkt mot kammen. När vassare kammar stoppades i kunde shimset "tryckas" iväg eftersom höglyftande kammar tog i alldeles för långt ut på shimsets kant. Standardhojarna var det inga problem med.

/Ingvar

ja jag resonerade att det var skönt att slippa hålla på och justera "hela tiden", dessutom är ju avslutet på justeringen mot ventilen en kant och det känns mer seriöst med shims där. Men visst är det svårare att justera ett shimsat spel än att gänga in en justering till godkänt spel.
Vet inte om det handlade om så höga varvtal men jag resonerar där som du faktiskt, att varför hålla sig där uppe då man ändå inte har en pro maskin:hihi

2. Gaffeln är ju relativt kort, nån som har en 750 USD-gaffel och ett 2,5" avgas under tråget? Hur har man det med markfrigång?
3. Hur gör man enklast styrstopp?
4. 750R har ju styrdämparen från v gaffelben till ramen på v sida under tanken. Kat har ingen styrdämp. Jag har gärna en styrdämp, en knarr med "tendens" att gå på baktofflan kan ju gärna ge lite styrslag ibland. Enklaste lösningen att få på en styrdämp?

//R.

du skulle ju kunna byta mot en 1100R gaffel då jag tror den var hela 3cm längre (kolla den siffran, men längre är den) annars skulle du ju kunna "smida" om ett V&H sidewinder system där röret och kollektorn sitter extremt åt höger sidan.
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Färnbo:
Ja, nu blev du förvånad, inte sant? :D Jag tror att den tills nyligen stod likadant som sist du var här.
Det primära syftet är att kunna ta hem knarren. Den där yxtokiga grannen (mittemot där du var och fick hjälp med tändstiftsgängor) går inte att lita på. Jag håller på och gör iordning i en av ladorna hemmavid med ett stadigt golv (45x220 råplan ska väl hålla!). Sen kan jag ta hem hojarna. Gaffel på Katen är ett steg mot det och det ligger ju lite nära till hands att titta på övriga bitar (oljekyl, tändning etc) också när man har lite tid.
Nej, inte slut med tanten. Snarast ingen alls. Lugnast så. Dom tål ju inte att man jobbar en hel del. :D Jag har tillfälligt lite tid över eftersom jag just nu inte behöver jobba dygnet runt.

12 000 rpm? Är det för mycket för en gammal GSX-E motor? Det skulle ju smaka bra, då skulle ju toppfarten öka från 250 till 300 (mätarhastighet). :tummenupp


Krille:
Jo, jag vet att 1100 är längre men nu har jag liksom den här gaffeln och då vill jag ju använda den.
Ja, vi får se hur det blir med frigång när jag får ställa ner den på marken med båda tofflorna.


Edit: Jag har alltså köpt en gammal bonnagård i Tumbo. Fika med hojsnack för er allihop när så önskas! :tummenupp
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Färnbo:
Ja, nu blev du förvånad, inte sant? :D Jag tror att den tills nyligen stod likadant som sist du var här.
Det primära syftet är att kunna ta hem knarren. Den där yxtokiga grannen (mittemot där du var och fick hjälp med tändstiftsgängor) går inte att lita på. Jag håller på och gör iordning i en av ladorna hemmavid med ett stadigt golv (45x220 råplan ska väl hålla!). Sen kan jag ta hem hojarna. Gaffel på Katen är ett steg mot det och det ligger ju lite nära till hands att titta på övriga bitar (oljekyl, tändning etc) också när man har lite tid.
Nej, inte slut med tanten. Snarast ingen alls. Lugnast så. Dom tål ju inte att man jobbar en hel del. :D Jag har tillfälligt lite tid över eftersom jag just nu inte behöver jobba dygnet runt.

12 000 rpm? Är det för mycket för en gammal GSX-E motor? Det skulle ju smaka bra, då skulle ju toppfarten öka från 250 till 300 (mätarhastighet). :tummenupp


Krille:
Jo, jag vet att 1100 är längre men nu har jag liksom den här gaffeln och då vill jag ju använda den.
Ja, vi får se hur det blir med frigång när jag får ställa ner den på marken med båda tofflorna.


Edit: Jag har alltså köpt en gammal bonnagård i Tumbo. Fika med hojsnack för er allihop när så önskas! :tummenupp

Min gammel kawa varvas till 11800 då och då så 12000 med så små och söta ventiler som i en gsx borde väl funka :D

Ja g blev mycket förvånad?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har sålt CDI:n till min Kat. Nån som har en till salu från 750R som jag kan köpa?
12 000 rpm låter ju alldeles lagom. :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag har sålt CDI:n till min Kat. Nån som har en till salu från 750R som jag kan köpa?
12 000 rpm låter ju alldeles lagom. :tummenupp

Det blir ju jäkligt stora påfrestningar på ventilmekanismen (och mycket annat) när varvet dras upp. Det kanske håller ett litet tag, vem vet? Rapportera här på tråden hur lång halveringstiden på snurran blev :D.

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Sitter här med tryckknapparna som sitter på vänstra sidokåpan och kliar mig i frisyren.. vad har dessa knappar haft för funktion?
/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top