Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Sving axel..

Nu har jag nästan dränkt svingaxeln i Rostmedel, men den är fortfarande helt himlla stumm........

Snälla någon hjälp mig!!



Jag hade , nästan , lika mycket problem med min svingaxel när den skulle bort.

Jag använde rostlösning , sedan fick jag värma och banka på svingen i lagerändarna. Sedan vred jag på axeln medan jag slog på den..vi var två stycken. Det den STORA släggan som fick tas fram. Jag använde en annan svingaxel för att kunna slå loss det hela när den väl börjat röra på sig.

När allt var borta kunde jag konstatera att axeln inte var helt rak , så den skevade och klämde mot ramen. Plus att lagrena var helt slut och svingen var snedsliten mot ramen på ena sidan.

// Henrik
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu har jag nästan dränkt svingaxeln i Rostmedel, men den är fortfarande helt himlla stumm........

Snälla någon hjälp mig!!

Är det 5-56 du använder som rostlösare? I så fall prova med något riktigt för ändamålet. Biltemas är helt ok och billig förståss. 5-56 är ju mer ett smörjmedel. Dränk ordentligt och låt ligga över natten. Och som fler har sagt funkar inte våld så använder mer...

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
När vi ändå snackar tråkiga svingaxlar lager m.m. kan jag nämna att jag plockade bort svingen ikväll för att studera vad som glappade. Naturligtvis var ena lagret rå-rostigt inklusive bussningen/inre lagerbana. Den andra sidan var snäppet bättre. Nu bävar jag bara för vad Suzuki vill ha för nållager och inre lagerbana:skrämd.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När vi ändå snackar tråkiga svingaxlar lager m.m. kan jag nämna att jag plockade bort svingen ikväll för att studera vad som glappade. Naturligtvis var ena lagret rå-rostigt inklusive bussningen/inre lagerbana. Den andra sidan var snäppet bättre. Nu bävar jag bara för vad Suzuki vill ha för nållager och inre lagerbana:skrämd.

/Ingvar

Hur länge var det sedan du fettade in och monterade det lagret?
För mig var det förra vintern då jag lackade om min ram, men frågan är hur ofta man ska ta isär och fetta in det på vackert-väder-hojar som våra :S Hjulaxlarna/lagren är ju ingen fara, de får sig ju en fettpensling var gång man byter däck.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hur länge var det sedan du fettade in och monterade det lagret?
För mig var det förra vintern då jag lackade om min ram, men frågan är hur ofta man ska ta isär och fetta in det på vackert-väder-hojar som våra :S Hjulaxlarna/lagren är ju ingen fara, de får sig ju en fettpensling var gång man byter däck.

Jag fettade in lagren för 2 1/2 säsong sedan. Inget är tristare än att plocka bort en skitig sving, man blir kolsvart upp till armbågarna:mad:. Nu tänker jag skuva dit en smörjnippel på svingröret så kan man tryck in lite fett då och då:tummenupp.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag fettade in lagren för 2 1/2 säsong sedan. Inget är tristare än att plocka bort en skitig sving, man blir kolsvart upp till armbågarna:mad:. Nu tänker jag skuva dit en smörjnippel på svingröret så kan man tryck in lite fett då och då:tummenupp.

/Ingvar

Tack! Det var bra att veta, då bör jag nog fetta in mina svinglager redan denna vinter. De har ju gått två säsonger då sedan jag monterade dem nya ihop med alusvingen. Jag som trodde man kunde köra iaf 5 säsonger mellan infettningar av styr och svinglager :gnissla
Flummar också på fettnippel även på svingen, jag har det som original på styrhuvudet.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Flummar också på fettnippel även på svingen, jag har det som original på styrhuvudet.

Fettnippel borde sitta där från början, då skulle man ju i princip aldrig behöva plocka isär lagringen. Bara pumpa in lite fett och ut åker fukt och vatten:yoparty . Jag tror jag skall klämma dit en på styrhuvudet också.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fettnippel borde sitta där från början, då skulle man ju i princip aldrig behöva plocka isär lagringen. Bara pumpa in lite fett och ut åker fukt och vatten:yoparty . Jag tror jag skall klämma dit en på styrhuvudet också.

/Ingvar

Helt rätt! Det blir inte bara ny kam i vinter, det blir fettnipplar på svingen också! :D

/J
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Barkarbybilder

Om ni inte redan har letat rätt på bilderna så hittade jag två stycken där man ser Jörgen på sin HD-klon. På samma bild ser man Huge747 suddigt i bakgrunden. Själv är jag låååånnngt framför på mittbanan:D . På andra bilden Katana org. Kul med lite GSX-er. Bra race, trevligt folk:tummenupp.

/Ingvar

EDIT: Jag glömde Jörgens tillkännagivande
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3762372&postcount=1662
 

Bifogat

  • dsc_7486.jpg
    dsc_7486.jpg
    47.8 KB · Visningar: 93
  • DSC_0308_mini.jpg
    DSC_0308_mini.jpg
    93.8 KB · Visningar: 108
Last edited:

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
okey, tack för alla svar, jag kan väll säg att denna hoj aldrig vart nerplockad och smörjd, men jag får greja en gaslågaså jag kan värma på den och försöka knacka ur den med baksidan p en yxa :S

edit: jag använde nått rostbortagningsmedel från micro :)
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Bra race !

Om ni inte redan har letat rätt på bilderna så hittade jag två stycken där man ser Jörgen på sin HD-klon. På samma bild ser man Huge747 suddigt i bakgrunden. Själv är jag låååånnngt framför på mittbanan:D . På andra bilden Katana org. Kul med lite GSX-er. Bra race, trevligt folk:tummenupp.

/Ingvar

EDIT: Jag glömde Jörgens tillkännagivande
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3762372&postcount=1662

Tack själv..har nu några veckor på mig att lära mig tygla effekten..får se om starterna hinner bli bättre till nästa gång..(långsammare blir de iaf inte..)
Men kul var det ! varför höll man upp i så många år ???:va


Glädjande nog var hojen helt torr..alltså inget inuti läckte ut. Kylaren håller ner tempen fint o termostat behöver jag nog inte..80-100 grader i oljetemp ,
oavsett regn eller gaspådrag.
/ Henrik:tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag fettade in lagren för 2 1/2 säsong sedan. Inget är tristare än att plocka bort en skitig sving, man blir kolsvart upp till armbågarna:mad:. Nu tänker jag skuva dit en smörjnippel på svingröret så kan man tryck in lite fett då och då:tummenupp.

/Ingvar

Har du kvar lagerskydden som ska sitta mellan svingen och ramen ? Eller försvann dom när du böt sving?
Du tvättar väl inte hojjen med högtryck :skrämd för då är risken stor att man trycker in vatten i både lager och tändspolar mm
Jag har aldrig haft problem med svinglager på någon hoj under alla år.
(innan du säger något - ja, jag använde hojjarna förr i tiden, dom stog inte bara i garaget :) )
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Har du kvar lagerskydden som ska sitta mellan svingen och ramen ? Eller försvann dom när du böt sving?
Du tvättar väl inte hojjen med högtryck :skrämd för då är risken stor att man trycker in vatten i både lager och tändspolar mm
Jag har aldrig haft problem med svinglager på någon hoj under alla år.
(innan du säger något - ja, jag använde hojjarna förr i tiden, dom stog inte bara i garaget :) )

Tätningarna är kvar och jag tvättar aldrig med högtryck eller använder avfettning i närheten av lager. 2 1/2 säsong betyder för mig ~4000 mil. Jag har inte heller haft problem tidigare och kommer inte heller att ha det i framtiden eftersom det numera sitter en smörjnippel på svingröret:tummenupp. Ny fettspruta är också inhandlad. Behöver någon en nippel så har jar 119 st kvar eftersom Biltema hade dom i 120-pack:D.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tätningarna är kvar och jag tvättar aldrig med högtryck eller använder avfettning i närheten av lager. 2 1/2 säsong betyder för mig ~4000 mil. Jag har inte heller haft problem tidigare och kommer inte heller att ha det i framtiden eftersom det numera sitter en smörjnippel på svingröret:tummenupp. Ny fettspruta är också inhandlad. Behöver någon en nippel så har jar 119 st kvar eftersom Biltema hade dom i 120-pack:D.

/Ingvar

Kan farbror ta med sig två fettnipplar till Kjula imorgon så tjöper jag dom. För du ska väl köra 402? :D
 

aw_309

AW
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XJR1300
Tjena igen! ok

JAg gjorde såhär att jag lämnade in styraxel + krona hos metallverkstad. Dom svarade om den så den blev 25mm däruppe. Problemet som blev ISTÄLLET är att axeln blev glapp i efter att dom pressade tillbaka axen efter svarvningen. Då gick jag till en som svetsar i aluminium och han svetsade nertill på (under axeln) och med underkronan. Sen när jag skulle montera allt och skulle dra åt allt med hakmutttrar så vad händer... :mad: Blev glapp igen i axeln o sen ser jag under att svetsfogen är sprucken!!!! Fy fan alltså. Vad ska man göra nu.. har du nåt tips... snyft... allt sitter på o så men jag käner ett litet litet glapp!!

Anders







Nu har jag nästan dränkt svingaxeln i Rostmedel, men den är fortfarande helt himlla stumm........

Snälla någon hjälp mig!!
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kan farbror ta med sig två fettnipplar till Kjula imorgon så tjöper jag dom. För du ska väl köra 402? :D

Öh du fjortis på lördag är det rock'n roll-fest. Jag skall dit på söndag (med bil:mad:). Du kan dom då eller vid annat tillfälle. T.ex. vid nästa Barkarby-träff kan jag vänta på dig vid banslutet och överlämna dom då:D.

/Ingvar
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
fettnipplar

Tätningarna är kvar och jag tvättar aldrig med högtryck eller använder avfettning i närheten av lager. 2 1/2 säsong betyder för mig ~4000 mil. Jag har inte heller haft problem tidigare och kommer inte heller att ha det i framtiden eftersom det numera sitter en smörjnippel på svingröret:tummenupp. Ny fettspruta är också inhandlad. Behöver någon en nippel så har jar 119 st kvar eftersom Biltema hade dom i 120-pack:D.

/Ingvar


Kan farbror ta med några till mig med ?? // Henrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Öh du fjortis på lördag är det rock'n roll-fest. Jag skall dit på söndag (med bil:mad:). Du kan få dom då eller vid annat tillfälle. T.ex. vid nästa Barkarby-träff kan jag vänta på dig vid banslutet och överlämna dom då:D.

/Ingvar

Ok :D
Jag åker dit imorgon bitti. Wish me good luck!
Hoppas rockkalaset blir kul!

/J
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kan farbror ta med några till mig med ?? // Henrik

Självklart unge man. Nu komer det riktigt svåra för små pojkar i godisbutiken, att välja sort. Nipplarna finns i rakt, 45- och 90-gradersutförande. Dessutom finns alla tre varianterna med 6 resp. 8 mm gänga.

/Ingvar

Känner frun till din nya avatar?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top