Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Är det dom där MTC du pratade om tidigare? Dom ville ju att jag skulle beställa där jag med :D

/U

Det är mina gamla vanliga 75 mm JE som legat på operationsbordet. 1168-kolvarnas ventilfickor verkar inte vara upptagna för större ventiler än vad som går att sätta in på originalsäten i 1100-toppen.
Det var avgas som skrapade i ventilfickan, insug gick fri på håret. Men det skadar ju inte med lite frigång:tummenupp. Nu är det ~1 mm runt om.

/Ingvar

Eller, behövde du extra frigång för .43-kammar... ?? :gnissla

Ehh, .43 ?? mina kammar lyfter betydligt mindre. Jag vill minnas att jag mätte upp ventillyftet till ~9 mm sist jag timade kammarna. Eftersom man nu envisas med otidsenliga tum-mått när det gäller kammar så blir väl det .355".

/Ingvar
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ritningar/bluprints

Tjohej på er :tummenupp

Är de någon hära som ligger på orginalritningar på GSX motorn??? :confused:
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har aldrig sett en måttsatt ritning på en GSX-rova, eller någon annan motor heller när jag tänker efter...
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det är mina gamla vanliga 75 mm JE som legat på operationsbordet. 1168-kolvarnas ventilfickor verkar inte vara upptagna för större ventiler än vad som går att sätta in på originalsäten i 1100-toppen.
Det var avgas som skrapade i ventilfickan, insug gick fri på håret. Men det skadar ju inte med lite frigång:tummenupp. Nu är det ~1 mm runt om.

/Ingvar



Ehh, .43 ?? mina kammar lyfter betydligt mindre. Jag vill minnas att jag mätte upp ventillyftet till ~9 mm sist jag timade kammarna. Eftersom man nu envisas med otidsenliga tum-mått när det gäller kammar så blir väl det .355".

/Ingvar

Vad tror man om MTC:s 75mm R kolvar?

/U
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag har aldrig sett en måttsatt ritning på en GSX-rova, eller någon annan motor heller när jag tänker efter...

Som ja misstänkte, den våta drömmen för en konstruktör å sätta tänderna i för å modelera upp i 3-D och si vilka förbättringar som kan göras.
Då blir de å mäta sig till å använda kvalificerad gissning å erfarenhet :näsblod

Bara som ex. att modelera upp vevaxelns komponenter för att bygga en egen strokervev. Och då kunna se hur mycke som finns plats i vevhuset. Vilket material som är lämpligast att utgå ifrån, och vilken värme/härdbehandling som kan behövas. Krympningsförbandets kravspec etc.

Bygga eget vevhus å vevaxel flytta c/c-måtten, de e ju bla c/c måtten mellan cyl 1-2 & 3-4 som är begränsning på borret...

Nääää! :gnissla nu har ja luktat för mycke på korken :D :fyllisar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vad tror man om MTC:s 75mm R kolvar?

/U

Jag har jämnfört 1100R 1127cc orginalkolvar med GSX 1260cc kolvar.
För jag tänkte att det skulle vara ett billigt sätt att få till 1260cc i en 1135 motor. (20mm kolvbult)
Men kolvbulten sitter ganska mycket närmare kolvtoppen på 1127cc kolvarna så med dom kolvarna så får man ett väldigt lågt komp i en GSX rova. :mad:

Om du hittar kolvämnen till 1100R med obehandlade kolvtoppar så kanske det fungerar. Jag har för lite erfarenhet för att svara på det. Men kolvringarna hamnar ganska långt ner på en sådan lösning.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Delórto 34

Någon som vet nått om dessa?

Är det acc pump?
Är det något att ha i jämförelse med tex Mikuni RS34?

Men dom faller mig i smaken rent utseendemässigt. (han med den vita sadeln ni minns)
Vackra! :)
 

Bifogat

  • Delorto 34.jpg
    Delorto 34.jpg
    26.4 KB · Visningar: 123

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Någon som vet nått om dessa?

Är det acc pump?
Är det något att ha i jämförelse med tex Mikuni RS34?

Men dom faller mig i smaken rent utseendemässigt. (han med den vita sadeln ni minns)
Vackra! :)

Om dom inte e privatimporterade så kommer dom troligtvis via ingenjörsfirma Åke Jonsson i Motala som var rabiat påhejare av dessa föggar.

På dessa sitter de separata accpumpar på varje fögge.

Kolla med Delta racing Falkenberg om delar eller vilka som kan har reservdelar till dessa föggar idag.

Har en polare m CB1100F rova som har sånna sittandes, ja kan höra hur han upplever dessa. Men när de begav sig så spåttade å fräste dom rätt bra å levde sitt egna liv typ :D

De ger helt klart ett porrit utseende :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Om dom inte e privatimporterade så kommer dom troligtvis via ingenjörsfirma Åke Jonsson i Motala som var rabiat påhejare av dessa föggar.


De ger helt klart ett porrit utseende :tummenupp

Dom ligger i USA.
Men funderar på om dom inte ska ligga i Uppsala istället.

Så dom är lite bångstyriga men inte helt omöjliga att få fart på?
Att dom spottar å fräser är ju egentligen bara ett + på en gammal GSX 1100 från 81.
Upplevelsen skall ju vara total.

Du får gärna höra vad polarn säger.

Men får ta ett snabbt beslut på vad jag ska göra för dom ligger nog inte kvar allt för länge.

Men dom är å andra sidan inte så jäkla dyra.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Dom ligger i USA.
Men funderar på om dom inte ska ligga i Uppsala istället.

Så dom är lite bångstyriga men inte helt omöjliga att få fart på?
Att dom spottar å fräser är ju egentligen bara ett + på en gammal GSX 1100 från 81.
Upplevelsen skall ju vara total.

Du får gärna höra vad polarn säger.

Men får ta ett snabbt beslut på vad jag ska göra för dom ligger nog inte kvar allt för länge.

Men dom är å andra sidan inte så jäkla dyra.

De klart de ska spåtta å fräsa ur en gammal klenod :tummenupp

Enda osäkerheten är tillgången på reservdelar.
Misab.se har till bilföggar.
Delta Racing Service i Falkenberg 0346-17838 kan man kolla om de håller på med föggar fortfarande, saker ändras ju med tiden.

Grundkonstruktionen skall vara liknande typ denna:
http://www.dellorto.it/prodotti.asp?Id=33&cat=4&fam=2
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
De klart de ska spåtta å fräsa ur en gammal klenod :tummenupp

Enda osäkerheten är tillgången på reservdelar.
Misab.se har till bilföggar.
Delta Racing Service i Falkenberg 0346-17838 kan man kolla om de håller på med föggar fortfarande, saker ändras ju med tiden.

Grundkonstruktionen skall vara liknande typ denna:
http://www.dellorto.it/prodotti.asp?Id=33&cat=4&fam=2

Reservdelarna oroar inte så värst.
Det hittar man säkert.
Fuggarna är flång nya så delar ska väl inte behövas bytas i brådrasket.
Men vad sitter det för typ av munstycken tro?
Är det som mikuni eller Keihin?
Eller är det en egen italiensk variant med bajonettfattning kanske? :hihi

Kan ju vara bra om det finns sånt att tillgå när det ska ställas in ordentligt.
Kommer bli en grym Café blänkare när den blir klar!
Samt en grymt snabb dammsugare med dom där trattarna rakt ut.

Pure 80 tal :tummenupp

Försöker låta bli att köpa men det är jättesvårt. :(

Får tag på RS 36or till samma peng men det är ju dussingrejjor.
Och har man en vit Guiliarisadel så ska man väl ha Delórto fuggar!
Den kommer kanske inte bli snabbast men kanske låta bäst!
Nog så viktigt inför det täcka könet i korvkön.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Reservdelarna oroar inte ...bla bla bla.

Upp med bilderna nu, det var länge sedan vi fick någon uppdatering. Sadeln är redan ordentligt avhandlad:D , vad händer mer? Blir det premiär till våren? Kan det månne bli GSX-träff vid skjulet på Uppsala-slätten:) .

/Ingvar
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Upp med bilderna nu, det var länge sedan vi fick någon uppdatering. Sadeln är redan ordentligt avhandlad:D , vad händer mer? Blir det premiär till våren? Kan det månne bli GSX-träff vid skjulet på Uppsala-slätten:) .

/Ingvar

Händer tyvärr inte så mycket med just GSXen.
Jobbar ju heltid i verkstan just nu med hojar så eget material får vänta på tur långt bak i kön.
Men kikar på skojiga prylar till den så som dessa fuggar som skulle göra sig fint.
Hur det blir med dem får man veta om 14 timmar och 30 minuter ungefär.
Får ställa klockan som vanligt.

Men den kommer förhoppningsvis få en stunds massage så den mår fint till början på sommaren.
Men ska försöka hitta lite kitprylar i form av cylindrar och kolvar av lite större modell samt se om Dr.Bike kan få tid över till en portning och nå kul kammar.

Men som sagt....

Men visst kan det bli en GSX träff.
Powershootout i bänken och annat skryt.

Fika å sånt kan fixas.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Reservdelarna oroar inte så värst.
Det hittar man säkert.
Fuggarna är flång nya så delar ska väl inte behövas bytas i brådrasket.
Men vad sitter det för typ av munstycken tro?
Är det som mikuni eller Keihin?
Eller är det en egen italiensk variant med bajonettfattning kanske? :hihi

Kan ju vara bra om det finns sånt att tillgå när det ska ställas in ordentligt.
Kommer bli en grym Café blänkare när den blir klar!
Samt en grymt snabb dammsugare med dom där trattarna rakt ut.

Pure 80 tal :tummenupp

Försöker låta bli att köpa men det är jättesvårt. :(

Får tag på RS 36or till samma peng men det är ju dussingrejjor.
Och har man en vit Guiliarisadel så ska man väl ha Delórto fuggar!
Den kommer kanske inte bli snabbast men kanske låta bäst!
Nog så viktigt inför det täcka könet i korvkön.

Munstycken e nog inge problemos heller, de finns å dom kan inte ha specialanpassat munstycken bara för dom dära :D

Då är de bara för dig å slå till vettja :tummenupp

Men Keihin CR 31-33-35-37-39 e inte så vanliga heller motsvarande VS33 smooth bore.
http://www.sudco.com/

Eller så har jag sett varianter på insug för Weber DCOE / Dellorto DHLA 40:eek:r å liknande :D

Hur ska de här sluta?? :gnissla :D

Ja lär nog pallra mig opp till er Uppsala-nissar å kolla va ni håller på med :D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hur ska de här sluta?? :gnissla :D

Ja lär nog pallra mig opp till er Uppsala-nissar å kolla va ni håller på med :D

Just detta slutade väl. :yoparty
Ett set nya förgasare till GSXen.
Då med dom grymmaste trattarna i stan.

Jo ja tackar ja.

Fan om man kunde snubbla över en färdig motor också.
För att få tid att bygga i ordning den jag har är väl knappast aktuellt.

Får kolla med ledighetskomittén i Bålsta om han kan göra nån nytta istället för att sitta å fila på nån kanon på nån kurredutt ö.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Just detta slutade väl. :yoparty
Ett set nya förgasare till GSXen.
Då med dom grymmaste trattarna i stan.

Jo ja tackar ja.

Fan om man kunde snubbla över en färdig motor också.
För att få tid att bygga i ordning den jag har är väl knappast aktuellt.

Får kolla med ledighetskomittén i Bålsta om han kan göra nån nytta istället för att sitta å fila på nån kanon på nån kurredutt ö.

Grattis till förknasarna. Här har du en skaplig spis att montera dina nya förgasare på, bara att komplettera med växellåda och koppling som visst inte var med:gnissla.
http://sell.dragbike.com/detail.asp?id=5819 verkar rätt rask :tummenupp

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Äääähh, en gammal tvåventilad kan väl inte gå någe bra :rolleyes:
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Äääähh, en gammal tvåventilad kan väl inte gå någe bra :rolleyes:

Joooooda, mä typ dubbla stift å möe kompression som gör att man trolitvis kan konvertera till diesel närapå :D :D :D
Eller så de troliga e att man får montera på en "respirator" :D
2 ventilat = KOL = Andningssvårigheter :va ..........:D

Grattis till förknasarna. Här har du en skaplig spis att montera dina nya förgasare på, bara att komplettera med växellåda och koppling som visst inte var med:gnissla.
http://sell.dragbike.com/detail.asp?id=5819 verkar rätt rask :tummenupp

/Ingvar

8000 balobas!! :skrämd

Å då e den inte komplett, jisses va de kan kosta å ligga i än idag.
Fastän om man tänker tillbaka så kostade en Speeden "1230 cc Hot street" rova ca 35000 "lock" plus att de tillkommmer föggar, avgassystem, tändsystem å ev. annat man ville ha tillval.
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Fastän om man tänker tillbaka så kostade en Speeden "1230 cc Hot street" rova ca 35000 "lock" plus att de tillkommmer föggar, avgassystem, tändsystem å ev. annat man ville ha tillval.

35 papp :gnissla, ingick det en ny GSX också, eller var det bara moddarna?

/Ingvar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top