Katana och GSX 1100-tråden

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
No 093

Hallå! Finns denna celebritet kvar? (Hojen alltså!)

Henrik
 

Bifogat

  • 194.jpg
    194.jpg
    59 KB · Visningar: 130

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ytterligare en efterlysming

Finns det någon som har ett baklyse hus alltså själva baklyset (den vita platen) Finns det någon annan modell som har samma baklyse?
Var det någon som hade HD dragstänger till 81-83:a?
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hallå! Finns denna celebritet kvar? (Hojen alltså!)

Henrik

Snabbspolade filmen på youtube häromdagen i jakten på den scenen. Men hittade den inte. Men det har ju du, tack. Vet inget om hojen, men ring Fernström vetja?


/U

Jag ska beställa sockar från Dalhem Uffe...

// Henrik

Annars så kan man ju svänga förbi, men från Täby/Trånkan så är kanske frakten lika billig? Köper du dubbel uppsättning då? Maila kont lr hur du vill ha det isf? Föresten vi pratade ju kran tidigare. Jag avvaktar till säsongen.

/U
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Finns det någon som har ett baklyse hus alltså själva baklyset (den vita platen) Finns det någon annan modell som har samma baklyse?

GSX 750 ES har likadant baklyse förutom att elkablarna är längre. Även monteringsplåten skiljer men den är bara att flytta över.
Partnumret är detsamma på bägge.
Katanalyset är det högra.
Troligtvis så är baklyset lika även på 400:an men det vet jag inte.
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Mekade lite på egen hand... Tog isär vänster reglage med blinkers od. Mängder med fjärdrar, kulor och plastdetaljer... Någon som ligger på ett katanareglage?

MVH/HR
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Mekade lite på egen hand... Tog isär vänster reglage med blinkers od. Mängder med fjärdrar, kulor och plastdetaljer... Någon som ligger på ett katanareglage?

MVH/HR

Trasigt el bara tappat bort ngn av delarna vid demontaget? Har du bara tappat bort så borde MC-Shopen i Karlstad kunna hjälpa till. Brukar kunna ordna upp de flesta situationer man hamnar i. Jag har nog liggandes men vill ej släppa originaldelarna till hojen. Är det inte samma reglage på vanliga GSXen:confused:

/Patrik
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Gängpaj

Någon som har en bra ide hur jag fixar mitt gängpaj på lämpligaste sätt. Gängpajet är ju naturligtvis till kamöverfallet som sitter under ramen så det är trångt. Jag ska dit med Helicoil hade jag tänkt. Min ide 1= är att ta en borr & försöka borra upp med hjälp av en tång el dyl. Ide 2 känns inte så bra= Ta gängtappen & tvinga ner den i det alldeles för trånga hålet med risk att man spränger godset. Är ju M6 nu men med coilen så ska det upp till M8 för att få ny gänga om jag inte missminner mig. Kanske finns en lång M8 borr att få tag på & då skulle skruvdragaren funka finemang. Har inte lust att lyfta ur för ett attans gängpaj.

/Patrik
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Någon som har en bra ide hur jag fixar mitt gängpaj på lämpligaste sätt. Gängpajet är ju naturligtvis till kamöverfallet som sitter under ramen så det är trångt. Jag ska dit med Helicoil hade jag tänkt. Min ide 1= är att ta en borr & försöka borra upp med hjälp av en tång el dyl. Ide 2 känns inte så bra= Ta gängtappen & tvinga ner den i det alldeles för trånga hålet med risk att man spränger godset. Är ju M6 nu men med coilen så ska det upp till M8 för att få ny gänga om jag inte missminner mig. Kanske finns en lång M8 borr att få tag på & då skulle skruvdragaren funka finemang. Har inte lust att lyfta ur för ett attans gängpaj.

/Patrik

Bit ihop och lyft ur motorn, ännu är det ju inte säsong. Det går trots allt ganska fort när man väl bestämt sig. Annars kan det lätt sluta med att du måste svetsa igen misslyckade borr/gängförsök.

/Ingvar
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Någon som har en bra ide hur jag fixar mitt gängpaj på lämpligaste sätt. Gängpajet är ju naturligtvis till kamöverfallet som sitter under ramen så det är trångt. Jag ska dit med Helicoil hade jag tänkt. Min ide 1= är att ta en borr & försöka borra upp med hjälp av en tång el dyl. Ide 2 känns inte så bra= Ta gängtappen & tvinga ner den i det alldeles för trånga hålet med risk att man spränger godset. Är ju M6 nu men med coilen så ska det upp till M8 för att få ny gänga om jag inte missminner mig. Kanske finns en lång M8 borr att få tag på & då skulle skruvdragaren funka finemang. Har inte lust att lyfta ur för ett attans gängpaj.

/Patrik

Vad du än gör så borra inte för M8! Det är typ M7x1mm för M6 insatsgänga

Även här gängas det i toppen..

Pluggning av oljekanaler ser jag
 
Last edited:

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Pluggning av oljekanaler ser jag[/QUOTE]

Japp! Här pluggas det för fullt. Gäller bara att inte glömma slangarna nu..
 

kat lars

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
83 suzuki katana
tråden

Hej är nybliven katana ägare. Jag undrar hur man hittar den här tråden sen man kommit in på sporthoj. har fått googla mej hit nu.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Hej är nybliven katana ägare. Jag undrar hur man hittar den här tråden sen man kommit in på sporthoj. har fått googla mej hit nu.
Vill du ha en direktlänk så ser den ut så här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=909

Annars så går du högst upp på sidan och klickar på "trådverktyg" och sedan på "prenumerera på denna tråd" så får du ett mail varje gång tråden uppdateras.

Utöver det kan du dessutom klicka på "Spara sida" längst upp till höger på sidan, så hamnar den i rullisten för "Mina sparade länkar".
 

Puttra

Även lata kan bli trötta ibland
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Suzuki katana 1295
Vad du än gör så borra inte för M8! Det är typ M7x1mm för M6 insatsgänga





Jag var osäker på storlek. Jag har tillgång till Helicoil på jobbet & då är det ett komlett M6 kit med borr & allt man behöver. Därför visste jag inte riktiga diam. Tror fan jag Helicoilar allt på motorn. Drygt med skruvade motorer med gängpaj lite här & där. Ja det blir väl till att krypa till korset & lyfta ur motorn igen:huvet men bättre att få det riktigt nu med nya kammarna än att göra ngt halvdant. Räcker kanske att bulta loss lyfta ur till hälften så man får en vettig borr vinkel.
 
Last edited:

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Gänga på du:D , själv startade jag upp maskinen idag:yoparty . Man glömmer bort hur gott det låter, nu får det gärna bli lite varmare också.

/Ingvar

Trevligt! Man gratulerar! Precis då vårsolen tittade fram. Så nu blir det upp i bänken? Ser fram emot den dagen.. just nu håller jag på att montera inälvorna i rovan.
Stötte på ett litet problem.. Skulle montera den nya lådan men lagret på bilden har ingen låsning och istället för fjäderbrickorna så sitter det en ett shims. Så frågan är vilket spel det bör vara mellan lager och shims? Kan ju inte använda fjäderbrickorna som förmodligen ska ta någon form av rörelse. tips?
/J
 

Bifogat

  • Växellåda.jpg
    Växellåda.jpg
    145.2 KB · Visningar: 100
  • motor1.jpg
    motor1.jpg
    126.8 KB · Visningar: 104
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Trevligt! Man gratulerar! Precis då vårsolen tittade fram. Så nu blir det upp i bänken? Ser fram emot den dagen.. just nu håller jag på att montera inälvorna i rovan.
Stötte på ett litet problem.. Skulle montera den nya lådan men lagret på bilden har ingen låsning och istället för fjäderbrickorna så sitter det en ett shims. Så frågan är vilket spel det bör vara mellan lager och shims? Kan ju inte använda fjäderbrickorna som förmodligen ska ta någon form av rörelse. tips?
/J

Tackar tackar, skall till Matte B och bromsa i vår. När jag gjorde ett besök satt det en standard Busa -00 med Yoshi helrör i bänken, ~152 pållar på hjulet. Det kan ju var en måttstock, inte direkt "korvkioskhästar" som redovisas:D .

Jag tror helt enkelt att fjäderbrickorna sitter där för att man i produktion inte vill shimsa axeln men eftersträvar 0-spel. Jag skulle satt spelet till ~0,1. Spelet borde inte bli mindre med varm motor givet att (stål)axeln och (alu)motorblocket har ungefär samma temperatur.
Det som däremot kan hända är att det pressade drevet slirar på axeln och vill åka av. Många dragracers svetsar fast drevet på axeln, ditt kanske redan är svetsat? Mitt drev är inte svetsat :gnissla.

/Ingvar
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Jag tror helt enkelt att fjäderbrickorna sitter där för att man i produktion inte vill shimsa axeln men eftersträvar 0-spel. Jag skulle satt spelet till ~0,1. Spelet borde inte bli mindre med varm motor givet att (stål)axeln och (alu)motorblocket har ungefär samma temperatur.
Det som däremot kan hända är att det pressade drevet slirar på axeln och vill åka av. Många dragracers svetsar fast drevet på axeln, ditt kanske redan är svetsat? Mitt drev är inte svetsat :gnissla.

/Ingvar[/QUOTE]

Ok, Låter rimligt. Tackar! Har inte tänkt på om drevet är svetsat men just nu kommer jag bara att hålla tummarna på att det funkar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top