Katana och GSX 1100-tråden

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Laddningsproblem. :va

Batteriet kokar. Har under de 10 år som jag ägt min hoj haft problemet att batteriet kokar. Första året lyste batterilampan och jag bytte batteri, lindning och laddningsregulator. Den firma jag handlade allt på rekommenderade mig att använda en regulator till en Honda. Nåväl... laddningslampan slocknade men sedan har jag fått köra med en liten slurk batterivatten i fickan på långfärder då mängden vätska kokat bort.

Från nuvarande regulator har jag dragit de tre gula kablarna till lindning, rött till rött och svart till jord, bredvid säkringsboxen. Sedan går det en brun kabel, på den gamla bytta regulatorn en grön kabel. Den är skarvad till en kabel från säkringsboxen, också den brun

Vad kan vara fel i detta, ska jag koppla om något? De tre gula kablarna har gått varmt, det är helt säkert.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
När man äntligen får börja sätta ihop delarna så upptäcker jag en spricka i undre motorblocket. Så det var bara att slipa och vänta på svetsning....

Aj aj då..men tur att du såg det nu. Eftersom vi kommer att köra i samma klass i sommar så är det nog säkrast för motorn att sätta på originalcylinder igen..:D
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Laddningsproblem. :va

Batteriet kokar. Har under de 10 år som jag ägt min hoj haft problemet att batteriet kokar. Första året lyste batterilampan och jag bytte batteri, lindning och laddningsregulator. Den firma jag handlade allt på rekommenderade mig att använda en regulator till en Honda. Nåväl... laddningslampan slocknade men sedan har jag fått köra med en liten slurk batterivatten i fickan på långfärder då mängden vätska kokat bort.

Från nuvarande regulator har jag dragit de tre gula kablarna till lindning, rött till rött och svart till jord, bredvid säkringsboxen. Sedan går det en brun kabel, på den gamla bytta regulatorn en grön kabel. Den är skarvad till en kabel från säkringsboxen, också den brun

Vad kan vara fel i detta, ska jag koppla om något? De tre gula kablarna har gått varmt, det är helt säkert.

Det jag kommer på så där direkt utan att komma ihåg färgerna på kablarna med säkerhet(vit/röd och vit/blå?)är ju den klassiska förbikopplingen av den tredje lindningen via ljusknappen på höger styrhalva. Koppla helt enkelt inte dom kablarna som går dit utan koppla in alla tre 'gula' direkt till regulatorn. Om det nu inte redan är gjort. Risken är ju om du har ett brott/glapp på kablaget upp till ljusknappen så märker du inte det direkt oavsett läge, ljus på eller av. utan du kör hela tiden en lindning utan belastning med allehanda skojiga elfel som följd. Brända lindningar kokade likriktare (regulatorer) osv. Men det här har väl alla redan byggt bort? Men har du inte gjort det så är det hög tid. Och i så fall funktionskontrollmäta lindning och likriktare efter det och se om dom funkar som dom ska.
/U
 

Nils82

Det var bättre förr....
Gick med
8 Nov 2008
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gs 550M - Suzuki gsx 1100E
Idiotvarv på tomgången.

Tjenare på er.

Min gsx 1100e - 81 som är i orginalskick har fått tokspel:huvet

Den ligger på 5-6000 v/min på tomgång och vill ej gå ner. I höstas och vintras gick den fint och jag har inte pillat med något som t ex förgasare osv. Kan tänka mig att någon packning torkat ihop eller liknande eftersom jag själv inte gjort någon förändring under vinterhalvåret.

Någon som känner igen symtomet??

Typisk, nu när det är så jäkla fint ute:mad:

/Nils82
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Tjenare på er.

Min gsx 1100e - 81 som är i orginalskick har fått tokspel:huvet

Den ligger på 5-6000 v/min på tomgång och vill ej gå ner. I höstas och vintras gick den fint och jag har inte pillat med något som t ex förgasare osv. Kan tänka mig att någon packning torkat ihop eller liknande eftersom jag själv inte gjort någon förändring under vinterhalvåret.

Någon som känner igen symtomet??

Typisk, nu när det är så jäkla fint ute:mad:

/Nils82

När du ställde av hojen i höstas, tömde du flottörhusena på förgasarna?
Om inte så kan en trolig anledning är att tomgångsmunstyckenas kanaler är igensatta alt. nästan igensatta av bensin som bildar avlagringar när de torkar.
När man typ tar dän en flottörkopp så ligger det ofta föroreningar på botten, å sådant kan sätta sig i munstyckena.
Symtomen är att den leanar ut, lite bensin/mycke luft ger en förhöjd tomgång. ungefär som när man e ute å gasar å bensinen e på väg å ta slut så vill motorn inte gå ner i varv...

Men kolla även så att gasspjället verkligen går tillbaka å inte fastnar på returen å inte går till tomgångsläget. En kardel i gaswiren som gått av å hindrar returen kanske. Eller ytterhöljet på gaswiren som halkat ur läge, något av infästningslägena uppe vid gasrullen eller nere vid förgasarna.

Kolla så choken oxå verkligen går tillbaka till "avstängt" läge

Sprucket/otätt insugsgummi kan ge liknande symtom, men inte 5000rpm...
 

Nils82

Det var bättre förr....
Gick med
8 Nov 2008
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gs 550M - Suzuki gsx 1100E
När du ställde av hojen i höstas, tömde du flottörhusena på förgasarna?
Om inte så kan en trolig anledning är att tomgångsmunstyckenas kanaler är igensatta alt. nästan igensatta av bensin som bildar avlagringar när de torkar.
När man typ tar dän en flottörkopp så ligger det ofta föroreningar på botten, å sådant kan sätta sig i munstyckena.
Symtomen är att den leanar ut, lite bensin/mycke luft ger en förhöjd tomgång. ungefär som när man e ute å gasar å bensinen e på väg å ta slut så vill motorn inte gå ner i varv...

Men kolla även så att gasspjället verkligen går tillbaka å inte fastnar på returen å inte går till tomgångsläget. En kardel i gaswiren som gått av å hindrar returen kanske. Eller ytterhöljet på gaswiren som halkat ur läge, något av infästningslägena uppe vid gasrullen eller nere vid förgasarna.

Kolla så choken oxå verkligen går tillbaka till "avstängt" läge

Sprucket/otätt insugsgummi kan ge liknande symtom, men inte 5000rpm...


Tjenare.

Tackar för tipset.....det där med igensatta munstycken/skit i flotörhusen kan var något, har nämligen inte hunnit att riva så lång än.

Att den inte får soppa verkar mycket rimligt eftersom den tokavarvar:yoparty ett bra tag för att sedan börja dö ut och sedan stanna. Efter det är den jäkligt tung att få igång:huvet
Chocke å vajrar samt gummin ser däremot ut som de ska och funkar fint.
Ska ta å kolla upp det så snart jag kan!

/Nils82
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Premiärtur?

Hur många har hunnit rasta än?
Såg en bild på SilverKatanan från Bulten i helgen. Finbesök i stan eller bor den här numera? Var väl ett 'Åsell* bygge om jag minns rätt.


/U
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Nya avgassystemet

Äntligen är alla bitar på plats.

Grenrörsförlängare och Supershorty-dämparen. Dämparen blev inte så vacker men den låter fantastiskt och motorn är liksom lagom dämpad:tummenupp

TheHenrik
 

Bifogat

  • Avgasring.JPG
    Avgasring.JPG
    122.6 KB · Visningar: 64
  • Avgasringpå.JPG
    Avgasringpå.JPG
    106.8 KB · Visningar: 58
  • SuzMicron.JPG
    SuzMicron.JPG
    141.8 KB · Visningar: 77
  • Supertrappuppifr.JPG
    Supertrappuppifr.JPG
    96.8 KB · Visningar: 74

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Sidokåpa??

Just det ja.

Är det någon som har en extra sidokåpa till en gsx? Höger sida. Den där plastbiten som döljer den fula luftburken. Färg spelar ingen roll. Lite repor spelar ingen roll. Bara den har två eller fler fästpunkter som är hela.

Tack på förhand

TheHenrik
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Och kolven klapprar så hemtrevligt

Kolven på 4:an klapprar så fint och ljudligt när motorn är kall:yoparty (klappret upphör om man kopplar från tändkabeln eller när motorn blir varm). I fredags rev jag av topp och cylle för inspektion för att utesluta andra orsaker (såsom att känna på vevlager m.m.). Allt såg OK ut, dock har jag inte utrustning för att mäta kolv och cylle. Okulärt är allt i "nyskick". Bara att sätta ihop igen. Kolvklapper är ju inte skadligt men irriterande:mad: .

/Ingvar

Hej och tack!
Grenrören är Micron racegrejer i rostfritt gjort för en gsxr 750 1991 men funkar utmärkt med förlängare. 750-rör funkar finfint så länge de är till longstrokes.

TheHenrik

Vad är det för rördiameter?

/Ingvar
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag har mikrometer för både kolv o cylle om du tar hit grejerna ;)
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Kolven på 4:an klapprar så fint och ljudligt när motorn är kall:yoparty (klappret upphör om man kopplar från tändkabeln eller när motorn blir varm). I fredags rev jag av topp och cylle för inspektion för att utesluta andra orsaker (såsom att känna på vevlager m.m.). Allt såg OK ut, dock har jag inte utrustning för att mäta kolv och cylle. Okulärt är allt i "nyskick". Bara att sätta ihop igen. Kolvklapper är ju inte skadligt men irriterande:mad: .

/Ingvar



Vad är det för rördiameter?

/Ingvar
Jag skall kolla diametern. Återkommer i kväll!

TheHenrik
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Baah, du är för snabb.
Riva o sätta tebaks rovan över en helg kan aldrig vara hälsosamt.
Se på mig, nu har det gått mer än ett år och jag har just lagt i växellådan och veven i övre blockhalvan.
Tror jag ska vila ett kvartal eller så innan jag lägger på packningsgucka på anliggningsytorna ! :3freak
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Rasta..

Hur många har hunnit rasta än?
Såg en bild på SilverKatanan från Bulten i helgen. Finbesök i stan eller bor den här numera? Var väl ett 'Åsell* bygge om jag minns rätt.


/U

Beror på vad man menar med rasta...

Skulle starta upp igår men...hade ingen ström ngnstans i elsystemet...2-3 timmars felsökande..tror jg kan vart varenda j...a kabel går utantill nu!...hittade till sist en nästan trasig ( nu är den definitivt av ) kabel ...mitt i min nya kabelhärva.!!:mad:

Glad i hågen , nu ska det startas..vad händer då??!! Jo , startmotorn går inte runt ...den snurrar fint om jag tar ut den o kör den lös...provar igen..kopplar ström direkt till startmotorn..resultat , allt blir bara varmt o mysigt..men inte f.n går motorn runt.

Det är inga problem att dra runt motorn för hand..så nu blir det att prova med min gamla E startmotor o se vad som händer..omnåt händer !:gnissla :huvet
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Beror på vad man menar med rasta...

Skulle starta upp igår men...hade ingen ström ngnstans i elsystemet...2-3 timmars felsökande..tror jg kan vart varenda j...a kabel går utantill nu!...hittade till sist en nästan trasig ( nu är den definitivt av ) kabel ...mitt i min nya kabelhärva.!!:mad:

Glad i hågen , nu ska det startas..vad händer då??!! Jo , startmotorn går inte runt ...den snurrar fint om jag tar ut den o kör den lös...provar igen..kopplar ström direkt till startmotorn..resultat , allt blir bara varmt o mysigt..men inte f.n går motorn runt.

Det är inga problem att dra runt motorn för hand..så nu blir det att prova med min gamla E startmotor o se vad som händer..omnåt händer !:gnissla :huvet


Låter som du har ärvt mina galenskaper:Bugar
Som ju i mitt fall var löjligt enkla då dom väl uppenbarade sig.
Jag lärde mig något iaf 'man ska aldrig tro att ett problem är större än vad det är' lätt att man förbiser det enkla i hastigheten.
Själv kopplade jag bort laddaren efter ett par dagars inkoppling rullade ut hojen och tryckte på start(visst ja! öppnade förstås soppakranen:D )PADANG så poppade rovan igång. Hade tänkt köra en vända för att värma oljan för byte. Blev Rosenhill tor. Oljebyet hejdade jag mig med då jag tänkt ta hojen till dig först för att hämta filtren. Tog ju bilen i stället. Så det återstår att göra. Blir väl innan nästa tur med 'klubben' på lördag!
Ingen som har lust att toura ner på småvägarna till Mantorp på söndag? Om vädret medger.

/U

/Uffe
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Baah, du är för snabb.
Riva o sätta tebaks rovan över en helg kan aldrig vara hälsosamt.
Se på mig, nu har det gått mer än ett år och jag har just lagt i växellådan och veven i övre blockhalvan.
Tror jag ska vila ett kvartal eller så innan jag lägger på packningsgucka på anliggningsytorna ! :3freak

En hel helg:skrämd ,
jag
1) rev och kollade den på fredagskvällen
2) låg och funderade några timmar på natten (medan jag sov oroligt)
3) kollade igen och satte ihop den på lördag morgon.

Ditt packningsgucka kommer att stelna i tuben innan du blir klar:D .

Kolven har säkert klapprat ett tag. När man sitter på och kör hörs inget annat än klapprande RS36-or. Jag råkade höra kolven när jag i kall väderlek startade motorn utan hjälm och öronproppar, ståendes snett framför spisen. När man väl hört ett misstänkt ljud är det plötsligt det enda som existerar, märkligt.

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hehe, jag inverterade ditt beteende.
Jag slog faktiskt ihop blockhalvorna idag (med gucka !) och tog isär den igen efter nån timme... några vevslängar touchade nätet jag har under dem istället för de vanliga plåtarna.
Nu är det till att pilla bort gucka, lack o annat oönskat.
Få se om jag kommer till skott för ett nytt försök i övermorgon kanske.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top