Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Nej det har jag inte. Den är tråkigt standard men i fint standard skick. Det är t.o.m. standard avgas på den:rolleyes: Har stått länge i kallgarage typ 5 år. Problemet är att jag inte har koll på hur den gick innan den ställdes in och hur den ska gå. Jag har haft isär motorn pga oljeläcka i delningsplanet samt cylinderfot topp. Men kammar mm är rätt inställda.

Låter som ett bränsle problem men... :va
kolla först Tändkablar byt till koppar tråd inget biltema, hattar utan motstånd och nya stift.
Har du synkat förgasarna?
Skyst komp i alla cylindrar?

Om inget hjäper demotera förgasarna släng dom i ultraljudstvätten kör länge...

En orginal 1100 skall gå jämt och fint om förgasarna är synkade! :tummenupp
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har en GSX 750F -94 och jag har ett 4-1 system med V&H SS ljuddämpare.

Efter grenröret sitter det ihop med med två fjädrar (är det det som kallas för "Slip-on"?).

Jag skulle vilja ha tag på den sista biten, från grenröret och bakåt, som är besiktningsbart, för det är inte detta :).

Nån som har ett, eller vet var jag ska leta?
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Du har rätt,kollade på motospeeds hemsida och 4-1 passar både
750-1100.
Mitt är exakt kopia på ett vance and hines som dom säljer,och här ser man hur långa grenrörsändarna är,kanske ska vara en distans emellan.
Jo,ev en 1100 motor i vinter.
just nu håller jag på att göra den naken,ska bli ett runt lyse och andra blinkers först.
men först måste jag ta bort mina 4 bultar som gick av i toppen:mad:

OBS!!!
Som tips på 1100-motorer om du tänkte stoppa i din 750EF.
Då ska du leta gsx-R motorer, den är de mindre anpassningar än att försöka bängla i en 80-83 (1074cc)/84-87(1135cc) motor.

ja fick en 750-r rova till övers då ja la i en 1127:a i min 750R, åsså fanns ett 750EF chassi av nån anledning till övers :)
Vilket gjorde en tranplantation möjlig.
Och gsx750es/ef 83-87:s grundmotor är mer lik R:ns än de äldre motorerna.

Enklaste att kolla passformen gammal gsxmotor å 750es/ef, lägg en typ gsx1100e rova på sniskan å ta en naken 750es/ef ram å försök trä in den :näsblod
 

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lindsdal kalmar
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
R-motor

Tack för tipset ! R-motor,ja det låter ju trevligt!
Ska kolla upp det inför vintern.
Nu sitter 4-1 systemet på ,äntligen.

snackade med motospeed om bestyckning,dom tyckte att jag skulle gå upp en storlek i huvudmunstycke och ett varv på blandningsskruven till att börja med.(ska ta bort snorklen till luftfiltret också)

Nån som vet vilket huvudmunstycke som sitter org? (innan jag skruvar bort förg)
Och vilken olja tycker ni som är bäst att ha i hojen? den har gått 7000 mil nu och låter tyst och fin i motorn.
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Tack för tipset ! R-motor,ja det låter ju trevligt!
Ska kolla upp det inför vintern.
Nu sitter 4-1 systemet på ,äntligen.

snackade med motospeed om bestyckning,dom tyckte att jag skulle gå upp en storlek i huvudmunstycke och ett varv på blandningsskruven till att börja med.(ska ta bort snorklen till luftfiltret också)

Nån som vet vilket huvudmunstycke som sitter org? (innan jag skruvar bort förg)
Och vilken olja tycker ni som är bäst att ha i hojen? den har gått 7000 mil nu och låter tyst och fin i motorn.

Quaker state 20-50 racingolja funkar utmärkt på både air och oilcooled!:yoparty
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tråd

För er som missat den här tråden så pågår det lite Katana-nostalgi däruti:D

/U
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Besiktad och klar

Tack till er som fick mig att inte sälja Katanan, fan vad kul detta är.

Körde med Svinto tvålull som "ljuddämpande" material i brist på tid och annat i garaget. Stog som en kvast ur avgasröret och luktade illa. Vad besiktningsmannen sa - "Det var ju drag i den här" :yoparty
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Tack till er som fick mig att inte sälja Katanan, fan vad kul detta är.

Körde med Svinto tvålull som "ljuddämpande" material i brist på tid och annat i garaget. Stog som en kvast ur avgasröret och luktade illa. Vad besiktningsmannen sa - "Det var ju drag i den här" :yoparty

Hahaha
En ung kille besiktigade GSX med V&H Megafone (med insats å mycket lite glasfibermatta i) den dundrade rejält!
Kommentaren från killen när jag sa att den låter lite mycket - det ska dom göra!
Sen försvan han ut på en provtur ingen DB märkning där inte :yoparty

Sur gubben som besiktade en guldvinge samtidigt stod å muttrade över höga DB med ett orginal system!

Man ska ha flyt :D
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Aros-Nats

Någon ska med?
En turbo-kille från Upv lär vara anmäld och en hyfsad Kawwa från Sigtuna!
Preliminärt tidig start från Statoil Kungens Kurva och vidare på lite mindre vägar. Rutten är lagd med hänsyn till kollega som ska ansluta efter vägen.

/U
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Någon ska med?
En turbo-kille från Upv lär vara anmäld och en hyfsad Kawwa från Sigtuna!
Preliminärt tidig start från Statoil Kungens Kurva och vidare på lite mindre vägar. Rutten är lagd med hänsyn till kollega som ska ansluta efter vägen.

/U

Katanan ska få rastas med förhoppningsvis något bättre drevning.
https://www.tsds.se/event/startlist/id/5


Någon som ligger på ett svänghjul till en -84?

Mvh/ J
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vad skådar mitt norra öga? RPM lover i listan med sin fläktmatade R !! Visste inte ens att den var klar än :)
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Undran

Händer det nått i göteborg dom närmsta dagarena?
Kanske någon är sugen på en på en katanatur?
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
-JOZZY
Är allt i ordning? nya svingen på och bättre drevat? själv så är allt klart, har bara inte hunnit testa startförfarandet med kopplingen man har nu, så det kan bli kul på lördag :tummenupp får väl byta nick till "sky high" eller nåt sånt eller så eldar jag upp den i första repan. Såg att det gick bra för den pinkande kawan i Orsa.
 

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Kungsör
Hoj
Katana nr:005, Panhead
-JOZZY
Är allt i ordning? nya svingen på och bättre drevat? själv så är allt klart, har bara inte hunnit testa startförfarandet med kopplingen man har nu, så det kan bli kul på lördag :tummenupp får väl byta nick till "sky high" eller nåt sånt eller så eldar jag upp den i första repan. Såg att det gick bra för den pinkande kawan i Orsa.

Japp..eller det verkar fungera iaf. Vi får se i helgen om drevningen fungerar. Innan så gick det bara på bakslangen. Tyvärr så har jag inte fått dit någon längre sving så risken är stor att det blir svårkört.
Grönt på pallen..Ja nu kör han som en galning för att hålla den nedpinkade lappen efter sig.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hacka hacka

Jaha då var det dax att börja skruva igen då... GSX 1100E -83

Körde hem från stan och då gick den grymmt orent ungefär som loppa på stiften på en moppe dvs som om tändningen gick på och av på alla cyllar samtidigt, kom efter en 1 timmer körning innan dess gick den klockrent. Har hänt tidigare efter någon timmes körning men aldrig som nu.
Den går rent på tomgång och upp till 2000 var sedan hackar det friskt ger man järnet accar den under en massa hackande för att vid 7-8000 gå hyvsat rent men efter att gasat i 200+ en stund hackar den än värre.... i princip lägger den av stundtals om man ligger mellan 3-4000 varv. Trodde aldrig att jag skulle kunna köra ända hem....

Någon som har något förslag?
Tycker inte att det kan vara soppan då den klara att gå på högre varv, tankade desperat fullt om det skulle vara skit i soppan!

Knappast ett stift då alla lägger av samtidigt...

Själv tycker jag att det lutar åt tändningen någon som känner igen problemet innan jag byter ut "allt" i desperation...:gnissla

Sitter standard tändning i rovan!
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Jaha då var det dax att börja skruva igen då... GSX 1100E -83

Körde hem från stan och då gick den grymmt orent ungefär som loppa på stiften på en moppe dvs som om tändningen gick på och av på alla cyllar samtidigt, kom efter en 1 timmer körning innan dess gick den klockrent. Har hänt tidigare efter någon timmes körning men aldrig som nu.
Den går rent på tomgång och upp till 2000 var sedan hackar det friskt ger man järnet accar den under en massa hackande för att vid 7-8000 gå hyvsat rent men efter att gasat i 200+ en stund hackar den än värre.... i princip lägger den av stundtals om man ligger mellan 3-4000 varv. Trodde aldrig att jag skulle kunna köra ända hem....

Någon som har något förslag?
Tycker inte att det kan vara soppan då den klara att gå på högre varv, tankade desperat fullt om det skulle vara skit i soppan!

Knappast ett stift då alla lägger av samtidigt...

Själv tycker jag att det lutar åt tändningen någon som känner igen problemet innan jag byter ut "allt" i desperation...:gnissla

Sitter standard tändning i rovan!

Tjena!
Kolla hur tändspolarna mår. På den tiden då jag var lite lättlurad och körde amerikanskt 70-talssänke uppträdde den traktorn på det viset när tändspolarna var slut (spolen). Kan visserligen inte komma ihåg att jag körde i 200 km/h.

TheHenrik
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top