Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ska ta en provtur senare ikväll kanske och köra slut på tanken så jag får se om problemet är borta för gott nu.

Nu har dock blinkersrelät dött som det verkar. Lamporna bara lyser. :huvet

Bra att det löst sig med soppatillförseln. Lyser samtliga lampor?

/U

Vi kollar vädret på tisdag och bestämmer då..

Finns ju som tur är sex andra dagar i veckan:tummenupp Onsdagar är ju egentligen en skitdag vad det gäller körning. Men helt rätt för posering:tuttar
/U
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bra att det löst sig med soppatillförseln. Lyser samtliga lampor?

/U

Alla lampor lyser och relät drar när man slår på blinkersen men det blinkar inte. Jag är ingen expert på blinkers men jag tycker det känns som att relät bör bytas. :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Alla lampor lyser och relät drar när man slår på blinkersen men det blinkar inte. Jag är ingen expert på blinkers men jag tycker det känns som att relät bör bytas. :)

Ett relä är igentligen bara en bimetal som slår sig när den blir varm. Om lamporna lyser men inte slocknar kan det bero på att belastningen är fel dvs den ström som går genom bimetalen är för liten så att värmen blir för låg dvs den slår aldrig i från. Eller så är det något annat litet mekansikt problem med reläet. Har det fungerat med samma watt tal tidigare?

Testa med ett billigt blinkers relä t.ex. ryck ut det som sitter i bilen för att testa...

Kör du med dioder krävs extra motstånd av samma anledning men det är enklare att byta relä som är avstämt för dioder!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ett relä är igentligen bara en bimetal som slår sig när den blir varm. Om lamporna lyser men inte slocknar kan det bero på att belastningen är fel dvs den ström som går genom bimetalen är för liten så att värmen blir för låg dvs den slår aldrig i från. Eller så är det något annat litet mekansikt problem med reläet. Har det fungerat med samma watt tal tidigare?

Testa med ett billigt blinkers relä t.ex. ryck ut det som sitter i bilen för att testa...

Kör du med dioder krävs extra motstånd av samma anledning men det är enklare att byta relä som är avstämt för dioder!

Jodå, jag vet hur ett relä är konstruerat. Spänning har jag inte orkat kolla men kanske borde. Jag har vanliga lampor i mina blinkers, osäker på watt-tal dock, ska inte vara mycket effekt.

Det började med att vänster blinkers bak dog. Fram lös den fortfarande. Höger fungerade perfekt. Nu har jag bara fast sken på alla fyra.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jodå, jag vet hur ett relä är konstruerat. Spänning har jag inte orkat kolla men kanske borde. Jag har vanliga lampor i mina blinkers, osäker på watt-tal dock, ska inte vara mycket effekt.

Det började med att vänster blinkers bak dog. Fram lös den fortfarande. Höger fungerade perfekt. Nu har jag bara fast sken på alla fyra.

Byt relä om du inte redan fixat det...
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jodå, jag vet hur ett relä är konstruerat. Spänning har jag inte orkat kolla men kanske borde. Jag har vanliga lampor i mina blinkers, osäker på watt-tal dock, ska inte vara mycket effekt.

Det började med att vänster blinkers bak dog. Fram lös den fortfarande. Höger fungerade perfekt. Nu har jag bara fast sken på alla fyra.

Du behöver nog bara göra lite rent på kontaktytorna. Både relä och lamphållare. Rätt och samma styrka runt om på glödlamporna sedan så tror jag att du är i hamn.

/U
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Du behöver nog bara göra lite rent på kontaktytorna. Både relä och lamphållare. Rätt och samma styrka runt om på glödlamporna sedan så tror jag att du är i hamn.

/U

Biltemas universal instrumet och ohm mätning avslöjar även glapp...
Tryckte i kopparpasta när mina jäklades och inte alltid blinkade - men det var en kallödning i blinkersen som orsakade ett glapp...

PS körde med Halogen 12/21W i blingersen i nu ville de ha 56:- för en glödlampa i Bålsta!!
Köpte nya LED för 199:- paret på Biltema dessutom var de i metall klart prisvärt!
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
PS körde med Halogen 12/21W i blingersen i nu ville de ha 56:- för en glödlampa i Bålsta!!
Köpte nya LED för 199:- paret på Biltema dessutom var de i metall klart prisvärt!

Metall är tungt:rolleyes: Men priset får väl ses som ok. Biltema tar 44:-/paret för do lampor. Har tätat mina nu också. Då det visat sig att tagit in vatten genom hållaren/kabelingången. Det första paret so jag köpte av samma modell/fabrikat var mer välbyggda. Trodde jag köpte samma sak då jag bytte bak men tydligen inte. Är i a f åtgärdat med silicon nu.

/UW
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Viktväktare..

Metall är tungt:rolleyes: Men priset får väl ses som ok. Biltema tar 44:-/paret för do lampor. Har tätat mina nu också. Då det visat sig att tagit in vatten genom hållaren/kabelingången. Det första paret so jag köpte av samma modell/fabrikat var mer välbyggda. Trodde jag köpte samma sak då jag bytte bak men tydligen inte. Är i a f åtgärdat med silicon nu.

/UW

Silicon väger en del.... tätskum är lätt som en plätt :D
Men om jag slår en drill innan jag åker så uppväger jag metall blinkerserna med råge hehe.

Nu spelar det ju ingen roll på min GSX den är inte med i Era viktväktare..
 

adde_hjelm

Ny medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Värmdö
Hoj
GSX1100 ES-83
Nu har dock blinkersrelät dött som det verkar. Lamporna bara lyser. :huvet

Hade samma problem med min när jag böt till diodblinkers, dom bara lös.
Sen monterade jag ett relä som skulle klara diodblinkers(låg belastning) och det bara lös fortfarande, kom fram till att det var dålig jord till relät...
Fixade det sen funkade det klockrent, dock blinkade det toksnabbt med originalrelät :tungan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Maskiner (elektronik speciellt) är konstigt ibland. Jag och farsgubben åkte ut på en tur nu i eftermiddag i samband med att jag lämnade lite aluminium till en gammal kompis som ska fräsa justerings/sträckarblock till en sving åt mig. Då fungerar alla blinkers!

Varför?

Jo, det är ju såklart så att när motorn är avstängd så får väl antagligen inte blinkersrelät några pulser och således lyser det bara. Är motorn igång dock fungerar allt prima. Jag blev rätt förvånad. :D
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Maskiner (elektronik speciellt) är konstigt ibland. Jag och farsgubben åkte ut på en tur nu i eftermiddag i samband med att jag lämnade lite aluminium till en gammal kompis som ska fräsa justerings/sträckarblock till en sving åt mig. Då fungerar alla blinkers!

Varför?

Jo, det är ju såklart så att när motorn är avstängd så får väl antagligen inte blinkersrelät några pulser och således lyser det bara. Är motorn igång dock fungerar allt prima. Jag blev rätt förvånad. :D


Så brukar det vara om batteriet är taskigt. Är den gamle väldigt lättstartad märker du kanske inte det förrän det är försent. Ömtålig laddregulator och klen generator - Suzuki och 80-tal.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Maskiner (elektronik speciellt) är konstigt ibland. Jag och farsgubben åkte ut på en tur nu i eftermiddag i samband med att jag lämnade lite aluminium till en gammal kompis som ska fräsa justerings/sträckarblock till en sving åt mig. Då fungerar alla blinkers!

Varför?

Jo, det är ju såklart så att när motorn är avstängd så får väl antagligen inte blinkersrelät några pulser och således lyser det bara. Är motorn igång dock fungerar allt prima. Jag blev rätt förvånad. :D

Pulsen ska nog pumpa blod till huvudet:tummenupp
Okej jag är sur bara för att jag måste jobba i kväll...:gnissla

Möjligtvis så är spänningen lite högre när hojen laddar P=U x I dvs effekten högre = mera värme utvecklas i bimetallen å den slår i från. Kör du med 20W lampor eller bara 4W ??
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Någon frågade mig om lackning av hoj.. skicka ett PM så förmedlar jag min kontakt, dom fixar även dekaler stripe etc. special lack osv. Proffs med box... priserna är bra!

Snart är det dax att plocka ned å sätta lite piff på GSXn ;-)

Maskiner (elektronik speciellt) är konstigt ibland. Jag och farsgubben åkte ut på en tur nu i eftermiddag i samband med att jag lämnade lite aluminium till en gammal kompis som ska fräsa justerings/sträckarblock till en sving åt mig. Då fungerar alla blinkers!

Varför?

Jo, det är ju såklart så att när motorn är avstängd så får väl antagligen inte blinkersrelät några pulser och således lyser det bara. Är motorn igång dock fungerar allt prima. Jag blev rätt förvånad. :D

Annars har Biltema ett Blink relä som funkar från nästan ingen belastning till 100W tror det är nåt elektoniskt :D Tyristor? en hundring tar dom kan vara värt besväret om man vill växla blinkers typ..:)

Fan det regnar..

En 1327:a ja, suck!

/U

Tja köpte 2 backspeglar i dag perfekt!
Men dom blir lackade i vinter för att smälta in lite bättre...

tack för tipset!
 
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Just nu är jag först och främst uttråkad.
Jag sitter och slösurfar och funderar på hur jag ska gå vidare med hojen.
Jag har haft Rs förgasarna inlämnade hos stibo för genomgång och 36órna vart så dyra till slut att fixa så att jag struntade i att göra iordning 38órna som skulle bli ännu dyrare.
det kommer troligtvis inte blir en superkombination med 36ór på 1327 men det får funka så länge.
Nu har jag kastat ut min R på annons så får vi se om jag blir av med den men som sagt...
jag lurar lite på vad som ska göras med katanan i vinter..
Väghållningsmässigt blir det ingenting då hojen går perfekt både rakt fram och i kurvor..
Det som det däremot lutar åt är omlackering och bling.. Högpolerade fälgar tex vore snyggt
Stålomspunna bromsslangar.. Mmm.. Det har jag liggande..:tummenupp
Kanske en bromsning hos Mr andersson.. Mmm.. Det vore inte fel det heller.. :tummenupp
Besiktning.. Ja just det.. Det kanske man skulle engagera sig i.. :rolleyes:
Bygga om grenröret till vance/hines pipan så det går att lägga ner hojen åt höger igen.. Jo.. det vore nog en fördel... :tummenupp

Sälja hojen som en del frågat om jag vill göra.. ALDRIG I LIVET....

F-n vad jag älskar min katana
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top