Katana och GSX 1100-tråden

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
(ja förutom lite obscur brygga från Dellorto som fanns på 32-34-36mm men var tydligen ännu mer ovanlig) .

Hörrödu!
DelOrto is da shit!
Har ett set som är flång nya med tillhörande trattar. :yoparty

Hoppas få tid över denna vinter att göra i ordning GSX -81 snurran så jag får lufta den vita sadeln i sommar.
Någon som sitter och ruvar på nått kul kolvkitt med cylindrar färdigt och klart får gärna PMa.

Annars vad ska jag åka med?
Ska inte rejsa :rolleyes: men vill så klart ha mer effekt.
V&H megafon finns, DeOrto 34or, Porting kommer ske av Dr.Bike när han är klar med min CBR1000RR topp och frugans A6 topp som råkade hamna ivägen i min trim iver!
Kolvkitten på Motospeed är ju inte så blodigt dyra och så köper jag ju dem till firman så klart.
Demo hojen! :D

Var och klappade på den häromdan och den är fiiin...

Föresten är det någon som vet hur lik GSX1400 motorn är en gammal GSX1100?
Tänkte om jag nu ska spåra ur i vanlig ordning så varför inte göra det ordentligt som vanligt...
 
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Hörrödu!
DelOrto is da shit!
Har ett set som är flång nya med tillhörande trattar. :yoparty

Hoppas få tid över denna vinter att göra i ordning GSX -81 snurran så jag får lufta den vita sadeln i sommar.
Någon som sitter och ruvar på nått kul kolvkitt med cylindrar färdigt och klart får gärna PMa.

Annars vad ska jag åka med?
Ska inte rejsa :rolleyes: men vill så klart ha mer effekt.
V&H megafon finns, DeOrto 34or, Porting kommer ske av Dr.Bike när han är klar med min CBR1000RR topp och frugans A6 topp som råkade hamna ivägen i min trim iver!
Kolvkitten på Motospeed är ju inte så blodigt dyra och så köper jag ju dem till firman så klart.
Demo hojen! :D

Var och klappade på den häromdan och den är fiiin...

Föresten är det någon som vet hur lik GSX1400 motorn är en gammal GSX1100?
Tänkte om jag nu ska spåra ur i vanlig ordning så varför inte göra det ordentligt som vanligt...

Om man inte vill jämföra GSX effekt med GSX-R effekt (vilket gör att man ska skita i att fundera på "lagomtrimm" till gammel GSX:n).
Annars är en 81:a med portning å 84-87 insugaventiler, 84-expertkammar, 4-1 system å Dellortona fullt tillräckligt att gasa med.
Kubikhöjning e 1168cc, eller 1198cc med 84-87 cylle utan foderbyte.
MEN var observant med inställningen av föggarna, de var Åke Jonsson i Motala (trimmare & importerade moto-plast chassin) som var den som hade kunskapen om dessa å va inte helt enkel.
Och jag har en bekant som har en Rickman/CB1100 med sånna föggar å har nätt å jämt att de fungerar.
Men de vore kul om du fick de hela å fungera iaf :tummenupp

Ja ställde samma fråga om GSX1400 rovan å den va bredare vid tråget så den skulle inte passa i äldre ramar utan mod.
Å släktskapet = 0 med äldre GSX
De fanns ju en GSX1400 rova på bike som ja annars hade köpt rakt av å bökat i en 82:a eller 84:a chassi.
För att då hade man ju 1400cc gratis å lite lättare än gammel gsx:n
Öppna till 1550cc, porta, ev. kammar, 4-1, så kastar man sprutet å lägger dit en FCR eller RS-brygga...fiiiiiiifan va kul de skulle bli :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tänk på att Mikuni RS kom typ 1987-88 å FCR kring 90, så VM33 & CR var de enda som fanns (ja förutom lite obscur brygga från Dellorto som fanns på 32-34-36mm men var tydligen ännu mer ovanlig) under första delen av 80-talet.

Så egentligen är VM33 eller CR37 helrätt till din 84:a :)
Givetvis får du bra mer effekt med 37:eek:rna :tummenupp

En RS36/38 e aldrig fel, ja gissar du aldrig kommer att byta ut en sådan när du väl kört med en sådan :)

Det man känner på VM/CR, är en tröghet/ motstånd på låga trottellyft som gör att man tröttar ut handleden. Jag gissar de är en skitsak egentligen, men bara så man vet om den skillnaden mot flatslide.
Returwire e givetvis ett måste på ALLA dessa föggar, ja har sett resultat av gashäng...

Du har nog en poäng där. Var osäker på när VM och CR gasarna introducerades men vet att RS:arna kom i slutet av 80-talet.

Förstår vad du menade med tröghet nu då du förklarade lite mer djupgående. Tröghet kan jag leva med om gasarna ger god effekt och gasrespons, vilket CR:arna ska göra enligt uppgift. Läst lite om dom och det står att man kan räkna med upp emot 10% effektökning (knappt 10hk då), men hur mycket sanning det ligger i det vågar jag inte svara på. :tungan

Och självklart ska man ha returvajer. Tror t.o.m. man ska ha det på CV36:eek:rna som jag köpte från en GSXR1100, fick nämligen gashäng vid ett tillfälle i sensommar, dock litet som tur var.

Här är dom jag sneglat på.

http://www.motorcycle-exhausts.co.u...=4248&osCsid=46d62c08448eba234fc99baaf06912d7

Kostar ungefär som en brygga med Mikuni RS från Motospeed (inte för att dom är billiga på något sätt).

Men hur är det - visst är det samma delning mellan insugen på alla GSX1100:eek:r oavsett årsmodell? Alltså är det samma på 81-84(87) års modeller?

Föresten är det någon som vet hur lik GSX1400 motorn är en gammal GSX1100?
Tänkte om jag nu ska spåra ur i vanlig ordning så varför inte göra det ordentligt som vanligt...

GSX1400:an är baserad på Bandit 1200:an / GSXR1100:an. Större block (hela motorn alltså), större borr, lite annorlunda topp samt annan koppling + andra motorkåpor är det som skiljer. Den är med andra ord inte alls lik GSX:arna.

Fortpelle: När du nu ändå pratar om trim så kommer nog motorn att ses över efter säsongen 2010. Portad top, lite vassare kammar och större borr blir det nog. Skrämma den lite lagomt bara, kanske så man får ut kring 140hk eller gärna lite mer.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Om man inte vill jämföra GSX effekt med GSX-R effekt (vilket gör att man ska skita i att fundera på "lagomtrimm" till gammel GSX:n).
Annars är en 81:a med portning å 84-87 insugaventiler, 84-expertkammar, 4-1 system å Dellortona fullt tillräckligt att gasa med.
Kubikhöjning e 1168cc, eller 1198cc med 84-87 cylle utan foderbyte.
MEN var observant med inställningen av föggarna, de var Åke Jonsson i Motala (trimmare & importerade moto-plast chassin) som var den som hade kunskapen om dessa å va inte helt enkel.
Och jag har en bekant som har en Rickman/CB1100 med sånna föggar å har nätt å jämt att de fungerar.
Men de vore kul om du fick de hela å fungera iaf :tummenupp

Ja ställde samma fråga om GSX1400 rovan å den va bredare vid tråget så den skulle inte passa i äldre ramar utan mod.
Å släktskapet = 0 med äldre GSX
De fanns ju en GSX1400 rova på bike som ja annars hade köpt rakt av å bökat i en 82:a eller 84:a chassi.
För att då hade man ju 1400cc gratis å lite lättare än gammel gsx:n
Öppna till 1550cc, porta, ev. kammar, 4-1, så kastar man sprutet å lägger dit en FCR eller RS-brygga...fiiiiiiifan va kul de skulle bli :tummenupp

Ah..

Jo då dom ska funka...
Kommer ta timmar i bänken men fan den som ger sig!

Så en 84-87 cylle är att leta efter, är topparna likartade 81 och 84 i övrigt eller ska man byta ventiler i 81 toppen av någon anledning så som mindre förbränningsrum?

Jag ska se vad det blir av detta men en retroräser ala -81 kommer det bli.


GSX 1400...
Är det bara tråget som är bredare så det inte går ner mellan ramrören?
Går det att modda tråget så det går tro?
För att kapa i 1100 ramen är otänkbart! :död
För som du säger ett 1550 kit porta satan och nått snajdigt som får in soppan sen jäflar!
Finns en komplett med sprut å hela baletten för 999£ på Ebay!

Ja jag ska sikta på 1100 motorn först men mer planer måste ju finnas....
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
GSX 1400...
Är det bara tråget som är bredare så det inte går ner mellan ramrören?
Går det att modda tråget så det går tro?
För att kapa i 1100 ramen är otänkbart! :död
För som du säger ett 1550 kit porta satan och nått snajdigt som får in soppan sen jäflar!
Finns en komplett med sprut å hela baletten för 999£ på Ebay!

Ja jag ska sikta på 1100 motorn först men mer planer måste ju finnas....

Nej, inte bara tråget som är annorlunda. Motorn är högre än GSX/GSXR:en, betydligt högre. En kille på ett engelskt forum skulle klämma in en i en EF (som min) och han fick kapa ramrören för att få in den. Hittar inga bilder just nu då jag inte kommer ihåg vad tråden hette.

Kör på 1100:an. Går att plocka ut bra med pollar ur den också. :)
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nej, inte bara tråget som är annorlunda. Motorn är högre än GSX/GSXR:en, betydligt högre. En kille på ett engelskt forum skulle klämma in en i en EF (som min) och han fick kapa ramrören för att få in den. Hittar inga bilder just nu då jag inte kommer ihåg vad tråden hette.

Kör på 1100:an. Går att plocka ut bra med pollar ur den också. :)

Får väl koncentrera mig på 1100an då.

Jaja vad är väl en bal på slottet.....

Nä fan nu ska det letas delar.:D
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Du har nog en poäng där. Var osäker på när VM och CR gasarna introducerades men vet att RS:arna kom i slutet av 80-talet.

Förstår vad du menade med tröghet nu då du förklarade lite mer djupgående. Tröghet kan jag leva med om gasarna ger god effekt och gasrespons, vilket CR:arna ska göra enligt uppgift. Läst lite om dom och det står att man kan räkna med upp emot 10% effektökning (knappt 10hk då), men hur mycket sanning det ligger i det vågar jag inte svara på. :tungan

Och självklart ska man ha returvajer. Tror t.o.m. man ska ha det på CV36:eek:rna som jag köpte från en GSXR1100, fick nämligen gashäng vid ett tillfälle i sensommar, dock litet som tur var.

Här är dom jag sneglat på.

http://www.motorcycle-exhausts.co.u...=4248&osCsid=46d62c08448eba234fc99baaf06912d7

Kostar ungefär som en brygga med Mikuni RS från Motospeed (inte för att dom är billiga på något sätt).

Men hur är det - visst är det samma delning mellan insugen på alla GSX1100:eek:r oavsett årsmodell? Alltså är det samma på 81-84(87) års modeller?



GSX1400:an är baserad på Bandit 1200:an / GSXR1100:an. Större block (hela motorn alltså), större borr, lite annorlunda topp samt annan koppling + andra motorkåpor är det som skiljer. Den är med andra ord inte alls lik GSX:arna.

Fortpelle: När du nu ändå pratar om trim så kommer nog motorn att ses över efter säsongen 2010. Portad top, lite vassare kammar och större borr blir det nog. Skrämma den lite lagomt bara, kanske så man får ut kring 140hk eller gärna lite mer.

He-he.... De e inte effekten direkt du kommer attt märka :D
Rätt inställda så kommer gassvaret att bli något du inte vart med om förut :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
He-he.... De e inte effekten direkt du kommer attt märka :D
Rätt inställda så kommer gassvaret att bli något du inte vart med om förut :D

Haha, OK. Är dom ungefär lika rappa som RS:arna?

Finns det nån egentlig nackdel med CR:arna? Tänkte rent konstruktionsmässigt. Varför väljer man så ofta andra gasare istället? Har det att göra med bekvämlighet (lättare med justering) eller är det annat som gör att folk föredrar / köper RS-serien i så stor utsträckning? :va
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ah..

Jo då dom ska funka...
Kommer ta timmar i bänken men fan den som ger sig!

Så en 84-87 cylle är att leta efter, är topparna likartade 81 och 84 i övrigt eller ska man byta ventiler i 81 toppen av någon anledning så som mindre förbränningsrum?

Jag ska se vad det blir av detta men en retroräser ala -81 kommer det bli.


Ja jag ska sikta på 1100 motorn först men mer planer måste ju finnas....

En 84-87 cylle 1134cc org. har maxborr till 1230cc med stora kolvbulten, 1198cc med 80-83 kolvbulten.
Men denna cylle går att forda opp å köra street 1327cc max, en del föredrar 1290cc å va lite säkrare. Å yttre oljetillförsel till toppen givetvis.
Topparna e kanalmässigt lika 80-83 (80-81 ser man skillnad på skruvarna som håller ventilkåpan speciellt mot kamtunneln mot 82-83, en modifering pga oljeläckage).
84-87 får lite större kanaler å 1mm större inventil, å JÄVLIGT mycke fulare design exteriört, jmf med 80-83 med de snygga plattorna man skruva fast längst ut på ventilkåpan som e kromad på 80-81, flänsad svart å silver på 82-83.
Kamaxlar f.o.m 1984 har org. inte utskuret drivning för wiredrivning av varvmätaren.
Min 81:a på avataren är den första GSX:n som fick 84:a exportkammar inmonterade på "speeden", å de vart å köra utan varvräknare å de fungerade rätt bra.

Snacka om att man e insnöad på gamla "dinosar" från 80-talet :)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Haha, OK. Är dom ungefär lika rappa som RS:arna?

Finns det nån egentlig nackdel med CR:arna? Tänkte rent konstruktionsmässigt. Varför väljer man så ofta andra gasare istället? Har det att göra med bekvämlighet (lättare med justering) eller är det annat som gör att folk föredrar / köper RS-serien i så stor utsträckning? :va

Jag gissar bara att det har att göra med de olika motortrimmarna va de från början valt att använda.
Tidigare fanns det inte så många som hade bromsbänk för motor vilket gjorde att man fick ställa in allt på känn, å kunde en typ av fögge uppfattas som besvälig att ställa in och/eller känslig för olika typer av körning så valde man de enklaste som kanske inte alltid var det bästa.

Det var egentligen de firmor som kunde ställa in å verifiera i bromsbänk som hade bästa kunskapen att få föggar att gå optimalt, för de visste ju vilka saker som verkligen behövde ändras för olika typer av körning.

Nu när rullande landsväg/bänk är mera var meckares egendom (nästan) så har de ju blivit mera utbredd kunskap att få bra inställningar.

Om man kollar på AMA-superbike serien i USA så var de nog vanligare med Keihin CR än Mikuni VM om man kollar på de racehojar man kan se bilder på (80-tal).
Och frågade man de som trimmade motorer för superbike serien så verkade de tycka att Keihin CR var "state of the art" jmf med Mikuni då.

Mikuni var vanligare på dragrace-hojar och de som importerat trimföggar har ju till 90% hållit på med dragracing, så de kan ju vara ett svar på varför de kommit mest att finnnas Mikuni i Sverige.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag gissar bara att det har att göra med de olika motortrimmarna va de från början valt att använda.
Tidigare fanns det inte så många som hade bromsbänk för motor vilket gjorde att man fick ställa in allt på känn, å kunde en typ av fögge uppfattas som besvälig att ställa in och/eller känslig för olika typer av körning så valde man de enklaste som kanske inte alltid var det bästa.

Det var egentligen de firmor som kunde ställa in å verifiera i bromsbänk som hade bästa kunskapen att få föggar att gå optimalt, för de visste ju vilka saker som verkligen behövde ändras för olika typer av körning.

Nu när rullande landsväg/bänk är mera var meckares egendom (nästan) så har de ju blivit mera utbredd kunskap att få bra inställningar.

Om man kollar på AMA-superbike serien i USA så var de nog vanligare med Keihin CR än Mikuni VM om man kollar på de racehojar man kan se bilder på (80-tal).
Och frågade man de som trimmade motorer för superbike serien så verkade de tycka att Keihin CR var "state of the art" jmf med Mikuni då.

Mikuni var vanligare på dragrace-hojar och de som importerat trimföggar har ju till 90% hållit på med dragracing, så de kan ju vara ett svar på varför de kommit mest att finnnas Mikuni i Sverige.

Tänkte mig att det kunde vara så.

Mikunis gasare, kanske speciellt RS-serien verkar ju ha bra justeringsmöjligheter så jag förstår att folk kanske föredrog att använda dessa när det inte var lätt att hitta nån med bänk. Som tur är bor jag ju bara knappt 15 minuters bilfärd från MC Xpress och dom har allt man kan tänkas behöva, så att hitta rätt konfiguration på gasare ska nog inte vara något problem - oavsett om det blir Keihin eller Mikuni.

Skickade iväg ett mail till en engelsk firma som både har RS, TMR och CR gasare listade. Se vad dom ligger i för prisnivå där. Motospeed har ju TMR gasare men dom kostar ju drygt 18000, och för det får du ju Yoshimuras special TMR gasare. :näsblod
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Ja jag ska sikta på 1100 motorn först men mer planer måste ju finnas....

Ja det tycker jag du ska göra, bygg på 1100:an. 1570 funkar utmärkt och det finns ju större om man vill:). Vad jag har förstått så får dom inte ut så mycke effekt ur 1400:an. Men utvecklingen går väl frammåt även där....
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Drog iväg ett mail till Allens Performance i England och hörde gällande lite priser. Tyckte inte dom var allt för blodiga, i alla fall på Mikuni gasare. Keihin var det lite värre med.

Mikuni RS: £703 = 7800kr
Mikuni TMR: £1163 = 13000kr (hela 5000kr billigare än Motospeed :D)
Keihin CR: £946 = 10600kr (en annan jag tittat hos tog "bara" drygt 8500kr)

Prismässigt ligger ju TMR gasarna väldigt likt FCR gasarna så när som en tusenlapp, enda skillnaden mellan Keihin och Mikuni är väl att det fortfarande tillverkas TMR gasare som passar GSX:en. Så är dock inte fallet med FCR gasarna som är tagna ur produktion.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ja det tycker jag du ska göra, bygg på 1100:an. 1570 funkar utmärkt och det finns ju större om man vill:). Vad jag har förstått så får dom inte ut så mycke effekt ur 1400:an. Men utvecklingen går väl frammåt även där....

Ja så får det bli.
Med nyare cylindern eller om jag hittar något beg nånstans av större kaliber..
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Drog iväg ett mail till Allens Performance i England och hörde gällande lite priser. Tyckte inte dom var allt för blodiga, i alla fall på Mikuni gasare. Keihin var det lite värre med.

Mikuni RS: £703 = 7800kr
Mikuni TMR: £1163 = 13000kr (hela 5000kr billigare än Motospeed :D)
Keihin CR: £946 = 10600kr (en annan jag tittat hos tog "bara" drygt 8500kr)

Prismässigt ligger ju TMR gasarna väldigt likt FCR gasarna så när som en tusenlapp, enda skillnaden mellan Keihin och Mikuni är väl att det fortfarande tillverkas TMR gasare som passar GSX:en. Så är dock inte fallet med FCR gasarna som är tagna ur produktion.

Mikuni RS i USA:
http://www.suzukipartshouse.net/pag...kuni-radial-slide-smoothbore-carburetors.aspx

Om man pröjsar moms så borde dom hamna runt 7000kr....
Utan är det en bra affär ;-)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Last edited:

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ja så får det bli.
Med nyare cylindern eller om jag hittar något beg nånstans av större kaliber..

Jusstja, glöm inte kolla plats för fodren där man klämmer ner i blocket där de beroende på foderstorlek kan behöva fräsas ur.
Limma oljekanalerna i de yttre bakre dragstängerna, å dra yttre slangar till vipparmsaxlarna motsvarande topend-oilkit.
:tummenupp

Lite billigare än dom jag hittat på eBay. Hittade CR37:eek:r för $900 så dom är ju bara en dryg tusenlapp dyrare, men då är det ju frågan: vilka är egentligen bäst?

Är ju lite svårt med sånt här, handlar ju mycket om vad man personligen föredrar. :)

Du har positiv beslutsångest ingen annan kan hjälpa dig med :D
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jusstja, glöm inte kolla plats för fodren där man klämmer ner i blocket där de beroende på foderstorlek kan behöva fräsas ur.
Limma oljekanalerna i de yttre bakre dragstängerna, å dra yttre slangar till vipparmsaxlarna motsvarande topend-oilkit.
:tummenupp

Fräsa å fixa är inga problem.
Bara delar å material finns.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top