Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hur mycket större blir det?

Ska du fila själv:)

/U

Själv är bästa dräng:D. Det kanske inte syns så tydligt men på bilden är ventilsätena maxportade (det måste ju finnas lite kvar för ventilen att ligga an mot också) och förbränningsrummen urfrästa runt ventilerna, volymen är nu 29cc. Detta ger ungefär 12,25:1 i komp med mina kolvar. Kanalerna skall skall vidgas för att passa 40mm förgasare så hålen kommer väl att bli ~39mm efter insugsgummina.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Själv är bästa dräng:D. Det kanske inte syns så tydligt men på bilden är ventilsätena maxportade (det måste ju finnas lite kvar för ventilen att ligga an mot också) och förbränningsrummen urfrästa runt ventilerna, volymen är nu 29cc. Detta ger ungefär 12,25:1 i komp med mina kolvar. Kanalerna skall skall vidgas för att passa 40mm förgasare så hålen kommer väl att bli ~39mm efter insugsgummina.

/Ingvar

Stort med andra ord. :D

Men det är ju klart, en vässad 1428 behöver ju kunna andas ordentligt. Vad förväntar du dig för effekt i slutändan?
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Läckande Mikuni...

Finnsd et reparationssatser att köpa till RS38orna att köpa? Vad är felet om det troppar från ena förgasaren? Är det att flottörhuset som blir fullt och svämmar över kanske? Måste vara flottörnålen då eller? Var hittar jag sånt att köpa? Behöver för både RS 36 och RS 38orna :)

Kanske går att beställa billigt från USA eller något :)
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Finnsd et reparationssatser att köpa till RS38orna att köpa? Vad är felet om det troppar från ena förgasaren? Är det att flottörhuset som blir fullt och svämmar över kanske? Måste vara flottörnålen då eller? Var hittar jag sånt att köpa? Behöver för både RS 36 och RS 38orna :)

Kanske går att beställa billigt från USA eller något :)

Troligen flottörnålen men kolla även flottörhöjden också , bytte alla på min Rs36 brygga och hoppas att den skall bli torr.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Såja nu får det räcka, 39mm ingångshål och rätt rejält öppnat hela vägen. Hoppas det räcker till 1428:gnissla.

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000683_mini.jpg
    P1000683_mini.jpg
    83.8 KB · Visningar: 120
  • P1000682_mini.jpg
    P1000682_mini.jpg
    63.2 KB · Visningar: 132

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
ramnummer platta

Någon som vet var man kan skaffa en ny platta där rapnumret står? Hojen blästrades nyligen och av någon anledning så försvann plattan med motorinfo samt katana numrena.

Går det att skaffa en ny från Suzuki eller nåt? Tur att ramnumret är instansad i ramen så attd en syns :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Någon som vet var man kan skaffa en ny platta där rapnumret står? Hojen blästrades nyligen och av någon anledning så försvann plattan med motorinfo samt katana numrena.

Går det att skaffa en ny från Suzuki eller nåt? Tur att ramnumret är instansad i ramen så attd en syns :)



Behövs inte = onödig vikt :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kort fråga gällande Keihins gasare.

Jagar fortfarande efter en brygga med FCR:are men så började jag snegla på CR-gasarna, dom med rundtrottel istället för skiva/flatslide. Hur skiljer sig egentligen dessa mot flatslidarna (både Keihins och Mikunis)?

Prismässigt ligger dom ju väldigt likt Mikunis RS gasare, och finns ju speciellt avpassade för GSX1100:an (-84:an) så jag tänkte att dom kanske kunde vara ett alternativ. Dessvärre vet jag ju inte speciellt mycket om dom.

Någon som vet mer än jag om dom och hurvida dom kan tänkas vara lämpliga på en gathoj som eventuellt kommer provköras på bana en vända eller två nästa säsong?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Såja nu får det räcka, 39mm ingångshål och rätt rejält öppnat hela vägen. Hoppas det räcker till 1428:gnissla.

/Ingvar

Stora hål är inget att ha som killen sa...

Vad flödar den nu då??:confused:

När du ändå pillar ska du inte plasta åsså för rätta flåset?? :Rockbanan
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Stora hål är inget att ha som killen sa...

Vad flödar den nu då??:confused:

När du ändå pillar ska du inte plasta åsså för rätta flåset?? :Rockbanan

Med mycket kubik är stora hål bra att ha:tummenupp. Den flödar nog .....eh mer. Till skillnad från tidigare GSXR-toppar har -91-92 topparna rätt bra höjd på golvet redan i original, det går att forma en rätt stor mjuk radie. Likaså är pottan grundare (bättre) än på tidigare modeller. Vad jag kan bedömma är det tveksamt om plastningen hjälper upp så mycket som det ser ut nu. Skulle jag satsa på plastning skulle jag behöva gräva ur ännu mer i taket på kanalen för bibehålla tvärsnittsarean och få plats med några mm plast på golvet. Det är ju ingen race-hoj utan en vanlig bruks-maskin. Utan plast slipper man bekymra sig om att den lossnar (även om det inte är speciellt vanligt). Men vintern är inte slut ännu och de roterande filarna är fortfarande vassa, dessutom är det kul att porta så vem vet:D.

/Ingvar
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Carburetor Cleaner

Känner någon till något mirakelmedel för att rengöra förgasare? Hört att Yamaha Carb Cleaner skall vara bra men hittar ingenstans att köpa det.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Känner någon till något mirakelmedel för att rengöra förgasare? Hört att Yamaha Carb Cleaner skall vara bra men hittar ingenstans att köpa det.

Hej
Finns faktiskt ett aggresivt medel som jag tror kommer från USA, DEAL det löser oxid på alu fälgar som smör... men jag tror att det inte får säljas pga miljöpåverkan!

Dessutom kanske det käkar upp packningar mm i förgasaren...

Gör det enda rätta ..... kör dom i Ultraljuds tvätt dom blir som nya!!

Nisse
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Hej
Finns faktiskt ett aggresivt medel som jag tror kommer från USA, DEAL det löser oxid på alu fälgar som smör... men jag tror att det inte får säljas pga miljöpåverkan!

Dessutom kanske det käkar upp packningar mm i förgasaren...

Gör det enda rätta ..... kör dom i Ultraljuds tvätt dom blir som nya!!

Nisse

Nu vill jag ju att endast insidan blir rent :) Men visst utanför 'r ju också viktigt.

Vad kostar en sådan historia då?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu vill jag ju att endast insidan blir rent :) Men visst utanför 'r ju också viktigt.

Vad kostar en sådan historia då?

Allt mellan en tusenlapp till hur mycket som helst. Beror på storlek och ändamål. För att tvätta gasare dock kan det räcka med en för kring tusenlappen.

Har även sett att folk blästrat gasarna med kaustiksoda. Det tar bort all skit man kan tänka sig och är på samma gång väldigt skonsamt.

Men som sagt, bäst är nog ultraljudstvätt.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Kort fråga gällande Keihins gasare.

Jagar fortfarande efter en brygga med FCR:are men så började jag snegla på CR-gasarna, dom med rundtrottel istället för skiva/flatslide. Hur skiljer sig egentligen dessa mot flatslidarna (både Keihins och Mikunis)?

Prismässigt ligger dom ju väldigt likt Mikunis RS gasare, och finns ju speciellt avpassade för GSX1100:an (-84:an) så jag tänkte att dom kanske kunde vara ett alternativ. Dessvärre vet jag ju inte speciellt mycket om dom.

Någon som vet mer än jag om dom och hurvida dom kan tänkas vara lämpliga på en gathoj som eventuellt kommer provköras på bana en vända eller två nästa säsong?

Rätt inställda så fungerar CR MYCKET bra :tummenupp å de finns ju 33-35-37-39mm.
Men de kan vid körning kännas lite tungt att åka på låga trottellyft då man vill vrida välldans lite, för rundtrottelföggarna CR och mikuni VM orsakar ett "sug" som kan kännas jobbigt på jusst låga trottellyft.
CR/VM har ingen acc-pump vilket jag anser inte behövs heller.
Jag provade själv en acc-pump sats som fanns förut till VM33 och de gjorde INGEN skillnad, utan det är nålhöjden som reglerade hur bra accet blev.

Det finns ju även en deluxe-variant av Mikuni typ TMR 36-38-40, men dessa verkar inte hittat till Sverige via nån butik ännu.
Jag såg en annons till en SRAD750 på blocket som inte passa vanliga GSX:n.
Denna som bygger på TMR-41 som var gjord för GSX-RW750/1100 92-98.

Här i "Svedala" så vart det typ Mikuni VM33 Smoohtbore som kom att användas mest då trimföggar kom att användas, å kunskapen vart bra på att ställa in denna, till RS-serien kom sedan med flera storlekar.
Som gjorde att de kunde passa mer trimningsgrad.
Det var mycket ovanligt med maskiner med CR-föggar även om de förekommit, men de var nog lite si & så med kunskapen om att ställa in dessa, en del lyckades å andra inte.
Och de känns ju lite konstigt eftersom CR- fanns ju med olika storlekar och användes flitigt i USA iaf.

Liten utläggning

:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Rätt inställda så fungerar CR MYCKET bra :tummenupp å de finns ju 33-35-37-39mm.
Men de kan vid körning kännas lite tungt att åka på låga trottellyft då man vill vrida välldans lite, för rundtrottelföggarna CR och mikuni VM orsakar ett "sug" som kan kännas jobbigt på jusst låga trottellyft.
CR/VM har ingen acc-pump vilket jag anser inte behövs heller.
Jag provade själv en acc-pump sats som fanns förut till VM33 och de gjorde INGEN skillnad, utan det är nålhöjden som reglerade hur bra accet blev.

Det finns ju även en deluxe-variant av Mikuni typ TMR 36-38-40, men dessa verkar inte hittat till Sverige via nån butik ännu.
Jag såg en annons till en SRAD750 på blocket som inte passa vanliga GSX:n.
Denna som bygger på TMR-41 som var gjord för GSX-RW750/1100 92-98.

Här i "Svedala" så vart det typ Mikuni VM33 Smoohtbore som kom att användas mest då trimföggar kom att användas, å kunskapen vart bra på att ställa in denna, till RS-serien kom sedan med flera storlekar.
Som gjorde att de kunde passa mer trimningsgrad.
Det var mycket ovanligt med maskiner med CR-föggar även om de förekommit, men de var nog lite si & så med kunskapen om att ställa in dessa, en del lyckades å andra inte.
Och de känns ju lite konstigt eftersom CR- fanns ju med olika storlekar och användes flitigt i USA iaf.

Liten utläggning

:)

Ja, det var mest 37:eek:rna jag tänkte på, finns avpassade för just EF:en (GS1150 i USA).

På vilket sätt känns dom tunga dock? För bra svar i gasarna så att det blir svårreglerat eller? :confused:

TMR-gasarna finns ju också men dom verkar vara lite besvärliga att hitta som du säger. Tror dock att min lokala handlare (Piteå MC) kan ta hem om det skulle bli så. Han har gott om bra kontakter plus att han pillat en hel del själv med lite mer "high-performance".

Har ju också sett att CR-gasarna inte är allt för vanliga, speciellt inte här i landet. Dom används dock friskt bland japanerna, amerikanerna och australiensarna i deras 70/80-tals raceklasser.

Sen vet jag inte om det blir stilbrott att montera på en typiskt 70-tals gasare (i design) på en 80-tals hoj med halvmodernt stuk? :va

FCR:arna är jag ju sugen på både för att dom är lite modernare i sitt utseende samt att dom ska vara jäkligt bra på såväl gata som bana. Plus att dom är någolunda ovanliga att se på en Suzuki. :)

Nåja, får se hur det blir. Verkar som att dom ska dra igång svetsutbildning inom en snar framtid här som jag anmält intresse till (omskolning från elektriker till svetsare) så det kanske börjar rulla in lite mer pengar än det futtiga jag får nu från CSN (läser lite kemi). Får se om det blir RS:are av praktiska såväl som ekonomiska skäl eller om det blir nåt från Keihin.

Tack för infon hursomhelst! :tummenupp
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ja, det var mest 37:eek:rna jag tänkte på, finns avpassade för just EF:en (GS1150 i USA).

På vilket sätt känns dom tunga dock? För bra svar i gasarna så att det blir svårreglerat eller? :confused:

TMR-gasarna finns ju också men dom verkar vara lite besvärliga att hitta som du säger. Tror dock att min lokala handlare (Piteå MC) kan ta hem om det skulle bli så. Han har gott om bra kontakter plus att han pillat en hel del själv med lite mer "high-performance".

Har ju också sett att CR-gasarna inte är allt för vanliga, speciellt inte här i landet. Dom används dock friskt bland japanerna, amerikanerna och australiensarna i deras 70/80-tals raceklasser.

Sen vet jag inte om det blir stilbrott att montera på en typiskt 70-tals gasare (i design) på en 80-tals hoj med halvmodernt stuk? :va

FCR:arna är jag ju sugen på både för att dom är lite modernare i sitt utseende samt att dom ska vara jäkligt bra på såväl gata som bana. Plus att dom är någolunda ovanliga att se på en Suzuki. :)

Nåja, får se hur det blir. Verkar som att dom ska dra igång svetsutbildning inom en snar framtid här som jag anmält intresse till (omskolning från elektriker till svetsare) så det kanske börjar rulla in lite mer pengar än det futtiga jag får nu från CSN (läser lite kemi). Får se om det blir RS:are av praktiska såväl som ekonomiska skäl eller om det blir nåt från Keihin.

Tack för infon hursomhelst! :tummenupp

Tänk på att Mikuni RS kom typ 1987-88 å FCR kring 90, så VM33 & CR var de enda som fanns (ja förutom lite obscur brygga från Dellorto som fanns på 32-34-36mm men var tydligen ännu mer ovanlig) under första delen av 80-talet.

Så egentligen är VM33 eller CR37 helrätt till din 84:a :)
Givetvis får du bra mer effekt med 37:eek:rna :tummenupp

En RS36/38 e aldrig fel, ja gissar du aldrig kommer att byta ut en sådan när du väl kört med en sådan :)

Det man känner på VM/CR, är en tröghet/ motstånd på låga trottellyft som gör att man tröttar ut handleden. Jag gissar de är en skitsak egentligen, men bara så man vet om den skillnaden mot flatslide.
Returwire e givetvis ett måste på ALLA dessa föggar, ja har sett resultat av gashäng...
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top