Katana och GSX 1100-tråden

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Nackdelen med att leta grejor på Ebay USA, är att det (allt som oftast) är så jäkla dyrt med frakt samt risken att du åker på tull plus moms på inköpssumman inkl fraktkostnaden (om man nu inte lyckas få det skrivet som gåva alternativt nedskrivet värde på försändelsen). :mattias
Men det ÄR en frestande marknad iom att det är betydligt lättare att hitta race prylar till bågarna... :cdevil
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Huge747: Vad är det där för grenrör? Såg väldigt speciella ut. Hemmasnickrat?

Du märker direkt om du har strypkammar när du kör hojen. De ger tokvrid i botten på registret
men motorn börjar tappa orken redan vid 5000-6000 rpm. Ingen varvvillighet överhuvudtaget.
Strypkammar fanns på -84:eek:rna.

Om jag minns rätt så har de cirka 4,5 mm lyft om du mäter direkt på nockarna. Du kan även
kolla efter ev märkning, exportkammarna brukar vara stämplade med ett D i ena änden.
(Är dock osäker på på strypkammarna, är det G som gäller?)

Ett bra ställe att leta kammar är på amerikanska Ebay, där är exportkam = standardkam
samt att gs1150 finns i stort antal.

/ Mikael

Vet inte med mig att jag provplågat hojen något över 6000, legat kring 5500 och då tycker jag det har matat på rätt bra. Blir en jäkla fart när man börjar komma över 5000 varv. Ska ta och se efter imorn hur mycket lyft det är, men om det är som du beskriver med exportkammar så kanske jag redan har dom.

Å andra sidan så ger den ju också tokvrid i botten på samma gång (upplever jag).
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Plockade av ventilkåpan och tog en titt nyss. I vardera ände (högerändan) på kammarna är det stämplat ett G. Lyftet är 4,5mm (30mm stängd, 34,5 öppen).

Hittade även en felkälla till att den gett en del eftergas och haft andningsproblem vid gaspådrag: insugningsgummina på 2:an och 3:an hade övergått från gummi till bakelit precis mot blocket och spruckit en hel del. Kan inte tänka mig att det ska ha tätat, speciellt med efter ett tags körning.

Nu vet jag då vad jag behöver :)

Förresten, nån som är intresserad av att köpa en brygga med CV36:eek:r från en GSXR1100 (oljekyld)?
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Huge747: Vad är det där för grenrör? Såg väldigt speciella ut. Hemmasnickrat?



Vet inte med mig att jag provplågat hojen något över 6000, legat kring 5500 och då tycker jag det har matat på rätt bra. Blir en jäkla fart när man börjar komma över 5000 varv. Ska ta och se efter imorn hur mycket lyft det är, men om det är som du beskriver med exportkammar så kanske jag redan har dom.

Å andra sidan så ger den ju också tokvrid i botten på samma gång (upplever jag).

Bra att du hittade felet.

FYI en GSX I orginal utförande lyfter inte framhjulet under acceleration på 1an, fullgas växling till 2 an ger ett litet glädjeskutt men inget beståede :mad:
Lite trim i så lättar fram hjulet på acceleration.

Men med lite trix med gas å broms gick det bra att köra på bakhjulet otrimmat hela lådan ut :banana:banana:banana:banana:banana:
Ingen power wheele där inte!

Nu var det länge sedan jag körde en orginal 1982 sedan dess har det varit trimmat det håller bra bara man gör alla förstärkningar som diskuteras här i tråden.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
FYI en GSX I orginal utförande lyfter inte framhjulet under acceleration på 1an, fullgas växling till 2 an ger ett litet glädjeskutt men inget beståede :mad:

Jag dristar mej med att påpeka att det nog var själva lyftet på kamaxlarna som farochson menade. :7peta :D



Farochson:
Ett stämplat "G" har jag också för mej att det innebär att det är strypkammarna som Mikael_1150 påpekade innan, men kan inte svära på det till 100%.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bra att du hittade felet.

FYI en GSX I orginal utförande lyfter inte framhjulet under acceleration på 1an, fullgas växling till 2 an ger ett litet glädjeskutt men inget beståede :mad:
Lite trim i så lättar fram hjulet på acceleration.

Men med lite trix med gas å broms gick det bra att köra på bakhjulet otrimmat hela lådan ut :banana:banana:banana:banana:banana:
Ingen power wheele där inte!

Nu var det länge sedan jag körde en orginal 1982 sedan dess har det varit trimmat det håller bra bara man gör alla förstärkningar som diskuteras här i tråden.

Ja, funderat på vad det kan vara, men insugningsgummina förklarade det mesta, bara av att jag masserade dom lite lätt mellan tummen och pekfingret så sprack dom. På ett ställe var det en spricka rakt igenom gummit.

Vad gäller lyft så syftade jag på kammarna. :D

Har aldrig försökt få upp den på bakhjulet (bara kört hoj en säsong), plus att jag inte gillar att busa så mycket (busa på roliga vägar gör jag däremot). Kan tänkas att det blir en ny klump nästa vinter eller lite trim. Blir nog lite mer bakhjul då. :tummenupp

Jocke: OK. Vill också minnas att jag hört något sånt. Får se om jag får tag i ett par vassare kammar för en billig peng, annars får det nog vara.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Framhjuls lyft...

Bra att du hittade felet.

FYI en GSX I orginal utförande lyfter inte framhjulet under acceleration på 1an, fullgas växling till 2 an ger ett litet glädjeskutt men inget beståede :mad:
Lite trim i så lättar fram hjulet på acceleration.


Vad jag kommer ihåg så gick gamla bettan opp på bakhjulet med 4-1 o ombestyckade förgasare..utan trixande med koppling eller annat.

:tummenupp
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Lagom effekt..

Vad jag kommer ihåg så gick gamla bettan opp på bakhjulet med 4-1 o ombestyckade förgasare..utan trixande med koppling eller annat.

:tummenupp[/QUOTE]

Hmm kan ju bero på matchvikten åxå... men nu ska vi inte va såna...
Med :tuttar skjuts var det aldrig några problem då blev det bra viktfördelning
Men slår man bara av å på gas vid 5-6 tusen så kom den ju fint...

Jodå med 4-1 och ombestyckat kunde nog framhjulet lätta någon decimeter
men det räckte inte för att få den rakt upp å växla... sån tur hade jag aldrig med min 82a.

Men det är ett utmärkt bevis på om den går bra eller dåligt. Perfekt om man ska köpa en begad hoj, sveper den upp i skyn vet man direkt att något är fixat :)
Bra måttstock eftersom en gammal GSX ofta har många ägare utan koll på vad som sitter i ... :D kan ju va ett fynd eller en riktigt sur häck :huvet

Oljebrännaren jag köpte billigt är en 1168 och den gick upp trots dålig komp på 1an. Klart man fick ju med en James Bond finess på köpet "rök ridå" för efterföljande polis :D men det fixar vi i vinter...
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Eller (igen), när man ligger bakom honom och molnalstrare nr2: Burnadanne, vid ett rödlyse och undrar vad faen det är som brinner på ens egen hoj :skrämd
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag har jag överlämnat två klumpar aluminium med tillhörande ritningar för gaffelkronor samt en ritning / skiss på en styrstolpe till en bekant som är CNC-maskinist.

Ser fram emot att få slutprodukten. :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
MC utställningen i Sollentuna

Du missade höstfesten härlig rökmaskin, massa bira att skölja ned med..:öl

Vilken höstfest menar du :confused:
Om du menar den på din mcklubb så var jag med och sköljde ner discoröken med :fyllisar
Får man sånna minnesluckor när man jobbar i baren :D


Var i Sollentuna under kvällen och kollade på 112st olika motorcyklar som visar motorcykelns utveckling från slutet på 1800-talet och framåt.
MC Collection som stället heter finns i en specialbyggd lokal som är väldigt trevligt inredd. Trevligt ställe att bränna ett par timmar med att kolla på gamla härliga hojjar och balla lösningar på olika saker.
Naturligtvis fanns det en Katana i samlingen. En special från 1990.
 

Bifogat

  • kat1.jpg
    kat1.jpg
    58.8 KB · Visningar: 98
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Vilken höstfest menar du :confused:
Om du menar den på din mcklubb så var jag med och sköljde ner discoröken med :fyllisar
Får man sånna minnesluckor när man jobbar i baren :D

:va Jobbade jag :va har för mig att jag skålade mest...
Sorry det var Biker som skulle få kängan...

Orginal Katanan står bakom gänget till höger... Allas blickar fastnar på specialaren med den frästa ramen mycket godis där som lockar fram goa ideer inför 2010 :tummenupp Vem blir först med navstyrning i tråden??

Rekommederar ett besök!! Se mera www.mc-collection.se Detta är en riktig höjdar utställning med perfekta orginal hojar!! En klar 10 poängare !!!!
Tänker åka dit igen så snart systemkameran är fixad. Massor av snygga detaljer värda att föreviga, många riktiga konstverk...

Inte så svårt att se varför Farfar köpte en Henderson/Excelsior...
 

Bifogat

  • IMAGE_154.jpg
    IMAGE_154.jpg
    237.3 KB · Visningar: 102

-Salomonsson-

Lycklig Fireblade ägare
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Bodafors
Hoj
Fireblade 954-03 Katana-82 CRF450 mm
Hej på er.

Håkan heter jag och är ny medlen här, har åkt Katana sedan 86, försök slå det.:)

Hur många Katana ägare är det här på forumet och hur många Katanor är i livet i sverige?

MVH Håkan
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur många Katana ägare är det här på forumet och hur många Katanor är i livet i sverige?

MVH Håkan

Välkommen!

Här finns det då ett antal. Många som har 2-3 stycken för olika ändamål.

Hur många som är i livet i Svedala har jag ingen uppgift om men det bör vara hyggligt många. :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Hej på er.

Håkan heter jag och är ny medlen här, har åkt Katana sedan 86, försök slå det.:)

Hur många Katana ägare är det här på forumet och hur många Katanor är i livet i sverige?

MVH Håkan

Hejsan Håkan och välkommen till SH. Har du bott i Nässjö förut och kompis med en kille som heter Lasse (har jag för mej) som åkte en MYCKET gul GSX (-84 eller ngt sådant), ombyggd med big block m.m.? :)

Mvh Jocke
 

-Salomonsson-

Lycklig Fireblade ägare
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Bodafors
Hoj
Fireblade 954-03 Katana-82 CRF450 mm
Hejsan Håkan och välkommen till SH. Har du bott i Nässjö förut och kompis med en kille som heter Lasse (har jag för mej) som åkte en MYCKET gul GSX (-84 eller ngt sådant), ombyggd med big block m.m.? :)

Mvh Jocke


Hej Jocke.

Tack för välkomnandet.

Har bott i och i närheten av Nässjö hela livet så denna Lasse du nämner är nog min jobbarkompis, han hette Karlsson i efternamn men har gift sig och heter Friman idag.
Det var ju många Katanor i Nässjö då, 6st har jag för mig.
Han är ju här på sporthoj också under just Friman.
Han åker en Katana och en Bandit idag.
Är du härifrån också?
Du kan väl åka hoj året runt nu när du bor i Aten?
Det är man ju rätt avundsjuk på nu när man köpt ett nytt fartvidunder.:D

MVH Håkan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top