Schnitz racing säljer RS för $660, det är det lägsta nypriset jag sett. Begagnade fungerar väl om man imte köper risbuskar. Lite trottelnålar, emulsionsrör, flottörnålar mm och man är snart uppe i nypris. Keihin FCR verkar ju vara fina förgasare men ca dubbelt så dyra som RS. Den stora skillnaden är de rullagrade trottlarna som även Mikuni TMR har. Jag har inte kört med vare sig Keihin FCR eller Mikuni TMR så jag kan inte jämföra. Å andra sidan är jag helt nöjd med mina RS. Att dom är "på" direkt när man vrider på rullen är ju precis vad man vill ha. En detalj ang FCR, om man kommer att starta i kallt väder så saknas choke.
/Ingvar
Här kan man räkna med bra svar.
Har också sett $660 för en uppsättning med nya RS:ar. Misstänkte att det inte blir billigare än så. Våra svenska vänner (typ Motospeed) vill ju ha mer än dubbelt så mycket. Hur gör dom rullagrade trottlarna skillnad? Mjukare i gaspådrag / avdrag? Vad gäller "på direkt" så ligger det väl något i det - var en rätt imponerande (och skön känsla) när jag bytte från originalgasarna till CV36 semiflattisarna från en GSXR, ingen fördröjning överhuvudtaget när man drog på lite.
Det där med choken bör inte bli något problem. Hojen står i varmgarage (+15-20 grader) året om när den inte körs. Min GSX startar ju t.o.m lättare än farsans XJR1300 från -02.
Jag håller med ingvar till 100%.
Sen det där med att dom är lite av/på funktion är ju en sanning med modifikation då det ligger helt i hur mycket man gasar.
Det går att smyga med dom också. Att det är ett rappt gassvar i dom är ingen hemlighet och det är ju det som är det sköna med dom.
Mina 38ór säljs nu iväg för 2000kr men då får ju köparen också räkna med 2000 till i reparationer på dom innan dom är klara.
660usd för ett set nya är grymt billigt med tanke på vad stibo tar för ett set.
Jag ska själv köpa ett set 40ór framöver så det ska jag kolla upp.
Du har nog rätt. Aldrig provkört hans hoj, bara suttit och torrbrutit lite på tomgång. Upplevs förmodligen annorlunda när man kör. Kan dock intyga att det är betydligt bättre drag i hans Z1000 än min GSX. Å andra sidan är hans hoj (motor) rätt ompysslad och har rätt låga mil motför min som närmar sig 10000mil. Nästa vinterprojekt blir förmodligen att se över spisen på min.
Har sett dina ute på annons vill jag minnas, men som du säger så är det ju en par tusenlappar till i repkostnader, då är det nästan lika bra att köpa nya och fräscha från USA. Finns en par FCR 39
r för omkring $500 på eBay just nu, vill minnas att dom kostar ungefär $1200 nya.
Först på dagordningen just nu står dock bakdämpare, gasare kan jag ju titta på sist. Tror mig ha lokaliserat ett par fullt justerbara Öhlins dämpare för en hygglig slant.
Men som sagt - hur gör rullagringen skillnad motför icke rullagrade? Är det bara att trotteln t.ex. inte kan fastna om det kommer in skit i gasaren (t.ex. om man kör med trattar), eller gör det nåt annat?