Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Beslutsvånda..

Men alltså mer paket? Jag trodde nog att du redan hade mer än du någonnsin behöver. Men det ska bli spännande och se vad du får till/ihop av allt. Kan förstå om du hamnar i viss beslutsvånda:D


Ingen beslutsvånda...har en plan !:tummenupp
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Vet du om det finns färdiga svingflängare till SRAD att köpa någonstans?


Jag vet ärligt talat inte.
Tillhör nog avdelningen av saker man får tillverka själv...

Den här svingen har jag till övers.
Jag vart inte överens med att den var 10cm längre än originalet.
 

Bifogat

  • P7190051.jpg
    P7190051.jpg
    244.2 KB · Visningar: 203

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du verkar besitta en hel del bra länkar, Japan vart då?

/U

Bra länkar kanske jag besitter men jag kanske var otydlig om vad det var jag köpte från Japan. :D

Har handlat mycket byggmodeller och annat hobbyrelaterat från Japan. Däremot så har jag en bekant som bor där som är i hojbyggarbranchen och jag har funderat på att ta hem lite saker via han - dock så har han haft lite problem med hälsan det senaste året så det är sällan jag har kontakt med han.

Men visst, kan nog fixa fram lite saker från våra vänner i asien, besitter ju någolunda goda kunskaper i japanska. Har bara inte varit aktuellt att köpa något därifrån då allt som är custom-made generellt sett är dyrare än vad det är här. Hantverk av alla slag har ett helt annat värde i Japan så priserna är därefter. :)
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Bra länkar kanske jag besitter men jag kanske var otydlig om vad det var jag köpte från Japan. :D

Men visst, kan nog fixa fram lite saker från våra vänner i asien, besitter ju någolunda goda kunskaper i japanska. Har bara inte varit aktuellt att köpa något därifrån då allt som är custom-made generellt sett är dyrare än vad det är här. Hantverk av alla slag har ett helt annat värde i Japan så priserna är därefter. :)

Ok finns ju en del Yoshi-prylar man skulle kunna tänka sig:tummenupp Sedan så borde det finnas rejält med Katana prylar på andrahandsmarknaden om det nu finns någon sådan däröver.

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ok finns ju en del Yoshi-prylar man skulle kunna tänka sig:tummenupp Sedan så borde det finnas rejält med Katana prylar på andrahandsmarknaden om det nu finns någon sådan däröver.

/U

Jodå, det finns rätt gott om saker till gamla hojar, speciellt kanske Katanan, den är ju något av ett kulturarv. Tillverkades ju fram t.o.m år 2000 i Japan, något som man inte kan tro. :)

Nu till nåt helt annat dock: Är det nån som vet vars man kan köpa/hitta Mikuni RS eller Keihin FCR gasare till någolunda bra priser? Är det någon idé att köpa nytt eller bättre att jaga på eBay?

Har ju hört att Keihinarna ska vara lite skonsammare för gatkörning (mindre on/off känsla än RS:arna). Ligger nåt i detta?
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Jodå, det finns rätt gott om saker till gamla hojar, speciellt kanske Katanan, den är ju något av ett kulturarv. Tillverkades ju fram t.o.m år 2000 i Japan, något som man inte kan tro. :)

Nu till nåt helt annat dock: Är det nån som vet vars man kan köpa/hitta Mikuni RS eller Keihin FCR gasare till någolunda bra priser? Är det någon idé att köpa nytt eller bättre att jaga på eBay?

Har ju hört att Keihinarna ska vara lite skonsammare för gatkörning (mindre on/off känsla än RS:arna). Ligger nåt i detta?

Väldig skillnad att köra med Keihin jämfört med RS när man åker på gatan.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Väldig skillnad att köra med Keihin jämfört med RS när man åker på gatan.

Beskriv gärna mer ingående. Kan ju en del om hojar i allmänhet men är sämre vad gäller förgasare och sånt.

En bekant kör med RS36:eek:r på sin Z1000 Lawson replika och jag kan tycka det är lite on/off känsla där motför mina vanliga CV36:eek:r från en GSXR1100. Jag råkade läsa att Keihinarna skulle ha mindre av detta. Hur skiljer dom sig motför RS:arna och andra flatslides i allmänhet? Konstruktionen på gasaren är ju också lite annorlunda motför "vanliga" flatslide gasare.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nu till nåt helt annat dock: Är det nån som vet vars man kan köpa/hitta Mikuni RS eller Keihin FCR gasare till någolunda bra priser? Är det någon idé att köpa nytt eller bättre att jaga på eBay?

Har ju hört att Keihinarna ska vara lite skonsammare för gatkörning (mindre on/off känsla än RS:arna). Ligger nåt i detta?

Schnitz racing säljer RS för $660, det är det lägsta nypriset jag sett. Begagnade fungerar väl om man imte köper risbuskar. Lite trottelnålar, emulsionsrör, flottörnålar mm och man är snart uppe i nypris. Keihin FCR verkar ju vara fina förgasare men ca dubbelt så dyra som RS. Den stora skillnaden är de rullagrade trottlarna som även Mikuni TMR har. Jag har inte kört med vare sig Keihin FCR eller Mikuni TMR så jag kan inte jämföra. Å andra sidan är jag helt nöjd med mina RS. Att dom är "på" direkt när man vrider på rullen är ju precis vad man vill ha. En detalj ang FCR, om man kommer att starta i kallt väder så saknas choke.

/Ingvar
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag håller med ingvar till 100%.
Sen det där med att dom är lite av/på funktion är ju en sanning med modifikation då det ligger helt i hur mycket man gasar.
Det går att smyga med dom också. Att det är ett rappt gassvar i dom är ingen hemlighet och det är ju det som är det sköna med dom.

Mina 38ór säljs nu iväg för 2000kr men då får ju köparen också räkna med 2000 till i reparationer på dom innan dom är klara.

660usd för ett set nya är grymt billigt med tanke på vad stibo tar för ett set.
Jag ska själv köpa ett set 40ór framöver så det ska jag kolla upp.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Schnitz racing säljer RS för $660, det är det lägsta nypriset jag sett. Begagnade fungerar väl om man imte köper risbuskar. Lite trottelnålar, emulsionsrör, flottörnålar mm och man är snart uppe i nypris. Keihin FCR verkar ju vara fina förgasare men ca dubbelt så dyra som RS. Den stora skillnaden är de rullagrade trottlarna som även Mikuni TMR har. Jag har inte kört med vare sig Keihin FCR eller Mikuni TMR så jag kan inte jämföra. Å andra sidan är jag helt nöjd med mina RS. Att dom är "på" direkt när man vrider på rullen är ju precis vad man vill ha. En detalj ang FCR, om man kommer att starta i kallt väder så saknas choke.

/Ingvar

Här kan man räkna med bra svar. :tummenupp

Har också sett $660 för en uppsättning med nya RS:ar. Misstänkte att det inte blir billigare än så. Våra svenska vänner (typ Motospeed) vill ju ha mer än dubbelt så mycket. Hur gör dom rullagrade trottlarna skillnad? Mjukare i gaspådrag / avdrag? Vad gäller "på direkt" så ligger det väl något i det - var en rätt imponerande (och skön känsla) när jag bytte från originalgasarna till CV36 semiflattisarna från en GSXR, ingen fördröjning överhuvudtaget när man drog på lite. :)

Det där med choken bör inte bli något problem. Hojen står i varmgarage (+15-20 grader) året om när den inte körs. Min GSX startar ju t.o.m lättare än farsans XJR1300 från -02. :tungan

Jag håller med ingvar till 100%.
Sen det där med att dom är lite av/på funktion är ju en sanning med modifikation då det ligger helt i hur mycket man gasar.
Det går att smyga med dom också. Att det är ett rappt gassvar i dom är ingen hemlighet och det är ju det som är det sköna med dom.

Mina 38ór säljs nu iväg för 2000kr men då får ju köparen också räkna med 2000 till i reparationer på dom innan dom är klara.

660usd för ett set nya är grymt billigt med tanke på vad stibo tar för ett set.
Jag ska själv köpa ett set 40ór framöver så det ska jag kolla upp.

Du har nog rätt. Aldrig provkört hans hoj, bara suttit och torrbrutit lite på tomgång. Upplevs förmodligen annorlunda när man kör. Kan dock intyga att det är betydligt bättre drag i hans Z1000 än min GSX. Å andra sidan är hans hoj (motor) rätt ompysslad och har rätt låga mil motför min som närmar sig 10000mil. Nästa vinterprojekt blir förmodligen att se över spisen på min.

Har sett dina ute på annons vill jag minnas, men som du säger så är det ju en par tusenlappar till i repkostnader, då är det nästan lika bra att köpa nya och fräscha från USA. Finns en par FCR 39:eek:r för omkring $500 på eBay just nu, vill minnas att dom kostar ungefär $1200 nya.

Först på dagordningen just nu står dock bakdämpare, gasare kan jag ju titta på sist. Tror mig ha lokaliserat ett par fullt justerbara Öhlins dämpare för en hygglig slant. :tummenupp

Men som sagt - hur gör rullagringen skillnad motför icke rullagrade? Är det bara att trotteln t.ex. inte kan fastna om det kommer in skit i gasaren (t.ex. om man kör med trattar), eller gör det nåt annat?
 
Last edited:

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Calling Nisse Hult!!!

Din PM-låda är full! :huvet Får ej plats mer! (Undrar varför någon skickar så mycket PM till dig...:D men lådan är kanske väldigt liten...)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Håller med IngvarB & Matte GC till 100%. Har heller iofs aldrig använt Keihin, utan enbart vanliga smottisar samt RS (och givetvis vanliga CV) och säger lika dant: Det är det man vill ha! :tummenupp
Likaså kan jag intyga att det absolut GÅR att köra relativt mjukt även med sådana fuggar monterade. Det som isf har mkt mer inverkan, är huruvida mkt trimmat man kör. Mkt komp och riktigt höglyftande kammar gör automatiskt att gången i motorn blir mer "rå" i karaktären oavsett om du nu (mot förmodan) skulle använda dej av CV fuggar. :rolleyes:
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Schnitz racing säljer RS för $660, det är det lägsta nypriset jag sett.

Jag var inne där där och kollade lite.
RS förgasare kommer jag att köpa därifrån men jag hittade en sak som det var sjuk prisskillnad på.
Luftfilter till dito...
$14/st hos dom. Jag köpte nya hos Stibo i somras och betalade 1800 för ett set!!!!!
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Jag var inne där där och kollade lite.
RS förgasare kommer jag att köpa därifrån men jag hittade en sak som det var sjuk prisskillnad på.
Luftfilter till dito...
$14/st hos dom. Jag köpte nya hos Stibo i somras och betalade 1800 för ett set!!!!!

Glöm nu inte bort att jänkarna kan ta överpriser på frakten....Fråga alltid vad dom ska ha för skiping.... men filtren lär vara billigare i alla fall även med frakt :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev så att jag köpte en ny tändningskåpa till hojen, fick svårt att hämma köpimpulserna. Ser precis likadan ut som den här.

yoshimura.jpg


Enda skillnaden är att den är fräst ur en klump aluminium och klar för att monteras direkt. Nackdelen var väl att det skulle dröja ca 4 veckor att få den. Pris? 967,50kr

Kostar att vara med...
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
-farochson
Största skillnaden jag upplevde var responsen och hur lättgasade dom var. Körde RS38 på en 1216 GSX-R och bytte till Keihin 39:eek:r enorm skillnad på att köra hojen. Framför allt stor skillnad om man åker lite längre man slipper"trött" högernäve. Men sen är det skillnad i pris också vilket drar ner fördelarna.

-Katanapiloten
Provsmakade Ouzon ikväll smakade kanon :tummenupp hoppas gammel bettan mår bra.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
-farochson
Största skillnaden jag upplevde var responsen och hur lättgasade dom var. Körde RS38 på en 1216 GSX-R och bytte till Keihin 39:eek:r enorm skillnad på att köra hojen. Framför allt stor skillnad om man åker lite längre man slipper"trött" högernäve. Men sen är det skillnad i pris också vilket drar ner fördelarna.

OK!

Ja, priset är ju definitivt en faktor. Å andra sidan behöver jag inte nödvändigtvis köpa sakerna nya och i kartong. Ligger ute ett antal Keihinare på eBay som ligger omkring $500 - alltså i runda slängar 4000kr, något som jag tycker är helt överkomligt.

Hursomhelst, tack för all info. Tur att ni finns. :tummenupp
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Jag kollade på E:bay men hittade inga.
Sen att du får hem dom för 4000 är jag tveksam till om dom kostar 500usd...

Jag kommer nog i vilket fall somhelst köpa nya RS40´r för det tyckte jag var billigt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag kollade på E:bay men hittade inga.
Sen att du får hem dom för 4000 är jag tveksam till om dom kostar 500usd...

Jag kommer nog i vilket fall somhelst köpa nya RS40´r för det tyckte jag var billigt.

Fanns en uppsättning till en GSXR1100, dom bör passa rakt av på GSX:en.

Här är dom till GSXR:en.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Keih...3968381QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Och här till en FZR1000. Bör också passa utan större problem.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/89-9...3207616QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Vad gäller priset så har du väl en poäng, beror lite på hur paketet deklareras på fraktsedeln. Har köpt diverse från USA som kostat drygt $1500 och då bara tullat för en femtedel. Privatpersoner har inte samma skyldigheter att deklarera priser som företag vill jag minnas. Så länge innehållsbeskrivningen stämmer överens med innehållet så är allt bra.

EDIT: Kom just på att jag inte är så fattig som jag trott. Har en CD spelare kvar från tiden när man var stereofantast (kör lite mer snikmodell nu med vinyl och billigare högtalare). CD:n kan nog inbringa omkring 7000kr. Det räcker ju gott och väl till gasare. :tummenupp
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Fanns en uppsättning till en GSXR1100, dom bör passa rakt av på GSX:en.

Här är dom till GSXR:en.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Keih...3968381QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Och här till en FZR1000. Bör också passa utan större problem.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/89-9...3207616QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Vad gäller priset så har du väl en poäng, beror lite på hur paketet deklareras på fraktsedeln. Har köpt diverse från USA som kostat drygt $1500 och då bara tullat för en femtedel. Privatpersoner har inte samma skyldigheter att deklarera priser som företag vill jag minnas. Så länge innehållsbeskrivningen stämmer överens med innehållet så är allt bra.

EDIT: Kom just på att jag inte är så fattig som jag trott. Har en CD spelare kvar från tiden när man var stereofantast (kör lite mer snikmodell nu med vinyl och billigare högtalare). CD:n kan nog inbringa omkring 7000kr. Det räcker ju gott och väl till gasare. :tummenupp

Det första setet fungerar om du ändrar delningen mellan förgasarna eftersom dom är gjorda för vätskekylda GSXR.
Det andra setet är jag mer osäker på förutom att delningen inte stämmer. Jag kan min Yamaha-historia dåligt och vet inte vilka modeller som har insugen vinklade "downdraft". Bilderna visar inte någon sidovy. Kan vara "downdraft"-modellen och då blir det inte bra att vinkla dem horisontellt som på GSX.

/Ingvar
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top