Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jag provade med 300 km/h...blev inget bra..för att behålla skalan fick jag korsa över på varvräknar sidan för att det skulle se någorlunda ut. har gjort en ny skala med 280 km/h. Men kommer använda 260 km/h i mitt instrument. Rödmarkeringen flyttad till 10000 varv. Så det så !

Hur gör man för att justera utslaget?
Bilkillar som bygger om mätaren fixar ju även det!
Då kan du ha 300 rakt upp....

Mvh NH
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Hur gör man för att justera utslaget?
Bilkillar som bygger om mätaren fixar ju även det!
Då kan du ha 300 rakt upp....

Mvh NH

ingen aning. Mekaniken är mätaren är ganska enkel. Men det är inte intressant. jag kommer nog använda 260 km/h skalan. Tycker den är snyggast ihop med en rödmerkering på 10000 varv. Ska titta på lite olika bakrgrundsfärger oxå.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ingen aning. Mekaniken är mätaren är ganska enkel. Men det är inte intressant. jag kommer nog använda 260 km/h skalan. Tycker den är snyggast ihop med en rödmerkering på 10000 varv. Ska titta på lite olika bakrgrundsfärger oxå.

Mörkblått / marinblått is the shit. :tummenupp

Fixade förövrigt ett snyggt baklyse till hojen igår, helt komplett och i nyskick för 100kr, från en GSXR -88. De perfekta med lyset är att det har i princip samma form som Yoshimura ljuddämparen jag köpt samt att det är lika brett. Fyller också igen det mesta i bakdelen. Behöver bara göra lite fästen. :tummenupp

Ser fram emot att få ljuddämparen, det enda som är synd är att jag inte kan provlyssna den förränns jag byggt ihop hojen igen. :huvet
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hur gör man för att justera utslaget?
Bilkillar som bygger om mätaren fixar ju även det!
Då kan du ha 300 rakt upp....

Mvh NH

Är ganska säker på att dom ändrar utväxlingen.
Har för mig att det var en kille på KGK som höll på med sånt när jag jobbade där.
Katanamätaren som jag la in en bild på tidigare är graderad till 320 km/t och slutar där orginalet slutar.

Varför inte vrida lite på RPM skalan lite så korsar dom ju inte på varandra?

Jaa, varför inte?
Nålen hamnar där du vill att den ska vara när du monterar ihop
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Katana instrument...

Är ganska säker på att dom ändrar utväxlingen.
Har för mig att det var en kille på KGK som höll på med sånt när jag jobbade där.
Katanamätaren som jag la in en bild på tidigare är graderad till 320 km/t och slutar där orginalet slutar.



Jaa, varför inte?
Nålen hamnar där du vill att den ska vara när du monterar ihop

Ja varför inte..tycker dock 280 skalan ser bra ut! Tror jag nöjer mig med den. Sak latja lite med bakgrundsfärg...men jag har ju en plan för färg på hojen och det ska matcha...:D

har varit ute o svetsat om stötdämparfästen för att passa bandit länkage. Blev helt ok. Lyckades dessutom passa in Busa stötdämparen. Den ser betydligt biffigare ut än Bandit dämparen. Med tanke på att katanan väger mer än moderna plastraketer tänkte jag använda Busa dämparen...eller skall jag hålla mig till bandit dämparen ???:va

Mörkblått / marinblått is the shit. :tummenupp

Fixade förövrigt ett snyggt baklyse till hojen igår, helt komplett och i nyskick för 100kr, från en GSXR -88. De perfekta med lyset är att det har i princip samma form som Yoshimura ljuddämparen jag köpt samt att det är lika brett. Fyller också igen det mesta i bakdelen. Behöver bara göra lite fästen. :tummenupp

Ser fram emot att få ljuddämparen, det enda som är synd är att jag inte kan provlyssna den förränns jag byggt ihop hojen igen. :huvet

Vad är det för dämpare du köpt ? Jag har skaffat en Yoshimura RS 3 till min Katana...:tummenupp
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad är det för dämpare du köpt ? Jag har skaffat en Yoshimura RS 3 till min Katana...:tummenupp

Blev en Yoshimura RS-5 från en CBR1000RR.

Yoshimura_RS-5_Slip-On_System_Exhau.jpg


Tippen ser lite annorlunda ut. Istället för en konisk fläns som den ovan så är det en liten böjd oval rörstump. Ser riktigt najs ut. Platt burk också, 150mm bred så den fyller upp i princip hela bakdelen mellan ramrören. :tummenupp

Det enda som egentligen är synd med burken är att det är en USA-version inte en Japan, men sånna petitesser orkar jag inte bry mig om. Kommer se riktigt najs ut tror jag. :yoparty

Har monterat ihop sadlarna nu så att den är en istället för två delar. Vill nämligen ha den i samma stil / stuk som Katanan ofta har. Denna Bandit är dock "huvudinspirationen" eller så att säga, enda skillnaden är att jag ska behålla formen från EF sadeln till största del. Så när jag lyfter av sadeln kommer allt följa med inklusive nya bakdelen.

mein-1.jpg


Tror det kommer bli riktigt trevligt med lite ny klädsel och lite annan form. :)
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Svänghjul , startmotor drev

Ngn som behöver svänghjul och eller startmotordrev till vev med stor tapp ?

jag gör det , kommer beställa från England i veckan. Intresserad ? Pm:a :tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Läcker 1100S

Wow!!! Vilken äckligt läcker 1000S!! :yoparty:tummenupp:tungan:Bugar

Drömde om en sån i ungdomens dar..men det blev en GSX istället..

Har av en händelse fått tag på en orginal kåpa från en 1000 S. Tänkte den kunde användas till ngt..:tummenupp

Wow!!! Vilken äckligt läcker 1000S!! :yoparty:tummenupp:tungan:Bugar

Hur går det med ihopsättandet av motorn ? Tom Katana 83 var ju ute och åkte i somras !!

Du har ju ett bra erbjudande från Chrille om ihopsättningshjälp !!

Annars riskerar du att vi kommer ut och hjälper dig på plats :tummenupp:D

ngn som vet om Venom downpipes är ngt att ha ??:va
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev just utbudad på eBay på ett par Öhlinare till hojen. Nåja...

Som tur är har man kontaker på Öhlins som kanske kan fixa till bra pris istället, men dom på eBay var ju ändå nya i kartong till halva priset.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Frågor...

har två frågor ..

har möjlighet att köpa en vxl låda..undercuttad på alla 5 växlarna...är det ngt problem ?

Var kan jag lämna in min busa dämpare för isärtagning ?:va:va
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Inte för att inspirationen ligger på topp just nu men framöver kommer det nog hända lite grejer.

Katanan jag har i garaget kommer framöver att plockas ner för att snyggas till. Precis som jag skrev i tråden från i somras så satte jag ihop den bara för att få köra ett antal mil med den medans det fortfarande fanns kvar på säsongen.

Jag kommer återkomma vad det gäller den cykeln.

Nu för fem minter sen fick jag tag i just dom delarna jag saknade till en katanakaross till.
Jag hade front kåpa med tillhörande sidokåpor, framlykta, tank med sidokåpor sen förut.
Nu kom jag över sadel, bakre plasten, baklykta och instrument. mao dom vitalaste delarna för att bygga en till.
Jag sitter och funderar hur stuket och koncptet kommer bli på den cykeln...
Gsx 1400 kanske..
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
har två frågor ..

har möjlighet att köpa en vxl låda..undercuttad på alla 5 växlarna...är det ngt problem ?

Undercuttningen/snedslipningen är problem om den är väl utförd av ett proffs, snarare hamnar den då på pluskontot. 4:an och 5:ans ingrepp är cuttade redan från fabrik. Cuttningen på 1,2,3 är gjord i efterhand och kan få dessa ingrepp att fungera lite längre. Själv har jag cuttat 2:an som är mest utsatt.

/Ingvar
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top